REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity określające obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych obowiązujące od 1 stycznia 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla niektórych jednostek – w zależności od ich formy prawnej – jest obligatoryjne od momentu ich powstania. Ustawa o rachunkowości wskazuje też jednostki, w przypadku których obowiązek ten zależy od wysokości osiągniętych przez nie przychodów.

Limit przychodów wynosi 1 200 000 euro i jest przeliczany według średniego kursu NBP ogłaszanego na 30 września roku poprzedzającego rok, dla którego określa się obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Znany jest już kurs umożliwiający sprawdzenie, których podmiotów ten obowiązek będzie dotyczył od 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2011 r. ulegnie zmianie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości określający jednostki budżetowe zobligowane do stosowania przepisów o rachunkowości. Zmiana ta wynika z nowelizacji ustawy z 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241). Treść wspomnianego artykułu obowiązująca od 1 stycznia 2011 r. określa te podmioty jako: gminy, powiaty, województwa i ich związki, a także:

1) państwowe, gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki budżetowe,

2) gminne, powiatowe i wojewódzkie zakłady budżetowe,

REKLAMA

3) państwowe fundusze celowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2011 r.

Podmioty, które powinny sprawdzić, czy wysokość ich przychodów osiągniętych w 2010 r. nie spowoduje konieczności przejścia na księgi rachunkowe, to: osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne. Określony w ustawie o rachunkowości limit przychodów, po przekroczeniu którego wymienione podmioty będą musiały prowadzić księgi rachunkowe, wynosi 1 200 000 euro (art. 2 ust. 1 pkt 2 u.o.r.). Po zastosowaniu kursu euro z 30 września 2010 r. wynoszącego 3,9870 (tabela nr 191/A/NBP/2010 z 30 września 2010 r.) otrzymujemy wartość 4 784 400 zł.

Identyczną kwotę limitu przychodów oraz zasady jego przeliczania na złote określają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 24a ust. 4.

Przychody, które należy uwzględnić przy obliczaniu limitu

W limicie przychodów obliczanym według ustawy o rachunkowości należy uwzględnić:

1) przychody netto ze sprzedaży towarów,

2) przychody netto ze sprzedaży produktów,

3) przychody z operacji finansowych.

Przepisy podatkowe (u.p.d.o.f.) nakazują ujęcie w kwocie przychodów liczonej na potrzeby limitu 1 200 000 euro przychodów określonych w art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f. Zgodnie z nim za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Kolejne ustępy art. 14 u.p.d.o.f. wskazują, że przychodem z działalności są również m.in. przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i inne. Oznacza to, że przychody jednostki, ustalone zgodnie z ustawą o rachunkowości, mogą nie przekraczać limitu na dany rok, a obliczane według u.p.d.o.f. - mogą być wyższe niż określony limit. Jak zatem prawidłowo obliczyć przychód?

 

Osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne i partnerskie prowadzące w 2010 r. podatkową księgę przychodów i rozchodów powinny obliczać limit przychodów według przepisów u.p.d.o.f. Jeżeli suma przychodów z kolumny 9 p.k.p.r. „Razem przychód” na koniec 2010 r. przekroczy 4 784 400 zł, jednostka będzie zobowiązana od 2011 r. prowadzić księgi rachunkowe.

Podmioty prowadzące w 2010 r. księgi rachunkowe oraz spółdzielnie socjalne obliczają limit przychodów zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Jednostki inne niż spółdzielnie socjalne, prowadzące księgi rachunkowe, pomniejszają ogólną wartość przychodów o wartość pozostałych przychodów operacyjnych oraz zysków nadzwyczajnych lub sumują przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów (w tym usług) oraz przychody z operacji finansowych.

Spółdzielnie socjalne, jako podmioty niepodlegające u.p.d.o.f., do momentu przekroczenia limitu 1 200 000 euro prowadzą formę ewidencji określoną we własnym zakresie. Musi ona jednak pozwalać na określenie przychodów, kosztów i wyników dotyczących odpłatnej działalności statutowej.

Status „małego podatnika” a obowiązek prowadzenia ksiąg

Posiadania przez podatnika statusu „małego podatnika” nie należy wiązać z brakiem obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Pojęcie „mały podatnik”, funkcjonujące w przepisach podatkowych, ma na celu określenie podatnika uprawnionego do preferencyjnych rozliczeń. Limit kwotowy do uznania podmiotu za „małego podatnika” również wynosi 1 200 000 euro, ale zasady jego przeliczania są inne niż zasady przeliczania limitu określającego obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tabela. Zastosowanie limitu 1 200 000 euro

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Agnieszka Liśkiewicz

Podstawa prawna:

• art. 2 ust. 1, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.),

• art. 5a pkt 20, art. 14, art. 22k ust. 7, art. 24a ust. 4 i 6, art. 44 ust. 3g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• art. 4a pkt 10, art. 16k ust. 7, art. 25 ust. 1b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 2 pkt 25, art. 21 ust. 1, art. 99 ust. 2, art. 103, ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA