REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy szybsza amortyzacja auta się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat, po 20 proc. rocznie. Jednak czasami proces amortyzacji można przyspieszyć. W jaki sposób?

Jest sposób na szybszą wymianę firmowych aut. Zgodnie z normalną procedurą przedsiębiorca, kupując samochód, zalicza jego wartość do kosztów uzyskania przychodów w ciągu pięciu lat, po 20 proc. rocznie. Jednak czasami proces amortyzacji można przyspieszyć. Będzie tak przy intensywnym wykorzystywaniu auta w firmie lub gdy kupiony samochód jest używany bądź ulepszony. Skorzystanie z przyspieszonej amortyzacji będzie korzystne zwłaszcza dla przedsiębiorców, u których amortyzacja pojazdów stanowi istotny element kosztów. Pozwoli bowiem zaoszczędzić na podatkach.

Wybór indywidualny

Podstawowa stawka amortyzacyjna, stosowana dla samochodów osobowych, wynosi rocznie 20 proc. Oznacza to - jak wyjaśnił Mateusz Stańczyk, konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand - że samochody wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności w większości przypadków amortyzowane będą na przestrzeni pięciu lat. W odniesieniu do niektórych sytuacji ustawodawca przewidział możliwość przyspieszenia tego procesu.

- W pierwszej kolejności jest to dopuszczalne, gdy dany samochód wykorzystywany jest bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo gdy wymaga szczególnej sprawności technicznej. Wówczas podlegać może amortyzacji nawet przy zastosowaniu współczynnika amortyzacji 1,4. Oznacza to, że maksymalna stawka amortyzacyjna wynosiłaby 28 proc. rocznie, a minimalny okres amortyzacji to trzy lata i siedem miesięcy - podkreślił Mateusz Stańczyk.

Jednocześnie dodał, że, niestety, jedynie druga z możliwości (wymaganie szczególnej sprawności technicznej) została zdefiniowana przez ustawodawcę. Zachodzi ona m.in. wtedy, gdy samochody używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym. Z uwagi na to, że ustawodawca nie przybliżył, co rozumie przez pojęcie ponadprzeciętnej intensywności wykorzystywania, każdy przypadek będzie musiał podlegać indywidualnej ocenie.

- Inną możliwością przyspieszenia amortyzacji jest zastosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Jest to możliwe jedynie w przypadku, gdy nabyte przez podatnika samochody wypełniają ustawową definicję samochodów używanych lub ulepszonych - wyjaśniał Mateusz Stańczyk.

Dodał, że przez używane należy rozumieć samochody, które przed nabyciem były wykorzystywane przez co najmniej sześć miesięcy. Natomiast za ulepszone uznaje się samochody, na które podatnik, przed wprowadzeniem ich do ewidencji, poniósł wydatki większe lub równe 20 proc. ich wartości początkowej.

- W razie spełnienia przynajmniej jednej z tych przesłanek, podatnik może zastosować wybraną przez siebie stawkę amortyzacyjną, jednak minimalny okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy - maksymalna roczna stawka amortyzacyjna to 40 proc. - podkreślał nasz rozmówca.

Zgodnie z art. 16j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej ustawa o CIT), wybór indywidualnej stawki amortyzacyjnej może nastąpić jedynie przed wprowadzeniem danego samochodu do ewidencji.

Planowanie podatkowe

Paweł Toński, menedżer w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand, uważa, że przepisy pozwalające skorzystać z przyspieszonej amortyzacji samochodów w firmie mogą być dobrym sposobem na planowanie podatkowe.

- Nabycie auta po sześciu miesiącach jego używania pozwala na uznanie go za używane i zastosowanie amortyzacji przyspieszonej - stawka maksymalna dwa razy wyższa od podstawowej. To rozwiązanie jest szczególne godne polecenia dla podatników działających w ramach grupy kapitałowej, gdzie swoboda przeprowadzania transakcji oraz pewność co do jakości kupowanego używanego auta będą niewątpliwie znacznie większe. W każdym przypadku przy wyborze takiej opcji należy szczególną uwagę zwrócić na kwestię udokumentowania wcześniejszego używania samochodu przez co najmniej sześć miesięcy. Posiadane dokumenty powinny wskazywać na faktyczne używanie, a nie tylko datę produkcji czy pierwszej rejestracji samochodu - radził Paweł Toński.

Wskazał także, że przy zakupie nowych samochodów można rozważyć jego ulepszenie. Wartość wyposażenia dodatkowego (np. klimatyzacja, radio, zestaw głośnomówiący) możliwego do wykonania po zakupie samochodu może, w autach średniej klasy, stanowić ponad 20 proc. wartości pojazdu, a tym samym umożliwić skorzystanie ze stawki podwyższonej dla aut ulepszonych. Ważne jednak, aby ulepszeń dokonać po zakupie i przed wprowadzeniem pojazdu do ewidencji.

- Należy również pamiętać, że przyspieszoną amortyzację stosuje się do środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Tym samym leasing zwrotny i inne podobne rozwiązania prowadzące do powtórnego wprowadzenia samochodu do ewidencji danego podmiotu nie umożliwią skorzystania z tej opcji - dodał Paweł Toński.

Przygotowania do kontroli

Przedsiębiorca, który decyduje się na skorzystanie z przyspieszonej amortyzacji samochodu w firmie, może spodziewać się, że w razie kontroli podatkowej poprawność jej stosowania stanie się przed- miotem zainteresowania ze strony organów podatkowych. Nie można wykluczyć, że fiskus uważniej zanalizuje rozliczenia takiego przedsiębiorcy. Jak zatem przygotować się do takiej kontroli?

Hanna Filipczyk, menedżer w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand odpowiedziała, że, po pierwsze, należy mieć dowody potwierdzające, że zachodzą odpowiednie przesłanki zastosowania wyższych stawek amortyzacyjnych.

- Przykładowo, w przypadku przyspieszonej amortyzacji samochodów używanych należy mieć dowód, że upłynął wymagany sześciomiesięczny okres ich wykorzystywania przed nabyciem. Może nim być np. zawarte w umowie oświadczenie sprzedającego - twierdzi ekspert. Dodaje, że w przypadku zastosowania stawek podwyższonych wynikających z art. 16i ustawy o CIT należy natomiast mieć dowody, że samochody wykorzystywane są bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymagają szczególnej sprawności technicznej, np. dowody pracy pojazdów w systemie trójzmianowym.

- Należy pamiętać, że zgodnie art. 16h ust. 2 ustawy o CIT, raz wybrana metoda amortyzacji powinna by stosowana przez cały jej okres. Choć poprawność takiego podejścia budzi wątpliwości, ustalenie tzw. stawek indywidualnych z art. 16j ustawy o CIT jest traktowane przez administrację skarbową, jak i sądy administracyjne, jako stosowanie odrębnej metody amortyzacji. Dlatego też względy ostrożności przemawiają za uznaniem, że podatnik, który rozpoczął amortyzację samochodów używanych przy zastosowaniu stawek podstawowych, nie może ich już skorygować na indywidualne według art. 16j ustawy o CIT - podsumowała Hanna Filipczyk.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak najkorzystniej amortyzować firmowe auto


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE EKSPERTÓW ACCREO TAXAND


Mateusz Stańczyk, konsultant


Im większa flota samochodowa, tym bieżące oszczędności związane z przyspieszoną amortyzacją będą bardziej odczuwalne. Należy jednak zawsze brać pod uwagę oczekiwany wynik podatkowy spółki. Jeżeli bowiem w danym roku podatkowym przewidywana jest strata, nie ma potrzeby przyspieszania procesu amortyzacji, jako że efektem takiego zabiegu będzie jedynie powiększenie tej straty, a nie zminimalizowanie obciążenia podatkowego.


Paweł Toński, menedżer


Przyspieszona amortyzacja może stanowić element planowania podatkowego, zwłaszcza dla podatników, u których amortyzacja samochodów stanowi istotny element kosztów. Należy oczywiście pamiętać, że możliwość ta nie oznacza rozpoznania łącznie większej kwoty kosztów - szybsza amortyzacja obecnie, to niższe lub brak kosztów w przyszłości.


Hanna Filipczyk, menedżer


Przygotowując się do kontroli podatkowej w zakresie przyspieszonej amortyzacji warto przede wszystkim zwrócić uwagę na podstawowe reguły rozpoznawania tego typu kosztów. Znajdą tu zastosowanie m.in. zasady ogólne: ewidencja środków trwałych powinna być prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o CIT. Tylko bowiem odpisy dokonane w zgodzie z ustawą i wynikające z ewidencji mogą stanowić koszty podatkowe. Trzeba też pamiętać, że za koszty nie są uznawane odpisy z tytułu zużycia samochodów w części ustalonej od ich wartości ponad równowartość 20 tys. euro.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA