REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Pismo z sądu i co dalej?

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji postaramy się wyjaśnić z czym może wiązać się otrzymanie pisma z sądu oraz wskażemy jakie pisma może zawierać przesyłka z sądu i co powinniśmy zrobić w razie otrzymania takiej przesyłki. Należy przy tym zaznaczyć, że niniejsza publikacja będzie dotyczyła pism w postępowaniu cywilnym (np. sprawy: o zapłatę, o stwierdzenie nabycia spadku, o rozwód).

Na początku, przede wszystkim warto podkreślić, że przesyłka z sądu adresowana do nas może zawierać przykładowo wezwanie na posiedzenie w charakterze świadka, odpis pozwu, jak również wyrok sądu.

REKLAMA

Autopromocja

W takiej przesyłce mogą zatem znaleźć się bardzo różne pisma, wobec których w zależności od tego, co otrzymamy, należy niezwłocznie podjąć stosowne działania. Dlatego niedopuszczalna jest praktyka, która nadal często ma miejsce w Polsce, że osoba dowiadując się, iż pismo jest z sądu, niestety nie odbiera go z poczty. Takie postępowanie w pewnych przypadkach nie pomoże, a może wręcz tylko zaszkodzić adresatowi przesyłki. Może okazać się na przykład, że sąd przesłał mu nakaz zapłaty. Wówczas adresat (jako pozwany), czyli osoba, przeciwko której wydano taki nakaz, nie będzie miała możliwości skorzystania z przysługującego jej środka prawnego. Środkiem prawnym tym w tym przypadku jest wniesienie do sądu zarzutów lub sprzeciwu od nakazu zapłaty (co oznacza jego zaskarżenie). Poza pewnymi wyjątkami, z uprawnienia tego, adresat (pozwany) może skorzystać w zasadzie w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia jemu nakazu zapłaty.

Termin doręczenia przesyłki z sądu za pośrednictwem poczty, który jest jednocześnie terminem jej odebrania przez adresata z sądu niesie za sobą istotne konsekwencje prawne. Może okazać się, że przykładowo umowa pożyczki, na podstawie której wydano nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, została sfałszowana, tzn. w ogóle nie została ona przez nas podpisana i nie otrzymaliśmy wskazanej w niej kwoty. Takie i inne zarzuty wobec wydanego przeciwko nam nakazu zapłaty możemy poza pewnymi wyjątkami zgłaszać w sądzie jedynie w ww. terminie od jego doręczenia. Jeżeli zaś nie odbierzemy przesyłki, zostanie ona po pewnym czasie uznana przez sąd za doręczoną nam. Wówczas nakaz zapłaty uprawomocni się i w dalszej kolejności możemy otrzymać już zawiadomienie o wszczęciu egzekucji od komornika. Wtedy nie będziemy mogli bronić się faktem, że nic nie wiedzieliśmy o sprawie, nie doręczono nam i nie otrzymaliśmy nakazu zapłaty, a możliwości dalszego działania celem obrony naszych praw będą znacznie utrudnione. Niejednokrotnie, więcej możemy zyskać odbierając pismo i zapoznając się z jego treścią niż pozostawiając je na poczcie. W każdym przypadku jeżeli zaś nie wiemy, jakie kroki dalej podjąć, należy skorzystać z pomocy prawnika.

Poza wyrokiem (np. nakazem zapłaty, jak zostało wskazane powyżej), który może zostać nam doręczony pocztą, możemy otrzymać z sądu również wezwanie na posiedzenie. W treści wezwania co do zasady oznacza się strony i przedmiot sprawy (także zawsze powinniśmy zostać poinformowani, w jakiej sprawie jesteśmy wezwani), cel posiedzenia, a także skutki naszego niestawiennictwa. Jeżeli zostaliśmy wezwani jako świadek w określonej sprawie i nie odbierzemy wezwania, a co się z tym wiąże nie stawimy się w sądzie, może okazać się, że sąd nałoży na nas grzywnę za nieusprawiedliwione niestawiennictwo, która może wynieść do 5.000,- zł.

Podsumowując, dla swojego dobra powinniśmy odbierać pisma kierowane do nas z sądu, gdyż może okazać się, że tylko wówczas będzie możliwe podjęcie skutecznych czynności celem obrony naszych praw. Odebranie pisma z sądu i odpowiednio wcześniejsze (w tym również w konsultacji z prawnikiem) zapoznanie się z istotą sprawy, w większości przypadków pozwoli działać bez presji czasu, co w konsekwencji umożliwi nam zaoszczędzić nerwy i niejednokrotnie pieniędzy, biorąc pod uwagę możliwości dalszego działania w niektórych sprawach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aneta Wrona- Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA