REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie urlopowe – informacja dla pracowników o jego niewypłacaniu tylko do końca stycznia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Artur Tim
LL.M. Eur. (LMU), Tłumacz przysięgły języka niemieckiego, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, Tax Data Scientist, Doktorant z zakresu technologii podatkowej Uni. St.Gallen (Szwajcaria).
Świadczenie urlopowe – informacja dla pracowników o jego niewypłacaniu tylko do końca stycznia
Świadczenie urlopowe – informacja dla pracowników o jego niewypłacaniu tylko do końca stycznia

REKLAMA

REKLAMA

Niepoinformowanie pracowników do końca stycznia danego roku o zrezygnowaniu z wypłacania świadczenia urlopowego naraża pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników na poniesienie odpowiedzialności za wykroczenie.

Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2015 r. Poz. 111, ze zm., dalej: u.z.f.), przewiduje możliwość wypłacania świadczenia urlopowego przez pracodawców zatrudniających na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników (bez przeliczania na pełne etaty), nieobjętych układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązany do sporządzenia regulaminu wynagradzania, może jednostronnie podjąć decyzję o niewypłacaniu tego świadczenia. W takim wypadku musi jednak poinformować pracowników o niewypłacaniu świadczenia do końca stycznia danego roku. Zaniedbanie obowiązku może skutkować odpowiedzialnością za wykroczenie.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Przy obliczaniu statusu pracodawcy na gruncie u.z.f., kluczowy jest stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia danego roku. Oznacza to, że jeżeli bierzemy pod uwagę status pracodawcy w 2016 roku, powinniśmy analizować stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia 2016 roku. Uprzednie i późniejsze zmiany w zatrudnieniu pozostaną bez wpływu na stosowanie regulacji u.z.f.

REKLAMA

Świadczenie urlopowe przysługuje co do zasady każdemu pracownikowi raz w roku kalendarzowym, jeśli korzysta on z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wysokość świadczenia urlopowego w 2016 roku (przy założeniu pracy na pełen etat oraz niewykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnych charakterze) wynosi maksymalnie 1.093,93 zł. Należy jednak podkreślić, że pracodawca może ustalić niższą wysokość świadczenia urlopowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracodawca zatrudnia na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie może wypłacać świadczenia urlopowego w rozumieniu u.z.f. Ma to o tyle istotne znaczenie, że świadczenia urlopowe nie podlegają oskładkowaniu na ubezpieczenie społeczne pracowników.

Skutki ewentualnego niepoinformowania pracowników o rezygnacji z wypłacania świadczenia urlopowego we wskazanym terminie, nie zostały określone w ustawie. Należy zaznaczyć, że orzecznictwo – w przeciwieństwie do Państwowej Inspekcji Pracy - reprezentuje bardzo liberalne podejście w odniesieniu do przedstawionego zagadnienia.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Zdaniem judykatury w szczególności nie można uznać, iż niepoinformowany (bądź poinformowany po terminie) pracownik uzyskuje roszczenie o wypłatę świadczenia urlopowego. Kierunek taki należy uznać za słuszny. Skoro bowiem przepisy określają tylko maksymalną wysokość świadczenia, w przypadku braku poinformowania o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, pracownik nie uzyskuje roszczenia o konkretną, jasno oznaczoną kwotę.

Pracodawca, który nie poinformuje o zrezygnowaniu z wypłacania świadczenia urlopowego, naraża się jednak na odpowiedzialność za wykroczenie, stypizowane w art. 12a u.z.f.

Informacja o niewypłacaniu świadczenia urlopowego jest przekazywana pracownikom w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Najczęściej spotykanym sposobem jest umieszczenie stosownej informacji na tablicy ogłoszeń.


Jeżeli pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, ale mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, i pracownicy ci nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego powinny znaleźć się w regulaminie wynagradzania.

W takim przypadku postanowienie to powinno zostać odpowiednio uzgodnione z pracownikiem, wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Przypominamy również, że koniec stycznia stanowi cezurę dla pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników, dotyczącą konieczności poinformowania o nietworzeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Artur Tim

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA