REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wliczyć wynagrodzenie za zlecenie do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego pracownika

Anna Michalska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawarliśmy z naszym pracownikiem umowę zlecenia na okres od 1 października 2008 r. do 28 lutego 2009 r. Pracownik zachorował 16 lutego br. Pierwsze zwolnienie zostało wystawione na okres od 16 do 23 lutego 2009 r., a następne od 24 lutego do 10 marca 2009 r. Czy do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego wliczyć wynagrodzenie z umowy zlecenia?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wynagrodzenie z umowy zlecenia powinni Państwo wliczyć do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego naliczonego za okres od 16 do 28 lutego 2009 r. Natomiast do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego za okres od 1 do 10 marca 2009 r. nie powinni Państwo wliczać wynagrodzenia z umowy zlecenia.

UZASADNIENIE

Pracownik zawierający umowę zlecenia z pracodawcą podlega obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom społecznym tak jak pracownik (art. 9 ust. 1 ustawy systemowej). Przychód z umowy zlecenia do ubezpieczeń społecznych jest traktowany jak przychód ze stosunku pracy. Dlatego wynagrodzenie z umowy zlecenia płatnik dolicza do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w tym na obowiązkowe ubezpieczenie chorobowe.

Ustalając podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego, płatnik uwzględnia wynagrodzenie z umowy zlecenia. Jest to tzw. składnik wynagrodzenia przysługujący pracownikom do określonego terminu (art. 41 ust. 2 ustawy zasiłkowej). Składników wynagrodzenia przysługujących do określonego terminu płatnik świadczenia nie uwzględnia przy ustalaniu podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłku należnego za okres po tym terminie. Dlatego wynagrodzenia z umowy zlecenia nie powinni Państwo uwzględniać w podstawie wymiaru wynagrodzenia chorobowego przysługującego za okres po upływie terminu trwania umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce oznacza to, że w przypadku gdy umowa zlecenia rozwiązuje się w trakcie zwolnienia lekarskiego, to za okres zwolnienia lekarskiego przypadającego po zakończeniu trwania umowy zlecenia podstawę wymiaru płatnik ustala na nowo, z tego samego okresu, ale z wyłączeniem wynagrodzenia ze zlecenia.

Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia z umowy zlecenia za dany miesiąc płatnik wlicza wynagrodzenie w kwocie faktycznie wypłaconej. Do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłku pracodawca wlicza wynagrodzenie z umowy zlecenia zawsze w kwocie faktycznie wypłaconej, nawet jeżeli pracownik otrzymał niższe wynagrodzenie w miesiącu z powodu nieobecności w pracy.

WAŻNE!

Przychód z umowy zlecenia płatnik świadczenia uwzględnia w podstawie wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłków w kwocie faktycznie wypłaconej w miesiącu.

REKLAMA

Pracownik zachorował w lutym 2009 r. Dlatego do podstawy wymiaru wynagrodzenia powinni Państwo przyjąć przeciętne miesięczne wynagrodzenie za pracę wypłacone od lutego 2008 r. do stycznia 2009 r. oraz wynagrodzenie z umowy zlecenia wypłacone za okres od października 2008 r. do stycznia 2009 r. Na podstawie tak ustalonej podstawy wymiaru powinni Państwo naliczyć wynagrodzenie chorobowe za okres od 16 do 28 lutego 2009 r.

Umowa zlecenia została rozwiązana 28 lutego 2009 r. Dlatego podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego za okres od 1 do 10 marca 2009 r. powinni Państwo ustalić ponownie z wyłączeniem wynagrodzenia z umowy zlecenia. Okres, z jakiego powinni Państwo ustalić podstawę wynagrodzenia chorobowego od 1 do 10 marca 2009 r., jest taki sam jak wcześniej dla wynagrodzenia za okres od 16 do 28 lutego, ale z wyłączeniem wynagrodzenia z umowy zlecenia.

• art. 9 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 14, poz. 75

• art. 36 ust. 1, art. 41 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 22, poz. 120

Anna Michalska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA