REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udowodnić prawo do emerytury

REKLAMA

Wywiad z Wiesławą Lempską z Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych w centrali ZUS.

O jakich dokumentach powinna pamiętać osoba starająca się o emeryturę w ZUS?

REKLAMA

Autopromocja

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że dokumentujemy zarówno okres ubezpieczenia jak również wysokość osiąganych w danym czasie zarobków.

To zacznijmy od udowodniania okresów ubezpieczenia.

Środkami dowodowymi potwierdzającymi okresy składkowe są świadectwa pracy lub pisemne zaświadczenia od pracodawcy. Takim dowodem jest również legitymacja ubezpieczeniowa, która musi zawierać odpowiednie wpisy, z których wynika data rozpoczęcia i zakończenia pracy czy wymiar czasu pracy dla okresów zatrudnienia przypadających przed 15.11.1991 r. Należy pamiętać, że te wpisy muszą być potwierdzone pieczątką zakładu pracy oraz podpisem i pieczątką służbową pracodawcy lub upoważnionego pracownika.

Czy są to jedyne dokumenty, na podstawie których można udowodnić zatrudnienie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okresy, o których rozmawiamy można poświadczyć także tzw. dowodami pośrednimi jeżeli wynika z nich fakt zatrudnienia i można ustalić jego okres. Należą do nich m. in. umowy o pracę i aneksy do tych umów (kolejne angaże), wpisy w książeczkowym dowodzie osobistym i legitymacje służbowe, o ile na ich podstawie można ustalić okres zatrudnienia.

Może się jednak zdarzyć sytuacja, że osoba zainteresowana nie posiada żadnego z tych dokumentów. Co można zrobić w takiej sytuacji?

W takim przypadku istnieje możliwość potwierdzenia zatrudnienia zeznaniami świadków. Osoba występująca do ZUS z wnioskiem o emeryturę powinna złożyć oświadczenie, że nie ma dokumentów, którymi mogłaby potwierdzić okres zatrudnienia. W oświadczeniu tym wnioskodawca informuje także o przyczynach uniemożliwiających uzyskanie dokumentów i wskazuje dwóch świadków, najlepiej byłych współpracowników, którzy składają zeznania o jego zatrudnieniu.

Czy świadkowie mogą potwierdzić również wysokość zarobków?

Zeznaniami świadków nie udowadnia się zarobków. Świadkowie stwierdzają np. jaką pracę wykonywał wnioskodawca, w jakim okresie, czy była to praca stała, w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu. Świadek powinien udowodnić, w jakich okresach pracował z osobą zainteresowaną.

Czy każdy okres pracy można poświadczyć takim zeznaniem?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zeznaniami świadków można udowodnić jedynie zatrudnienie wykonywane przed 15 listopada 1991 r.

A co z innymi okresami np. okresami odbytych studiów wyższych?

Są to okresy nieskładkowe występujące w okresie aktywności zawodowej, za które nie została opłacona składka na ubezpieczenie społeczne. Przykładowo okres nauki w szkole wyższej na jednym kierunku, pod warunkiem ukończenia tej nauki, można udokumentować poświadczoną kopią dyplomu lub zaświadczeniem z uczelni o programowym wymiarze studiów, a okresy pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wypłaconego na podstawie Kodeksu pracy, zasiłków z ubezpieczenia społecznego: chorobowego lub opiekuńczego, okres urlopu wychowawczego - potwierdza pracodawca ( prawny następca) w zaświadczeniu albo świadectwie pracy.

A jak należy udokumentować wysokość wynagrodzenia?

Zgodnie z nadal obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń, dokumentem takim jest zaświadczenie wystawione przez pracodawcę na druku ZUS Rp-7 lub legitymacja ubezpieczeniowa, zawierająca odpowiednie wpisy o okresach zatrudnienia i osiąganych w tych okresach wynagrodzeniach.

Czy to jedyna możliwość?

W razie gdy zainteresowany nie ma możliwości uzyskania wymaganych dowodów, przyjmowane są kopie dokumentacji płacowej sporządzonej przez archiwum lub uwierzytelnione kopie dokumentacji płacowej sporządzonej przez inne jednostki przechowujące dokumentację danego zakładu pracy - pracodawcy.

Czy dokumenty zarówno dotyczące okresów ubezpieczenia jak i wynagrodzenia należy dołączyć w oryginale? Czy mogą to być kopie?

Dokumenty, na podstawie których ZUS ustala prawo i wysokość świadczenia należy przekazać w oryginale. Po wyliczeniu świadczenia mogą być one zwracane zainteresowanemu oprócz druków Rp-7. Można również przekazać notarialnie potwierdzone kopie.

Rozmawiała Aleksandra Bełkowska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA