REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lean Management – szacunek dla ludzi i ich pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lean Management  – szacunek dla ludzi i ich pracy
Lean Management – szacunek dla ludzi i ich pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój firmy pociąga za sobą konieczność rozbudowy struktury organizacyjnej i personalnej, nowe wyzwania komunikacyjne, konieczność zdefiniowania w tym kontekście kryteriów jakości pracy oraz zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób za podjęte działania. Firmy często inwestują środki w zakup systemów informatycznych, nie zdając sobie sprawy, że proces pracy można usprawniać bez ponoszenia tego rodzaju kosztów. Zastosowanie zasad standaryzacji procesu zgodnych z filozofią Lean Management stwarza możliwość znacznej oszczędności kosztów (nawet do 80%), czasu pracy i minimalizuje możliwość popełniania błędów w trakcie jej wykonywania. Każdy kolejny etap realizowany tą metodą przynosi bardzo wymierne korzyści.

Większa wydajność – mniejszy wysiłek

REKLAMA

Celem Lean Management jest optymalne wykorzystanie potencjału zatrudnionych w firmie pracowników – uczynieniu procesu ich pracy bardziej efektywnym przy równoczesnym minimalizowaniu nakładu pracy oraz wkładanego w nią wysiłku. Lean to system ciągłego ulepszania procesów pracy i zaangażowanych w nie ludzi; podkreślam: Lean nie jest jednorazowym projektem, lecz metodą stałego doskonalenia, która zmienia problemy w cele i pomaga je osiągać. Są w niej brane pod uwagę tylko możliwe do wdrożenia rozwiązania.

Doskonaląc jedynie to co istotne, zasady procesowe Lean pomagają osiągać większą wydajność mniejszym wysiłkiem. Służy temu systematyczne rozpoznawanie i eliminowanie działań przynoszących straty przez ciągłe ulepszanie jakości pracy – co przekłada się na większe zadowolenie klientów. Eliminując marnotrawstwo za pomocą tej metody nigdy nie szuka się winnych – zawsze szuka się przyczyny.

Jednym z kluczowych narzędzi Lean Management jest Mapowanie strumienia wartości (Value stream mapping), pozwalające mierzyć czas przepływu realizowanej w firmie usługi (produktu) (w tym: zatrzymania procesu oraz marnotrawstwa), co umożliwia określenie optymalnego potrzebnego czasu na jej realizację.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potencjał optymalnych rozwiązań

Najtrudniejszym etapem definiowania procesu dla eksperta Lean jest wytypowanie w strukturze firmy punktów wymagających gruntownej korekty.

Przykłady: w firmie funkcjonują różne systemy podejmowania decyzji; pracownicy, dysponując tymi samymi narzędziami pracy, tym samym systemem i takimi samymi dokumentami, wykonują zadania zawodowe „po swojemu”, tzn. każdy innym sposobem. Optymalizacji procesu służy również m.in. znalezienie najdogodniejszej lokalizacji dla narzędzi pracy – np. dla segregatora na dokumenty, znajdującego się na przeciwległym końcu pokoju zamiast w bezpośredniej bliskości osoby, która nim administruje. Przykłady można mnożyć – najistotniejszym wynikającym z nich wnioskiem jest konieczność znalezienia wspólnego mianownika dla bardziej efektywnego systemu pracy.

Wprowadzanie w firmach usługowych stabilizacji procesu pracy zgodnie z zasadami Lean Management trwa dłużej niż w firmach o profilu produkcyjnym. Wynika to z faktu, iż SMED, czyli szybkość przezbrojenia maszyn jest większa od szybkości przezbrojenia produktu (np. księgowania dokumentów). Pochodząca z Japonii koncepcja stała się obecnie jedną z najpopularniejszych filozofii zarządzania – również w branży usług finansowych. Procesy Lean Management wprowadziły u siebie takie instytucje finansowe jak: Provident S.A., Orange Polska, Bank BPH, Grupa PZU, EMEA GBS, Allianz Polska, Eurobank, KRUK S.A. (źródło: http://leankonf.pl/, Raport dojrzałości procesowej 2016, www.procesowcy.pl).

Serwis Kadry

Doskonaląc naszą pracę doskonalimy siebie

Naczelną zasadą Lean jest szacunek dla ludzi oraz ich pracy. Wszystkie narzędzia stosowane w ramach tej metody muszą ułatwiać pracownikom zawodowy rozwój, umożliwić wewnętrzne doskonalenie oraz zaangażowanie w wykonywanie powierzonych zadań – to z kolei przekłada się na rozwój firmy, w której są zatrudnieni. Kluczem do sukcesu jest dopasowanie koncepcji wykorzystania określonych narzędzi Lean do specyfiki organizacji, w której muszą być zastosowane. Np. Kanban (kontrola i sterowanie produkcją) w firmie windykacyjnej będzie inny niż Kanban w księgowości; nawet w obszarze księgowości Kanbany dwóch różnych firm będą wyglądały inaczej.

Ogromne znaczenie przy wdrażaniu procesów Lean Management mają trzy zasady: pierwsza: zaangażowanie kierownictwa, druga: zaangażowanie kierownictwa, trzecia: zaangażowanie kierownictwa. Istotę stanowi tu sposób myślenia – jeśli nie jest on odpowiedni u ludzi sprawujących kierownicze stanowiska, trudno wymagać odpowiedniego myślenia od podwładnych, którzy muszą mieć świadomość celu przeprowadzanych w firmie zmian. Z kolei bez współpracy z pracownikami firmy, ekspert Lean nie jest w stanie przeprowadzić efektywnej zmiany dotychczasowego systemu pracy. 

Nie uda się to również, jeśli skupimy się na narzędziach, a nie na ich stosowaniu – w takim wypadku istnieje realne prawdopodobieństwo wprowadzenia jedynie wyizolowanych, częściowych zmian, nie mających zasadniczego wpływu na pracę całej firmy. Zarządy wielu firm popełniają błąd, kiedy oczekując szybkich, efektownych rezultatów, zadawalają się kilkoma powierzchownymi wdrożeniami systemowymi. Miejmy zawsze na uwadze, iż narzędzia Lean są tak efektywne, jak sposób ich wykorzystania.

Agata Nowak, Lean Ekspert Lean Management, Impel Business Solutions

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA