REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowe strony firmowe (www) a koszty podatkowe

Jacek Węsierski

REKLAMA

Obecnie funkcjonowanie przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym jest uzależnione od obecności nie tylko na „rzeczywistym” rynku, np. poprzez lokal, w którym oferowane są usługi, ale również od obecności w sieci Internet, w której coraz większa liczba osób poszukuje nowych dostawców towarów i usług. Dlatego wydatki poniesione na stworzenie i utrzymywanie firmowych stron podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych przedsiębiorcy. Kosztem takim są również wydatki na zakup domeny internetowej i zakup miejsca na serwerze, a także wydatki na tzw. pozycjonowanie strony. Warto jednak pamiętać, że w przypadku nabycia autorskich praw majątkowych do projektu strony internetowej o wartości przekraczającej kwotę 3500 zł netto, przedsiębiorca nie zaliczy wydatków bezpośrednio w koszty, ale będzie musiał dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

 

 

1. Zaliczenie wydatków za wykonanie strony do kosztów

Czy wydatki na wykonanie internetowej strony firmowej można zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Wydatki na stworzenie strony

Wydatki poniesione na stworzenie firmowej strony www podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych firmy. Wynika to z faktu, że posiadanie przez firmę stron internetowych stanowi obecnie standard konieczny do prawidłowego występowania w obrocie gospodarczym. Ponadto warto wskazać, że strona pełni m.in. funkcję promocyjną (o zróżnicowanym poziomie - w zależności od jej atrakcyjności), informacyjną (służy prezentacji oferty firmy) i komunikacyjną (stanowiąc platformę kontaktu między firmą a klientami i kontrahentami).

Wydatki na stworzenie i utrzymanie firmowej strony internetowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na fakt, że można przypisać im związek osiąganymi przez firmę przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Jednakże dla kwalifikacji tych wydatków do kosztów podatkowych bez znaczenia pozostaje fakt rzeczywistego osiągnięcia przychodu związanego z funkcjonowaniem strony.

Jest to uzasadnione faktem, że ustawodawca, posługując się zwrotem „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu”, nie posługuje się sformułowaniem „skutek”. Takie sformułowanie ma istotne znaczenie przy rozpatrywaniu pojęcia kosztów, gdyż czym innym jest „cel” działania, a czym innym „skutek”. Z tych powodów brak skutku, tj. przychodu, nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu (tak stwierdził NSA w wyroku z dnia 1 czerwca 2000 r., sygn. akt SA/Rz 1596/97).

Potwierdzenie powyższych uwag można znaleźć m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z 19 grudnia 2005 r. (nr PB415-17/05), który stwierdził, że: „informacje zawarte na zakupionej przez podatnika stronie internetowej będą służyły prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Będą umożliwiały dotarcie do klientów z informacją handlową, a także będą umożliwiały nawiązanie kontaktu z firmą. Tym samym można uznać, że wydatki poniesione na opracowanie strony internetowej mają związek z przychodami firmy i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów”.

2. Sposób rozliczenia wydatków za wykonanie strony

W jaki sposób rozliczyć wydatki na stworzenie strony internetowej przez firmę zewnętrzną?

W przypadku zlecenia wykonania strony internetowej przez firmę zewnętrzną - poniesione na ten cel wydatki mogą w zależności od okoliczności zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów podatkowych, albo odniesione do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jeżeli przyjmiemy, że zlecenie objęło jedynie wynagrodzenie za wykonanie prac związanych z realizacją projektu strony internetowej i nie towarzyszyło temu przeniesienie autorskich praw majątkowych do tego projektu, bądź też nie została udzielona licencja na korzystanie z tych praw, należy uznać, że poniesione wydatki mogą zostać w sposób bezpośredni zaliczone do kosztów podatkowych.

Tak stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chodzieży we wskazanym wyżej postanowieniu z 19 grudnia 2005 r., wskazując, że strona internetowa nie może być zakwalifikowana jako podlegająca amortyzacji wartość niematerialna i prawna. Jego zdaniem, przepisy ustawy o PIT (i odpowiednio ustawy o CIT) zawierają zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych i nie wymienia się w nich strony internetowej. Prawo do strony internetowej nie jest zatem wartością niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów, a zatem nie podlega amortyzacji. Konkludując powyższy wywód naczelnik stwierdził, że „wydatki na opracowanie strony internetowej podatnik powinien zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Dopuszczalna jest także inna interpretacja przepisów ustaw o PIT i CIT, której mogą dokonać organy podatkowe. Jeżeli bowiem wynagrodzenie firmy zewnętrznej obejmuje zarówno część dotyczącą wykonania projektu strony internetowej, jak i część stanowiącą opłatę za przeniesienie praw autorskich, to przynajmniej w części będzie trzeba kwalifikować wydatek jako poniesiony na nabycie autorskich praw majątkowych. Prawa te - pod warunkiem że wynagrodzenie z tego tytułu przekroczy 3500 zł netto - będą stanowić wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Tak więc w tej części wydatek trzeba będzie rozliczyć w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne, przy czym okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tego rodzaju wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 24 miesiące. W praktyce więc amortyzacja musi minimum trwać dwa lata.

Należy także zwrócić uwagę na możliwość dokonania złożonego rozliczenia, obejmującego częściowo wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej, a częściowo zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu tej strony.

PRZYKŁAD

Firma internetowa na podstawie wcześniej zawartej umowy wystawiła spółce X fakturę VAT w łącznej kwocie 12 000 zł netto + 22% VAT. Z powyższej sumy kwota 10 000 zł jest wynagrodzeniem za usługę wykonania strony internetowej, a kwota 2000 zł stanowi zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych. W tym przypadku całe wynagrodzenie zapłacone firmie internetowej będzie kosztem podatkowym firmy, który nie będzie musiał być rozliczony poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast w przypadku gdyby powyższa proporcja prezentowała się następująco: 7500 zł jako wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej oraz 4500 zł jako zapłata za przeniesienie autorskich praw majątkowych, w części dotyczącej drugiej z wymienionych kwot wynagrodzenie powinno zostać rozliczone poprzez odpisy amortyzacyjne jako wartość niematerialna i prawna.

3. Pozostałe wydatki zaliczane do kosztów

Jakie pozostałe wydatki związane z wykonaniem i utrzymaniem firmowej strony internetowej przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zakup domeny i miejsca na serwerze

Do pozostałych wydatków związanych z wykonaniem i utrzymaniem stron www można zaliczyć m.in. zakup domeny internetowej i miejsca na serwerze oraz koszty pozycjonowania strony. Każdy z tych wydatków stanowi koszt podatkowy firmy.

Nazwa.pl lub nazwa.com.pl

Domena internetowa jest zasadniczym elementem funkcjonowania strony w sieci Internet. Z reguły domena odpowiada nazwie firmy (bądź skrótowi tej nazwy), np. www.nazwa.pl lub www.nazwa.com.pl. Przy czym przedsiębiorca musi wykupić prawo do używania takiej domeny, a także dokonać jej rejestracji.

Jak zatem łatwo wskazać, zakup domeny ma istotne znaczenie dla skuteczności „działania” firmy w sieci Internet i to zarówno w odniesieniu do obecnych klientów i kontrahentów przedsiębiorcy, którzy poszukują w sieci np. dodatkowych informacji o firmie (a nie chcą kontaktować się osobiście), jak i nowych (potencjalnych) klientów i kontrahentów poszukujących nowych dostawców towarów lub usług.

Wydatki na pozycjonowanie strony

W kontekście potencjalnych klientów i kontrahentów firmy zasadnicze znaczenie odgrywa inny wydatek poniesiony na funkcjonowanie strony w sieci Internet, tj. wydatek na usługi pozycjonowania strony. Dzięki zakupieniu takiej usługi przedsiębiorca zapewnia możliwie najlepszą pozycję, jaką jego strona www będzie zajmować w przypadku poszukiwania przez internautów nazw czy profili firm za pomocą przeglądarek internetowych.

WAŻNE

Z reguły poszukujący w sieci konkretnych produktów lub usług ograniczają się do sprawdzenia tylko trzech pierwszych pozycji, które wskaże wynik wyszukiwania przeglądarki. Przedsiębiorca może dodatkowo wykupić tzw. linki sponsorowane, które pojawią się w konkretnym miejscu wyniku wyszukiwania przeglądarki - niezależnie od wyniku „głównego” wyszukiwania.

Odpowiednia ilość miejsca na serwerze

Dodatkowym koniecznym wydatkiem przedsiębiorcy z tytułu wprowadzenia do sieci Internet swojej strony jest wydatek na wykupienie odpowiedniej wielkości miejsca na serwerze. Za korzystanie z miejsca na serwerze przedsiębiorca będzie musiał również płacić w trakcie dalszego funkcjonowania strony.

Każdy z powyższych wydatków, tj. koszt zakupu domeny i koszt zakupu usługi pozycjonowania strony, a także opłata za miejsce na serwerze wykazują co najmniej pośredni związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością. Oznacza to, że poniesione na powyższe cele wydatki bezsprzecznie powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych przedsiębiorcy.


Jacek Węsierski


PODSTAWY PRAWNE

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA