REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców

EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców
Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca - najczęstsze błędy pracodawców

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnianie obcokrajowców w Polsce staje się coraz bardziej powszechne. Tym samym zwiększa się lista pytań i wątpliwości o prawidłowość skomplikowanych procedur. Jakie błędy związane z zezwoleniem na pracę popełniają najczęściej pracodawcy?

Zezwolenie na pracę błędy popełniane przez pracodawców

W poprzednim artykule z cyklu „Uwolnij głowę, a legalizację zostaw nam” zwracaliśmy uwagę na błędy popełniane przy składaniu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy. Niestety to nie wszystkie formalności, które czekają na przedsiębiorców. W przypadku zezwolenia na pracę typu A konieczne jest także, takie zorganizowanie stanowiska pracy, aby odpowiadało one warunkom zgłoszonym we wniosku oraz poinformowanie urzędu o każdej zmianie względem wydanej decyzji, a także przerwaniu lub podjęciu pracy przez cudzoziemca. O czym należy pamiętać i jakich sytuacji unikać, aby uniknąć grzywny? Podpowiadamy!

REKLAMA

REKLAMA

Aby zatrudnienie było legalne, należy dopilnować, aby powierzone pracownikowi stanowisko, wymiar czasu  pracy  oraz minimalne wynagrodzenie było zgodne ze wskazanym, w otrzymanym zezwoleniu na pracę. Wszelkie odstępstwa stanowią wykroczenie i podlegają karze grzywy. Pracodawca jest także zobowiązany powiadomić właściwy urząd w przypadku zmiany formy zatrudnienia lub przerwania lub niepodjęcia pracy przez cudzoziemca. Jak widać, nadal ma dużo na głowie, a niejasne zapisy sprawiają, że nietrudno popełnić błąd. Oto kilka przykładów.

Pracodawca powierza wykonywania pracy cudzoziemcowi na warunkach innych niż w zezwoleniu

W przypadku zatrudnienia obcokrajowców wyróżnia się dwa typy zezwoleń: A i B.

  • Zezwolenie typu A wydawane jest dla cudzoziemca wykonującego pracę na terytorium Polski, na podstawie umowy z podmiotem (pracodawcą), którego siedziba znajduje się na terytorium Polski.
  • Zezwolenie typu B wydawane jest dla cudzoziemca, który pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców, osoby prawnej będącej spółką kapitałową w organizacji lub prowadzi sprawy spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz albo prokurent.

Wśród obecnych na polskim rynku pracy cudzoziemców, zdecydowana większość to zezwolenia typu A. Ten typ zezwolenia wiąże się także ze szczególną odpowiedzialnością ze strony pracodawcy. O czym trzeba pamiętać?

REKLAMA

W przypadku zezwoleń typu A obowiązuje zasada, że powierzenie cudzoziemcowi wykonywania pracy na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu – jest nielegalne i stanowi wykroczenie ze strony pracodawcy. Aby w pełni zrozumieć złożoność problemu, najlepiej posłużyć się przykładem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. W zezwoleniu na pracę została określona liczba godzin do przepracowania w skali tygodnia lub miesiąca, a zatrudniony cudzoziemiec przepracował mniejszą lub większą liczbę godzin.
  2. Zezwoleniu na pracę zostało wydane dla stanowiska pracownika magazynowego, a pracodawca powierzył cudzoziemcowi wykonywanie pracy na stanowisku pracownik produkcji.

Brak zgodności między treścią wydanego zezwolenia a faktycznymi warunkami zatrudnienia, powoduje, że zatrudnienie jest nielegalne, a pracodawca zagrożony karą grzywny od 3 000 do 5 000 zł.

Pracodawca nie wysyła informacji listownej w ciągu 7 dni o zmianie rodzaju zatrudnienia z umowy zlecenia na umowę o pracę

Jeżeli wydane zezwolenie na pracę dotyczy umowy zlecenia, a pracodawca zmienia ją na umowę o pracę, musi powiadomić o tym pisemnie Wojewodę, który wydał decyzję, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zaistnienia zmiany. Niedotrzymanie tego obowiązku stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny. Przykładem może być sytuacja, w której:

Cudzoziemiec posiada wydane zezwolenie na z zapisanym rodzajem umowy "umowa zlecenia". Pracodawca zmienia rodzaj umowy zlecenia na umowę o pracę, nie informując listownie Wojewody, który wydał decyzję. Pracodawca popełnia wykroczenie i może zostać objęty karą grzywny.

Pracodawca nie informuje Wojewody o przerwaniu lub niepodjęciu pracy przez cudzoziemca

Na pracodawcy spoczywa obowiązek pisemnego powiadomienia Wojewody, który wydał zezwolenie na pracę danego cudzoziemca, o następujących okolicznościach:

  • cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące
  • cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę

Czas na wysłanie powiadomienia to 7 dni. Niedopełnienie tego obowiązku jest wykroczeniem i podlega karze grzywny, która może wynosić od 100 do 5000 zł. Grzywnę nakłada inspektor pracy w postaci mandatu karnego lub sąd właściwy na podstawie wniosku wydanego przez inspektora. Przykłady:

  1. Pracownik podjął zatrudnienie na podstawie zezwolenia i w trakcie jego ważności przerwał pracę lub wyjechał do kraju pochodzenia na okres przekraczający 3 miesiące. Po 4 miesiącach kandydat wrócił i podjął zatrudnienie. Po przerwaniu ciągłości pracy na 3 miesiące jej ponowne podjęcie jest NIELEGALNIE.
  1. Pan A posiada ważne zezwolenie od 04.06.2022. Pracodawca zatrudnia i powierza pracę Panu A od 10.11.2022. Zatrudnienie jest  NIELEGALNIE.

Uwolnij głowę, a legalizację zostaw nam

Otrzymanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca, nie oznacza końca formalności i potencjalnych problemów. Aby zatrudnienie było legalne trzeba pamiętać m.in. o:

  • przystosowaniu stanowiska, wymiaru godzin i typu umowy do warunków określonych w zezwoleniu;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody, który wydał zezwolenie, o zmianie typu umowy w terminie nie dłuższym niż 7 dni;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w okresie 3 miesięcy od daty wystawienia zezwolenia;
  • pisemnym powiadomieniu Wojewody o przerwaniu pracy przez obcokrajowca na okres dłuższy niż 3 miesiące.

Niedopełnienie któregoś z nałożonych mocą ustawy obowiązków, może skutkować wysoką grzywną i dalszymi problemami natury prawnej. Znacznie łatwiej, powierzyć proces legalizacji zatrudnienia specjalistom, którzy pomogą zaoszczędzić Ci czas i zyskać pewność, że wszystkie formalności zostały wykonane poprawnie.

Mariya Kuzenko, kierowniczka Działu Legalizacji EWL Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA