REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek za wysługę lat w zespole szkół

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy Zespołem Szkół, składającym się z LO, LP i technikum. Umowy o pracę zawierane są z nauczycielami w poszczególnych typach szkół. W związku z wątpliwościami interpretacyjnymi dotyczącymi obliczania wysługi lat nauczycieli mamy następujące pytania: 1) Czy te same świadectwa pracy można zaliczyć do wysługi lat pracy zarówno w LO, LP, jak i technikum, jeśli w tych szkołach dany nauczyciel jest zatrudniony? 2) Czy, jeżeli nie jesteśmy macierzystą szkołą dla danego nauczyciela (zatrudnionego w niepełnym wymiarze godzin), możemy mu płacić za wysługę lat na podstawie dostarczonych nam świadectw pracy? 3) Mamy nauczyciela zatrudnionego wiele lat w Zespole, w technikum. W nowym roku szkolnym zawiera się z nim umowę w LO, gdyż tylko tam ma lekcje. Czy wysługa lat przechodzi mu w takiej wysokości, jaką miał w technikum, czy też musi sobie ją od nowa wypracowywać?
Ad 1. Okresy zatrudnienia z tych samych świadectw pracy mogą być wliczane do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w poszczególnych szkołach składających się na zespół szkół jedynie wtedy, gdy statut zespołu przyznaje im status odrębnych jednostek organizacyjnych, czyli samodzielnych pracodawców (art. 3 k.p. oraz uzasadnienie do wyroku SN z 4 lipca 2001 r., sygn. akt I PKN 523/00, OSNP 2003/10/246). W takim przypadku każda ze szkół powinna osobno wypłacać dodatek za wysługę lat i tym samym osobno naliczać okresy uprawniające do tego dodatku.
 
Inaczej jest, jeśli szkoły tworzące zespół szkół nie mają przymiotu samodzielnych pracodawców. Wtedy okresy zatrudnienia wynikające ze świadectw pracy powinny być wliczone do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w zespole szkół, a nie w poszczególnych szkołach wchodzących w jego skład. Pracodawcą wobec nauczycieli zatrudnianych w tych szkołach jest bowiem zespół szkół, a poszczególne szkoły są jedynie miejscem wykonywania pracy (uzasadnienie wyroku SN z 4 lipca 2001 r., sygn. akt I PKN 523/00, OSNP 2003/10/246). Wynika to z treści art. 62 ustawy o systemie oświaty, który przewiduje, że organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół, a dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w myśl przepisów tej ustawy. W konsekwencji jest on upoważniony do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy będącego jednostką organizacyjną, którą jest zespół szkół (art. 31 § 1 k.p.). Dalej powoduje to, że dodatek za wysługę lat powinien być wypłacany przez zespół szkół, bez względu na to, w ilu szkołach wchodzących w jego skład nauczyciel jest zatrudniony.
 
Ad 2. Tak, zespół szkół może wypłacać dodatek za wysługę lat nauczycielowi, którego zatrudnia w niepełnym wymiarze czasu pracy i dla którego inna szkoła jest szkołą macierzystą. Ma tu bowiem zastosowanie § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Przepis ten przewiduje, że jeśli nauczyciel pozostaje jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy, okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Trzeba przy tym pamiętać, że do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony, a do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia.
 
Gdy nauczyciel pracuje jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, wówczas do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia (§ 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy).
 
Ad 3. Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od wyjaśnienia dwóch kwestii: czy poszczególne szkoły wchodzące w skład zespołu szkół są odrębnymi jednostkami organizacyjnymi mającymi status samodzielnych pracodawców oraz czy nauczyciel podejmując pracę w LO nadal jest zatrudniony w technikum.
Jeśli poszczególne szkoły, składające się na zespół szkół, mają status samodzielnych pracodawców, to do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat przysługującego w LO należy wliczyć wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Wynika to z § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Zasada ta powoduje, że nie trzeba na nowo liczyć okresów uprawniających.
Okres pracy w technikum można jednak zaliczyć tylko pod warunkiem, że ten stosunek pracy ustał. Działają tu bowiem zasady:
• zaliczania jedynie zakończonych okresów zatrudnienia, jeśli więc stosunek pracy w technikum trwa, nie może być zaliczony (§ 7 ust. 1 przytoczonego rozporządzenia),
• niezaliczania do okresu dodatkowego zatrudnienia okresów podstawowego zatrudnienia (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).
 
Jeśli poszczególne szkoły, składające się na zespół szkół, nie mają statusu samodzielnych pracodawców, wtedy w ogóle nie może być mowy o dodatku za wysługę lat w LO. Dodatek ten jest bowiem wypłacany przez zespól szkół jako jedynego pracodawcę, bez względu na to, w jakich szkołach, wchodzących w jego skład, nauczyciel wykonuje pracę.

Bożena Styczyńska

PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658)
• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 221, poz. 1615)
• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 220, poz. 1600)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 22, poz. 181; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 43, poz. 293)
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA