REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób nalicza się wynagrodzenie urlopowe ze zmiennych składników wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Potocka-Szmoń
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy w naszej firmie otrzymują wynagrodzenie, które składa się wyłącznie ze zmiennych składników i jest wypłacane 10. dnia następnego miesiąca. Mam wątpliwość, czy przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego należy brać pod uwagę wynagrodzenie faktycznie wypłacone w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wykorzystywania urlopu, czy wynagrodzenie, do którego pracownik nabył prawo za 3 miesiące poprzedzające miesiąc wykorzystywania urlopu?

RADA

REKLAMA

W przypadku gdy wypłacają Państwo zmienne składniki wynagrodzenia 10. dnia następnego miesiąca, przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego powinni Państwo brać pod uwagę składniki wynagrodzenia faktycznie wypłacone pracownikom w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wykorzystywania urlopu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Za czas urlopu wypoczynkowego pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Naliczając wynagrodzenie urlopowe, należy uwzględniać zarówno składniki wynagrodzenia określone w stałej stawce miesięcznej, jak i składniki zmienne.

Spośród składników zmiennych należy uwzględniać w podstawie naliczenia wyłącznie te, które przysługują za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc, np. premie miesięczne. Składniki wynagrodzenia wypłacane za okresy dłuższe niż 1 miesiąc wypłaca się w przyjętych terminach wypłaty tych składników, przy czym okres urlopu jest traktowany na równi z okresem wykonywania pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ustalając podstawę naliczenia wynagrodzenia urlopowego ze składników zmiennych przysługujących za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc, należy uwzględniać je w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Jeżeli pracodawca wypłaca wynagrodzenie do 10. dnia następnego miesiąca pracownikowi, który otrzymuje wynagrodzenie zmienne, naliczamy je z 3 miesięcy poprzedzających urlop. Zatem w przypadku gdy Państwa pracownik był na urlopie w czerwcu, to przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego należy wziąć pod uwagę wynagrodzenie wypłacone mu w maju (za kwiecień), w kwietniu (za marzec) i w marcu (za luty).

W razie znacznego wahania wysokości zmiennych składników wynagrodzenia składniki te mogą być uwzględnione przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu.

WAŻNE!

Jeżeli pracownik otrzymuje zmienne wynagrodzenie, obliczając mu wynagrodzenie urlopowe ustalamy je z 3 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie urlopu, a w przypadku znacznego wahania składników wynagrodzenia - z maksymalnie 12 miesięcy.

Obliczając wynagrodzenie urlopowe, należy:

Krok 1.

Podzielić podstawę wymiaru (np. łączną wysokość wynagrodzenia zmiennego z 3 miesięcy) przez liczbę godzin, w czasie których pracownik wykonywał pracę w okresie, z którego została ustalona ta podstawa.

Krok 2.

Pomnożyć tak ustalone wynagrodzenie za jedną godzinę pracy przez liczbę godzin, jakie pracownik przepracowałby w czasie urlopu w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, gdyby w tym czasie nie korzystał z urlopu.

 

PRZYKŁAD

Pracownik korzystał z urlopu wypoczynkowego w czerwcu 2008 r. Jego wynagrodzenie składa się z wynagrodzenia zasadniczego określonego stawką godzinową w wysokości 15 zł za godzinę oraz dodatku za pracę w warunkach szkodliwych w wysokości 0,50 zł za każdą godzinę pracy. Ponadto pracownikowi w niektórych miesiącach wypłacane jest dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. Wynagrodzenie za pracę jest mu wypłacane 10. dnia następnego miesiąca kalendarzowego. Naliczając mu wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, z którego korzystał od 2 do 13 czerwca 2008 r. w wymiarze 10 dni roboczych (tj. 80 godzin), należy uwzględnić wszystkie wymienione składniki wynagrodzenia wypłacone łącznie w maju 2008 r. (za kwiecień), w kwietniu 2008 r. (za marzec) i w marcu 2008 r. (za luty). Pracownik w poszczególnych miesiącach otrzymał:

- za luty w marcu 2008 r. - 2520 zł wynagrodzenia zasadniczego oraz 84 zł dodatku za pracę w warunkach szkodliwych,

- za marzec w kwietniu 2008 r. - 2400 zł wynagrodzenia zasadniczego oraz 80 zł dodatku za pracę w warunkach szkodliwych,

- za kwiecień w maju 2008 r. - 2640 zł wynagrodzenia zasadniczego, 91 zł dodatku za pracę w warunkach szkodliwych oraz wynagrodzenie za pracę w 6 godzinach nadliczbowych w łącznej wysokości 135 zł,

czyli łącznie podstawa naliczenia wynagrodzenia urlopowego wynosi 7950 zł. Następnie należy ją podzielić przez liczbę godzin pracy w miesiącach: luty, marzec i kwiecień 2008 r., czyli w miesiącach, za które wynagrodzenie przysługuje, tj. 504 godziny + 6 godzin nadliczbowych = 510 godzin.

Otrzymaną stawkę godzinową w wysokości 15,59 zł (7950 zł podzielić przez 510 godzin) mnożymy przez liczbę godzin wykorzystanego urlopu wypoczynkowego, tj. 80 godzin, i otrzymujemy wynagrodzenie urlopowe naliczone ze zmiennych składników wynagrodzenia w wysokości 1247,20 zł (15,59 zł x 80 godzin).

Jeżeli przepisy o wynagradzaniu obowiązujące u pracodawcy przewidują wypłatę wynagrodzenia za dany miesiąc do ostatniego dnia tego miesiąca, to przy ustalaniu wynagrodzenia za czas urlopu pracownikowi, który korzystał z urlopu np. w czerwcu 2008 r., należy uwzględnić w łącznej wysokości wynagrodzenie zmienne faktycznie wypłacone w 3 miesiącach poprzedzających czerwiec, czyli w maju, kwietniu i marcu 2008 r. Następnie zsumowane wynagrodzenie zmienne z 3 miesięcy trzeba podzielić przez liczbę godzin pracy, za które wynagrodzenie to przysługiwało, tj. liczbę godzin pracy w maju, kwietniu i marcu 2008 r.

PRZYKŁAD

Pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego w czerwcu 2008 r. Jego wynagrodzenie składa się z wynagrodzenia zasadniczego określonego stawką miesięczną w wysokości 2350 zł, zmiennej premii regulaminowej oraz dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej. Wynagrodzenie jest mu wypłacane ostatniego dnia roboczego miesiąca. Naliczając mu wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, z którego korzystał od 2 do 6 czerwca 2008 r. w wymiarze 5 dni roboczych (tj. 40 godzin), uwzględnia się wynagrodzenie zmienne wypłacone łącznie w maju, kwietniu i marcu 2008 r. Wynagrodzenie zasadnicze określone w stałej stawce miesięcznej wypłaca się w miesiącu korzystania z urlopu wypoczynkowego, tj. w czerwcu 2008 r., w pełnej wysokości. Dodatkowo pracownik otrzymał:

- w marcu 2008 r. - 250 zł premii oraz 22,56 zł dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (16 godzin),

- w kwietniu 2008 r. - 420 zł premii oraz 30,72 zł dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (24 godziny),

- w maju 2008 r. - 200 zł premii oraz 23,68 zł dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (16 godzin),

a więc łącznie podstawa naliczenia wynagrodzenia urlopowego ze zmiennych składników wynosi 946,96 zł. Podstawę tę dzielimy przez liczbę godzin pracy w miesiącach: marzec, kwiecień i maj 2008 r., czyli w miesiącach, za które wynagrodzenie przysługuje, tj. przez 488 godzin.

Otrzymaną stawkę godzinową w wysokości 1,94 zł (946,96 podzielić przez 488 godzin) mnożymy przez liczbę godzin wykorzystanego urlopu wypoczynkowego, tj. 40 godzin, i otrzymujemy wynagrodzenie urlopowe naliczone ze zmiennych składników wynagrodzenia w wysokości 77,60 zł (1,94 zł x 40 godzin).

- art. 172 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

- § 6-8, § 9 ust. 1, § 12 ust. 1 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Patrycja Potocka-Szmoń

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA