REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od usług budowlanych wykonanych częściowo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Rogala

REKLAMA

Czy prawidłowe jest ustalenie w deklaracji VAT-7, że obowiązek podatkowy w VAT powstał 30. dnia od daty wystawienia faktury (to znaczy w miesiącu następnym, gdy faktura została wystawiona w ostatnim dniu miesiąca) za częściowe wykonanie robót budowlanych, na podstawie podpisanego w tym dniu protokołu odbioru robót, w przypadku gdy zapłata nie nastąpiła w miesiącu wystawienia faktury, lecz w następnym lub nawet później? Czy może należy rozliczyć VAT należny w deklaracji VAT-7 w miesiącu wystawienia faktury bez względu na to, czy kontrahent, na rzecz którego zostały wykonane częściowe roboty budowlane, dokonał zapłaty za tę fakturę czy nie?

Usługi budowlane należą do tych czynności, którymi sądy administracyjne, organy podatkowe, a także doktryna zajmują się najczęściej w kontekście momentu powstania obowiązku w VAT. Przykładem niech będzie teza wyroku WSA w Warszawie z 31 maja 2006 r. (sygn. akt III SA/Wa 373/06), zgodnie z którą „nie ma przepisu prawa, który regulowałby moment wykonania częściowego usługi zastępstwa inwestycyjnego. Zdaniem sądu, należy przyjąć, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą częściowego wykonania tych usług, które to wykonanie zostało udokumentowane fakturą”. Sąd w przedmiotowym wyroku zajmował się szczególnego typu usługami budowlanymi, tj. usługami zastępstwa inwestycyjnego, gdzie nie jest sporządzany protokół zdawczo-odbiorczy tych usług, zaś rozliczenie fakturą VAT następuje co miesiąc. W takim przypadku sąd przyjął, z czym należy się zgodzić, iż od takich usług wykonywanych w sposób częściowy obowiązek podatkowy powstać musi na zasadach ogólnych, tj. w dacie ich zafakturowania.

Oczywiście, jeżeli jest to możliwe, do usług budowlanych należy stosować art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługi budowlane mają swój indywidualny okres rozliczeniowy. Mianowicie, przy usługach budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje „z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług”. Nie oznacza to, że obowiązek podatkowy od wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych nie powstanie nigdy na zasadach ogólnych, tj. w dacie ich zafakturowania. I na to właśnie zwracaliśmy uwagę w wymienionym w pytaniu artykule. Jeśli jednak pozostało wrażenie, że jest odwrotnie, czyli, że zastosowanie do usług budowlanych art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT jest wyjątkiem, a zasadą jest rozliczanie VAT w dacie zafakturowania usług budowlanych, to jest to wrażenie niewłaściwe i nie potwierdza go obecne orzecznictwo sądowe. Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych - choć nie dotyczy wprost usług budowlanych, lecz usług w zakresie transportu oraz wysyłki złomu wsadowego - potwierdza bowiem konieczność respektowania szczególnego terminu rozliczenia VAT należnego (powstania obowiązku podatkowego). Dla przykładu, w wyroku z 20 czerwca 2007 r. (sygn. akt I SA/Op 59/07) WSA w Opolu stwierdził, iż ustawodawca w sposób szczególny określa obowiązek podatkowy w VAT od usług transportu, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. W związku z tym podatnik nie ma możliwości określania terminu obowiązku podatkowego inaczej, tj. zgodnie z zasadą ogólną, czyli w dniu fakturowania przypadającego nie później niż 7 dni od ich wykonania. Przepis ustawy o VAT (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) określa dokładnie, kiedy ten obowiązek podatkowy powstaje.

Z kolei, wyrokiem z 12 marca 2007 r. (sygn. akt III SA/Gl 1672/06) WSA w Gliwicach także potwierdził brak dowolności w wyborze momentu powstania obowiązku podatkowego VAT. Jeśli obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie zapłaty za towar bądź usługę, lecz nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia jego wydania (wykonania usługi), zaś nabywca za nabyty produkt nie zapłaci, to w takim razie obowiązek ten powstaje w 30. dniu liczonym od dnia zrealizowanej transakcji (w momencie upływu tego okresu). W związku zatem z brakiem zapłaty za sprzedany złom wsadowy w ciągu 30 dni, obowiązek podatkowy powstał w 30 dniu od wysyłki złomu. Przepisy o VAT nie wprowadzają dowolności w wyborze momentu powstania obowiązku podatkowego VAT. Zdaniem sądu - podatnik nie może więc w sposób odmienny, niż czyni to ustawa o VAT, określić momentu powstania obowiązku podatkowego VAT i inaczej zadeklarować podatku należnego, chociaż byłby to moment wcześniejszy. Prawidłowe jest zatem ustalenie w deklaracji VAT-7, że obowiązek podatkowy w VAT - za częściowe wykonanie robót budowlanych, na podstawie podpisanego w tym dniu protokołu odbioru robót, w przypadku gdy zapłata nie nastąpiła w miesiącu wystawienia faktury, lecz w następnym miesiącu lub nawet później - powstał 30. dnia od daty wystawienia faktury (to znaczy w miesiącu następnym, gdy faktura została wystawiona w ostatnim dniu miesiąca). Można także za usługi budowlane rozliczyć należny VAT w deklaracji VAT-7 w miesiącu wystawienia faktury (bez względu na to, czy kontrahent, na rzecz którego zostały wykonane częściowe roboty budowlane, dokonał zapłaty za tę fakturę czy nie), ale tylko wówczas, gdy istotną okoliczność dla ustalenia w ww. sposób obowiązku podatkowego daty wykonania nie da się ustalić. Będzie to dotyczyło takich szczególnych usług budowlanych, jak np. generalnego wykonawstwa czy też usług zastępstwa inwestycyjnego.

Elżbieta Rogala

Podstawa prawna:

art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA