REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kryspina Polewaczyk

REKLAMA

Pracodawca, chcąc wyegzekwować nadpłatę wynagrodzenia, w pierwszej kolejności powinien zażądać od pracownika jej zwrotu. Jeżeli zatrudniony odmówi, wówczas zwrotu nadpłaty można domagać się na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.


Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, zgodnie z art. 94 pkt 5 Kodeksu pracy, jest terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia. Wypłat pracodawca powinien dokonywać co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni kolejnego miesiąca kalendarzowego (art. 85 § 1 i 2 k.p.). Warto podkreślić, że przepisy Kodeksu pracy odnoszą się jedynie do minimalnej częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę, jeżeli więc pracodawca przewiduje, że będzie wypłacał wynagrodzenie z większą częstotliwością, to powinien okresy te wskazać w układzie zbiorowym, regulaminie pracy czy w umowie o pracę. Ponadto istotną regulację zawarł ustawodawca w art. 85 § 3 k.p., zgodnie z którym, jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wówczas wynagrodzenie należy wypłacić w dniu poprzedzającym taki dzień. Wynagrodzenie za pracę jest więc z jednej strony jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, z drugiej zaś stanowi niezbywalne prawo każdego pracownika i dlatego podlega szczególnej ochronie.

REKLAMA

Autopromocja


Wypłata za niskiego wynagrodzenia a prawo do odsetek


Jeżeli pracodawca nie zrealizował wynikającego art. 86 k.p. obowiązku zapłaty wynagrodzenia w terminie i spóźnia się z jego wypłatą, wówczas pracownik ma prawo żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które pracodawca nie ponosi odpowiedzialności (art. 481 § 1 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).


Przykład

REKLAMA

Prezes jednej z firm budowlanych z powodu pogłębiającego się kryzysu gospodarczego nie miał pieniędzy na pensje dla pracowników. Postanowił więc, że przez kolejne 3 miesiące będzie wypłacał swoim pracownikom 3/4 przysługującego im wynagrodzenia, a po trzech miesiącach wyrówna wszystko wraz z odsetkami. Radca prawny odradził mu jednak ten pomysł, gdyż takie rozwiązanie byłoby niezgodne z obowiązującymi przepisami. Pracodawca bez względu na przyczyny swoich problemów finansowych nie może bowiem sam decydować o zmniejszeniu wynagrodzenia podwładnym, chyba że zawarłby z pracownikami porozumienie zmieniające dotychczasowe warunki płacy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wypłacenia przez pracodawcę niższego wynagrodzenia pracownikowi należą się co do zasady odsetki ustawowe, które obecnie wynoszą 13% w skali roku, chyba że odsetki w wyższej wysokości przewiduje np. regulamin wynagradzania czy układ zbiorowy pracy.


Przykład

Pracodawca za styczeń 2012 r. przez pomyłkę przelał pracownikowi wynagrodzenie niższe o 1500 zł. Po dopatrzeniu się pomyłki wypłacił podwładnemu odsetki od zaległej kwoty wraz z wynagrodzeniem za luty. Wewnętrzne regulacje obowiązujące u danego pracodawcy nie przewidują odsetek w wysokości wyższej od odsetek ustawowych, w związku z tym należą się odsetki ustawowe. Pracodawca 28 lutego 2012 r., tj. za 31 dni opóźnienia, wypłacił zatrudnionemu odsetki w wysokości 16,60 zł. W sumie wypłacił pracownikowi kwotę 1516,60 zł oraz wynagrodzenie za kolejny miesiąc.

Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA