REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przyznawania i wypłaty dodatku funkcyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy i w jakiej wysokości przysługuje dodatek funkcyjny pracownikom samorządowym, nauczycielom i pracownikom spoza sfery budżetowej? Przedstawiamy najważniejsze regulacje dotyczące każdej z tych grup zawodowych.

Na wynagrodzenia pracowników samorządowych, nauczycieli i pracowników spoza sfery budżetowej składa się wiele elementów. Poza podstawową pensją wspomniane grupy zawodowe mają prawo do dodatkowych składników wynagrodzenia. Problemy zaczynają się przy ustalaniu zasad ich przyznawania i wypłaty. Każda z grup zawodowych kieruje się bowiem innymi regulacjami dotyczącymi wynagradzania pracowników.

REKLAMA

Dodatek funkcyjny dla samorządowców

Zasady przyznawania i wypłaty dodatków do wynagrodzenia pracownikom samorządowym zostały określone w przepisach rozporządzeniach Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r.:

• w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w urzędach gmin,

• w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; dalej: rozporządzenie o wynagradzaniu w jednostkach samorządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komu przysługuje

Dodatek funkcyjny jest to dodatkowy składnik wynagrodzenia, który przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu i kierownikowi urzędu stanu cywilnego.

Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach niezwiązanych z kierowaniem zespołem, dla których przepisy wewnętrzne przewidują wypłatę takiego dodatku.

Wysokość dodatku

REKLAMA

Kwoty dodatków funkcyjnych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wahają się od 35 do 175% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Stawki dodatku zostały określone w zależności od zajmowanego przez pracownika stanowiska i pełnionych funkcji. Tabela stawek dodatku funkcyjnego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia o wynagradzaniu w jednostkach samorządu.

W przypadku pracowników zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, kwoty dodatku funkcyjnego przyznawane są w wysokości od 40 do 250% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Tabela stawek dodatku funkcyjnego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia o wynagradzaniu w urzędach gmin.

Kiedy przysługuje

Przepisy dotyczące pracowników samorządowych przewidują wypłatę dodatku funkcyjnego jedynie za czas wykonywania określonych czynności. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku inspektorów nadzoru inwestorskiego oraz starszych inspektorów, którym dodatek funkcyjny przysługuje tylko i wyłącznie za czas wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego.

Dodatek funkcyjny dla nauczycieli

Uprawnienia nauczycieli do dodatkowych składników wynagrodzenia zależą odpowiednio od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć oraz powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji. Szczegółowe zasady przyznawania i wypłaty dodatków zostały ustalone przepisami rozporządzenia z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy; dalej: rozporządzenie o stawkach wynagrodzenia nauczycieli.

Komu przysługuje

Dodatek funkcyjny jest związany z powierzeniem nauczycielowi stanowiska dyrektora lub wicedyrektora szkoły. Dokładnie do dodatku uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły.

Przysługuje również za sprawowanie funkcji:

• wychowawcy klasy,

• doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta,

• opiekuna stażu

(§ 5 rozporządzenia o stawkach wynagrodzenia nauczycieli).

Kiedy wypłacany

REKLAMA

Dodatek funkcyjny, z racji swojego charakteru, jest składnikiem przysługującym do określonego terminu, czyli do momentu, w którym pracownik zajmuje określone stanowisko. Dodatek ten jest bowiem uzależniony od pełnienia funkcji, np. dyrektora szkoły lub przedszkola, a więc zaprzestanie sprawowania tej funkcji odbiera uprawnienia do tego dodatku.

Prawo do dodatku funkcyjnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczycielowi powierzono stanowisko, np. dyrektora, lub sprawowanie takiej funkcji. W przypadku gdy powierzenie stanowiska dyrektora lub sprawowanie takich funkcji nastąpiło pierwszego dnia danego miesiąca, prawo do dodatku funkcyjnego przysługuje właśnie od tego dnia.

Przykład

Nauczyciel został powołany na stanowisko dyrektora szkoły 8 października 2007 r. Od kiedy przysługuje mu dodatek funkcyjny?

Prawa do dodatku funkcyjnego nauczyciel nabywa pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania uprawnień do tego dodatku. Zgodnie z tą zasadą, nauczyciel powołany na stanowisko dyrektora szkoły otrzyma pierwszy dodatek dopiero z początkiem listopada 2007 r.

Prawo do dodatku funkcyjnego ustaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel zaprzestał pełnienia obowiązków dyrektora. W sytuacji gdy zaprzestanie pełnienia obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem kierowniczym (np. dyrektora) lub sprawowaniem innych funkcji nastąpiło pierwszego dnia danego miesiąca, dodatek funkcyjny nie przysługuje od tego dnia.

Wysokość dodatku

Szczegółowe zasady przyznawania nauczycielom dodatku funkcyjnego, w tym również jego wysokość, wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 lutego 2005 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej.

Na podstawie § 4 tego rozporządzenia nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora szkoły, przedszkola, dodatek funkcyjny przysługuje w wysokości od 5 do 70% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Czy dyrektor przedszkola powinien otrzymać dodatek funkcyjny w takiej samej wysokości jak dyrektorzy w innych szkołach?

Nie, wysokość tego dodatku dla dyrektora szkoły lub przedszkola ustala organ prowadzący. Ponadto, przyznając taki dodatek dyrektorowi, należy uwzględnić:

• wielkość szkoły lub przedszkola,

• strukturę organizacyjną,

• zadania wynikające z zajmowanego stanowiska dyrektora placówki,

• liczbę stanowisk kierowniczych w danej placówce oraz

• wyniki pracy i położenie samej placówki.

Tym samym nauczyciele uprawnieni do dodatku funkcyjnego z tytułu sprawowania takich samych funkcji w różnych szkołach mogą otrzymywać dodatki funkcyjne w różnych wysokościach.

Dodatek funkcyjny dla pracowników spoza sfery budżetowej

Każdy pracodawca może wypłacać pracownikom dodatkowe składniki wynagrodzenia, tzw. dodatki, ale nie każdy musi. Chyba że obowiązek taki wynika z pragmatyków służbowych, którymi objęci są pracownicy.

Dodatki na zasadach regulaminowych

Pracownicy, którzy są wynagradzani na podstawie ogólnych przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), otrzymują dodatki do wynagrodzenia, pod warunkiem że wewnętrzne przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują ich wypłatę.

Same zasady przyznawania i wypłaty dodatków powinny być również jasno określone, np. w regulaminie wynagradzania pracowników. Oczywiście zasada ta dotyczy dodatków takich, jak m.in. dodatek stażowy, dodatek kwalifikacyjny, dodatek za uciążliwość pracy czy dodatek funkcyjny. Wypłata tych dodatkowych składników wynagrodzenia pracowników nie wynika z przepisów k.p. Tym samym pracodawca ma pełną dowolność w ustaleniu, czy dodatki takie będzie wypłacał pracownikom czy też nie.

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288)

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 22, poz. 181; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 56, poz. 372)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 lutego 2005 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz.U. Nr 22, poz. 182)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 38, poz. 261)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 39, poz. 272)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA