REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zawrzeć umowę najmu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się początek roku. Warto zastanowić się, czy nie wynająć akurat zbędnej powierzchni mieszkaniowej, aby uzyskać stąd jakieś dodatkowe środki dla domowego budżetu. Jak zatem zawrzeć umowę najmu mieszkania i jakie dokumenty jeszcze będą do tego potrzebne?

 

REKLAMA


Umowa najmu


Umowa najmu mieszkania została uregulowana przede wszystkim w przepisach art. 659-692 Kodeksu cywilnego oraz w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawa ta reguluje zasady i formy ochrony praw lokatorów oraz zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Przepisów tejże ustawy nie stosuje się do lokali będących w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. 

Ustawę tę stosuje się do „lokali” - przez które należy rozumieć:

- lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także

- lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest zaś w rozumieniu tejże ustawy lokalem pomieszczenie przeznaczone do krótkotrwałego pobytu osób, np. znajdujące się w budynkach internatów, burs, pensjonatów, hoteli, domów wypoczynkowych lub w innych budynkach służących do celów turystycznych lub wypoczynkowych. Zamieszkujący je nie są więc objęci szczególną ochroną, jaką mają najemcy mieszkań. Przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego nie naruszają przepisów innych ustaw regulujących ochronę praw lokatorów w sposób korzystniejszy dla lokatora. 

Przez umowę najmu, zgodnie z art. 659 Kodeksu cywilnego, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W praktyce przedmiotem umowy najmu najczęściej są lokale mieszkalne lub użytkowe, ale najem może dotyczyć również innych rzeczy, np. samochodu, maszyny, urządzenia.

Najem jest podobny do umowy dzierżawy. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz (art. 693 § 1 K.c.). Różnica sprowadza się do pobierania pożytków z rzeczy (np. upraw z dzierżawionego pola).

Czynsz najmu może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Przykład: Czynsz najmu może być oznaczony np. w świadczeniu rzeczy zamiennych czy usług.

 

 

Wzór umowy najmu mieszkania:

 

UMOWA NAJMU LOKALU MIESZKALNEGO

 

Zawarta w dniu ...................... r. w ............................ między:

1. ......................................, legitymującym się dowodem osobistym nr ........................, wydanym przez ...................................., zamieszkałym w .......................... przy ul. .................................. - zwanym w treści umowy „Wynajmującym”,

a

2. ......................................, legitymującym się dowodem osobistym nr ...................... wydanym przez ...................................., zamieszkałym w ......................... przy ul. .................................... - zwanym w treści umowy „Najemcą”,

o następującej treści:

§ 1

Wynajmujący oświadcza, że jest właścicielem mieszkania położonego na ............. piętrze (parterze) w budynku znajdującym się w .................................. przy ul. ................................. nr ......, a składającego się z .... pokoi, kuchni, łazienki i ........................., o łącznej powierzchni ........ m2.

 

§ 2

1. Wynajmujący z dniem................................ oddaje Najemcy w najem lokal określony w § 1 ust. 1, wraz jego z wyposażeniem (meble, sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt RTV), z przeznaczeniem na cele mieszkalne.

2. Wykaz urządzeń wymienionych w pkt. 1 i opis stanu technicznego ww. lokalu zawiera protokół przekazania lokalu, stanowiący załącznik do niniejszej umowy.

3. Obejmując przedmiot najmu, Najemca nie wnosi zastrzeżeń do jego stanu technicznego.

 

§ 3

1. Czynsz najmu strony ustalają w wysokości ............ zł (słownie .............................. .............................. złotych) miesięcznie.

2. Czynsz najmu płatny będzie przez Najemcę z góry do dnia ....... każdego miesiąca do rąk Wynajmującego / przelewem na jego rachunek bankowy nr  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .*

 

§ 4

1. Najemca zobowiązuje się terminowo opłacać wszelkie koszty i opłaty związane z eksploatacją lokalu w czasie trwania umowy: czynsz, opłaty za energię elektryczną, wodę, gaz, telefon, ............

2. Wszelkie ulepszenia przedmiotu wynajmu wymagają pisemnej zgody Wynajmującego.

3. Najemcy nie wolno oddawać przedmiotu najmu w podnajem ani bezpłatne używanie osobom trzecim.

 

§ 5

1. Po zakończeniu najmu Najemca zobowiązany jest zwrócić lokal wraz z wyposażeniem w stanie niepogorszonym, przy czym nie odpowiada za zużycie rzeczy wynikające z ich normalnej eksploatacji.

2. Najemca wpłaca kaucję w wysokości ............. zł (słownie ...................................................... złotych), która podlega zwrotowi po oddaniu Wynajmującemu lokalu w ww. stanie niepogorszonym.

 

§ 6

Umowa niniejsza zawarta została na czas*: nieokreślony, a każdej ze stron przysługuje prawo wypowiedzenia w terminie ...................  / określony do dnia ..................... i po upływie tego okresu przestaje obowiązywać, bez uprzedniego wypowiedzenia.

 

§ 7

1. Koszty zawarcia niniejszej umowy ponosi ..........................

2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia umowy wymagają formy pisemnej, w formie aneksu, pod rygorem nieważności..

3. W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego.

 

Umowę niniejszą sporządzono w ............ jednobrzmiących egzemplarzach, po ............. dla każdej ze stron.

 

Wynajmujący
......................................                                                                                    
Najemca         

......................................

 

* niepotrzebne skreślić

 


Okres najmu


Umowa o odpłatne używanie lokalu może być zawarta na czas oznaczony lub nieoznaczony (nieokreślony).

Umowa najmu nieruchomości (np. lokalu mieszkalnego) bądź pomieszczenia na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. W razie niezachowania tej formy poczytuje się umowę za zawartą na czas nieoznaczony.

Najem zawarty na czas dłuższy niż 10 lat uznaje się po upływie tego terminu za zawarty na czas nieokreślony. Natomiast najem zawarty między przedsiębiorcami na czas dłuższy niż 30 lat poczytuje się dopiero po upływie tego terminu za zawarty na czas nieoznaczony.

Jeżeli po upływie terminu oznaczonego w umowie albo w wypowiedzeniu najemca nadal zamieszkuje w wynajętym mieszkaniu za zgodą wynajmującego, uznaje się w razie wątpliwości, że najem został przedłużony na czas nieoznaczony.


Kaucja


Zawarcie umowy najmu może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu, przysługujących wynajmującemu w dniu opróżnienia lokalu.
Kaucja nie może przekraczać 12-stokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal, obliczonego według stawki czynszu obowiązującej w dniu zawarcia umowy najmu.

 

Kaucji nie pobiera się, jeżeli umowa:

1) dotyczy najmu lokalu zamiennego lub socjalnego;

2) jest zawierana w związku z zamianą lokalu, a najemca uzyskał zwrot kaucji bez dokonania jej waloryzacji. 

Zwrot zwaloryzowanej kaucji następuje w kwocie równej iloczynowi kwoty miesięcznego czynszu obowiązującego w dniu zwrotu kaucji i krotności czynszu przyjętej przy pobieraniu kaucji, jednak w kwocie nie niższej niż kaucja pobrana. 

Kaucja podlega zwrotowi w ciągu miesiąca od dnia opróżnienia lokalu lub nabycia jego własności przez najemcę, po potrąceniu należności wynajmującego z tytułu najmu lokalu. 


Protokół zdawczo-odbiorczy i wydanie lokalu najemcy


Przed wydaniem lokalu najemcy strony sporządzają zazwyczaj protokół, w którym określają stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji i urządzeń.
Protokół stanowić może podstawę rozliczeń przy zwrocie lokalu.

Tylko w przypadku umów najmu lokalu wchodzącego w skład publicznego zasobu mieszkaniowego protokół taki jest konieczny, w innych przypadkach strony mogą inaczej się umówić na odbiór mieszkania przez najemcę. Publicznym zasobem mieszkaniowym są natomiast lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy albo lokale stanowiące własność innych jednostek samorządu terytorialnego, samorządowych osób prawnych tych jednostek, Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych. Niniejszy poradnik nie odnosi się jednak do mieszkań wchodzących do zasobu publicznego.

Wynajmujący powinien wydać najemcy mieszkanie w stanie przydatnym do umówionego użytku (tj. przede wszystkim do zamieszkania). W razie wątpliwości domniemywa się, że było ono wydane najemcy w stanie dobrym i przydatnym do umówionego użytku.


Wzór protokołu przekazania lokalu mieszkalnego:

 

Załącznik do umowy najmu

zawartej w dniu ............r.

w ....................., między

..................... (Wynajmującym)

a ..................... (Najemcą).

Protokół przekazania lokalu


sporządzony w dniu ....................... w ...............................

 

W związku z zawartą umową najmu, niniejszym Wynajmujący przekazuje Najemcy w posiadanie, a Najemca przyjmuje lokal mieszkalny nr ............, położony w budynku przy ul. ..................... nr ............. w ..................... . Lokal ten składa się z .........................................................................................................................................., o łącznej powierzchni użytkowej ................... m2. Wynajmujący przekazuje Najemcy ......... kompletów kluczy do przekazywanego lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem najmu oraz klucz do skrzynki pocztowej, pilot do bramy wjazdowej do garażu, klucz do piwnicy przynależnej do lokalu, a także klucze od głównych drzwi wejściowych do budynku, w którym znajduje się przedmiotowy lokal.

Lokal zostaje przekazany w stanie technicznym oraz z wyposażeniem uzgodnionym przez obie strony.

Stan techniczny lokalu strony określają jako ...................................................... i zdatny do używania w umówionych celach mieszkaniowych.


Wyposażenie lokalu:

L.p.

Elementy wyposażenia

Szt.

Stan techniczny

1.

..........................

............

......................

2.

..........................

............

......................

3.

..........................

............

......................

4.

..........................

............

......................

5

..........................

............

......................

6

..........................

............

......................

7.

..........................

............

......................


Stan liczników:

L.p.

Rodzaj i numer licznika

Stan na dzień:   ..................r.

1.

Licznik prądu nr..................

........................ kWh

2.

Licznik gazu nr..................

........................ m3

3.

Licznik wody ciepłej nr..................

........................ m3

4.

Licznik wody zimnej nr..................

........................ m3

 


Wszelkie opłaty licznikowe powstałe do dnia przekazania lokalu, które nie zostały jeszcze rozliczone pokryje Wynajmujący, a opłaty licznikowe powstałe po tym dniu obowiązany jest regulować Najemca, stosownie do postanowień zawartych w umowie najmu.

Inne uzgodnienia stron protokołu: .............................................................

 

Protokół sporządzono w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

 

                  

.....................................

podpis Wynajmującego

....................................

podpis Najemcy 

 

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA