REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja samochodu w firmie

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
Marek Piotrowski
Amortyzacja samochodu w firmie
Amortyzacja samochodu w firmie
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód jest podstawowym narzędziem pracy praktycznie w każdej działalności gospodarczej. Jego eksploatacja związana jest z wieloma aspektami podatkowymi. W tym artykule omówimy problemy związane z amortyzacją samochodów.

Amortyzacja samochodu w firmie

Kluczową sprawą dla prawidłowej amortyzacji samochodów jest ich podział w przepisach podatkowych na samochody osobowe i ciężarowe. Wobec samochodów osobowych przepisy podatkowe przewidują wiele ograniczeń w amortyzacji, takich jak:

REKLAMA

Autopromocja

• limit 20 000 euro w zakresie zaliczania do kosztów odpisów amortyzacyjnych,

• zakaz stosowania degresywnej metody amortyzacji,

• zakaz stosowania jednorazowej amortyzacji przewidzianej dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą oraz tzw. małych podatników.

Definicja samochodu osobowego w ustawie o PIT i CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2007 r. dla celów podatku dochodowego PIT i CIT za samochód osobowy uznaje się pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

• pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

• pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,

• pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,

• pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,

• pojazdów specjalnych wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o VAT; są tam wymienione m.in. bankowóz, koparka, ładowarka czy żuraw samochodowy (art. 5a pkt 19 updof; art. 4a pkt 9 updop).

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wymienione w tych podpunktach (z wyjątkiem pojazdów specjalnych), muszą być poddane specjalnemu badaniu w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Badanie potwierdza spełnienie wymogów dla uznania tych samochodów za ciężarowe. Stacja kontroli wydaje wtedy stosowne zaświadczenie, a w dowodzie rejestracyjnym powinna wprowadzić adnotację o uznaniu samochodu za ciężarowy. Kopię zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. O wszelkich zmianach w samochodzie, powodujących utratę statusu samochodu ciężarowego, podatnik jest zobowiązany powiadomić pisemnie naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od ich zaistnienia (art. 5c updof, art. 4b updop).

Sprawdź definicję amortyzacji w internetowej Encyklopedii księgowego

PRZYKŁAD

Henryk Nowak w maju 2010 r. kupił na potrzeby działalności gospodarczej samochód zwany popularnie pikapem. Zaliczył go do środków trwałych. Samochód miał jeden rząd siedzeń i otwartą przestrzeń ładunkową o ładowności do 1 tony. Jego kwalifikacja do samochodów ciężarowych wymaga:

przeprowadzenia dodatkowego badania w okręgowej stacji kontroli pojazdów,

uzyskania zaświadczenia i adnotacji w dowodzie rejestracyjnym,

przesłania kopii zaświadczenia do naczelnika urzędu skarbowego.

Tylko przy spełnieniu tych warunków pan Nowak będzie mógł skorzystać z metod amortyzacji przewidzianych wyłącznie dla samochodów ciężarowych, a dokonywane odpisy amortyzacyjne nie będą ograniczone limitem 20 000 euro.

Przytoczona definicja samochodu osobowego (patrz ramka) ma zastosowanie do samochodów nabytych od 1 stycznia 2007 r. Dla samochodów nabytych przed 1 stycznia 2007 r. w zakresie podatku dochodowego obowiązują przepisy, które za samochód osobowy uznają każdy samochód, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg (art. 6 nowelizacji updof z 16 listopada 2006 r. - Dz.U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.; art. 3 nowelizacji updop z 16 listopada 2006 r. - Dz.U. Nr 217, poz. 1589).

Samochody podlegają amortyzacji tak jak inne środki trwałe, tj. wtedy, gdy:

• stanowią własność lub współwłasność podatnika,

• są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia przez podatnika do używania,

• przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,

• są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo zostały oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu operacyjnego (odpisów amortyzacyjnych dokonuje wtedy finansujący).

Prawidłowe dokonywanie amortyzacji przekłada się na prawidłowe ustalenie odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Ustalenie wartości początkowej

REKLAMA

Kluczowe dla prawidłowej amortyzacji każdego składnika jest ustalenie jego wartości początkowej. Nie inaczej jest w przypadku samochodów. Wartość początkową, będącą podstawą amortyzacji, ustala się w zależności od formy nabycia danego składnika. W przypadku kupna samochodu będzie to cena nabycia (art. 22g ust. 1 pkt 1 updof, art. 16g ust. 1 pkt 1 updop). Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy:

• powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz

• powiększoną o cło i podatek akcyzowy - w przypadku importu,

• pomniejszoną o VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy VAT nie podlega odliczeniu w ramach rozliczeń VAT

- art. 22g ust. 3 updof, art. 16g ust. 3 updop.

PRZYKŁAD

Adam Nowak nabył na potrzeby działalności gospodarczej samochód ciężarowy o wartości 244 000 zł (cena brutto z VAT). Podatnik jest uprawniony do dokonania odliczenia VAT w całości. Podatnik kupił samochód na kredyt. Prowizja bankowa za udzielenie kredytu wyniosła 2500 zł. Prowizję podatnik zapłacił 30 kwietnia 2010 r. 7 maja 2010 r. samochód został wprowadzony do ewidencji. Termin spłaty pierwszej raty kredytu przypada 19 maja 2010 r. Wartość początkową podatnik ustali, sumując cenę nabycia netto (bez VAT) z kwotą prowizji bankowej zapłaconą przed dniem przyjęcia pojazdu do używania (wprowadzenia do ewidencji - art. 22d ust. 2 updof, art. 16d ust. 2 updop). W efekcie wartość początkowa samochodu wyniesie 202 500 zł (200 000 zł + 2500 zł). Zapłacone odsetki od kredytu podatnik może zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Raty płacone są bowiem już po wprowadzeniu samochodu do ewidencji środków trwałych.

Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup samochodu zwiększają wartość początkową środka trwałego, jeżeli zostały zapłacone przed wprowadzeniem samochodu do ewidencji.

Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku w postanowieniu z 26 marca 2007 r. (nr 1417/PG/415/07/07/ID) uznał:

wprowadzając do ewidencji środków trwałych samochód nabyty w drodze kupna, powinien Pan podwyższyć wartość początkową środka trwałego o odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup samochodu. Kosztami uzyskania przychodu będą dopiero odsetki zapłacone od momentu wprowadzenia przedmiotowego samochodu do ewidencji środków trwałych. Odsetki, które zostały zapłacone do tego momentu, będą zwiększały wartość początkową środka trwałego.

Warto dodać, że w przytoczonym piśmie organ podatkowy potwierdził prawo podatnika do amortyzacji samochodu zakupionego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Potwierdził też prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup tego samochodu, a zapłaconych po wprowadzeniu tego samochodu do ewidencji.

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Samochód w działalności gospodarczej - amortyzacja
 

• art. 22a-22o, art. 23 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 352

• art. 16 ust. 1 pkt 1 i 4, art. 16a-16m ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 352

Marek Piotrowski

doradca podatkowy

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA