REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy szybsza amortyzacja auta się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat, po 20 proc. rocznie. Jednak czasami proces amortyzacji można przyspieszyć. W jaki sposób?

Jest sposób na szybszą wymianę firmowych aut. Zgodnie z normalną procedurą przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat, po 20 proc. rocznie. Jednak czasami proces amortyzacji można przyspieszyć. Będzie tak przy intensywnym wykorzystywaniu auta w firmie lub gdy kupiony samochód jest używany bądź ulepszony. Skorzystanie z przyspieszonej amortyzacji będzie korzystne zwłaszcza dla przedsiębiorców, u których amortyzacja pojazdów stanowi istotny element kosztów. Pozwoli bowiem zaoszczędzić na podatkach.

Wybór indywidualny

Podstawowa stawka amortyzacyjna, stosowana dla samochodów osobowych, wynosi rocznie 20 proc. Oznacza to - jak wyjaśnił Mateusz Stańczyk, konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand - że samochody wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności w większości przypadków amortyzowane będą na przestrzeni pięciu lat. W odniesieniu do niektórych sytuacji ustawodawca przewidział możliwość przyspieszenia tego procesu.

- W pierwszej kolejności jest to dopuszczalne, gdy dany samochód wykorzystywany jest bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo gdy wymaga szczególnej sprawności technicznej. Wówczas podlegać może amortyzacji nawet przy zastosowaniu współczynnika amortyzacji 1,4. Oznacza to, że maksymalna stawka amortyzacyjna wynosiłaby 28 proc. rocznie, a minimalny okres amortyzacji to trzy lata i siedem miesięcy - podkreślił Mateusz Stańczyk.

Jednocześnie dodał, że, niestety, jedynie druga z możliwości (wymaganie szczególnej sprawności technicznej) została zdefiniowana przez ustawodawcę. Zachodzi ona m.in. wtedy, gdy samochody używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym. Z uwagi na to, że ustawodawca nie przybliżył, co rozumie przez pojęcie ponadprzeciętnej intensywności wykorzystywania, każdy przypadek będzie musiał podlegać indywidualnej ocenie.

- Inną możliwością przyspieszenia amortyzacji jest zastosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Jest to możliwe jedynie w przypadku, gdy nabyte przez podatnika samochody wypełniają ustawową definicję samochodów używanych lub ulepszonych - wyjaśniał Mateusz Stańczyk.

Dodał, że przez używane należy rozumieć samochody, które przed nabyciem były wykorzystywane przez co najmniej sześć miesięcy. Natomiast za ulepszone uznaje się samochody, na które podatnik, przed wprowadzeniem ich do ewidencji, poniósł wydatki większe lub równe 20 proc. ich wartości początkowej.

- W razie spełnienia przynajmniej jednej z tych przesłanek, podatnik może zastosować wybraną przez siebie stawkę amortyzacyjną, jednak minimalny okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy - maksymalna roczna stawka amortyzacyjna to 40 proc. - podkreślał nasz rozmówca.

Zgodnie z art. 16j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej ustawa o CIT), wybór indywidualnej stawki amortyzacyjnej może nastąpić jedynie przed wprowadzeniem danego samochodu do ewidencji.

Planowanie podatkowe

Paweł Toński, menedżer w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand, uważa, że przepisy pozwalające skorzystać z przyspieszonej amortyzacji samochodów w firmie mogą być dobrym sposobem na planowanie podatkowe.

- Nabycie auta po sześciu miesiącach jego używania pozwala na uznanie go za używane i zastosowanie amortyzacji przyspieszonej - stawka maksymalna dwa razy wyższa od podstawowej. To rozwiązanie jest szczególne godne polecenia dla podatników działających w ramach grupy kapitałowej, gdzie swoboda przeprowadzania transakcji oraz pewność co do jakości kupowanego używanego auta będą niewątpliwie znacznie większe. W każdym przypadku przy wyborze takiej opcji należy szczególną uwagę zwrócić na kwestię udokumentowania wcześniejszego używania samochodu przez co najmniej sześć miesięcy. Posiadane dokumenty powinny wskazywać na faktyczne używanie, a nie tylko datę produkcji czy pierwszej rejestracji samochodu - radził Paweł Toński.

Wskazał także, że przy zakupie nowych samochodów można rozważyć jego ulepszenie. Wartość wyposażenia dodatkowego (np. klimatyzacja, radio, zestaw głośnomówiący) możliwego do wykonania po zakupie samochodu może, w autach średniej klasy, stanowić ponad 20 proc. wartości pojazdu, a tym samym umożliwić skorzystanie ze stawki podwyższonej dla aut ulepszonych. Ważne jednak, aby ulepszeń dokonać po zakupie i przed wprowadzeniem pojazdu do ewidencji.

- Należy również pamiętać, że przyspieszoną amortyzację stosuje się do środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Tym samym leasing zwrotny i inne podobne rozwiązania prowadzące do powtórnego wprowadzenia samochodu do ewidencji danego podmiotu nie umożliwią skorzystania z tej opcji - dodał Paweł Toński.

Przygotowania do kontroli

Przedsiębiorca, który decyduje się na skorzystanie z przyspieszonej amortyzacji samochodu w firmie, może spodziewać się, że w razie kontroli podatkowej poprawność jej stosowania stanie się przed- miotem zainteresowania ze strony organów podatkowych. Nie można wykluczyć, że fiskus uważniej zanalizuje rozliczenia takiego przedsiębiorcy. Jak zatem przygotować się do takiej kontroli?

Hanna Filipczyk, menedżer w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand odpowiedziała, że, po pierwsze, należy mieć dowody potwierdzające, że zachodzą odpowiednie przesłanki zastosowania wyższych stawek amortyzacyjnych.

- Przykładowo, w przypadku przyspieszonej amortyzacji samochodów używanych należy mieć dowód, że upłynął wymagany sześciomiesięczny okres ich wykorzystywania przed nabyciem. Może nim być np. zawarte w umowie oświadczenie sprzedającego - twierdzi ekspert. Dodaje, że w przypadku zastosowania stawek podwyższonych wynikających z art. 16i ustawy o CIT należy natomiast mieć dowody, że samochody wykorzystywane są bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymagają szczególnej sprawności technicznej, np. dowody pracy pojazdów w systemie trójzmianowym.

- Należy pamiętać, że zgodnie art. 16h ust. 2 ustawy o CIT, raz wybrana metoda amortyzacji powinna by stosowana przez cały jej okres. Choć poprawność takiego podejścia budzi wątpliwości, ustalenie tzw. stawek indywidualnych z art. 16j ustawy o CIT jest traktowane przez administrację skarbową, jak i sądy administracyjne, jako stosowanie odrębnej metody amortyzacji. Dlatego też względy ostrożności przemawiają za uznaniem, że podatnik, który rozpoczął amortyzację samochodów używanych przy zastosowaniu stawek podstawowych, nie może ich już skorygować na indywidualne według art. 16j ustawy o CIT - podsumowała Hanna Filipczyk.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak najkorzystniej amortyzować firmowe auto


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE EKSPERTÓW ACCREO TAXAND


Mateusz Stańczyk, konsultant


Im większa flota samochodowa, tym bieżące oszczędności związane z przyspieszoną amortyzacją będą bardziej odczuwalne. Należy jednak zawsze brać pod uwagę oczekiwany wynik podatkowy spółki. Jeżeli bowiem w danym roku podatkowym przewidywana jest strata, nie ma potrzeby przyspieszania procesu amortyzacji, jako że efektem takiego zabiegu będzie jedynie powiększenie tej straty, a nie zminimalizowanie obciążenia podatkowego.


Paweł Toński, menedżer


Przyspieszona amortyzacja może stanowić element planowania podatkowego, zwłaszcza dla podatników, u których amortyzacja samochodów stanowi istotny element kosztów. Należy oczywiście pamiętać, że możliwość ta nie oznacza rozpoznania łącznie większej kwoty kosztów - szybsza amortyzacja obecnie, to niższe lub brak kosztów w przyszłości.


Hanna Filipczyk, menedżer


Przygotowując się do kontroli podatkowej w zakresie przyspieszonej amortyzacji warto przede wszystkim zwrócić uwagę na podstawowe reguły rozpoznawania tego typu kosztów. Znajdą tu zastosowanie m.in. zasady ogólne: ewidencja środków trwałych powinna być prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o CIT. Tylko bowiem odpisy dokonane w zgodzie z ustawą i wynikające z ewidencji mogą stanowić koszty podatkowe. Trzeba też pamiętać, że za koszty nie są uznawane odpisy z tytułu zużycia samochodów w części ustalonej od ich wartości ponad równowartość 20 tys. euro.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA