REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaliczka na PIT wpływa na wysokość pensji

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaką dostanę kwotę netto z wynagrodzenia o pracę przy 12 tys. zł brutto. Czy ta kwota zmieni się po kilku miesiącach, gdy będę przekraczać próg 19, 30, 40 proc. skali PIT?

ROBERT MRÓWKA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

doradca podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego i Rachunkowości Dominus

Tak

Kwoty pobranych zaliczek wpływają na wysokość wypłacanego wynagrodzenia.

REKLAMA

Wynagrodzenie netto za pierwszy miesiąc, jakie otrzyma pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę przy założeniu, że przysługuje mu gratyfikacja za świadczoną pracę w kwocie brutto 12 tys. zł, wyniesie obecnie 8327,87 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pensja brutto podlega w pierwszej kolejności pomniejszeniu o składki na ubezpieczenia społeczne. Łącznie jest to 13,71 proc. podstawy naliczenia, co powoduje, że na te tytuły z kwoty wynagrodzenia brutto musimy przeznaczyć 1645,20 zł. Od kwoty, jaka nam pozostała po dokonaniu tych potrąceń, czyli 10 354,80 zł, musimy jeszcze wyliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Stanowi ona 9 proc. od kwoty wynagrodzenia brutto, pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne. W naszym przypadku będzie to 931,93 zł.


Zasadą jest, że kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne podlega ograniczeniu do wysokości naliczonej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, jednak ma to miejsce w przypadku wynagrodzenia brutto mniejszego niż minimalne wynagrodzenie za pracę, tj. 1126 zł. Ostatnim obligatoryjnym potrąceniem, z jakim musimy się liczyć, jest wspomniana już zaliczka na PIT. Z konstrukcji obliczania tej zaliczki wynika, że w pierwszej kolejności od uzyskanego przychodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne odliczyć możemy koszty uzyskania przychodu. W odniesieniu do umowy o pracę wynoszą one 111,25 zł, jeżeli pracownik pracuje w tej samej miejscowości, w której mieszka bądź 139,06 zł, jeżeli dojeżdża z innej miejscowości.


Po ustaleniu wysokości kosztów możemy przystąpić do obliczenia należnej zaliczki. Wynosić ona będzie 1095 zł. Wartość ta wynika z zastosowania stawki podatku w wysokości 19 proc. do uzyskanego dochodu [(10 354,80 - 111,25) x 19 proc.] i pomniejszenia tak uzyskanej kwoty o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne w części podlegającej odliczeniu, czyli 7,75 proc. podstawy jej wymiaru [10 354,80 x 7,75 proc. = 802,50] oraz równowartość ulgi - 48,90 zł.


Pamiętać musimy przy tym o konieczności zaokrąglania zarówno podstawy opodatkowania, jak i samego podatku do pełnych złotych. Stąd po tych wszystkich wyliczeniach pozostaje nam kwota wynagrodzenia netto 8327,87 zł. W miarę upływu czasu i otrzymywania kolejnych wynagrodzeń w trakcie roku podatkowego wystąpić mogą dwa czynniki, które spowodują, że kwota do wypłaty będzie się w sposób istotny różnić od wyliczonej. Będą to przekroczenie pierwszego i drugiego progu podatkowego oraz przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Przekroczenie progu podatkowego (I - 44 490 zł; II - 85 528 zł) skutkować będzie koniecznością poboru podatku według odpowiednio wyższej stawki, czyli 30 lub 40 proc.

EWA MATYSZEWSKA

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA