REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości w sprawie trzynastek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż upłynął już termin wypłacania trzynastek, to wciąż pojawiają się pytania związane z wypłacaniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Zryczałtowane wynagrodzenie za kontrolę pracy skazanych

REKLAMA

REKLAMA

Czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych wypłacane pracownikowi na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, powinno być pomniejszane za dni choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych i czy wynagrodzenie to wchodzi do podstawy wymiaru, od której naliczana jest tzw. trzynastka?

O tym, czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych powinno być pomniejszane za okresy choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych, muszą rozstrzygać wewnętrzne przepisy pracodawcy. Wynika to z faktu, że § 11 i 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, ograniczają się do wskazania, że takie wynagrodzenie przysługuje i w jakiej wysokości.

W takim razie odpowiednie postanowienia powinny się znaleźć w:

układzie zbiorowym pracy, jeśli pracodawca jest nim objęty (art. 771 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p., w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

regulaminie wynagradzania, jeśli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy, ale zatrudnia co najmniej 20 pracowników, w związku z czym ma obowiązek tworzenia takiego regulaminu (art. 772 k.p. w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

W wynagrodzeniu będącym podstawą obliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego należy uwzględnić zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne wypłacane za kontrolę pracy skazanych. Bierze się bowiem w nim pod uwagę:

• wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Wynagrodzenie to nie mieści się na liście świadczeń wyłączonych z podstawy tzw. trzynastki (§ 6 w zw. z § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, dalej: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop). Jest wypłacane regularnie, co miesiąc, i nie ma charakteru nagrody wypłacanej za specjalne osiągnięcie czy za dodatkowe zadanie.

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Czy do podstawy, od której naliczana jest tzw. trzynastka, wlicza się wypłacany pracownikom co miesiąc ekwiwalent za pranie odzieży roboczej?

Ekwiwalent za pranie odzieży nie powinien być uwzględniany w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Nie jest on bowiem składnikiem wynagrodzenia ani w ścisłym, ani w szerokim rozumieniu tego pojęcia. Nie jest też świadczeniem ze stosunku pracy. Pracownik otrzymuje go tylko wtedy, gdy pracodawca nie może sam zapewnić prania odzieży roboczej (art. 2379 § 3 k.p.).

Ekwiwalenty są natomiast wyłączone z podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Można tak wnioskować na podstawie listy zawartej w § 6 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, która ma zastosowanie przy ustalaniu podstawy trzynastki (art. 4 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Kwoty wolne od potrąceń

Czy pracownikowi, który w tym samym miesiącu ma wypłacane wynagrodzenie za pracę i tzw. trzynastkę, trzeba zostawić dwie kwoty wolne od potrąceń, czy też trzeba dodać te wynagrodzenia i dopiero od sumy ustalić kwotę, którą można potrącić? Jaką kwotę można przekazać komornikowi, który zajął wynagrodzenie za pracę pracownikowi z tytułu egzekucji należności niealimentacyjnych?

Pracodawca powinien pozostawić pracownikowi jedną kwotę wynagrodzenia wolną od potrąceń w miesiącu, w którym wypłaca mu wynagrodzenie za pracę i dodatkowe wynagrodzenie roczne. Oblicza ją od sumy wynagrodzenia za pracę i dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Tak stanowi bowiem art. 87 § 8 k.p. (w zw. z art. 871 k.p.). Przepis ten przewiduje, że w miesiącu, w którym pracownik otrzymuje składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż 1 miesiąc (takim składnikiem jest trzynastka), pracodawca dokonuje potrąceń należności od łącznej kwoty wynagrodzenia, uwzględniającej te składniki.

Gdyby chodziło o pokrycie świadczeń alimentacyjnych, to pracodawca powinien przekazać komornikowi trzynastkę, jaką wyliczył pracownikowi, w całości (art. 87 § 5 k.p.).

Natomiast w przypadku egzekucji na pokrycie świadczeń niealimentacyjnych ma obowiązek zastosować się do limitu przekazywanej kwoty, czyli 50% wynagrodzenia łącznego.

Musi przy tym pamiętać, że kwota wolna, jaka ma pozostać pracownikowi, powinna wynosić minimalne wynagrodzenie za pracę po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek dochodowy (art. 87 § 3 pkt 2 oraz art. 871 § 1 pkt 1 k.p.). Przy podstawowych kosztach uzyskania przychodu i złożeniu przez pracownika oświadczenia PIT-2 kwota ta wynosi w 2008 r. 844,98 zł.

Przykład

Pracownik jest zatrudniony na cały etat, ma podstawowe koszty uzyskania przychodu i złożył oświadczenie PIT-2. Jego wynagrodzenie wynosi miesięcznie 1818,00 brutto, natomiast należna trzynastka za 2007 r. to 1584,38 zł.

Łącznie pracodawca powinien wypłacić 3402,38 zł brutto. Ponieważ ma dokonać potrącenia na świadczenia niealimentacyjne, to może potrącić 1205,84 zł, pamiętając o limicie i kwocie wolnej. Wynika to z następujących wyliczeń:

Wynagrodzenie netto

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (Dz.U. Nr 56, poz. 544)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA