REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców

EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców
Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnianie obcokrajowców w Polsce staje się coraz bardziej powszechne. Tym samym zwiększa się lista pytań i wątpliwości o prawidłowość skomplikowanych procedur. Jakie błędy związane z zezwoleniem na pracę popełniają najczęściej pracodawcy?

Zezwolenie na pracę błędy popełniane przez pracodawców

W poprzednim artykule z cyklu „Uwolnij głowę, a legalizację zostaw nam” zwracaliśmy uwagę na błędy popełniane przy składaniu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy. Niestety to nie wszystkie formalności, które czekają na przedsiębiorców. W przypadku zezwolenia na pracę typu A konieczne jest także, takie zorganizowanie stanowiska pracy, aby odpowiadało one warunkom zgłoszonym we wniosku oraz poinformowanie urzędu o każdej zmianie względem wydanej decyzji, a także przerwaniu lub podjęciu pracy przez cudzoziemca. O czym należy pamiętać i jakich sytuacji unikać, aby uniknąć grzywny? Podpowiadamy!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby zatrudnienie było legalne, należy dopilnować, aby powierzone pracownikowi stanowisko, wymiar czasu  pracy  oraz minimalne wynagrodzenie było zgodne ze wskazanym, w otrzymanym zezwoleniu na pracę. Wszelkie odstępstwa stanowią wykroczenie i podlegają karze grzywy. Pracodawca jest także zobowiązany powiadomić właściwy urząd w przypadku zmiany formy zatrudnienia lub przerwania lub niepodjęcia pracy przez cudzoziemca. Jak widać, nadal ma dużo na głowie, a niejasne zapisy sprawiają, że nietrudno popełnić błąd. Oto kilka przykładów.

Pracodawca powierza wykonywania pracy cudzoziemcowi na warunkach innych niż w zezwoleniu

W przypadku zatrudnienia obcokrajowców wyróżnia się dwa typy zezwoleń: A i B.

  • Zezwolenie typu A wydawane jest dla cudzoziemca wykonującego pracę na terytorium Polski, na podstawie umowy z podmiotem (pracodawcą), którego siedziba znajduje się na terytorium Polski.
  • Zezwolenie typu B wydawane jest dla cudzoziemca, który pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców, osoby prawnej będącej spółką kapitałową w organizacji lub prowadzi sprawy spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz albo prokurent.

Wśród obecnych na polskim rynku pracy cudzoziemców, zdecydowana większość to zezwolenia typu A. Ten typ zezwolenia wiąże się także ze szczególną odpowiedzialnością ze strony pracodawcy. O czym trzeba pamiętać?

REKLAMA

W przypadku zezwoleń typu A obowiązuje zasada, że powierzenie cudzoziemcowi wykonywania pracy na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu – jest nielegalne i stanowi wykroczenie ze strony pracodawcy. Aby w pełni zrozumieć złożoność problemu, najlepiej posłużyć się przykładem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. W zezwoleniu na pracę została określona liczba godzin do przepracowania w skali tygodnia lub miesiąca, a zatrudniony cudzoziemiec przepracował mniejszą lub większą liczbę godzin.
  2. Zezwoleniu na pracę zostało wydane dla stanowiska pracownika magazynowego, a pracodawca powierzył cudzoziemcowi wykonywanie pracy na stanowisku pracownik produkcji.

Brak zgodności między treścią wydanego zezwolenia a faktycznymi warunkami zatrudnienia, powoduje, że zatrudnienie jest nielegalne, a pracodawca zagrożony karą grzywny od 3 000 do 5 000 zł.

Pracodawca nie wysyła informacji listownej w ciągu 7 dni o zmianie rodzaju zatrudnienia z umowy zlecenia na umowę o pracę

Jeżeli wydane zezwolenie na pracę dotyczy umowy zlecenia, a pracodawca zmienia ją na umowę o pracę, musi powiadomić o tym pisemnie Wojewodę, który wydał decyzję, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zaistnienia zmiany. Niedotrzymanie tego obowiązku stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny. Przykładem może być sytuacja, w której:

Cudzoziemiec posiada wydane zezwolenie na z zapisanym rodzajem umowy "umowa zlecenia". Pracodawca zmienia rodzaj umowy zlecenia na umowę o pracę, nie informując listownie Wojewody, który wydał decyzję. Pracodawca popełnia wykroczenie i może zostać objęty karą grzywny.

Pracodawca nie informuje Wojewody o przerwaniu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca

Na pracodawcy spoczywa obowiązek pisemnego powiadomienia Wojewody, który wydał zezwolenie na pracę danego cudzoziemca, o następujących okolicznościach:

  • cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące
  • cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę

Czas na wysłanie powiadomienia to 7 dni. Niedopełnienie tego obowiązku jest wykroczeniem i podlega karze grzywny, która może wynosić od 100 do 5000 zł. Grzywnę nakłada inspektor pracy w postaci mandatu karnego lub sąd właściwy na podstawie wniosku wydanego przez inspektora. Przykłady:

  1. Pracownik podjął zatrudnienie na podstawie zezwolenia i w trakcie jego ważności przerwał pracę lub wyjechał do kraju pochodzenia na okres przekraczający 3 miesiące. Po 4 miesiącach kandydat wrócił i podjął zatrudnienie. Po przerwaniu ciągłości pracy na 3 miesiące jej ponowne podjęcie jest NIELEGALNIE.
  1. Pan A posiada ważne zezwolenie od 04.06.2022. Pracodawca zatrudnia i powierza pracę Panu A od 10.11.2022. Zatrudnienie jest  NIELEGALNIE.

Uwolnij głowę, a legalizację zostaw nam

Otrzymanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca, nie oznacza końca formalności i potencjalnych problemów. Aby zatrudnienie było legalne trzeba pamiętać m.in. o:

  • przystosowaniu stanowiska, wymiaru godzin i typu umowy do warunków określonych w zezwoleniu;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody, który wydał zezwolenie, o zmianie typu umowy w terminie nie dłuższym niż 7 dni;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w okresie 3 miesięcy od daty wystawienia zezwolenia;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody o przerwaniu pracy przez obcokrajowca na okres dłuższy niż 3 miesiące.

Niedopełnienie któregoś z nałożonych mocą ustawy obowiązków, może skutkować wysoką grzywną i dalszymi problemami natury prawnej. Znacznie łatwiej, powierzyć proces legalizacji zatrudnienia specjalistom, którzy pomogą zaoszczędzić Ci czas i zyskać pewność, że wszystkie formalności zostały wykonane poprawnie.

Mariya Kuzenko, kierowniczka Działu Legalizacji EWL Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA