REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować rozchód materiałów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli przy ewidencji materiałów spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, musi rozliczyć różnicę między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.

Przyjęcie materiałów do magazynu, a także ich rozchód spółka może ewidencjonować w księgach rachunkowych w stałych lub zmiennych cenach ewidencyjnych. Ponadto ustawa o rachunkowości daje możliwość podjęcia przez kierownika jednostki decyzji o jednorazowym ich odpisywaniu w koszty na dzień zakupu. Należy w takim przypadku wziąć pod uwagę rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych.

Jeżeli spółka przyjmie takie zasady nie później niż na dzień bilansowy, konieczne będzie ustalenie stanu takich składników aktywów, wycena, a następnie korekta kosztów o wartość tego stanu. Wybrane metody wyceny materiałów, jak i rozliczenia odchyleń od cen ewidencyjnych powinny być zapisane w polityce rachunkowości firmy. W zależności od wyboru metody wynik finansowy w sprawozdaniu będzie się różnił.

Wycena materiałów

Jeżeli spółka nie odpisuje materiałów bezpośrednio w koszty, może je ujmować według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia, czyli zmiennych cen ewidencyjnych. W takim przypadku rozchód materiałów można wyceniać, zgodnie z ustawą o rachunkowości, według wybranej metody:

l średnioważonej - według cen przeciętnych,

l FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło) - rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najwcześniej,

l LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło) - wyceniając rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najpóźniej,

l przez szczegółową identyfikację rzeczywistych cen nabycia, które dotyczą określonego rozchodu, niezależnie od daty zakupu.

JAK OBLICZYĆ WSKAŹNIK NARZUTU ODCHYLEŃ

W = (Oz + On) x 100 / Mz + Mn

gdzie:

W - wskaźnik narzutu odchyleń stałych cen ewidencyjnych

Oz - odchylenia przypadające na zapas

On - odchylenia przypadające na zapas w okresie sprawozdawczym

Mz - wartość zapasów materiałów

Mn - wartość przychodu materiałów w okresie sprawozdawczym

JAK USTALIĆ CZĘŚĆ ODCHYLEŃ

Ow = W x Mw / 100

gdzie:

Ow - odchylenie przypadające na konkretny rozchód materiałów

Mw - wartość rozchodowanych materiałów

W - wskaźnik narzutu odchyleń

Zapis na kontach

Wprowadzenie do ksiąg rachunkowych składników majątku według zmiennych cen ewidencyjnych może być odzwierciedlone zapisem: strona Wn konta 311 „Materiały w magazynie” (według cen nabycia lub zakupu) i strona Wn konta 225 „Rozliczenie VAT naliczonego” (VAT naliczony podlegający odliczeniu), strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”.

Z kolei wydanie materiałów do zużycia na potrzeby działalności operacyjnej ewidencjonuje się za pomocą dowodu Rw, np. dokonując następującej operacji - strona Wn 411 „Zużycie materiałów”, strona Wn konta 311 „Materiały w magazynie”.

Stałe ceny

Inną możliwością jest przyjęcie do wyceny przychodów i rozchodów materiałów na dłuższy okres, np. rok, tzw. stałej ceny ewidencyjnej. Firma może ustalić ją na poziomie cen przewidywanych przykładowo przez ustalenie ceny najczęściej występującej lub średniej ceny z poprzedniego okresu.

Jeżeli wartość przyjętych cen jest wyższa od cen rzeczywistych, odchylenia należy zaewidencjonować po stronie kredytowej. Po stronie debetowej ewidencjonuje się odchylenia, w przypadku gdy stałe ceny ewidencyjne są niższe od cen rzeczywistych.

Odchylenia od cen ewidencyjnych należy uwzględnić również przy rozchodzie materiałów. W tym celu konieczne jest ustalenie wskaźnika narzutu odchyleń. Ewidencja rozliczenia różnic będzie przebiegała w następujący sposób:

1. Przy przyjęciu materiałów do magazynu - różnica między wartością w cenach ewidencyjnych a ceną zakupu:

a) gdy cena zakupu jest wyższa od cen ewidencyjnych (odchylenie debetowe): strona Wn konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”, strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”.

b) gdy cena zakupu jest niższa od cen ewidencyjnych (odchylenie kredytowe): strona Wn konta 300 „Rozliczenie zakupu”, strona Ma konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”.

2. Przy wydaniu materiałów do produkcji - przeksięgowanie odchyleń przypadających na zużycie materiałów:

a) odchylenia kredytowe: strona Wn konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”, strona Ma konta 411 „Zużycie materiałów”,

b) odchylenia debetowe: strona Wn konta 411 „Zużycie materiałów”, strona Ma konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”.

PRZYKŁAD

JAK UJĄĆ ROZCHÓD MATERIAŁÓW

Firma zakupiła 10 000 sztuk materiału po 17 zł za sztukę. 5000 sztuk materiału zostało wydane do produkcji. Otrzymana od dostawcy faktura: 207 400 zł (170 000 zł + 22 proc. VAT - 37 400 zł). Ewidencja materiałów jest prowadzona w stałych cenach ewidencyjnych - 15,5 zł/ szt.

1) Przyjęcie do magazynu materiałów w stałych cenach ewidencyjnych - 155 000 zł (10 000 szt. x 15,5 zł)

2) Otrzymanie faktury od dostawcy - 207 400 zł (w tym 22 proc. VAT).

3) Wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych - 15 000 zł (170 000 zł - 155 000 zł)

4) VAT naliczony w fakturze od dostawcy podlegający odliczeniu - 37 400 zł.

5) Wydanie połowy zakupionego materiału z magazynu do produkcji - 77 500 zł.

6) Przeksięgowanie odchyleń przypadających na zużyte materiały: 7500 zł [5000 szt. x (17 - 15,5)].

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jak ująć rozchód materiałów

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl
 

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA