REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie urlopowe – informacja dla pracowników o jego niewypłacaniu tylko do końca stycznia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Artur Tim
LL.M. Eur. (LMU), Tłumacz przysięgły języka niemieckiego, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, Tax Data Scientist, Doktorant z zakresu technologii podatkowej Uni. St.Gallen (Szwajcaria).
Świadczenie urlopowe – informacja dla pracowników o jego niewypłacaniu tylko do końca stycznia
Świadczenie urlopowe – informacja dla pracowników o jego niewypłacaniu tylko do końca stycznia

REKLAMA

REKLAMA

Niepoinformowanie pracowników do końca stycznia danego roku o zrezygnowaniu z wypłacania świadczenia urlopowego naraża pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników na poniesienie odpowiedzialności za wykroczenie.

Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2015 r. Poz. 111, ze zm., dalej: u.z.f.), przewiduje możliwość wypłacania świadczenia urlopowego przez pracodawców zatrudniających na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników (bez przeliczania na pełne etaty), nieobjętych układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązany do sporządzenia regulaminu wynagradzania, może jednostronnie podjąć decyzję o niewypłacaniu tego świadczenia. W takim wypadku musi jednak poinformować pracowników o niewypłacaniu świadczenia do końca stycznia danego roku. Zaniedbanie obowiązku może skutkować odpowiedzialnością za wykroczenie.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Przy obliczaniu statusu pracodawcy na gruncie u.z.f., kluczowy jest stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia danego roku. Oznacza to, że jeżeli bierzemy pod uwagę status pracodawcy w 2016 roku, powinniśmy analizować stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia 2016 roku. Uprzednie i późniejsze zmiany w zatrudnieniu pozostaną bez wpływu na stosowanie regulacji u.z.f.

REKLAMA

Świadczenie urlopowe przysługuje co do zasady każdemu pracownikowi raz w roku kalendarzowym, jeśli korzysta on z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wysokość świadczenia urlopowego w 2016 roku (przy założeniu pracy na pełen etat oraz niewykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnych charakterze) wynosi maksymalnie 1.093,93 zł. Należy jednak podkreślić, że pracodawca może ustalić niższą wysokość świadczenia urlopowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracodawca zatrudnia na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie może wypłacać świadczenia urlopowego w rozumieniu u.z.f. Ma to o tyle istotne znaczenie, że świadczenia urlopowe nie podlegają oskładkowaniu na ubezpieczenie społeczne pracowników.

Skutki ewentualnego niepoinformowania pracowników o rezygnacji z wypłacania świadczenia urlopowego we wskazanym terminie, nie zostały określone w ustawie. Należy zaznaczyć, że orzecznictwo – w przeciwieństwie do Państwowej Inspekcji Pracy - reprezentuje bardzo liberalne podejście w odniesieniu do przedstawionego zagadnienia.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Zdaniem judykatury w szczególności nie można uznać, iż niepoinformowany (bądź poinformowany po terminie) pracownik uzyskuje roszczenie o wypłatę świadczenia urlopowego. Kierunek taki należy uznać za słuszny. Skoro bowiem przepisy określają tylko maksymalną wysokość świadczenia, w przypadku braku poinformowania o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, pracownik nie uzyskuje roszczenia o konkretną, jasno oznaczoną kwotę.

Pracodawca, który nie poinformuje o zrezygnowaniu z wypłacania świadczenia urlopowego, naraża się jednak na odpowiedzialność za wykroczenie, stypizowane w art. 12a u.z.f.

Informacja o niewypłacaniu świadczenia urlopowego jest przekazywana pracownikom w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Najczęściej spotykanym sposobem jest umieszczenie stosownej informacji na tablicy ogłoszeń.


Jeżeli pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, ale mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, i pracownicy ci nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego powinny znaleźć się w regulaminie wynagradzania.

W takim przypadku postanowienie to powinno zostać odpowiednio uzgodnione z pracownikiem, wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Przypominamy również, że koniec stycznia stanowi cezurę dla pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników, dotyczącą konieczności poinformowania o nietworzeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Artur Tim

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA