REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu

Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu, którego wynagrodzenie jest wypłacane do 10. dnia następnego miesiąca? Rozwiązanie umowy następuje 30 czerwca i musimy wypłacić mu ekwiwalent urlopowy za 23 godziny. Wynagrodzenie pracownika składa się z wynagrodzenia godzinowego 15 zł oraz premii regulaminowej w wysokości 10% wypłaconego wynagrodzenia.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustalając wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, do podstawy wymiaru ekwiwalentu powinni Państwo przyjąć wynagrodzenie wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. wypłacone w marcu, kwietniu i maju. Szczegółowe wyliczenie podano w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przy obliczaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy podstawę wymiaru ekwiwalentu stanowi:

REKLAMA

• kwota wynagrodzenia pracownika określona w stawce miesięcznej w stałej wysokości, w wysokości należnej w miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc) oraz wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc).

W sytuacji opisanej w pytaniu pracownikowi przysługiwały wyłącznie składniki wynagrodzenia zmiennego, tj. wynagrodzenie godzinowe oraz premia regulaminowa.

Pracownik nabył prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop 30 czerwca, dlatego w podstawie ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. od marca do maja.

W Państwa firmie wypłata wynagrodzenia za dany miesiąc następuje do 10. dnia następnego miesiąca. W podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop będzie uwzględniane wynagrodzenie przysługujące (należne) za inne miesiące niż miesiąc wypłaty. W Państwa sytuacji pracownik nabył prawo do ekwiwalentu w czerwcu, dlatego w podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w marcu, kwietniu i maju, ale należne odpowiednio za luty, marzec, kwiecień. Przyjęcie takiej zasady wynika z uregulowań rozporządzenia urlopowego, które wskazują, aby w podstawie uwzględnić wynagrodzenie uzyskane „w okresie”, a nie „za okres”.

Kolejnym etapem wyliczenia kwoty ekwiwalentu będzie ustalenie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Przeciętne wynagrodzenie ustala się przez podzielnie sumy wypłaconego wynagrodzenia zmiennego przez okres, z którego została ustalona podstawa (tj. przez 3 lub przez 12 miesięcy). Następnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie należy podzielić przez odpowiedni współczynnik, aby otrzymać kwotę ekwiwalentu za jeden dzień. Otrzymany wynik ekwiwalentu za jeden dzień urlopu należy podzielić przez 8 godzin, a następnie pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego.

Istotnym elementem wyliczenia kwoty ekwiwalentu za urlop jest prawidłowe ustalenie współczynnika do ekwiwalentu. Dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy współczynnik do ekwiwalentu należy przeliczyć proporcjonalnie do etatu.

Współczynnik służący do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień urlopu w 2009 r. wynosi 21,08. Wysokość współczynnika w 2009 r. dla pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu wynosi 15,81 (3/4 x 21,08).

WAŻNE!

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi 21,08.

Wyliczenie ekwiwalentu za 23 godziny dla Państwa pracownika zatrudnionego do 30 czerwca 2009 r. na 3/4 etatu należy przeprowadzić w następujący sposób:

Krok 1

W podstawie wymiaru ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie od marca do maja br. Przy założeniu, że pracownik zgodnie z rozkładem przepracował:

w lutym 120 godzin (3/4 ze 160 godzin),

w marcu 132 godziny (3/4 ze 176 godzin),

w kwietniu 126 godzin (3/4 etatu ze 168 godzin) jego wynagrodzenie będzie wyglądało następująco:

luty: 1800 zł (120 godz. x 15 zł) plus premia 180 zł (10% wynagrodzenia) = 1980 zł (wynagrodzenie wypłacone w marcu),

marzec: 1980 zł (132 godz. x 15 zł) plus premia 198 zł (10% wynagrodzenia) = 2178 zł (wynagrodzenie wypłacone w kwietniu),

kwiecień 1890 zł (126 godz. x 15 zł) plus premia 189 zł (10% wynagrodzenia) = 2079 zł (wynagrodzenie wypłacone w maju).

Suma wynagrodzenia wypłaconego za wymieniony okres wynosi 6237 zł (1980 zł + 2178 zł + 2079 zł).

Krok 2

Należy ustalić przeciętne miesięczne wynagrodzenie:

6237 zł : 3 miesiące = 2079 zł.

Krok 3

Tak ustalone przeciętne wynagrodzenie należy podzielić przez współczynnik do ekwiwalentu, aby ustalić wynagrodzenie za jeden dzień urlopu:

2079 zł : 15,81 = 131,50 zł,

a następnie przez 8 godzin:

131,50 zł : 8 godzin = 16,44 zł.

Otrzymane wynagrodzenie za 1 godzinę ekwiwalentu należy pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego:

16,44 zł x 23 godziny = 378,12 zł.

Pracownik powinien otrzymać 378,12 zł z tytułu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

• §14-19 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA