REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców

EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców
Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnianie obcokrajowców w Polsce staje się coraz bardziej powszechne. Tym samym zwiększa się lista pytań i wątpliwości o prawidłowość skomplikowanych procedur. Jakie błędy związane z zezwoleniem na pracę popełniają najczęściej pracodawcy?

Zezwolenie na pracę błędy popełniane przez pracodawców

W poprzednim artykule z cyklu „Uwolnij głowę, a legalizację zostaw nam” zwracaliśmy uwagę na błędy popełniane przy składaniu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy. Niestety to nie wszystkie formalności, które czekają na przedsiębiorców. W przypadku zezwolenia na pracę typu A konieczne jest także, takie zorganizowanie stanowiska pracy, aby odpowiadało one warunkom zgłoszonym we wniosku oraz poinformowanie urzędu o każdej zmianie względem wydanej decyzji, a także przerwaniu lub podjęciu pracy przez cudzoziemca. O czym należy pamiętać i jakich sytuacji unikać, aby uniknąć grzywny? Podpowiadamy!

REKLAMA

Autopromocja

Aby zatrudnienie było legalne, należy dopilnować, aby powierzone pracownikowi stanowisko, wymiar czasu  pracy  oraz minimalne wynagrodzenie było zgodne ze wskazanym, w otrzymanym zezwoleniu na pracę. Wszelkie odstępstwa stanowią wykroczenie i podlegają karze grzywy. Pracodawca jest także zobowiązany powiadomić właściwy urząd w przypadku zmiany formy zatrudnienia lub przerwania lub niepodjęcia pracy przez cudzoziemca. Jak widać, nadal ma dużo na głowie, a niejasne zapisy sprawiają, że nietrudno popełnić błąd. Oto kilka przykładów.

Pracodawca powierza wykonywania pracy cudzoziemcowi na warunkach innych niż w zezwoleniu

W przypadku zatrudnienia obcokrajowców wyróżnia się dwa typy zezwoleń: A i B.

  • Zezwolenie typu A wydawane jest dla cudzoziemca wykonującego pracę na terytorium Polski, na podstawie umowy z podmiotem (pracodawcą), którego siedziba znajduje się na terytorium Polski.
  • Zezwolenie typu B wydawane jest dla cudzoziemca, który pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców, osoby prawnej będącej spółką kapitałową w organizacji lub prowadzi sprawy spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz albo prokurent.

Wśród obecnych na polskim rynku pracy cudzoziemców, zdecydowana większość to zezwolenia typu A. Ten typ zezwolenia wiąże się także ze szczególną odpowiedzialnością ze strony pracodawcy. O czym trzeba pamiętać?

W przypadku zezwoleń typu A obowiązuje zasada, że powierzenie cudzoziemcowi wykonywania pracy na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu – jest nielegalne i stanowi wykroczenie ze strony pracodawcy. Aby w pełni zrozumieć złożoność problemu, najlepiej posłużyć się przykładem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. W zezwoleniu na pracę została określona liczba godzin do przepracowania w skali tygodnia lub miesiąca, a zatrudniony cudzoziemiec przepracował mniejszą lub większą liczbę godzin.
  2. Zezwoleniu na pracę zostało wydane dla stanowiska pracownika magazynowego, a pracodawca powierzył cudzoziemcowi wykonywanie pracy na stanowisku pracownik produkcji.

Brak zgodności między treścią wydanego zezwolenia a faktycznymi warunkami zatrudnienia, powoduje, że zatrudnienie jest nielegalne, a pracodawca zagrożony karą grzywny od 3 000 do 5 000 zł.

Pracodawca nie wysyła informacji listownej w ciągu 7 dni o zmianie rodzaju zatrudnienia z umowy zlecenia na umowę o pracę

Jeżeli wydane zezwolenie na pracę dotyczy umowy zlecenia, a pracodawca zmienia ją na umowę o pracę, musi powiadomić o tym pisemnie Wojewodę, który wydał decyzję, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zaistnienia zmiany. Niedotrzymanie tego obowiązku stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny. Przykładem może być sytuacja, w której:

Cudzoziemiec posiada wydane zezwolenie na z zapisanym rodzajem umowy "umowa zlecenia". Pracodawca zmienia rodzaj umowy zlecenia na umowę o pracę, nie informując listownie Wojewody, który wydał decyzję. Pracodawca popełnia wykroczenie i może zostać objęty karą grzywny.

Pracodawca nie informuje Wojewody o przerwaniu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca

Na pracodawcy spoczywa obowiązek pisemnego powiadomienia Wojewody, który wydał zezwolenie na pracę danego cudzoziemca, o następujących okolicznościach:

  • cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące
  • cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę

Czas na wysłanie powiadomienia to 7 dni. Niedopełnienie tego obowiązku jest wykroczeniem i podlega karze grzywny, która może wynosić od 100 do 5000 zł. Grzywnę nakłada inspektor pracy w postaci mandatu karnego lub sąd właściwy na podstawie wniosku wydanego przez inspektora. Przykłady:

  1. Pracownik podjął zatrudnienie na podstawie zezwolenia i w trakcie jego ważności przerwał pracę lub wyjechał do kraju pochodzenia na okres przekraczający 3 miesiące. Po 4 miesiącach kandydat wrócił i podjął zatrudnienie. Po przerwaniu ciągłości pracy na 3 miesiące jej ponowne podjęcie jest NIELEGALNIE.
  1. Pan A posiada ważne zezwolenie od 04.06.2022. Pracodawca zatrudnia i powierza pracę Panu A od 10.11.2022. Zatrudnienie jest  NIELEGALNIE.

Uwolnij głowę, a legalizację zostaw nam

Otrzymanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca, nie oznacza końca formalności i potencjalnych problemów. Aby zatrudnienie było legalne trzeba pamiętać m.in. o:

  • przystosowaniu stanowiska, wymiaru godzin i typu umowy do warunków określonych w zezwoleniu;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody, który wydał zezwolenie, o zmianie typu umowy w terminie nie dłuższym niż 7 dni;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w okresie 3 miesięcy od daty wystawienia zezwolenia;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody o przerwaniu pracy przez obcokrajowca na okres dłuższy niż 3 miesiące.

Niedopełnienie któregoś z nałożonych mocą ustawy obowiązków, może skutkować wysoką grzywną i dalszymi problemami natury prawnej. Znacznie łatwiej, powierzyć proces legalizacji zatrudnienia specjalistom, którzy pomogą zaoszczędzić Ci czas i zyskać pewność, że wszystkie formalności zostały wykonane poprawnie.

Mariya Kuzenko, kierowniczka Działu Legalizacji EWL Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA