REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ponosi koszty przelewu wynagrodzenia pracownika na więcej niż jedno konto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracownik prosi o przesłanie jego wynagrodzenia na dwa konta - po połowie na każde z kont. Czy można przekazywać wynagrodzenie pracownika na dwa konta, jeśli złoży stosowne oświadczenie? Jeśli tak, to czy można dodatkowo obciążyć go kosztami poniesionymi w związku z dwoma przelewami?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, przekazywanie wynagrodzenia na więcej niż jedno konto bankowe pracownika jest dopuszczalne za Państwa zgodą. Koszty przelewu na jedno z kont ponosi bezwarunkowo pracodawca, natomiast kwestię ponoszenia kosztów związanych z drugim przelewem strony mogą uzgodnić w sposób dowolny.

UZASADNIENIE

Zasadniczo wynagrodzenie wypłacane jest do rąk pracownika. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyny prawidłowy sposób spełnienia zobowiązania pracodawcy. Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają bowiem inne sposoby wypłaty wynagrodzenia, jednak pod warunkiem, że tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik wyrazi na to pisemną zgodę (art. 86 § 3 Kodeksu pracy). Oznacza to, że wypłata wynagrodzenia może nastąpić nie tylko do rąk własnych pracownika (wypłata w kasie zakładu pracy), ale również - po spełnieniu warunków określonych przepisami prawa pracy - w formie przelewu na wskazany przez pracownika rachunek bankowy czy pieniężnego przekazu pocztowego.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata wynagrodzenia może nastąpić w inny sposób niż płatność do rąk pracownika, pod warunkiem że tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik wyrazi na to pisemną zgodę.

Jeżeli więc przepisy układu zbiorowego pracy przewidują wypłatę wynagrodzenia na konto pracownika, to nie jest potrzebna zgoda pracownika na taką formę. W pozostałych przypadkach do przelewu wynagrodzenia na rachunek bankowy pisemna zgoda pracownika jest niezbędna. Nie wystarczy samo oświadczenie pracownika zawierające numer konta. Konieczna jest informacja, że pracownik prosi o przelew wynagrodzenia na podane w piśmie konto.

REKLAMA

Zazwyczaj przepisy wewnątrzzakładowe lub zgoda pracownika dotyczą przelewu wynagrodzenia na jeden rachunek wskazany przez pracownika. W praktyce zdarza się, że pracownikom niekiedy zależy na podzieleniu pensji na części i przelaniu ich na różne konta lub przelaniu jedynie części wynagrodzenia na podane konto i wypłacie pozostałej części do rąk własnych. Przepisy prawa pracy nie zawierają w tym zakresie żadnych ograniczeń. Takie postępowanie jest więc dopuszczalne. Powinno jednak zostać zaakceptowane przez pracodawcę.

Pracodawca nie musi godzić się na przekazywanie wynagrodzenia w częściach na więcej niż jedno konto podane przez pracownika. Jeśli jednak taką zgodę wyrazi, to w oświadczeniu pracownik powinien podać numery poszczególnych kont oraz dokładne kwoty, jakie mają być na nie przelewane. Aby uniknąć wątpliwości, pracownik powinien także wskazać, od jakiego dnia wynagrodzenie ma być w ten sposób wypłacane.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje co miesiąc wynagrodzenie zasadnicze w stałej kwocie 2500 zł oraz dodatek funkcyjny w stałej kwocie 400 zł. Dodatkowo co kwartał otrzymuje premię regulaminową. Pracownik złożył oświadczenie o następującej treści: „Wyrażam zgodę na przekazywanie od 1 stycznia 2009 r. należnego mi wynagrodzenia w formie przelewu na poniższe rachunki bankowe:

1) 123457xxxx kwotę 2500 zł (słownie: dwa tysiące pięćset zł) oraz

2) 123484xxxx pozostałą kwotę”.

Pracodawca, jeśli ustalił z pracownikiem, że będzie mu przekazywał wynagrodzenie na dwa konta, na pierwsze z podanych kont powinien przekazać 2500 zł, a na drugie pozostałą część wynagrodzenia - dodatek funkcyjny oraz premie kwartalne.

Koszty przelewu wynagrodzenia na rachunek bankowy powinien ponosić pracodawca. To pracodawca jest zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy. Dlatego wszelkie koszty związane z realizacją tego zobowiązania (np. koszty związane z zabezpieczeniem gotówki w kasie zakładu lub koszty przelewu bankowego) będą obciążały pracodawcę, a nie pracownika. Ta zasada bezwarunkowo odnosi się do przelewu wynagrodzenia na jedno podane przez pracownika konto.

WAŻNE!

Koszty związane z wypłatą wynagrodzenia ponosi pracodawca.

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują, kto ponosi koszty przelewów bankowych w sytuacji, gdy pracownik podaje dwa lub więcej numerów kont. Jeśli pracodawca wyrazi zgodę na przelewanie wynagrodzenia na więcej niż jedno konto, należy przyjąć, że powinien ponosić koszty z tym związane. Jednak zgodna z prawem jest i taka sytuacja, w której przepisy wewnątrzzakładowe przewidują bezpłatny przelew jedynie na jedno konto, a pracodawcy uzależniają zgodę na przelewy na pozostałe konta od zgody pracownika na ponoszenie kosztów tej operacji. Pracodawca nie może samodzielnie potrącić pracownikowi kosztów przelewu na pozostałe konta bez jego wyraźnej, pisemnej zgody. Tylko w przypadku pisemnej zgody pracownika pracodawca będzie mógł obciążyć pracownika kosztami przelewu.

• art. 29 § 3, art. 86 i art. 91 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA