REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca sezonowa i praca tymczasowa - zasady zatrudnienia. Czym się różnią? Prawa i obowiązki pracowników sezonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Praca sezonowa i praca tymczasowa - zasady zatrudnienia. Czym się różnią? Prawa i obowiązki pracowników sezonowych
Praca sezonowa i praca tymczasowa - zasady zatrudnienia. Czym się różnią? Prawa i obowiązki pracowników sezonowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym różnią się praca sezonowa i praca tymczasowa? Obie umowy dotyczą krótkoterminowego zatrudnienia ale to nie są te same umowy. Co trzeba wiedzieć o tych odmiennych formach zatrudnienia? Jakie są prawa i obowiązki pracowników sezonowych?

Maj w pełni i coraz cieplejszy, restauracje uruchomiły ogródki, hotele przyjmują rezerwacje, rusza sezon budowlany, więc polscy pracodawcy już myślą o zatrudnianiu pracowników sezonowych, aby poradzić sobie z „pikiem” w swoich branżach, a pracownicy o możliwościach na dodatkowy zarobek. 

REKLAMA

Autopromocja

Praca tymczasowa a praca sezonowa - definicje, różnice, zasady zatrudnienia

Praca dorywcza to kolokwialne określenie dotyczące wszystkich krótkoterminowych form zatrudnienia.  Można tak nazwać zarówno pracę tymczasową jak i sezonową, ale już między tymi dwiema występują różnice, z których podstawową jest liczba stron, z jakimi podpisuje się umowy

Podstawę prawną pracy tymczasowej stanowi ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1563) w której zostały zawarte szczegółowe regulacje dotyczące tej formy zatrudnienia.  Występują tutaj zawsze trzy podmioty: agencja pracy tymczasowej, pracodawca użytkownik oraz pracownik tymczasowy.

Z kolei praca sezonowa nie posiada swojej definicji prawnej. Jest jednym z rodzajów zleceń tymczasowych i może trwać przez ustalony okres. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 3 kwietnia 1986 r. (II URN 20/86) jest taki rodzaj pracy, na który jest zapotrzebowanie wyłącznie przez krótki czas związany z określoną porą roku. 
Jest to doskonała okazja dla pracowników do zdobycia dodatkowego zarobku lub nabycia doświadczenia, a dla pracodawców możliwość poradzenia sobie w okresie zwiększonej intensywności pracy. 

W pracy sezonowej dostępne są różnorodne stanowiska od kelnera, sprzedawcy, ogrodnika, czy zbieracza truskawek po przewodnika turystycznego, animatora dla dzieci czy kasjera. Również zwiększa się zapotrzebowanie na osób świadczących usługi takie jak sprzątanie czy gotowanie w wakacyjnym czasie.  Większość z tych pozycji nie wymaga wysokich kwalifikacji ani bogatego CV, (w niektórych przypadkach w ogóle nie prosu się o CV) a to czyni je idealnym wyborem dla osób szukających elastycznych opcji zatrudnienia. Praca sezonowa może też stanowić doskonałą okazję do zdobycia doświadczenia, zwiększenia dochodów lub po prostu podjęcia pracy w interesującej branży.

Prawa i obowiązki pracowników sezonowych

Przed rozpoczęciem wykonywania zadań, pracodawcy zamierzający zatrudnić pracowników, często wybierają bardziej elastyczne i terminowe formy świadczenia pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. zawierając umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Najczęściej praktykowane jest zawieranie umów sezonowych na czas określony. Pozwala to na ograniczenie sporów dotyczących oznaczenia okresu początkowego i końcowego sezonu. W umowie takiej należy zawrzeć stwierdzenie, iż jest to umowa sezonowa i należy określić ramy jej trwania.  Taki rodzaj umowy może być stosowany tylko przy pracach, które nie mają ciągłego charakteru.

Należy zwrócić uwagę na lokalne przepisy dotyczące zatrudnienia sezonowego, gdyż procedury mogą się tu różnić w zależności od kraju i branży. Warto skonsultować się z potencjalnym pracodawcą, aby uzyskać informacje na temat warunków pracy oraz oczekiwań w danej branży, w której planuje się podjąć zatrudnienie. W przypadku potrzeby wsparcia w kwestiach związanych z zatrudnieniem, można rozważyć skonsultowanie się z agencją pracy tymczasowej.  
-Z usług agencji pracy tymczasowej na pewno warto skorzystać, jeśli chce się „mieć z głowy” wszelkie formalności lub gdy jest się obcokrajowcem, który nie zna lokalnego rynku pracy – jest przekonana Iryna Miłkowska z Grupy VIPoL. Agencja zajmie się pośrednictwem w zatrudnieniu, dopilnowaniem umowy, formalności z prawnej strony, a czasem nawet zorganizuje transport i zakwaterowania. Agencja odpowiada też za wypłatę wynagrodzenia czy opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne. A w przypadku zainteresowania pozostania na terenie kraju – podejmie się organizacji przedłużenia legalnego pobytu wraz z dopasowaniem pracy tymczasowej na dłuższy okres. 

Aby skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej, należy uwzględnić na piśmie szereg istotnych informacji. Ważne, by określić preferowany rodzaj pracy, swoje doświadczenie i umiejętności, wymagane kwalifikacje potrzebne do wykonywania zawodu, przewidywany okres zatrudnienia tymczasowego oraz wymarzone miejsce pracy. To pozwoli pracownikom Agencji na jak najlepsze dopasowanie kandydata do pracodawcy. 

Jak wybrać Agencję Pracy?

Na pewno to, co zalecam, to zweryfikowanie wiarygodności Agencji – zwraca uwagę Iryna Miłkowska z Grupy VIPoL. Przed podpisaniem umowy z agencją, warto upewnić się w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia, czy posiada ona certyfikat potwierdzający wpis do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa właściwego dla siedziby agencji. Warto też upewni się co do standardów pracy agencji, a także sprawdzić jakość świadczonych usług.  Równie ważne jest dokładne zapoznanie się z umową pomiędzy pracownikiem a Agencją. Należy pamiętać, że pracownik tymczasowy musi być traktowany równorzędnie z pracownikami stałymi w zakresie warunków pracy i innych aspektów zatrudnienie – podkreśla przedstawicielka Grupy VIPoL

Źródło: Grupa VIPoL, agencja pracy tymczasowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA