REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca sezonowa i praca tymczasowa - zasady zatrudnienia. Czym się różnią? Prawa i obowiązki pracowników sezonowych

Praca sezonowa i praca tymczasowa - zasady zatrudnienia. Czym się różnią? Prawa i obowiązki pracowników sezonowych
Praca sezonowa i praca tymczasowa - zasady zatrudnienia. Czym się różnią? Prawa i obowiązki pracowników sezonowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym różnią się praca sezonowa i praca tymczasowa? Obie umowy dotyczą krótkoterminowego zatrudnienia ale to nie są te same umowy. Co trzeba wiedzieć o tych odmiennych formach zatrudnienia? Jakie są prawa i obowiązki pracowników sezonowych?

Maj w pełni i coraz cieplejszy, restauracje uruchomiły ogródki, hotele przyjmują rezerwacje, rusza sezon budowlany, więc polscy pracodawcy już myślą o zatrudnianiu pracowników sezonowych, aby poradzić sobie z „pikiem” w swoich branżach, a pracownicy o możliwościach na dodatkowy zarobek. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praca tymczasowa a praca sezonowa - definicje, różnice, zasady zatrudnienia

Praca dorywcza to kolokwialne określenie dotyczące wszystkich krótkoterminowych form zatrudnienia.  Można tak nazwać zarówno pracę tymczasową jak i sezonową, ale już między tymi dwiema występują różnice, z których podstawową jest liczba stron, z jakimi podpisuje się umowy

Podstawę prawną pracy tymczasowej stanowi ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1563) w której zostały zawarte szczegółowe regulacje dotyczące tej formy zatrudnienia.  Występują tutaj zawsze trzy podmioty: agencja pracy tymczasowej, pracodawca użytkownik oraz pracownik tymczasowy.

Z kolei praca sezonowa nie posiada swojej definicji prawnej. Jest jednym z rodzajów zleceń tymczasowych i może trwać przez ustalony okres. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 3 kwietnia 1986 r. (II URN 20/86) jest taki rodzaj pracy, na który jest zapotrzebowanie wyłącznie przez krótki czas związany z określoną porą roku. 
Jest to doskonała okazja dla pracowników do zdobycia dodatkowego zarobku lub nabycia doświadczenia, a dla pracodawców możliwość poradzenia sobie w okresie zwiększonej intensywności pracy. 

W pracy sezonowej dostępne są różnorodne stanowiska od kelnera, sprzedawcy, ogrodnika, czy zbieracza truskawek po przewodnika turystycznego, animatora dla dzieci czy kasjera. Również zwiększa się zapotrzebowanie na osób świadczących usługi takie jak sprzątanie czy gotowanie w wakacyjnym czasie.  Większość z tych pozycji nie wymaga wysokich kwalifikacji ani bogatego CV, (w niektórych przypadkach w ogóle nie prosu się o CV) a to czyni je idealnym wyborem dla osób szukających elastycznych opcji zatrudnienia. Praca sezonowa może też stanowić doskonałą okazję do zdobycia doświadczenia, zwiększenia dochodów lub po prostu podjęcia pracy w interesującej branży.

Prawa i obowiązki pracowników sezonowych

Przed rozpoczęciem wykonywania zadań, pracodawcy zamierzający zatrudnić pracowników, często wybierają bardziej elastyczne i terminowe formy świadczenia pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. zawierając umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Najczęściej praktykowane jest zawieranie umów sezonowych na czas określony. Pozwala to na ograniczenie sporów dotyczących oznaczenia okresu początkowego i końcowego sezonu. W umowie takiej należy zawrzeć stwierdzenie, iż jest to umowa sezonowa i należy określić ramy jej trwania.  Taki rodzaj umowy może być stosowany tylko przy pracach, które nie mają ciągłego charakteru.

Należy zwrócić uwagę na lokalne przepisy dotyczące zatrudnienia sezonowego, gdyż procedury mogą się tu różnić w zależności od kraju i branży. Warto skonsultować się z potencjalnym pracodawcą, aby uzyskać informacje na temat warunków pracy oraz oczekiwań w danej branży, w której planuje się podjąć zatrudnienie. W przypadku potrzeby wsparcia w kwestiach związanych z zatrudnieniem, można rozważyć skonsultowanie się z agencją pracy tymczasowej.  
-Z usług agencji pracy tymczasowej na pewno warto skorzystać, jeśli chce się „mieć z głowy” wszelkie formalności lub gdy jest się obcokrajowcem, który nie zna lokalnego rynku pracy – jest przekonana Iryna Miłkowska z Grupy VIPoL. Agencja zajmie się pośrednictwem w zatrudnieniu, dopilnowaniem umowy, formalności z prawnej strony, a czasem nawet zorganizuje transport i zakwaterowania. Agencja odpowiada też za wypłatę wynagrodzenia czy opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne. A w przypadku zainteresowania pozostania na terenie kraju – podejmie się organizacji przedłużenia legalnego pobytu wraz z dopasowaniem pracy tymczasowej na dłuższy okres. 

Aby skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej, należy uwzględnić na piśmie szereg istotnych informacji. Ważne, by określić preferowany rodzaj pracy, swoje doświadczenie i umiejętności, wymagane kwalifikacje potrzebne do wykonywania zawodu, przewidywany okres zatrudnienia tymczasowego oraz wymarzone miejsce pracy. To pozwoli pracownikom Agencji na jak najlepsze dopasowanie kandydata do pracodawcy. 

Jak wybrać Agencję Pracy?

Na pewno to, co zalecam, to zweryfikowanie wiarygodności Agencji – zwraca uwagę Iryna Miłkowska z Grupy VIPoL. Przed podpisaniem umowy z agencją, warto upewnić się w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia, czy posiada ona certyfikat potwierdzający wpis do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa właściwego dla siedziby agencji. Warto też upewni się co do standardów pracy agencji, a także sprawdzić jakość świadczonych usług.  Równie ważne jest dokładne zapoznanie się z umową pomiędzy pracownikiem a Agencją. Należy pamiętać, że pracownik tymczasowy musi być traktowany równorzędnie z pracownikami stałymi w zakresie warunków pracy i innych aspektów zatrudnienie – podkreśla przedstawicielka Grupy VIPoL

REKLAMA

Źródło: Grupa VIPoL, agencja pracy tymczasowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA