REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wysokość dodatku za nadgodziny dla pracownika wynagradzanego prowizyjnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik, któremu wypłacamy wynagrodzenie akordowe, przepracował w lipcu 12 godzin nadliczbowych. Jak ustalić dla niego dodatek za pracę w nadgodzinach, jeśli od 7 do 18 lipca był na zwolnieniu lekarskim i otrzymał za ten okres wynagrodzenie chorobowe? Czy będzie to 60% stawki wynagrodzenia za lipiec, czy może za wcześniejsze miesiące?

RADA

REKLAMA

Dodatek za godziny nadliczbowe należy obliczyć biorąc pod uwagę 60% stawki godzinowej obliczonej na podstawie wynagrodzenia z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym wystąpiła praca w godzinach nadliczbowych. W przypadku znacznych wahań wynagrodzenia należy uwzględnić w obliczeniach wynagrodzenie z 12 miesięcy.

UZASADNIENIE

Praca w godzinach nadliczbowych występuje wtedy, gdy pracownik wykonuje pracę ponad obowiązujące go normy czasu pracy lub ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy wynikający z obowiązującego go systemu i rozkładu czasu pracy.

Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikowi przysługuje normalne wynagrodzenie oraz dodatek w wysokości 100 lub 50% - w zależności od dnia, w jaki przypadła konieczność wykonywania tej pracy. Wysokość dodatku wynosi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) 100% wynagrodzenia - gdy praca w godzinach nadliczbowych przypadała:

• w nocy,

• w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

• w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

Ponadto dodatek w wysokości 100% przysługuje za pracę nadliczbową, która powoduje przekroczenie normy średniotygodniowej, jeżeli pracownikowi nie przysługuje z tego tytułu inny dodatek;

2) 50% wynagrodzenia - gdy praca w godzinach nadliczbowych przypadała w innym dniu niż określony w pkt 1.

REKLAMA

Wynagrodzenie, które stanowi podstawę obliczania dodatku za nadgodziny, obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia liczonego przy zastosowaniu zasad określonych do obliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy (art. 1511 § 3 Kodeksu pracy).

W opisanej sytuacji pracownik osiąga wynagrodzenie akordowe, dlatego nie można ustalić wysokości należnego mu dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych opierając się na stawce godzinowej lub miesięcznej wynagrodzenia. Podstawą ustalenia wysokości dodatku będzie 60% wynagrodzenia.

Aby ustalić wysokość dodatku, przyjmując za podstawę 60% wynagrodzenia, należy:

• składniki zmienne za okres nie dłuższy niż jeden miesiąc uwzględnić w łącznej wysokości wypłaconej w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wystąpienia godzin nadliczbowych (w przypadku znacznych wahań - z 12 miesięcy),

• sumę zmiennych składników wynagrodzenia podzielić przez liczbę godzin przepracowanych w okresie 3 (lub 12) miesięcy, z których przyjęto wynagrodzenie,

• stawkę godzinową pomnożyć przez 60%,

• ustalone 60% wynagrodzenia godzinowego pomnożyć przez wskaźnik dodatku za nadgodziny, tj. 50% lub 100%, a następnie pomnożyć przez liczbę przepracowanych godzin nadliczbowych.

 

PRZYKŁAD

Pracownik wynagradzany prowizyjnie przepracował w lipcu br. 12 godzin nadliczbowych i nie odebrał w zamian czasu wolnego. Za 7 godzin nadliczbowych ma prawo do dodatku w wysokości 100%, a za pozostałe 5 nadgodzin - 50%. W okresie od kwietnia do czerwca pracownik otrzymał wynagrodzenie w wysokości odpowiednio 3345 zł, 2891 zł i 3625 zł. W tym czasie przepracował łącznie 496 godzin (176 godz., 152 godz. i 168 godz.).

Obliczamy dodatek za godziny nadliczbowe:

suma wynagrodzenia z 3 miesięcy:

3345 zł + 2891 zł + 3625 zł = 9861 zł,

wynagrodzenie za 1 godzinę pracy:

9861 zł : 496 godzin = 19,88 zł,

60% stawki za godzinę pracy:

19,88 zł × 60% = 11,93 zł,

dodatek za 5 godzin nadliczbowych:

11,93 zł × 50% = 5,97 zł; 5,97 zł × 5 nadgodzin = 29,85 zł,

dodatek za 7 godzin nadliczbowych:

11,93 zł × 7 nadgodzin = 83,51 zł,

łączna kwota dodatku za pracę przez 12 godzin nadliczbowych w lipcu:

29,85 zł + 83,51 zł = 113,36 zł.

• art. 1511 § 3 Kodeksu pracy,

• § 4 rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA