REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ponosi koszty przelewu wynagrodzenia pracownika na więcej niż jedno konto

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracownik prosi o przesłanie jego wynagrodzenia na dwa konta - po połowie na każde z kont. Czy można przekazywać wynagrodzenie pracownika na dwa konta, jeśli złoży stosowne oświadczenie? Jeśli tak, to czy można dodatkowo obciążyć go kosztami poniesionymi w związku z dwoma przelewami?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, przekazywanie wynagrodzenia na więcej niż jedno konto bankowe pracownika jest dopuszczalne za Państwa zgodą. Koszty przelewu na jedno z kont ponosi bezwarunkowo pracodawca, natomiast kwestię ponoszenia kosztów związanych z drugim przelewem strony mogą uzgodnić w sposób dowolny.

UZASADNIENIE

Zasadniczo wynagrodzenie wypłacane jest do rąk pracownika. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyny prawidłowy sposób spełnienia zobowiązania pracodawcy. Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają bowiem inne sposoby wypłaty wynagrodzenia, jednak pod warunkiem, że tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik wyrazi na to pisemną zgodę (art. 86 § 3 Kodeksu pracy). Oznacza to, że wypłata wynagrodzenia może nastąpić nie tylko do rąk własnych pracownika (wypłata w kasie zakładu pracy), ale również - po spełnieniu warunków określonych przepisami prawa pracy - w formie przelewu na wskazany przez pracownika rachunek bankowy czy pieniężnego przekazu pocztowego.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata wynagrodzenia może nastąpić w inny sposób niż płatność do rąk pracownika, pod warunkiem że tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik wyrazi na to pisemną zgodę.

Jeżeli więc przepisy układu zbiorowego pracy przewidują wypłatę wynagrodzenia na konto pracownika, to nie jest potrzebna zgoda pracownika na taką formę. W pozostałych przypadkach do przelewu wynagrodzenia na rachunek bankowy pisemna zgoda pracownika jest niezbędna. Nie wystarczy samo oświadczenie pracownika zawierające numer konta. Konieczna jest informacja, że pracownik prosi o przelew wynagrodzenia na podane w piśmie konto.

Zazwyczaj przepisy wewnątrzzakładowe lub zgoda pracownika dotyczą przelewu wynagrodzenia na jeden rachunek wskazany przez pracownika. W praktyce zdarza się, że pracownikom niekiedy zależy na podzieleniu pensji na części i przelaniu ich na różne konta lub przelaniu jedynie części wynagrodzenia na podane konto i wypłacie pozostałej części do rąk własnych. Przepisy prawa pracy nie zawierają w tym zakresie żadnych ograniczeń. Takie postępowanie jest więc dopuszczalne. Powinno jednak zostać zaakceptowane przez pracodawcę.

Pracodawca nie musi godzić się na przekazywanie wynagrodzenia w częściach na więcej niż jedno konto podane przez pracownika. Jeśli jednak taką zgodę wyrazi, to w oświadczeniu pracownik powinien podać numery poszczególnych kont oraz dokładne kwoty, jakie mają być na nie przelewane. Aby uniknąć wątpliwości, pracownik powinien także wskazać, od jakiego dnia wynagrodzenie ma być w ten sposób wypłacane.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje co miesiąc wynagrodzenie zasadnicze w stałej kwocie 2500 zł oraz dodatek funkcyjny w stałej kwocie 400 zł. Dodatkowo co kwartał otrzymuje premię regulaminową. Pracownik złożył oświadczenie o następującej treści: „Wyrażam zgodę na przekazywanie od 1 stycznia 2009 r. należnego mi wynagrodzenia w formie przelewu na poniższe rachunki bankowe:

1) 123457xxxx kwotę 2500 zł (słownie: dwa tysiące pięćset zł) oraz

2) 123484xxxx pozostałą kwotę”.

Pracodawca, jeśli ustalił z pracownikiem, że będzie mu przekazywał wynagrodzenie na dwa konta, na pierwsze z podanych kont powinien przekazać 2500 zł, a na drugie pozostałą część wynagrodzenia - dodatek funkcyjny oraz premie kwartalne.

Koszty przelewu wynagrodzenia na rachunek bankowy powinien ponosić pracodawca. To pracodawca jest zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy. Dlatego wszelkie koszty związane z realizacją tego zobowiązania (np. koszty związane z zabezpieczeniem gotówki w kasie zakładu lub koszty przelewu bankowego) będą obciążały pracodawcę, a nie pracownika. Ta zasada bezwarunkowo odnosi się do przelewu wynagrodzenia na jedno podane przez pracownika konto.

WAŻNE!

Koszty związane z wypłatą wynagrodzenia ponosi pracodawca.

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują, kto ponosi koszty przelewów bankowych w sytuacji, gdy pracownik podaje dwa lub więcej numerów kont. Jeśli pracodawca wyrazi zgodę na przelewanie wynagrodzenia na więcej niż jedno konto, należy przyjąć, że powinien ponosić koszty z tym związane. Jednak zgodna z prawem jest i taka sytuacja, w której przepisy wewnątrzzakładowe przewidują bezpłatny przelew jedynie na jedno konto, a pracodawcy uzależniają zgodę na przelewy na pozostałe konta od zgody pracownika na ponoszenie kosztów tej operacji. Pracodawca nie może samodzielnie potrącić pracownikowi kosztów przelewu na pozostałe konta bez jego wyraźnej, pisemnej zgody. Tylko w przypadku pisemnej zgody pracownika pracodawca będzie mógł obciążyć pracownika kosztami przelewu.

• art. 29 § 3, art. 86 i art. 91 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA