REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwości w sprawie trzynastek

Bożena Styczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż upłynął już termin wypłacania trzynastek, to wciąż pojawiają się pytania związane z wypłacaniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Zryczałtowane wynagrodzenie za kontrolę pracy skazanych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych wypłacane pracownikowi na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, powinno być pomniejszane za dni choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych i czy wynagrodzenie to wchodzi do podstawy wymiaru, od której naliczana jest tzw. trzynastka?

O tym, czy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne za kontrolę pracy skazanych powinno być pomniejszane za okresy choroby, urlopu i innych nieobecności usprawiedliwionych, muszą rozstrzygać wewnętrzne przepisy pracodawcy. Wynika to z faktu, że § 11 i 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna, ograniczają się do wskazania, że takie wynagrodzenie przysługuje i w jakiej wysokości.

W takim razie odpowiednie postanowienia powinny się znaleźć w:

REKLAMA

układzie zbiorowym pracy, jeśli pracodawca jest nim objęty (art. 771 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p., w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

regulaminie wynagradzania, jeśli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy, ale zatrudnia co najmniej 20 pracowników, w związku z czym ma obowiązek tworzenia takiego regulaminu (art. 772 k.p. w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

W wynagrodzeniu będącym podstawą obliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego należy uwzględnić zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne wypłacane za kontrolę pracy skazanych. Bierze się bowiem w nim pod uwagę:

• wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Wynagrodzenie to nie mieści się na liście świadczeń wyłączonych z podstawy tzw. trzynastki (§ 6 w zw. z § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, dalej: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop). Jest wypłacane regularnie, co miesiąc, i nie ma charakteru nagrody wypłacanej za specjalne osiągnięcie czy za dodatkowe zadanie.

Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Czy do podstawy, od której naliczana jest tzw. trzynastka, wlicza się wypłacany pracownikom co miesiąc ekwiwalent za pranie odzieży roboczej?

Ekwiwalent za pranie odzieży nie powinien być uwzględniany w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Nie jest on bowiem składnikiem wynagrodzenia ani w ścisłym, ani w szerokim rozumieniu tego pojęcia. Nie jest też świadczeniem ze stosunku pracy. Pracownik otrzymuje go tylko wtedy, gdy pracodawca nie może sam zapewnić prania odzieży roboczej (art. 2379 § 3 k.p.).

Ekwiwalenty są natomiast wyłączone z podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Można tak wnioskować na podstawie listy zawartej w § 6 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, która ma zastosowanie przy ustalaniu podstawy trzynastki (art. 4 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Kwoty wolne od potrąceń

Czy pracownikowi, który w tym samym miesiącu ma wypłacane wynagrodzenie za pracę i tzw. trzynastkę, trzeba zostawić dwie kwoty wolne od potrąceń, czy też trzeba dodać te wynagrodzenia i dopiero od sumy ustalić kwotę, którą można potrącić? Jaką kwotę można przekazać komornikowi, który zajął wynagrodzenie za pracę pracownikowi z tytułu egzekucji należności niealimentacyjnych?

Pracodawca powinien pozostawić pracownikowi jedną kwotę wynagrodzenia wolną od potrąceń w miesiącu, w którym wypłaca mu wynagrodzenie za pracę i dodatkowe wynagrodzenie roczne. Oblicza ją od sumy wynagrodzenia za pracę i dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Tak stanowi bowiem art. 87 § 8 k.p. (w zw. z art. 871 k.p.). Przepis ten przewiduje, że w miesiącu, w którym pracownik otrzymuje składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż 1 miesiąc (takim składnikiem jest trzynastka), pracodawca dokonuje potrąceń należności od łącznej kwoty wynagrodzenia, uwzględniającej te składniki.

Gdyby chodziło o pokrycie świadczeń alimentacyjnych, to pracodawca powinien przekazać komornikowi trzynastkę, jaką wyliczył pracownikowi, w całości (art. 87 § 5 k.p.).

Natomiast w przypadku egzekucji na pokrycie świadczeń niealimentacyjnych ma obowiązek zastosować się do limitu przekazywanej kwoty, czyli 50% wynagrodzenia łącznego.

Musi przy tym pamiętać, że kwota wolna, jaka ma pozostać pracownikowi, powinna wynosić minimalne wynagrodzenie za pracę po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek dochodowy (art. 87 § 3 pkt 2 oraz art. 871 § 1 pkt 1 k.p.). Przy podstawowych kosztach uzyskania przychodu i złożeniu przez pracownika oświadczenia PIT-2 kwota ta wynosi w 2008 r. 844,98 zł.

Przykład

Pracownik jest zatrudniony na cały etat, ma podstawowe koszty uzyskania przychodu i złożył oświadczenie PIT-2. Jego wynagrodzenie wynosi miesięcznie 1818,00 brutto, natomiast należna trzynastka za 2007 r. to 1584,38 zł.

Łącznie pracodawca powinien wypłacić 3402,38 zł brutto. Ponieważ ma dokonać potrącenia na świadczenia niealimentacyjne, to może potrącić 1205,84 zł, pamiętając o limicie i kwocie wolnej. Wynika to z następujących wyliczeń:

Wynagrodzenie netto

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (Dz.U. Nr 56, poz. 544)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA