REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób zawiesza się działalność w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością? Co krok po kroku trzeba zrobić? Co się dzieje z płatnościami dla kontrahentów, jeśli nie są zapłacone?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Stanowi o tym art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, jednak nie wcześniej niż od dnia złożenia wniosku, i trwa do momentu złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia jakąkolwiek osobę w ramach stosunku pracy, nie jest możliwe zawieszenie przez niego wykonywania działalności gospodarczej. Natomiast jeśli przedsiębiorca współpracuje z osobami w ramach innego stosunku prawnego niż stosunek pracy (np. w ramach stosunku cywilnoprawnego, tj. na podstawie umowy-zlecenia, umowy o dzieło), brak jest przeszkód prawnych do zawieszenia przez niego wykonywania działalności gospodarczej. Osoby takie nie są bowiem pracownikami.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej. Oznacza to, że w trakcie zawieszenia spółka, o której mowa w pytaniu, nie będzie osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przy pomocy np. zleceniobiorców. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie jej wykonywania może nastąpić na wniosek złożony przez spółkę.

W okresie trwania zawieszenia wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej ma on:

REKLAMA

1) prawo do wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (np. ponoszone wydatki związane z utrzymaniem lokali i budynków przedsiębiorcy, podatki od nieruchomości),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) prawo do przyjmowania należności lub ma obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

3) prawo do zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia lub

4) obowiązek uczestniczenia w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

5) prawo wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

6) prawo do osiągania przychodów finansowych, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

Ponadto w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

W okresie trwania zawieszenia wykonywania przez spółkę działalności gospodarczej spóła ma prawo m.in. do przyjmowania należności powstałych przed datą zawieszenia działalności (czyli prawo do ściągania własnych wierzytelności). Ma też obowiązek regulowania zobowiązań wobec kontrahentów, które powstały, zanim zawiesiła ona działalność gospodarczą. Oznacza to, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę nie oznacza zwolnienia jej z obowiązku uregulowania wobec kontrahentów/wierzycieli wymagalnych zobowiązań. Z drugiej strony nie istnieje prawny obowiązek uregulowania przez spółkę wszystkich jej zobowiązań wobec wierzycieli/kontrahentów przed złożeniem przez nią wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej.

 

W okresie zawieszenia działalności spółka nie może wprawdzie prowadzić bieżącej działalności gospodarczej, ale ma prawo do zbywania w tym okresie własnych środków trwałych i wyposażenia. Jeżeli zatem spółka nie posiada wystarczających środków pieniężnych na pokrycie wymagalnego zobowiązania finansowego, może w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej sprzedać jakiś środek trwały lub część wyposażenia. Uzyskane w ten sposób środki pieniężne spółka może przeznaczyć na pokrycie wymagalnych zobowiązań wobec swoich kontrahentów/wierzycieli.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o.

Złożenie wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o. następuje w trybie przewidzianym przepisami ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jeżeli umowa spółki z o.o. nie zawiera postanowień w kwestii zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę, to uchwałę w przedmiocie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podejmuje zarząd bezwzględną większością głosów.

Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka składa na formularzu urzędowym KRS-Z62 - Wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców - zawieszenie/wznowienie wykonywania działalności gospodarczej. Wniosek należy złożyć do sądu gospodarczego prowadzącego KRS właściwy ze względu na siedzibę spółki, której dotyczy wpis. Wniosek można złożyć w biurze podawczym właściwego sądu lub nadać w urzędzie pocztowym na adres sądu.

Do wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka musi obligatoryjnie dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników (przykładowy wzór oświadczenia znajduje się w dalszej części artykułu).

Ponadto do wniosku KRS-Z62 o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej spółka powinna załączyć oryginał uchwały/poświadczoną notarialnie kopię uchwały właściwego organu spółki o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Jeżeli przed złożeniem wniosku o zawieszenie działalności nie była zgłaszana informacja o posiadanym przez spółkę numerze REGON lub o numerze NIP, należy do formularza KRS-Z62 załączyć także formularz KRS-ZY - Numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej NIP oraz poświadczony przez właściwy urząd lub poświadczoną notarialnie kopię, dokument potwierdzający odpowiednio nadanie numeru REGON lub NIP.

 

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej podpisuje zarząd spółki, zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS (zwykle jest to dwóch członków zarządu albo członek zarządu łącznie z prokurentem), bądź w jego imieniu odpowiednio umocowani/umocowany pełnomocnicy/pełnomocnik.

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest wolny od opłaty sądowej. Informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej nie podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

PRZYKŁAD

Zarząd spółki z o.o. MAT-TRANS z siedzibą w Poznaniu podjął 26 kwietnia 2010 r. uchwałę, iż z dniem 30 kwietnia 2010 r. spółka zawiesza wykonywanie działalności gospodarczej na okres jednego roku - od 30 kwietnia 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r. Spółka nie zatrudnia pracowników w ramach stosunku pracy. W celu zawieszenia działalności gospodarczej spółka na formularzu KRS-Z62 składa do właściwego według swej siedziby sądu gospodarczego informację o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Do wniosku załącza uchwałę zarządu, oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników oraz formularz KRS-ZY wraz z dokumentem potwierdzającym nadanie numeru NIP, bowiem do chwili obecnej spółka ta nie zgłosiła do KRS informacji o posiadanym numerze identyfikacji podatkowej NIP.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawiadomienie urzędu skarbowego o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej

W celu uzyskania przez spółkę z o.o. zwolnienia z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób prawnych za okres objęty zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej spółka (podatnik) ma obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie w formie pisemnej należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji do KRS o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (art. 25 ust. 5a-5d u.p.d.o.p.).

Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej spółka (podatnik) będzie wpłacać zaliczki na poczet podatku na zasadach dotychczasowych, tj. obowiązujących przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

 

PRZYKŁAD

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponadto spółka (podatnik), która zawiesiła działalność gospodarczą, jest zwolniona z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT).

Jednakże zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT nie dotyczy (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT):

1) podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE,

2) podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem,

4) okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

5) okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

W przypadku gdy - przykładowo - zawieszenie działalności gospodarczej nastąpi w trakcie okresu rozliczeniowego, spółka (podatnik) będzie zobowiązana do złożenia deklaracji VAT za ten okres. Podobnie będzie ona zobowiązana do złożenia deklaracji VAT, jeżeli w okresie zawieszenia wykonywania przez nią działalności gospodarczej powstanie po jej stronie obowiązek podatkowy VAT z tytułu dokonania przez nią czynności podlegających opodatkowaniu.


Emilia Bartkowiak

aplikantka radcowska

 

Podstawa prawna:

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.),

• art. 22, 22a ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186 z późn.zm.),

• art. 16c ust. 5, art. 25 ust. 5a-5d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 99 ust. 7a-7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 205 § 1, art. 208 § 4-5 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA