REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób zawiesza się działalność w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością? Co krok po kroku trzeba zrobić? Co się dzieje z płatnościami dla kontrahentów, jeśli nie są zapłacone?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Stanowi o tym art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, jednak nie wcześniej niż od dnia złożenia wniosku, i trwa do momentu złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia jakąkolwiek osobę w ramach stosunku pracy, nie jest możliwe zawieszenie przez niego wykonywania działalności gospodarczej. Natomiast jeśli przedsiębiorca współpracuje z osobami w ramach innego stosunku prawnego niż stosunek pracy (np. w ramach stosunku cywilnoprawnego, tj. na podstawie umowy-zlecenia, umowy o dzieło), brak jest przeszkód prawnych do zawieszenia przez niego wykonywania działalności gospodarczej. Osoby takie nie są bowiem pracownikami.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej. Oznacza to, że w trakcie zawieszenia spółka, o której mowa w pytaniu, nie będzie osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przy pomocy np. zleceniobiorców. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie jej wykonywania może nastąpić na wniosek złożony przez spółkę.

W okresie trwania zawieszenia wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej ma on:

REKLAMA

1) prawo do wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (np. ponoszone wydatki związane z utrzymaniem lokali i budynków przedsiębiorcy, podatki od nieruchomości),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) prawo do przyjmowania należności lub ma obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

3) prawo do zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia lub

4) obowiązek uczestniczenia w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

5) prawo wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

6) prawo do osiągania przychodów finansowych, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

Ponadto w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

W okresie trwania zawieszenia wykonywania przez spółkę działalności gospodarczej spóła ma prawo m.in. do przyjmowania należności powstałych przed datą zawieszenia działalności (czyli prawo do ściągania własnych wierzytelności). Ma też obowiązek regulowania zobowiązań wobec kontrahentów, które powstały, zanim zawiesiła ona działalność gospodarczą. Oznacza to, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę nie oznacza zwolnienia jej z obowiązku uregulowania wobec kontrahentów/wierzycieli wymagalnych zobowiązań. Z drugiej strony nie istnieje prawny obowiązek uregulowania przez spółkę wszystkich jej zobowiązań wobec wierzycieli/kontrahentów przed złożeniem przez nią wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej.

 

W okresie zawieszenia działalności spółka nie może wprawdzie prowadzić bieżącej działalności gospodarczej, ale ma prawo do zbywania w tym okresie własnych środków trwałych i wyposażenia. Jeżeli zatem spółka nie posiada wystarczających środków pieniężnych na pokrycie wymagalnego zobowiązania finansowego, może w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej sprzedać jakiś środek trwały lub część wyposażenia. Uzyskane w ten sposób środki pieniężne spółka może przeznaczyć na pokrycie wymagalnych zobowiązań wobec swoich kontrahentów/wierzycieli.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o.

Złożenie wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o. następuje w trybie przewidzianym przepisami ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jeżeli umowa spółki z o.o. nie zawiera postanowień w kwestii zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę, to uchwałę w przedmiocie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podejmuje zarząd bezwzględną większością głosów.

Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka składa na formularzu urzędowym KRS-Z62 - Wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców - zawieszenie/wznowienie wykonywania działalności gospodarczej. Wniosek należy złożyć do sądu gospodarczego prowadzącego KRS właściwy ze względu na siedzibę spółki, której dotyczy wpis. Wniosek można złożyć w biurze podawczym właściwego sądu lub nadać w urzędzie pocztowym na adres sądu.

Do wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka musi obligatoryjnie dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników (przykładowy wzór oświadczenia znajduje się w dalszej części artykułu).

Ponadto do wniosku KRS-Z62 o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej spółka powinna załączyć oryginał uchwały/poświadczoną notarialnie kopię uchwały właściwego organu spółki o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Jeżeli przed złożeniem wniosku o zawieszenie działalności nie była zgłaszana informacja o posiadanym przez spółkę numerze REGON lub o numerze NIP, należy do formularza KRS-Z62 załączyć także formularz KRS-ZY - Numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej NIP oraz poświadczony przez właściwy urząd lub poświadczoną notarialnie kopię, dokument potwierdzający odpowiednio nadanie numeru REGON lub NIP.

 

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej podpisuje zarząd spółki, zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS (zwykle jest to dwóch członków zarządu albo członek zarządu łącznie z prokurentem), bądź w jego imieniu odpowiednio umocowani/umocowany pełnomocnicy/pełnomocnik.

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest wolny od opłaty sądowej. Informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej nie podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

PRZYKŁAD

Zarząd spółki z o.o. MAT-TRANS z siedzibą w Poznaniu podjął 26 kwietnia 2010 r. uchwałę, iż z dniem 30 kwietnia 2010 r. spółka zawiesza wykonywanie działalności gospodarczej na okres jednego roku - od 30 kwietnia 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r. Spółka nie zatrudnia pracowników w ramach stosunku pracy. W celu zawieszenia działalności gospodarczej spółka na formularzu KRS-Z62 składa do właściwego według swej siedziby sądu gospodarczego informację o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Do wniosku załącza uchwałę zarządu, oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników oraz formularz KRS-ZY wraz z dokumentem potwierdzającym nadanie numeru NIP, bowiem do chwili obecnej spółka ta nie zgłosiła do KRS informacji o posiadanym numerze identyfikacji podatkowej NIP.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawiadomienie urzędu skarbowego o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej

W celu uzyskania przez spółkę z o.o. zwolnienia z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób prawnych za okres objęty zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej spółka (podatnik) ma obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie w formie pisemnej należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji do KRS o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (art. 25 ust. 5a-5d u.p.d.o.p.).

Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej spółka (podatnik) będzie wpłacać zaliczki na poczet podatku na zasadach dotychczasowych, tj. obowiązujących przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

 

PRZYKŁAD

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponadto spółka (podatnik), która zawiesiła działalność gospodarczą, jest zwolniona z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT).

Jednakże zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT nie dotyczy (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT):

1) podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE,

2) podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem,

4) okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

5) okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

W przypadku gdy - przykładowo - zawieszenie działalności gospodarczej nastąpi w trakcie okresu rozliczeniowego, spółka (podatnik) będzie zobowiązana do złożenia deklaracji VAT za ten okres. Podobnie będzie ona zobowiązana do złożenia deklaracji VAT, jeżeli w okresie zawieszenia wykonywania przez nią działalności gospodarczej powstanie po jej stronie obowiązek podatkowy VAT z tytułu dokonania przez nią czynności podlegających opodatkowaniu.


Emilia Bartkowiak

aplikantka radcowska

 

Podstawa prawna:

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.),

• art. 22, 22a ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186 z późn.zm.),

• art. 16c ust. 5, art. 25 ust. 5a-5d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 99 ust. 7a-7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 205 § 1, art. 208 § 4-5 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA