REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości w sprawie trzynastek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż upłynął już termin wypłacania trzynastek, to wciąż pojawiają się pytania związane z wypłacaniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Zryczałtowane wynagrodzenie za kontrolę pracy skazanych

REKLAMA

REKLAMA

Czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych wypłacane pracownikowi na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, powinno być pomniejszane za dni choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych i czy wynagrodzenie to wchodzi do podstawy wymiaru, od której naliczana jest tzw. trzynastka?

O tym, czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych powinno być pomniejszane za okresy choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych, muszą rozstrzygać wewnętrzne przepisy pracodawcy. Wynika to z faktu, że § 11 i 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, ograniczają się do wskazania, że takie wynagrodzenie przysługuje i w jakiej wysokości.

W takim razie odpowiednie postanowienia powinny się znaleźć w:

REKLAMA

układzie zbiorowym pracy, jeśli pracodawca jest nim objęty (art. 771 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p., w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

regulaminie wynagradzania, jeśli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy, ale zatrudnia co najmniej 20 pracowników, w związku z czym ma obowiązek tworzenia takiego regulaminu (art. 772 k.p. w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

W wynagrodzeniu będącym podstawą obliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego należy uwzględnić zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne wypłacane za kontrolę pracy skazanych. Bierze się bowiem w nim pod uwagę:

• wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Wynagrodzenie to nie mieści się na liście świadczeń wyłączonych z podstawy tzw. trzynastki (§ 6 w zw. z § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, dalej: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop). Jest wypłacane regularnie, co miesiąc, i nie ma charakteru nagrody wypłacanej za specjalne osiągnięcie czy za dodatkowe zadanie.

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Czy do podstawy, od której naliczana jest tzw. trzynastka, wlicza się wypłacany pracownikom co miesiąc ekwiwalent za pranie odzieży roboczej?

Ekwiwalent za pranie odzieży nie powinien być uwzględniany w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Nie jest on bowiem składnikiem wynagrodzenia ani w ścisłym, ani w szerokim rozumieniu tego pojęcia. Nie jest też świadczeniem ze stosunku pracy. Pracownik otrzymuje go tylko wtedy, gdy pracodawca nie może sam zapewnić prania odzieży roboczej (art. 2379 § 3 k.p.).

Ekwiwalenty są natomiast wyłączone z podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Można tak wnioskować na podstawie listy zawartej w § 6 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, która ma zastosowanie przy ustalaniu podstawy trzynastki (art. 4 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Kwoty wolne od potrąceń

Czy pracownikowi, który w tym samym miesiącu ma wypłacane wynagrodzenie za pracę i tzw. trzynastkę, trzeba zostawić dwie kwoty wolne od potrąceń, czy też trzeba dodać te wynagrodzenia i dopiero od sumy ustalić kwotę, którą można potrącić? Jaką kwotę można przekazać komornikowi, który zajął wynagrodzenie za pracę pracownikowi z tytułu egzekucji należności niealimentacyjnych?

Pracodawca powinien pozostawić pracownikowi jedną kwotę wynagrodzenia wolną od potrąceń w miesiącu, w którym wypłaca mu wynagrodzenie za pracę i dodatkowe wynagrodzenie roczne. Oblicza ją od sumy wynagrodzenia za pracę i dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Tak stanowi bowiem art. 87 § 8 k.p. (w zw. z art. 871 k.p.). Przepis ten przewiduje, że w miesiącu, w którym pracownik otrzymuje składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż 1 miesiąc (takim składnikiem jest trzynastka), pracodawca dokonuje potrąceń należności od łącznej kwoty wynagrodzenia, uwzględniającej te składniki.

Gdyby chodziło o pokrycie świadczeń alimentacyjnych, to pracodawca powinien przekazać komornikowi trzynastkę, jaką wyliczył pracownikowi, w całości (art. 87 § 5 k.p.).

Natomiast w przypadku egzekucji na pokrycie świadczeń niealimentacyjnych ma obowiązek zastosować się do limitu przekazywanej kwoty, czyli 50% wynagrodzenia łącznego.

Musi przy tym pamiętać, że kwota wolna, jaka ma pozostać pracownikowi, powinna wynosić minimalne wynagrodzenie za pracę po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek dochodowy (art. 87 § 3 pkt 2 oraz art. 871 § 1 pkt 1 k.p.). Przy podstawowych kosztach uzyskania przychodu i złożeniu przez pracownika oświadczenia PIT-2 kwota ta wynosi w 2008 r. 844,98 zł.

Przykład

Pracownik jest zatrudniony na cały etat, ma podstawowe koszty uzyskania przychodu i złożył oświadczenie PIT-2. Jego wynagrodzenie wynosi miesięcznie 1818,00 brutto, natomiast należna trzynastka za 2007 r. to 1584,38 zł.

Łącznie pracodawca powinien wypłacić 3402,38 zł brutto. Ponieważ ma dokonać potrącenia na świadczenia niealimentacyjne, to może potrącić 1205,84 zł, pamiętając o limicie i kwocie wolnej. Wynika to z następujących wyliczeń:

Wynagrodzenie netto

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (Dz.U. Nr 56, poz. 544)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA