REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przyznawania i wypłaty dodatku funkcyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy i w jakiej wysokości przysługuje dodatek funkcyjny pracownikom samorządowym, nauczycielom i pracownikom spoza sfery budżetowej? Przedstawiamy najważniejsze regulacje dotyczące każdej z tych grup zawodowych.

Na wynagrodzenia pracowników samorządowych, nauczycieli i pracowników spoza sfery budżetowej składa się wiele elementów. Poza podstawową pensją wspomniane grupy zawodowe mają prawo do dodatkowych składników wynagrodzenia. Problemy zaczynają się przy ustalaniu zasad ich przyznawania i wypłaty. Każda z grup zawodowych kieruje się bowiem innymi regulacjami dotyczącymi wynagradzania pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatek funkcyjny dla samorządowców

Zasady przyznawania i wypłaty dodatków do wynagrodzenia pracownikom samorządowym zostały określone w przepisach rozporządzeniach Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r.:

• w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w urzędach gmin,

REKLAMA

• w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w jednostkach samorządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komu przysługuje

Dodatek funkcyjny jest to dodatkowy składnik wynagrodzenia, który przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu i kierownikowi urzędu stanu cywilnego.

Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach niezwiązanych z kierowaniem zespołem, dla których przepisy wewnętrzne przewidują wypłatę takiego dodatku.

Wysokość dodatku

Kwoty dodatków funkcyjnych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wahają się od 35 do 175% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Stawki dodatku zostały określone w zależności od zajmowanego przez pracownika stanowiska i pełnionych funkcji. Tabela stawek dodatku funkcyjnego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia o wynagradzaniu w jednostkach samorządu.

W przypadku pracowników zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, kwoty dodatku funkcyjnego przyznawane są w wysokości od 40 do 250% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Tabela stawek dodatku funkcyjnego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia o wynagradzaniu w urzędach gmin.

Kiedy przysługuje

Przepisy dotyczące pracowników samorządowych przewidują wypłatę dodatku funkcyjnego jedynie za czas wykonywania określonych czynności. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku inspektorów nadzoru inwestorskiego oraz starszych inspektorów, którym dodatek funkcyjny przysługuje tylko i wyłącznie za czas wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego.

Dodatek funkcyjny dla nauczycieli

Uprawnienia nauczycieli do dodatkowych składników wynagrodzenia zależą odpowiednio od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć oraz powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji. Szczegółowe zasady przyznawania i wypłaty dodatków zostały ustalone przepisami rozporządzenia z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy; dalej: rozporządzenie o stawkach wynagrodzenia nauczycieli.

Komu przysługuje

Dodatek funkcyjny jest związany z powierzeniem nauczycielowi stanowiska dyrektora lub wicedyrektora szkoły. Dokładnie do dodatku uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły.

Przysługuje również za sprawowanie funkcji:

• wychowawcy klasy,

• doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta,

• opiekuna stażu

(§ 5 rozporządzenia o stawkach wynagrodzenia nauczycieli).

Kiedy wypłacany

Dodatek funkcyjny, z racji swojego charakteru, jest składnikiem przysługującym do określonego terminu, czyli do momentu, w którym pracownik zajmuje określone stanowisko. Dodatek ten jest bowiem uzależniony od pełnienia funkcji, np. dyrektora szkoły lub przedszkola, a więc zaprzestanie sprawowania tej funkcji odbiera uprawnienia do tego dodatku.

Prawo do dodatku funkcyjnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczycielowi powierzono stanowisko, np. dyrektora, lub sprawowanie takiej funkcji. W przypadku gdy powierzenie stanowiska dyrektora lub sprawowanie takich funkcji nastąpiło pierwszego dnia danego miesiąca, prawo do dodatku funkcyjnego przysługuje właśnie od tego dnia.

Przykład

Nauczyciel został powołany na stanowisko dyrektora szkoły 8 października 2007 r. Od kiedy przysługuje mu dodatek funkcyjny?

Prawa do dodatku funkcyjnego nauczyciel nabywa pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania uprawnień do tego dodatku. Zgodnie z tą zasadą, nauczyciel powołany na stanowisko dyrektora szkoły otrzyma pierwszy dodatek dopiero z początkiem listopada 2007 r.

Prawo do dodatku funkcyjnego ustaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel zaprzestał pełnienia obowiązków dyrektora. W sytuacji gdy zaprzestanie pełnienia obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem kierowniczym (np. dyrektora) lub sprawowaniem innych funkcji nastąpiło pierwszego dnia danego miesiąca, dodatek funkcyjny nie przysługuje od tego dnia.

Wysokość dodatku

Szczegółowe zasady przyznawania nauczycielom dodatku funkcyjnego, w tym również jego wysokość, wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 lutego 2005 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej.

Na podstawie § 4 tego rozporządzenia nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora szkoły, przedszkola, dodatek funkcyjny przysługuje w wysokości od 5 do 70% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Czy dyrektor przedszkola powinien otrzymać dodatek funkcyjny w takiej samej wysokości jak dyrektorzy w innych szkołach?

Nie, wysokość tego dodatku dla dyrektora szkoły lub przedszkola ustala organ prowadzący. Ponadto, przyznając taki dodatek dyrektorowi, należy uwzględnić:

• wielkość szkoły lub przedszkola,

• strukturę organizacyjną,

• zadania wynikające z zajmowanego stanowiska dyrektora placówki,

• liczbę stanowisk kierowniczych w danej placówce oraz

• wyniki pracy i położenie samej placówki.

Tym samym nauczyciele uprawnieni do dodatku funkcyjnego z tytułu sprawowania takich samych funkcji w różnych szkołach mogą otrzymywać dodatki funkcyjne w różnych wysokościach.

Dodatek funkcyjny dla pracowników spoza sfery budżetowej

Każdy pracodawca może wypłacać pracownikom dodatkowe składniki wynagrodzenia, tzw. dodatki, ale nie każdy musi. Chyba że obowiązek taki wynika z pragmatyków służbowych, którymi objęci są pracownicy.

Dodatki na zasadach regulaminowych

Pracownicy, którzy są wynagradzani na podstawie ogólnych przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), otrzymują dodatki do wynagrodzenia, pod warunkiem że wewnętrzne przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują ich wypłatę.

Same zasady przyznawania i wypłaty dodatków powinny być również jasno określone, np. w regulaminie wynagradzania pracowników. Oczywiście zasada ta dotyczy dodatków takich, jak m.in. dodatek stażowy, dodatek kwalifikacyjny, dodatek za uciążliwość pracy czy dodatek funkcyjny. Wypłata tych dodatkowych składników wynagrodzenia pracowników nie wynika z przepisów k.p. Tym samym pracodawca ma pełną dowolność w ustaleniu, czy dodatki takie będzie wypłacał pracownikom czy też nie.

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288)

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 22, poz. 181; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 56, poz. 372)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 lutego 2005 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz.U. Nr 22, poz. 182)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 38, poz. 261)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 39, poz. 272)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA