REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia działaczy związkowych - czy powinny być jawne?

Kazimierz Sedlak
Kazimierz Sedlak
Prezes najstarszej firmy doradztwa personalnego Sedlak & Sedlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ujawnienie wysokości wynagrodzeń działaczy związkowych to temat, który w ostatnim czasie wywołuje żywe dyskusje w mediach. Czy płace funkcjonariuszy związkowych to rzeczywiście ich prywatna sprawa? Czy ich ujawnienie to zamach na niezależność związków?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Od pewnego czasu pojawiają się w prasie wypowiedzi przedstawicieli związków zawodowych traktujących pytanie o wysokość zarobków za naruszenie ich prywatności, a nawet za zamach na niezależność. Czy faktycznie tak jest? Czy płace funkcjonariuszy związkowych to ich prywatna sprawa?

Rozważania na ten temat warto rozpocząć od bardziej ogólnego pytania: „kto jest właścicielem majątku związków?” Najogólniej rzecz biorąc to członkowie są właścicielami funduszy związkowych. Jeżeli tak jest, to zadajmy sobie kolejne pytanie „Czy właściciele środków nie maja prawa do informacji o tym, kto i jak wydaje ich pieniądze?” Odpowiedz jest oczywista. Każdy właściciel, niezależnie od tego czy jest to członek związku czy szary obywatel ma prawo do informacji, na co wydawane są jego pieniądze.

Zgodnie z dobrymi zasadami współżycia społecznego wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z środkami publicznymi, bardzo ważna jest ich społeczna kontrola. Dlaczego społeczeństwo powinno kontrolować sposób wydawania publicznych pieniędzy? Bo są to nasze środki i jako ich właściciele mamy prawo wiedzieć czy są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem a historia demokracji uczy, że brak kontroli prowadzi do nadużyć i marnotrawienia środków społecznych.

REKLAMA

Podobnie powinno być z funduszami związkowymi. Każdy szeregowy członek ma prawo wiedzieć jak wydawane są jego pieniądze. Jeżeli etat związkowy utrzymywany jest z funduszy członków to mają oni bezwzględne prawo oczekiwać, że rozliczona zostanie każda złotówka. Mają prawo oczekiwać, że pieniądze przeznaczane na koszty administracyjne będą jak najmniejsze, a koszty funkcjonowania pracowników etatowych będą szczegółowo rozliczane, a rozliczenia te będą łatwo dostępne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli etat związkowca jest utrzymywany ze środków publicznych (firmy sektora publicznego), to już nie tylko członkowie związku mają prawo do wiedzy o sposobie dysponowania tymi pieniędzmi. Prawo takie mają wszyscy obywatele, bo są to środki publiczne pochodzące z płaconych przez nas podatków.

Jeżeli pieniądze przeznaczone na działalność związku pochodzą z budżetu prywatnej firmy to pracownicy też mają prawo wiedzieć jak są one wydawane, bo są to pieniądze przeznaczone na działalność związaną ze sprawami pracowników.

Na tym właśnie polegają mechanizmy demokracji. Demokracja to nie tylko obdarzanie władzą, to również kontrolowanie czy władza nie nadużywa mandatu zaufania do osiągania osobistych korzyści. Demokracja to nie tylko powierzanie odpowiedzialności za sprawy ogółu, to również pilnowanie czy funkcjonariusze władzy odpowiedzialnie korzystają z powierzonych im środków załatwiając sprawy ogółu.

Na pewno nie możemy żądać czy oczekiwać, aby prywatne osoby ujawniały swoje wynagrodzenia, bo jest to ich prywatna sprawa. Na pewno nie możemy oczekiwać, aby przedsiębiorcy ujawniali nam swoje dochody, bo dysponują własnymi pieniędzmi. Jednakże wszędzie tam gdzie mamy do czynienia ze środkami publicznymi, pieniędzmi pozyskanymi ze składek członkowskich czy darowizn, osoby dysponujące tymi środkami powinny być nie tylko moralnie, ale i prawnie zobowiązane do rozliczenia każdej otrzymanej złotówki. Dotyczy to nie tylko wynagrodzeń. Dotyczy to wszystkich środków, którymi te osoby dysponują. Mamy bowiem bezwzględne prawo do dowolnego dysponowania swoją własnością. Nie mamy jednak prawa do traktowania cudzych środków jako własnych.

Takie zasady obowiązują we wszystkich demokratycznych społeczeństwach. Jawność i przejrzystość w dostępie do danych jest podstawą życia społecznego w tych krajach. Dotyczy to wszystkich wydatków publicznych i wydatków organizacji dysponujących pieniędzmi pochodzącym ze składek lub darowizn. Systemy prawne tych krajów są tak skonstruowane, aby zapewnić obywatelom, czyli właścicielom pieniędzy, maksimum informacji na temat tego, na co są one wydawane i czy wydatki te są rozsądne oraz zgodne z przeznaczeniem. Przykładem mogą być Stany Zjednoczone, Anglia czy kraje skandynawskie gdzie bez problemu można dotrzeć do danych o wynagrodzeniach działaczy central związkowych, a same związki dbają o to by członkowie mieli wgląd do tych informacji. Co istotne oprócz informacji o wysokości płac, podawane są również dane na temat dodatkowych korzyści otrzymywanych przez działaczy.

 


Tabela 1.  Wynagrodzenia amerykańskich działaczy związkowych w 2012 roku (w USD)

imię

i nazwisko

stanowisko

związek zawodowy

wynagrodzenie

brutto

świadczenia dodatkowe

i inne korzyści

wynagrodzenie całkowite

Richard Trumka

przewodniczący

Federacja

AFL-CIO

277 486

24 446

301 932

Elizabeth Shuler

sekretarz - skarbnik

Federacja

AFL-CIO

243 571

14 237

257 808

Cormekki Whitley

dyrektor ds. finansów i administracji

Federacja

Change To Win

108 753

0

108 753

Jessica Weinstein

asystent przewodniczą-cego

American Federation Of State, County, And Municipal Employees

182 310

71 207

253 517

Rhonda Weingarten

przewodniczący

American Federation Of Teachers

396 304

160 677

556 981

Lorretta Johnson

sekretarz - skarbnik

American Federation Of Teachers

267 657

113 957

381 614

Leo Gerard

przewodniczący

United Steelworkers

168 570

28 558

197 128

Kenneth Neumann

przewodniczący regionu - Kanada

United Steelworkers

147 699

42 652

190 351

Edwin Hill

przewodniczący

International Brotherhood Of Electrical Workers

326 253

54 435

380 688

Salvatore Chilia

sekretarz - skarbnik

International Brotherhood Of Electrical Workers

288 200

61 204

349 404

Źródło: opracowanie własne Sedlak & Sedlak na podstawie www.unionfacts.com

 

 


Tabela 2.  Wynagrodzenia angielskich działaczy związkowych w 2012 roku (w GBP)

imię

i nazwisko

stanowisko

związek zawodowy

wynagrodzenie brutto

świadczenia dodatkowe

i inne korzyści

wynagrodzenie całkowite

Mary Bousted

sekretarz generalny

Association of Teachers and Lecturers

116 340

37 380

153 720

Tim Poil

sekretarz generalny

Nationwide Group Staff Union

113 304

35 259

148 563

Dave Prentis

sekretarz generalny

Unison: The Public Service Union

93 194

28 063

121 257

Steve Gillan

sekretarz generalny

Prison Officers Association

77 401

36 274

113 675

Jim McAuslan

sekretarz generalny

British Air Line Pilots Association

116 354

38 337

154 691

David Cockroft

sekretarz generalny

International Transport Workers Federation

112 163

32 759

144 922

Matt Wrack

sekretarz generalny

Fire Brigades Union

70 030

54 890

124 920

Brendan Barber

sekretarz generalny

Trades Union Congress

103 583

193 016

296 599

M Whelan

sekretarz generalny

Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen

84 460

31 989

116 449

Jeffrey Wood

Przewodniczący/

sekretarz generalny

Union of Democratic Mineworkers

8 956

217

9 173

Źródło: opracowanie własne Sedlak & Sedlak na podstawie raportów opublikowanych na stronie internetowej Trade Union Certification Officer

 


Jak wynika z tabeli 1 i 2 ujawnienie wysokości wynagrodzenia jest standardem bazującym na poczuciu obowiązku rozliczenia środków wobec członków. Ujawnianie wynagrodzeń nie jest również zagrożeniem wolności związkowej, bo jak uczy historia są to kraje w których związki mają silną pozycję.

W kontekście tych rozważań, warto polskich działaczy związkowych zachęcić do wdrażania zasad jawności w kontaktach ze społeczeństwem. Członków związków warto zachęcić, aby domagali się od swoich przedstawicieli danych na temat tego jak wydawane są pieniądze pochodzące z ich składek.

Warto to robić nie tylko dlatego, że właścicielom majątku związkowego należy się informacja o tym jak są wydawane ich pieniądze. Warto to robić również po to, aby nie wzbudzać niczyich wątpliwości odnośnie wiarygodności czy uczciwości działaczy. Jakie są bowiem społeczne skutki odmowy udzielenia informacji? Typową reakcja jest myśl, że jak ktoś odmawia nam informacji to znaczy, że ma coś do ukrycia. W przypadku pieniędzy są to podejrzenia, że wydaje je niezgodnie z przeznaczeniem np. na własne prywatne potrzeby. A przecież nie o to chodzi. Celem działalności związków zawodowych jest dbanie o sprawiedliwość w relacjach pracodawcy - pracownicy. Rozsądnym wydaje się więc przestrzeganie zasad jawności i sprawiedliwości w kontaktach ze społeczeństwem.

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA