REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity określające obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych obowiązujące od 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla niektórych jednostek – w zależności od ich formy prawnej – jest obligatoryjne od momentu ich powstania. Ustawa o rachunkowości wskazuje też jednostki, w przypadku których obowiązek ten zależy od wysokości osiągniętych przez nie przychodów.

Limit przychodów wynosi 1 200 000 euro i jest przeliczany według średniego kursu NBP ogłaszanego na 30 września roku poprzedzającego rok, dla którego określa się obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Znany jest już kurs umożliwiający sprawdzenie, których podmiotów ten obowiązek będzie dotyczył od 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2011 r. ulegnie zmianie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości określający jednostki budżetowe zobligowane do stosowania przepisów o rachunkowości. Zmiana ta wynika z nowelizacji ustawy z 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241). Treść wspomnianego artykułu obowiązująca od 1 stycznia 2011 r. określa te podmioty jako: gminy, powiaty, województwa i ich związki, a także:

1) państwowe, gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki budżetowe,

2) gminne, powiatowe i wojewódzkie zakłady budżetowe,

REKLAMA

3) państwowe fundusze celowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2011 r.

Podmioty, które powinny sprawdzić, czy wysokość ich przychodów osiągniętych w 2010 r. nie spowoduje konieczności przejścia na księgi rachunkowe, to: osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne. Określony w ustawie o rachunkowości limit przychodów, po przekroczeniu którego wymienione podmioty będą musiały prowadzić księgi rachunkowe, wynosi 1 200 000 euro (art. 2 ust. 1 pkt 2 u.o.r.). Po zastosowaniu kursu euro z 30 września 2010 r. wynoszącego 3,9870 (tabela nr 191/A/NBP/2010 z 30 września 2010 r.) otrzymujemy wartość 4 784 400 zł.

Identyczną kwotę limitu przychodów oraz zasady jego przeliczania na złote określają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 24a ust. 4.

Przychody, które należy uwzględnić przy obliczaniu limitu

W limicie przychodów obliczanym według ustawy o rachunkowości należy uwzględnić:

1) przychody netto ze sprzedaży towarów,

2) przychody netto ze sprzedaży produktów,

3) przychody z operacji finansowych.

Przepisy podatkowe (u.p.d.o.f.) nakazują ujęcie w kwocie przychodów liczonej na potrzeby limitu 1 200 000 euro przychodów określonych w art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. Zgodnie z nim za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Kolejne ustępy art. 14 u.p.d.o.f. wskazują, że przychodem z działalności są również m.in. przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i inne. Oznacza to, że przychody jednostki, ustalone zgodnie z ustawą o rachunkowości, mogą nie przekraczać limitu na dany rok, a obliczane według u.p.d.o.f. - mogą być wyższe niż określony limit. Jak zatem prawidłowo obliczyć przychód?

 

Osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne i partnerskie prowadzące w 2010 r. podatkową księgę przychodów i rozchodów powinny obliczać limit przychodów według przepisów u.p.d.o.f. Jeżeli suma przychodów z kolumny 9 p.k.p.r. „Razem przychód” na koniec 2010 r. przekroczy 4 784 400 zł, jednostka będzie zobowiązana od 2011 r. prowadzić księgi rachunkowe.

Podmioty prowadzące w 2010 r. księgi rachunkowe oraz spółdzielnie socjalne obliczają limit przychodów zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Jednostki inne niż spółdzielnie socjalne, prowadzące księgi rachunkowe, pomniejszają ogólną wartość przychodów o wartość pozostałych przychodów operacyjnych oraz zysków nadzwyczajnych lub sumują przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów (w tym usług) oraz przychody z operacji finansowych.

Spółdzielnie socjalne, jako podmioty niepodlegające u.p.d.o.f., do momentu przekroczenia limitu 1 200 000 euro prowadzą formę ewidencji określoną we własnym zakresie. Musi ona jednak pozwalać na określenie przychodów, kosztów i wyników dotyczących odpłatnej działalności statutowej.

Status „małego podatnika” a obowiązek prowadzenia ksiąg

Posiadania przez podatnika statusu „małego podatnika” nie należy wiązać z brakiem obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Pojęcie „mały podatnik”, funkcjonujące w przepisach podatkowych, ma na celu określenie podatnika uprawnionego do preferencyjnych rozliczeń. Limit kwotowy do uznania podmiotu za „małego podatnika” również wynosi 1 200 000 euro, ale zasady jego przeliczania są inne niż zasady przeliczania limitu określającego obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tabela. Zastosowanie limitu 1 200 000 euro

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Agnieszka Liśkiewicz

Podstawa prawna:

• art. 2 ust. 1, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.),

• art. 5a pkt 20, art. 14, art. 22k ust. 7, art. 24a ust. 4 i 6, art. 44 ust. 3g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• art. 4a pkt 10, art. 16k ust. 7, art. 25 ust. 1b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 2 pkt 25, art. 21 ust. 1, art. 99 ust. 2, art. 103, ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA