REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od usług budowlanych wykonanych częściowo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Rogala

REKLAMA

Czy prawidłowe jest ustalenie w deklaracji VAT-7, że obowiązek podatkowy w VAT powstał 30. dnia od daty wystawienia faktury (to znaczy w miesiącu następnym, gdy faktura została wystawiona w ostatnim dniu miesiąca) za częściowe wykonanie robót budowlanych, na podstawie podpisanego w tym dniu protokołu odbioru robót, w przypadku gdy zapłata nie nastąpiła w miesiącu wystawienia faktury, lecz w następnym lub nawet później? Czy może należy rozliczyć VAT należny w deklaracji VAT-7 w miesiącu wystawienia faktury bez względu na to, czy kontrahent, na rzecz którego zostały wykonane częściowe roboty budowlane, dokonał zapłaty za tę fakturę czy nie?

Usługi budowlane należą do tych czynności, którymi sądy administracyjne, organy podatkowe, a także doktryna zajmują się najczęściej w kontekście momentu powstania obowiązku w VAT. Przykładem niech będzie teza wyroku WSA w Warszawie z 31 maja 2006 r. (sygn. akt III SA/Wa 373/06), zgodnie z którą „nie ma przepisu prawa, który regulowałby moment wykonania częściowego usługi zastępstwa inwestycyjnego. Zdaniem sądu, należy przyjąć, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą częściowego wykonania tych usług, które to wykonanie zostało udokumentowane fakturą”. Sąd w przedmiotowym wyroku zajmował się szczególnego typu usługami budowlanymi, tj. usługami zastępstwa inwestycyjnego, gdzie nie jest sporządzany protokół zdawczo-odbiorczy tych usług, zaś rozliczenie fakturą VAT następuje co miesiąc. W takim przypadku sąd przyjął, z czym należy się zgodzić, iż od takich usług wykonywanych w sposób częściowy obowiązek podatkowy powstać musi na zasadach ogólnych, tj. w dacie ich zafakturowania.

Oczywiście, jeżeli jest to możliwe, do usług budowlanych należy stosować art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługi budowlane mają swój indywidualny okres rozliczeniowy. Mianowicie, przy usługach budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje „z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług”. Nie oznacza to, że obowiązek podatkowy od wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych nie powstanie nigdy na zasadach ogólnych, tj. w dacie ich zafakturowania. I na to właśnie zwracaliśmy uwagę w wymienionym w pytaniu artykule. Jeśli jednak pozostało wrażenie, że jest odwrotnie, czyli, że zastosowanie do usług budowlanych art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT jest wyjątkiem, a zasadą jest rozliczanie VAT w dacie zafakturowania usług budowlanych, to jest to wrażenie niewłaściwe i nie potwierdza go obecne orzecznictwo sądowe. Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych - choć nie dotyczy wprost usług budowlanych, lecz usług w zakresie transportu oraz wysyłki złomu wsadowego - potwierdza bowiem konieczność respektowania szczególnego terminu rozliczenia VAT należnego (powstania obowiązku podatkowego). Dla przykładu, w wyroku z 20 czerwca 2007 r. (sygn. akt I SA/Op 59/07) WSA w Opolu stwierdził, iż ustawodawca w sposób szczególny określa obowiązek podatkowy w VAT od usług transportu, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. W związku z tym podatnik nie ma możliwości określania terminu obowiązku podatkowego inaczej, tj. zgodnie z zasadą ogólną, czyli w dniu fakturowania przypadającego nie później niż 7 dni od ich wykonania. Przepis ustawy o VAT (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) określa dokładnie, kiedy ten obowiązek podatkowy powstaje.

Z kolei, wyrokiem z 12 marca 2007 r. (sygn. akt III SA/Gl 1672/06) WSA w Gliwicach także potwierdził brak dowolności w wyborze momentu powstania obowiązku podatkowego VAT. Jeśli obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie zapłaty za towar bądź usługę, lecz nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia jego wydania (wykonania usługi), zaś nabywca za nabyty produkt nie zapłaci, to w takim razie obowiązek ten powstaje w 30. dniu liczonym od dnia zrealizowanej transakcji (w momencie upływu tego okresu). W związku zatem z brakiem zapłaty za sprzedany złom wsadowy w ciągu 30 dni, obowiązek podatkowy powstał w 30 dniu od wysyłki złomu. Przepisy o VAT nie wprowadzają dowolności w wyborze momentu powstania obowiązku podatkowego VAT. Zdaniem sądu - podatnik nie może więc w sposób odmienny, niż czyni to ustawa o VAT, określić momentu powstania obowiązku podatkowego VAT i inaczej zadeklarować podatku należnego, chociaż byłby to moment wcześniejszy. Prawidłowe jest zatem ustalenie w deklaracji VAT-7, że obowiązek podatkowy w VAT - za częściowe wykonanie robót budowlanych, na podstawie podpisanego w tym dniu protokołu odbioru robót, w przypadku gdy zapłata nie nastąpiła w miesiącu wystawienia faktury, lecz w następnym miesiącu lub nawet później - powstał 30. dnia od daty wystawienia faktury (to znaczy w miesiącu następnym, gdy faktura została wystawiona w ostatnim dniu miesiąca). Można także za usługi budowlane rozliczyć należny VAT w deklaracji VAT-7 w miesiącu wystawienia faktury (bez względu na to, czy kontrahent, na rzecz którego zostały wykonane częściowe roboty budowlane, dokonał zapłaty za tę fakturę czy nie), ale tylko wówczas, gdy istotną okoliczność dla ustalenia w ww. sposób obowiązku podatkowego daty wykonania nie da się ustalić. Będzie to dotyczyło takich szczególnych usług budowlanych, jak np. generalnego wykonawstwa czy też usług zastępstwa inwestycyjnego.

Elżbieta Rogala

Podstawa prawna:

art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA