REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Pismo z sądu i co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji postaramy się wyjaśnić z czym może wiązać się otrzymanie pisma z sądu oraz wskażemy jakie pisma może zawierać przesyłka z sądu i co powinniśmy zrobić w razie otrzymania takiej przesyłki. Należy przy tym zaznaczyć, że niniejsza publikacja będzie dotyczyła pism w postępowaniu cywilnym (np. sprawy: o zapłatę, o stwierdzenie nabycia spadku, o rozwód).

Na początku, przede wszystkim warto podkreślić, że przesyłka z sądu adresowana do nas może zawierać przykładowo wezwanie na posiedzenie w charakterze świadka, odpis pozwu, jak również wyrok sądu.

REKLAMA

REKLAMA

W takiej przesyłce mogą zatem znaleźć się bardzo różne pisma, wobec których w zależności od tego, co otrzymamy, należy niezwłocznie podjąć stosowne działania. Dlatego niedopuszczalna jest praktyka, która nadal często ma miejsce w Polsce, że osoba dowiadując się, iż pismo jest z sądu, niestety nie odbiera go z poczty. Takie postępowanie w pewnych przypadkach nie pomoże, a może wręcz tylko zaszkodzić adresatowi przesyłki. Może okazać się na przykład, że sąd przesłał mu nakaz zapłaty. Wówczas adresat (jako pozwany), czyli osoba, przeciwko której wydano taki nakaz, nie będzie miała możliwości skorzystania z przysługującego jej środka prawnego. Środkiem prawnym tym w tym przypadku jest wniesienie do sądu zarzutów lub sprzeciwu od nakazu zapłaty (co oznacza jego zaskarżenie). Poza pewnymi wyjątkami, z uprawnienia tego, adresat (pozwany) może skorzystać w zasadzie w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia jemu nakazu zapłaty.

Termin doręczenia przesyłki z sądu za pośrednictwem poczty, który jest jednocześnie terminem jej odebrania przez adresata z sądu niesie za sobą istotne konsekwencje prawne. Może okazać się, że przykładowo umowa pożyczki, na podstawie której wydano nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, została sfałszowana, tzn. w ogóle nie została ona przez nas podpisana i nie otrzymaliśmy wskazanej w niej kwoty. Takie i inne zarzuty wobec wydanego przeciwko nam nakazu zapłaty możemy poza pewnymi wyjątkami zgłaszać w sądzie jedynie w ww. terminie od jego doręczenia. Jeżeli zaś nie odbierzemy przesyłki, zostanie ona po pewnym czasie uznana przez sąd za doręczoną nam. Wówczas nakaz zapłaty uprawomocni się i w dalszej kolejności możemy otrzymać już zawiadomienie o wszczęciu egzekucji od komornika. Wtedy nie będziemy mogli bronić się faktem, że nic nie wiedzieliśmy o sprawie, nie doręczono nam i nie otrzymaliśmy nakazu zapłaty, a możliwości dalszego działania celem obrony naszych praw będą znacznie utrudnione. Niejednokrotnie, więcej możemy zyskać odbierając pismo i zapoznając się z jego treścią niż pozostawiając je na poczcie. W każdym przypadku jeżeli zaś nie wiemy, jakie kroki dalej podjąć, należy skorzystać z pomocy prawnika.

REKLAMA

Poza wyrokiem (np. nakazem zapłaty, jak zostało wskazane powyżej), który może zostać nam doręczony pocztą, możemy otrzymać z sądu również wezwanie na posiedzenie. W treści wezwania co do zasady oznacza się strony i przedmiot sprawy (także zawsze powinniśmy zostać poinformowani, w jakiej sprawie jesteśmy wezwani), cel posiedzenia, a także skutki naszego niestawiennictwa. Jeżeli zostaliśmy wezwani jako świadek w określonej sprawie i nie odbierzemy wezwania, a co się z tym wiąże nie stawimy się w sądzie, może okazać się, że sąd nałoży na nas grzywnę za nieusprawiedliwione niestawiennictwo, która może wynieść do 5.000,- zł.

Podsumowując, dla swojego dobra powinniśmy odbierać pisma kierowane do nas z sądu, gdyż może okazać się, że tylko wówczas będzie możliwe podjęcie skutecznych czynności celem obrony naszych praw. Odebranie pisma z sądu i odpowiednio wcześniejsze (w tym również w konsultacji z prawnikiem) zapoznanie się z istotą sprawy, w większości przypadków pozwoli działać bez presji czasu, co w konsekwencji umożliwi nam zaoszczędzić nerwy i niejednokrotnie pieniędzy, biorąc pod uwagę możliwości dalszego działania w niektórych sprawach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aneta Wrona- Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA