REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie niepełnosprawnych – zmiany od 1 lipca 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zatrudnianie niepełnosprawnych – zmiany od 1 lipca/ fot. Fotolia
Zatrudnianie niepełnosprawnych – zmiany od 1 lipca/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która wchodzi w życie od 1 lipca 2016 r. wprowadza szereg zmian dotyczących zatrudniania niepełnosprawnych. Jedną z nowości jest, że przedsiębiorca dostanie wsparcie do wypłaty pensji osobie niepełnosprawnej, nawet jeśli uzyskała ona orzeczenie o niepełnosprawności już w trakcie zatrudnienia.

Pracodawca, który wśród swoich podwładnych ma osoby niepełnosprawne, może dostać dofinansowanie państwa do ich pensji (od 450 zł do 1800 zł na pracownika). Jednak po pierwsze dotyczy to jedynie zatrudnienia w ramach Kodeksu Pracy, a nie np. na podstawie umowy zlecenia, a po drugie pracodawca musi spełniać pewne warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

I tak, ubiegać się o wparcie finansowe może pracodawca, który:

  • prowadzi zakład pracy chronionej,
  • zatrudnia co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełne etaty i osiąga wskaźnik zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych na poziomie przekraczającym lub równym 6%,
  • zatrudnia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy co najmniej 25 pracowników (art. 26a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

Dodatkowy urlop wypoczynkowy niepełnosprawnego pracownika

REKLAMA

Niepełnosprawni przedsiębiorcy z refundacją z PFRON mimo opóźnienia z płatnością

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzebny efekt zachęty

W celu ubiegania się o dofinansowania trzeba wykazać tzw. efekt zachęty. Ujmując najprościej, należy wykazać:

  • że niepełnosprawny pracownik powoduje wzrost netto stanu zatrudnienia ogółem w miesiącu podjęcia zatrudnienia, w stosunku do przeciętnego zatrudnienia ogółem w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc podjęcia zatrudnienia przez tego pracownika lub
  • że niepełnosprawny podwładny podjął pracę na wolnym stanowisku zwolnionym w warunkach określonych w art. 26b ust. 4 pkt 1-6 i ust. 5 ww. ustawy (m.in. na mocy porozumienia stron).

Jeszcze do końca czerwca nieco sporna pozostanie kwestia wykazywania powyższego efektu w stosunku do pracownika, który przedstawił orzeczenie o niepełnosprawności już w trakcie zatrudnienia.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

Od 1 lipca br. będzie można taki efekt wykazywać na mocy prawa. Taki przepis wprowadzany przez nowelę ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych będzie miał zastosowanie za okresy przypadające począwszy od lipca 2016 r. A to oznacza, że nie będzie możliwe ubieganie się o dopłaty do pensji za wcześniejsze (ubiegłe) miesiące.

Co jeszcze się zmienia?

Modyfikacji ulegnie też sposób dokumentowania szczególnych schorzeń przy ustalaniu struktury zatrudnienia uprawniającej do wystawiania ulgi. Generalnie zniknie możliwość udokumentowania zaświadczeniem lekarskim występowania szczególnych schorzeń (np. upośledzenie umysłowe czy epilepsja), a w zamian wymagane będzie jedynie orzeczenie powiatowego lub miejskiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.

Jak ująć w księgach rachunkowych składki na PFRON

Nowelizacji poddano również warunki korzystania z ulg we wpłatach na PFRON. Przykładowo pojawi się obowiązek dokumentowania fakturami zakupów od pracodawców uprawnionych do wystawiania ulg.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA