REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hala produkcyjna w podatkach

REKLAMA

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej niezbędne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego, pozwalającego na realizację zadań, do których została powołana jednostka gospodarcza. Oznacza to, że w niektórych przypadkach przedsiębiorcy muszą zainwestować środki pieniężne w wybudowanie odpowiedniej budowli, na przykład hali produkcyjnej. Wiąże się to jednak z wieloma obowiązkami na gruncie podatkowym: trzeba pilnować terminu odliczenia VAT-u, amortyzację rozpocząć we właściwym czasie i uwzględnić podatek od nieruchomości.


Odliczysz VAT


Rozważając problem inwestycji polegającej na wybudowaniu hali produkcyjnej w celu prowadzenia na jej powierzchni działalności gospodarczej w ujęciu VAT kluczowe znaczenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. W zakresie w jakim przedsiębiorca wykorzystuje nabywane towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych może odliczyć VAT. Oznacza, to że towary (usługi), które są nabywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dają prawo do odliczenia.  Nakłady inwestycyjne mogą być w różnym stopniu związane z czynnościami podlagającymi opodatkowaniu VAT. Przykładowo w sytuacji, gdy firma posiada dział produkcyjny, w którym cała produkcja jest przedmiotem opodatkowanej dostawy, wówczas wszystkie zakupy związane z tą działalnością dadzą prawo do odliczenia. Jeśli jednak taka hala służy także produkcji nie opodatkowanej, to zakupy służące czynnościom opodatkowanym i wynikający z nich podatek naliczony powinny być wyodrębnione. Nie zawsze jest to jednak możliwe. W takim przypadku podatek podlegający odliczeniu oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do sprzedaży opodatkowanej i czynności nie podlegających opodatkowaniu.

REKLAMA

Autopromocja


Masz fakturę - możesz odliczyć


Odliczenia zasadniczo należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

W żadnym wypadku nie może nastąpić wcześniej. Jednak w przypadku gdy nie dokonamy obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, możemy to zrobić w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Po upływie tego terminu odliczenia podatku naliczonego dokonać można tylko poprzez korektę deklaracji. Korektę należy złożyć za okres, w którym przedsiębiorca nabył prawo od odliczenia podatku naliczonego, czyli otrzymał fakturę.  Na dokonanie tej korekty jest aż pięć lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia.

 


Wstrzymaj się z wykończeniem


Rozpatrując obowiązki ciążące na podatniku nie wolno pominąć kwestii związanych z podatkiem od nieruchomości. Konieczność zapłaty tego podatku powstanie począwszy od 1 stycznia następującego po roku, w którym budowa hali została zakończona albo w którym rozpoczęto jej użytkowanie przed ostatecznym wykończeniem.  Jeśli więc wykończenie hali przypada na koniec roku a masz taką możliwość wstrzymaj się z ukończeniem budowy lub używaniem hali do początku następnego roku. Przesunięcie zakończenia budowy na styczeń kolejnego roku spowoduje, że podatek faktycznie trzeba będzie zapłacić dopiero za rok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Chyba, że chcesz szybciej rozpocząć amortyzację


Przesunięcie w czasie rozpoczęcia używania dobrze jest rozpatrzeć mając na uwadze przepisy o podatku dochodowym. Chociaż taki zabieg pozwoli oszczędzić na podatku od nieruchomości, to jednak trzeba się liczyć z opóźnieniem rozpoczęcia amortyzacji. Konsekwencje po stronie kosztowej wiązać się będą z momentem oddania do używania. Wybudowana hala dopiero wtedy staje się środkiem trwałym.

Do kosztów bezpośrednio związanych z budową, które wliczamy do wartość środka trwałego zaliczymy m. in. koszty przygotowania terenu pod budowę, wznoszenia budynku, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego. Amortyzację (liniową, ze stawką 2,5%) rozpoczniemy od następnego miesiąca po wpisaniu hali do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Oznacza to, że na następny rok podatkowy przesunięte zostanie rozpoczęcie amortyzacji hali i związane z nią odpisy stanowiące koszt podatkowy.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dorota Kępka, księgowa Tax Care

  

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA