REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób zawiesza się działalność w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością? Co krok po kroku trzeba zrobić? Co się dzieje z płatnościami dla kontrahentów, jeśli nie są zapłacone?

REKLAMA

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Stanowi o tym art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, jednak nie wcześniej niż od dnia złożenia wniosku, i trwa do momentu złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia jakąkolwiek osobę w ramach stosunku pracy, nie jest możliwe zawieszenie przez niego wykonywania działalności gospodarczej. Natomiast jeśli przedsiębiorca współpracuje z osobami w ramach innego stosunku prawnego niż stosunek pracy (np. w ramach stosunku cywilnoprawnego, tj. na podstawie umowy-zlecenia, umowy o dzieło), brak jest przeszkód prawnych do zawieszenia przez niego wykonywania działalności gospodarczej. Osoby takie nie są bowiem pracownikami.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej. Oznacza to, że w trakcie zawieszenia spółka, o której mowa w pytaniu, nie będzie osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przy pomocy np. zleceniobiorców. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie jej wykonywania może nastąpić na wniosek złożony przez spółkę.

W okresie trwania zawieszenia wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej ma on:

1) prawo do wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (np. ponoszone wydatki związane z utrzymaniem lokali i budynków przedsiębiorcy, podatki od nieruchomości),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) prawo do przyjmowania należności lub ma obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

3) prawo do zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia lub

4) obowiązek uczestniczenia w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

5) prawo wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

6) prawo do osiągania przychodów finansowych, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

Ponadto w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

W okresie trwania zawieszenia wykonywania przez spółkę działalności gospodarczej spóła ma prawo m.in. do przyjmowania należności powstałych przed datą zawieszenia działalności (czyli prawo do ściągania własnych wierzytelności). Ma też obowiązek regulowania zobowiązań wobec kontrahentów, które powstały, zanim zawiesiła ona działalność gospodarczą. Oznacza to, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę nie oznacza zwolnienia jej z obowiązku uregulowania wobec kontrahentów/wierzycieli wymagalnych zobowiązań. Z drugiej strony nie istnieje prawny obowiązek uregulowania przez spółkę wszystkich jej zobowiązań wobec wierzycieli/kontrahentów przed złożeniem przez nią wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej.

 

W okresie zawieszenia działalności spółka nie może wprawdzie prowadzić bieżącej działalności gospodarczej, ale ma prawo do zbywania w tym okresie własnych środków trwałych i wyposażenia. Jeżeli zatem spółka nie posiada wystarczających środków pieniężnych na pokrycie wymagalnego zobowiązania finansowego, może w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej sprzedać jakiś środek trwały lub część wyposażenia. Uzyskane w ten sposób środki pieniężne spółka może przeznaczyć na pokrycie wymagalnych zobowiązań wobec swoich kontrahentów/wierzycieli.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o.

Złożenie wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o. następuje w trybie przewidzianym przepisami ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA

Jeżeli umowa spółki z o.o. nie zawiera postanowień w kwestii zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę, to uchwałę w przedmiocie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podejmuje zarząd bezwzględną większością głosów.

Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka składa na formularzu urzędowym KRS-Z62 - Wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców - zawieszenie/wznowienie wykonywania działalności gospodarczej. Wniosek należy złożyć do sądu gospodarczego prowadzącego KRS właściwy ze względu na siedzibę spółki, której dotyczy wpis. Wniosek można złożyć w biurze podawczym właściwego sądu lub nadać w urzędzie pocztowym na adres sądu.

Do wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka musi obligatoryjnie dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników (przykładowy wzór oświadczenia znajduje się w dalszej części artykułu).

Ponadto do wniosku KRS-Z62 o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej spółka powinna załączyć oryginał uchwały/poświadczoną notarialnie kopię uchwały właściwego organu spółki o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Jeżeli przed złożeniem wniosku o zawieszenie działalności nie była zgłaszana informacja o posiadanym przez spółkę numerze REGON lub o numerze NIP, należy do formularza KRS-Z62 załączyć także formularz KRS-ZY - Numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej NIP oraz poświadczony przez właściwy urząd lub poświadczoną notarialnie kopię, dokument potwierdzający odpowiednio nadanie numeru REGON lub NIP.

 

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej podpisuje zarząd spółki, zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS (zwykle jest to dwóch członków zarządu albo członek zarządu łącznie z prokurentem), bądź w jego imieniu odpowiednio umocowani/umocowany pełnomocnicy/pełnomocnik.

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest wolny od opłaty sądowej. Informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej nie podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

PRZYKŁAD

Zarząd spółki z o.o. MAT-TRANS z siedzibą w Poznaniu podjął 26 kwietnia 2010 r. uchwałę, iż z dniem 30 kwietnia 2010 r. spółka zawiesza wykonywanie działalności gospodarczej na okres jednego roku - od 30 kwietnia 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r. Spółka nie zatrudnia pracowników w ramach stosunku pracy. W celu zawieszenia działalności gospodarczej spółka na formularzu KRS-Z62 składa do właściwego według swej siedziby sądu gospodarczego informację o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Do wniosku załącza uchwałę zarządu, oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników oraz formularz KRS-ZY wraz z dokumentem potwierdzającym nadanie numeru NIP, bowiem do chwili obecnej spółka ta nie zgłosiła do KRS informacji o posiadanym numerze identyfikacji podatkowej NIP.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawiadomienie urzędu skarbowego o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej

W celu uzyskania przez spółkę z o.o. zwolnienia z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób prawnych za okres objęty zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej spółka (podatnik) ma obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie w formie pisemnej należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji do KRS o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (art. 25 ust. 5a-5d u.p.d.o.p.).

Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej spółka (podatnik) będzie wpłacać zaliczki na poczet podatku na zasadach dotychczasowych, tj. obowiązujących przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

 

PRZYKŁAD

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponadto spółka (podatnik), która zawiesiła działalność gospodarczą, jest zwolniona z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT).

Jednakże zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT nie dotyczy (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT):

1) podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE,

2) podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem,

4) okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

5) okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

W przypadku gdy - przykładowo - zawieszenie działalności gospodarczej nastąpi w trakcie okresu rozliczeniowego, spółka (podatnik) będzie zobowiązana do złożenia deklaracji VAT za ten okres. Podobnie będzie ona zobowiązana do złożenia deklaracji VAT, jeżeli w okresie zawieszenia wykonywania przez nią działalności gospodarczej powstanie po jej stronie obowiązek podatkowy VAT z tytułu dokonania przez nią czynności podlegających opodatkowaniu.


Emilia Bartkowiak

aplikantka radcowska

 

Podstawa prawna:

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.),

• art. 22, 22a ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186 z późn.zm.),

• art. 16c ust. 5, art. 25 ust. 5a-5d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 99 ust. 7a-7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 205 § 1, art. 208 § 4-5 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA