REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wczasy wykupione pracownikowi ze środków obrotowych są opodatkowane i oskładkowane

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracodawca zasponsorował pracownikowi wczasy. Wykupił wycieczkę w biurze podróży (nie mamy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych). Jest to nagroda za dobrze wykonywaną pracę. Czy wczasy wykupione przez pracodawcę należy uznać jako świadczenie w naturze i wykazać w PIT-11? Co ze składkami na ZUS?

RADA

Wartość zakupionych przez pracodawcę wczasów stanowi u pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający zarówno opodatkowaniu jak i oskładkowaniu. Jako świadczenie w naturze powinno być wykazane w informacji PIT-11.

UZASADNIENIE

Przychodami ze stosunku pracy są m.in. wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych świadczeń, a w szczególności różnego rodzaju dodatki, nagrody. Ufundowanie przez pracodawcę wycieczki jest dla pracownika dodatkową osobistą korzyścią, mieszczącą się w pojęciu przychodów z pracy. Ponieważ przepisy podatkowe nie przewidują żadnych zwolnień dla tego rodzaju dodatkowego świadczenia, trzeba je opodatkować na zasadach ogólnych.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń są np. usługi zakupione, ich wyceny dokonuje się według cen zakupu. Wartość wykupionej wycieczki wynikająca z faktury z biura podróży powinna być więc doliczona do wynagrodzenia pracownika. Zaliczkę na podatek należy pobrać nie tylko od bieżącego wynagrodzenia, ale również od wartości wczasów. Może się więc okazać, że za miesiąc, w którym pracownik wypoczywał, otrzyma on wynagrodzenie w wysokości niższej niż zwykle.

Ponieważ podstawą wymiaru składek na ZUS jest przychód pracownika w rozumieniu przepisów podatkowych, od wartości świadczenia w naturze mają Państwo również obowiązek potrącić składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz zdrowotne. Do celów składkowych wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach o wynagradzaniu, a w razie ich braku - jeżeli przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi zakupione przez pracodawcę - według cen ich zakupu.

PRZYKŁAD

Pracodawca, chcąc nagrodzić najlepszego pracownika, opłacił mu w sierpniu wczasy za granicą. Cena usługi z faktury wyniosła 3500 zł. Wynagrodzenie miesięczne pracownika wynosi 4500 zł. W sierpniu płatnik potrącił mu zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki na ZUS zarówno od wynagrodzenia za pracę, jak i od wartości wczasów. Łączna kwota przychodu wyniosła więc 8000 zł. W sierpniu pracownik otrzymał wynagrodzenie w wysokości 1946,31 zł, co wynika z następujących obliczeń:

8000 zł × 15,71% = 1256,80 zł (składki na ubezpieczenia społeczne),

8000 zł - 1256, 80 zł = 6743,20 zł (podstawa wymiaru składki zdrowotnej),

6743,20 zł - 108,50 zł = 6634,70 zł; po zaokrągleniu 6635 zł (podstawa opodatkowania),

(6635 zł × 19%) - 47,71 zł = 1212,94 zł (zaliczka na podatek dochodowy),

6743,20 zł × 9% = 606,89 zł (składka zdrowotna należna do ZUS),

6743,20 zł × 7,75% = 522,60 zł (składka zdrowotna podlegająca odliczeniu od podatku),

1212,94 zł - 522,60 zł = 690,34 zł; po zaokrągleniu 690 zł (zaliczka podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego).

Do wypłaty: 4500 zł - 1256,80 zł - 690 zł - 606,89 zł = 1946,31 zł.

Po zakończeniu roku podatkowego lub w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu pobrania ostatniej zaliczki na podatek, jeżeli zatrudnienie ustało w trakcie roku, pracodawca ma obowiązek sporządzić dla pracownika imienną informację o uzyskanych przychodach, pobranych zaliczkach na podatek oraz potrąconych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (PIT-11). W informacji tej pracodawca musi więc wykazać wszystkie przekazane pracownikowi w ciągu roku świadczenia, w tym także wartość świadczeń w naturze oraz obowiązkowe potrącenia na rzecz budżetu państwa.

- art. 11 ust. 2a, ust. 2b, art. 12 ust. 1, art. 32, art. 39 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

- § 1, § 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie kadr i płac

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA