REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty finansowania zewnętrznego w ustawie o rachunkowości i MSR 23

REKLAMA

Finansowanie zewnętrzne umożliwia realizację celów jednostki gospodarczej. Podczas tworzenia optymalnej dla firmy struktury finansowej warto dokonać analizy nie tylko rodzajów kosztów związanych z określonymi źródłami finansowania, ale także zasad ich ujmowania w ewidencji rachunkowej.

Podstawowe przykłady kosztów finansowania stanowią:

REKLAMA

Autopromocja

• dywidendy,

• odsetki, prowizje,

• koszty opłat wstępnych,

• koszty organizacji kapitału własnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty finansowania można podzielić ze względu na źródło pochodzenia kapitału na:

• koszty finansowania kapitałem własnym,

• koszty finansowania kapitałem obcym.

Z punktu widzenia momentu ponoszenia kosztów w ramach każdej z grup kosztów można wydzielić:

koszty organizacji (pozyskania) kapitału,

• koszty obsługi kapitału.

SCHEMAT 1

Podział i przykłady kosztów finansowania działalności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie rodzaje kosztów stanowią koszty finansowania zewnętrznego

Ustawa o rachunkowości nie określa, jakiego rodzaju koszty mieszczą się w zakresie kosztów finansowania. Ogólna definicja jest przedstawiona w MSR 23 Koszty finansowania zewnętrznego. Wskazuje on, że kosztami finansowania zewnętrznego są odsetki oraz inne koszty ponoszone w związku z pożyczaniem środków finansowych. Na koszty finansowania mogą się składać (§ 6 MSR 23):

• odsetki od kredytów w rachunku bieżącym oraz odsetki od krótkoterminowych i długoterminowych pożyczek i kredytów,

• amortyzacja rozliczenia dyskonta lub premii związanych z pożyczkami i kredytami,

• amortyzacja kosztów poniesionych w związku z pożyczkami i kredytami,

• koszty finansowe z tytułu umów leasingu finansowego oraz

• różnice kursowe powstające w związku z pożyczkami i kredytami w walucie obcej, w stopniu, w jakim są ujmowane za korektę kosztów odsetek.

Niektóre z wymienionych kosztów nie wymagają komentarza, np. odsetki od kredytów. Jednak niektórym z wymienionych kosztów należy się dodatkowo przyjrzeć w celu ich właściwego zrozumienia.

PRZYKŁAD 1

UJMOWANIE KOSZTÓW FINANSOWANIA LEASINGIEM

Spółka buduje halę produkcyjną. Na potrzeby budowy wzięła w leasing finansowy maszyny budowlane. W trakcie budowy hali produkcyjnej opłacono odsetki od leasingu. Odsetki od umowy leasingowej opłacone w trakcie budowy hali produkcyjnej powinny być wliczone do kosztu jej wytworzenia.

Zasady ujmowania zewnętrznych kosztów finansowania według ustawy o rachunkowości

Klasyfikacja zewnętrznych kosztów finansowania z punktu widzenia ich odniesienia w ewidencji księgowej pozwala wydzielić:

• aktywowane koszty finansowania, czyli zwiększające cenę nabycia lub koszt wytworzenia składników majątkowych,

• koszty finansowania ujmowane jako koszty okresu.

Jeżeli koszty kredytu (lub innego rodzaju źródła finansowania) zostają pobrane z góry za cały okres, na jaki kredyt został udzielony, ich wartość należy rozliczać w czasie. Kwota kosztów powinna zostać ujęta w księgach jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów i powinna być odpisywana w koszty finansowe w równych ratach co miesiąc, w okresie obowiązywania umowy kredytowej.

 

SCHEMAT 2

Aktywowanie kosztów finansowania zewnętrznego według uor

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

W spółce akcyjnej Mega w ciągu okresu wystąpiły następujące operacje gospodarcze:

1. Według wyciągu bankowego:

a) bank pobrał prowizje od kredytów zaciągniętych na bieżącą działalność operacyjną 1 200

b) bank pobrał prowizję od kredytu zaciągniętego na budowę hali produkcyjnej 4 000

c) bank pobrał odsetki od kredytów obrotowych 5 000

d) bank pobrał odsetki od kredytów inwestycyjnych w okresie realizacji budowy 2 800

e) bank pobrał odsetki od kredytów inwestycyjnych (środek trwały został już przyjęty do używania) 3 300

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ujmowanie kosztów finansowania zewnętrznego według MSR 23

Podobnie jak w ustawie o rachunkowości w MSR 23 Koszty finansowania zewnętrznego określone są dwa sposoby ujmowania kosztów finansowania zewnętrznego:

• aktywowanie kosztów finansowania zewnętrznego,

• odnoszenie kosztów finansowania zewnętrznego w ciężar wyniku finansowego.

Według § 8 MSR 23 aktywowaniu podlegają koszty finansowania zewnętrznego, które można bezpośrednio przyporządkować do nabycia, budowy lub wytworzenia dostosowywanego składnika aktywów jako część ceny nabycia lub kosztu wytworzenia.

Więcej na ten temat w Biuletynie Rachunkowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA