REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejski Parlament Przedsiębiorstw - wyniki głosowania przedsiębiorców
Siła robocza UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

"W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

Wyzwania rynku pracy tematem Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw

Ponad 700 przedsiębiorców z 43 krajów europejskich reprezentujących duże i małe przedsiębiorstwa z niemal wszystkich sektorów, spotkało się 14 listopada w Brukseli, by wyrazić swoje poglądy i zaprezentować pomysły w oparciu o rzeczywiste doświadczenia. Udział polskiej delegacji przedsiębiorców, którą reprezentowało 51 firm (tylu ilu polskich europarlamentarzystów), przygotowała Krajowa Izba Gospodarcza.

REKLAMA

Dyskusja, której uczestnikami była również 30 osobowa delegacja z Polski, obejmowała trzy kluczowe obszary: umiejętności, energii oraz handlu międzynarodowego. Tematem bliskim polskim przedsiębiorcom był szeroko rozumiany rynek pracy, któremu postanowiliśmy się przyjrzeć, opierając się na głosach Europrzedsiębiorców.

W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów. Zakres tych niedoborów, w czasie poważnej transformacji gospodarczej i przemysłowej, wymaga dużego wysiłku w zakresie projektowania i wdrażania polityki rozwoju umiejętności.

Aby lepiej reagować na potrzeby rynku pracy, konieczna jest mobilizacja i poprawa kluczowych instrumentów, takich jak programy mobilności, kształcenie i szkolenie zawodowe oraz narzędzia do prognozowania. Jednak bariery systemowe nadal hamują pełne funkcjonowanie jednolitego rynku w odniesieniu do mobilności na rynku pracy. Przeszkody te są szczególnie zauważalne w kwestiach takich jak uznawanie kwalifikacji lub ramy regulujące przyuczanie do zawodu i szkolenia.

Dyskusji Przedsiębiorców - podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw - na temat konieczności podejmowania działań zarówno na poziomie instytucji edukacyjnych, jak i w sferze polityki gospodarczej – towarzyszyło głosowanie, którego wyniki odzwierciedlają globalne trendy i wyzwania stojące przed rynkiem pracy w Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Europejski Parlament Przedsiębiorstw - wyniki głosowania przedsiębiorców

Europejski Parlament Przedsiębiorstw - wyniki głosowania przedsiębiorców

Europejski Parlament Przedsiębiorstw - wyniki głosowania przedsiębiorców

 

INFOR

O komentarz do wyników głosowania przedsiębiorców poprosiliśmy eksperta KIG, Piotra Soroczyńskiego

„Jako Europa ustami naszych polityków stawiamy sobie zazwyczaj górnolotne cele. To dobrze. Szkoda tylko że europejska administracja myśli za mało o skutecznych narzędziach wdrażania owych górnolotnych celów. Gdy przychodzi co do czego to przedsiębiorcy czują wpatrzone w siebie oczy i słyszą „weźmy się i zróbcie”. Wszystkich nieprzekonanych, że tak jest wystarczy skierować do wyników głosowania parlamentu przedsiębiorców europejskich w Brukseli w tym zwłaszcza do poniższych:

Pytanie nr 1: Czy osiągnięto wystarczający postęp w zakresie finansowania i wsparcia dostępnego na rzecz przekwalifikowywania? Wynik głosowania: 90% – NIE 

Komentarz: Jest silne oczekiwanie, że już za kilka lat dzięki głębokiej transformacji będziemy jako Europa w zakresie całej gospodarki i życia społecznego bardzo zieloni i bardzo cyfrowi. Kto ma to jednak zrobić. Wszak większość pracujących dziś w Europie nie był kształcona do gospodarki zielonej i cyfrowej. Wręcz przeciwnie ma wykształcenie i doświadczenie zawodowe związane z gospodarką taką jak jest teraz a nie z taka jak ma być. Przekwalifikowanie nie będzie ani proste, ani szybie, ani tanie. Kto ma wziąć to na siebie od strony organizacyjnej i kosztowej … znów w „dorozumieniu” mają być to przedsiębiorcy.

Pytanie nr 2: Czy ulepszone legalne ścieżki migracji w UE mogą być realnym rozwiązaniem problemu niedoborów siły roboczej i umiejętności? Wynik głosowania: 88% – TAK

Komentarz: Legalne i kontrolowane ścieżki migracji do UE to jedyny skuteczny sposób by z problemami niedoborów na rynku pracy poradzić sobie skutecznie i przy minimalnym jedynie poziomie napięć społecznych. Chcemy w Europie ludzi zmotywowanych do bycia tu i poukładania sobie życia w oparciu o pracę i chęć adaptacji do zastanego porządku społecznego. Musimy mieć też mechanizmy selekcjonowania z grona chętnych tych o przydatnych dla nas umiejętnościach.

Pytanie nr 3: Czy główne zmiany wprowadzone przez transformację ekologiczną i cyfrową są odpowiednio odzwierciedlone w programach nauczania i szkolenia zawodowego? Wynik głosowania: 86% – NIE

Komentarz: Hasła i górnolotne cele rzuca się łatwo. To niestety najgorszy populizm naszych czasów. Ze zgromadzeniem niezbędnych zasobów i poukładaniem procesu jest już zazwyczaj gorzej. Problem nawarstwia się, gdy oczekuje się, że proces przebiegał będzie bardzo szybko. Kluczem do osiągnięcia sukcesu są ludzie – o odpowiednich kwalifikacjach i odpowiedniej motywacji. Programy nauczania zwłaszcza w zakresie szkolenia zawodowego tworzy się (czy zmienia) dość długo, a na wdrożenie ich w nowej formie trzeba jeszcze dodatkowego czasu. Tymczasem decydenci są często przekonani, że od momentu pojawianie się w ich umysłach idei do momentu, kiedy są one wdrożone powinna upłynąć nie więcej niż „nanosekunda”.

Pytanie nr 4: Czy trudniej jest pozyskać kadrę o odpowiednich kompetencjach niż pięć lat temu? Wynik głosowania: 91% – TAK

Komentarz: Ludzi do pracy systematycznie ubywa. Jeszcze szybciej (w tej malejącej puli) kurczy się udział pracowników o wysokich kwalifikacjach, silnie zmotywowanych do pracy. To efekty przemian demograficznych i społecznych – gdzie samorealizacja poprzez pracę i rozwój nie są już stawiane na pierwszym miejscu. W dodatku coraz bardziej poszukiwani są pracownicy przydatni w rozwoju świata zielonego i cyfrowego – a takich nie jest przecież dużo.

Pytanie nr 5: Czy uczenie się w miejscu pracy powinno być integralną częścią wszystkich programów kształcenia i szkolenia zawodowego? Wynik głosowania: 98% – TAK

Tempo w jakim zmienia się świat jest wręcz zawrotne. Kiedyś przez stulecie czy dwa pojawiały się pojedyncze nowinki nieco tylko modyfikujące życie. W dwudziestym wieku, większej skali zmiany pojawiały się na przestrzeni pojedynczych dekad. Już wtedy odrzucić należało model, w którym wiedzę przyswajało się głównie na etapie szkolnym (obojętnie czy trwał on trzy, sześć, dwanaście czy blisko dwadzieścia lat). Pojawiło się pojęcie kształcenia ustawicznego, w tym również realizowanego w miejscu pracy, czy poza nim, lecz inicjowanego przez pracodawcę. Dziś zmiany idą jeszcze szybciej więc konieczność ciągłego kształcenia i doskonalenia zaznacza się jeszcze mocniej.

Mimo niesprzyjających warunków geopolitycznych, debata była optymistyczna i pełna pomysłów, co stanowi dowód na to, że przedsiębiorczość w Europie żyje i ma się dobrze, ale zyskałaby poprzez większe wsparcie ze strony europejskich decydentów. Udział polskiej delegacji przedsiębiorców, którą reprezentowało 51 firm (tylu ilu polskich europarlamentarzystów), przygotowała Krajowa Izba Gospodarcza.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA