REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowe strony firmowe (www) a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Węsierski

REKLAMA

Obecnie funkcjonowanie przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym jest uzależnione od obecności nie tylko na „rzeczywistym” rynku, np. poprzez lokal, w którym oferowane są usługi, ale również od obecności w sieci Internet, w której coraz większa liczba osób poszukuje nowych dostawców towarów i usług. Dlatego wydatki poniesione na stworzenie i utrzymywanie firmowych stron podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych przedsiębiorcy. Kosztem takim są również wydatki na zakup domeny internetowej i zakup miejsca na serwerze, a także wydatki na tzw. pozycjonowanie strony. Warto jednak pamiętać, że w przypadku nabycia autorskich praw majątkowych do projektu strony internetowej o wartości przekraczającej kwotę 3500 zł netto, przedsiębiorca nie zaliczy wydatków bezpośrednio w koszty, ale będzie musiał dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

 

 

1. Zaliczenie wydatków za wykonanie strony do kosztów

Czy wydatki na wykonanie internetowej strony firmowej można zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Wydatki na stworzenie strony

Wydatki poniesione na stworzenie firmowej strony www podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych firmy. Wynika to z faktu, że posiadanie przez firmę stron internetowych stanowi obecnie standard konieczny do prawidłowego występowania w obrocie gospodarczym. Ponadto warto wskazać, że strona pełni m.in. funkcję promocyjną (o zróżnicowanym poziomie - w zależności od jej atrakcyjności), informacyjną (służy prezentacji oferty firmy) i komunikacyjną (stanowiąc platformę kontaktu między firmą a klientami i kontrahentami).

Wydatki na stworzenie i utrzymanie firmowej strony internetowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na fakt, że można przypisać im związek osiąganymi przez firmę przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Jednakże dla kwalifikacji tych wydatków do kosztów podatkowych bez znaczenia pozostaje fakt rzeczywistego osiągnięcia przychodu związanego z funkcjonowaniem strony.

Jest to uzasadnione faktem, że ustawodawca, posługując się zwrotem „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu”, nie posługuje się sformułowaniem „skutek”. Takie sformułowanie ma istotne znaczenie przy rozpatrywaniu pojęcia kosztów, gdyż czym innym jest „cel” działania, a czym innym „skutek”. Z tych powodów brak skutku, tj. przychodu, nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu (tak stwierdził NSA w wyroku z dnia 1 czerwca 2000 r., sygn. akt SA/Rz 1596/97).

Potwierdzenie powyższych uwag można znaleźć m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z 19 grudnia 2005 r. (nr PB415-17/05), który stwierdził, że: „informacje zawarte na zakupionej przez podatnika stronie internetowej będą służyły prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Będą umożliwiały dotarcie do klientów z informacją handlową, a także będą umożliwiały nawiązanie kontaktu z firmą. Tym samym można uznać, że wydatki poniesione na opracowanie strony internetowej mają związek z przychodami firmy i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów”.

2. Sposób rozliczenia wydatków za wykonanie strony

W jaki sposób rozliczyć wydatki na stworzenie strony internetowej przez firmę zewnętrzną?

W przypadku zlecenia wykonania strony internetowej przez firmę zewnętrzną - poniesione na ten cel wydatki mogą w zależności od okoliczności zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów podatkowych, albo odniesione do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jeżeli przyjmiemy, że zlecenie objęło jedynie wynagrodzenie za wykonanie prac związanych z realizacją projektu strony internetowej i nie towarzyszyło temu przeniesienie autorskich praw majątkowych do tego projektu, bądź też nie została udzielona licencja na korzystanie z tych praw, należy uznać, że poniesione wydatki mogą zostać w sposób bezpośredni zaliczone do kosztów podatkowych.

Tak stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chodzieży we wskazanym wyżej postanowieniu z 19 grudnia 2005 r., wskazując, że strona internetowa nie może być zakwalifikowana jako podlegająca amortyzacji wartość niematerialna i prawna. Jego zdaniem, przepisy ustawy o PIT (i odpowiednio ustawy o CIT) zawierają zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych i nie wymienia się w nich strony internetowej. Prawo do strony internetowej nie jest zatem wartością niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów, a zatem nie podlega amortyzacji. Konkludując powyższy wywód naczelnik stwierdził, że „wydatki na opracowanie strony internetowej podatnik powinien zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Dopuszczalna jest także inna interpretacja przepisów ustaw o PIT i CIT, której mogą dokonać organy podatkowe. Jeżeli bowiem wynagrodzenie firmy zewnętrznej obejmuje zarówno część dotyczącą wykonania projektu strony internetowej, jak i część stanowiącą opłatę za przeniesienie praw autorskich, to przynajmniej w części będzie trzeba kwalifikować wydatek jako poniesiony na nabycie autorskich praw majątkowych. Prawa te - pod warunkiem że wynagrodzenie z tego tytułu przekroczy 3500 zł netto - będą stanowić wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Tak więc w tej części wydatek trzeba będzie rozliczyć w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne, przy czym okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tego rodzaju wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 24 miesiące. W praktyce więc amortyzacja musi minimum trwać dwa lata.

Należy także zwrócić uwagę na możliwość dokonania złożonego rozliczenia, obejmującego częściowo wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej, a częściowo zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu tej strony.

PRZYKŁAD

Firma internetowa na podstawie wcześniej zawartej umowy wystawiła spółce X fakturę VAT w łącznej kwocie 12 000 zł netto + 22% VAT. Z powyższej sumy kwota 10 000 zł jest wynagrodzeniem za usługę wykonania strony internetowej, a kwota 2000 zł stanowi zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych. W tym przypadku całe wynagrodzenie zapłacone firmie internetowej będzie kosztem podatkowym firmy, który nie będzie musiał być rozliczony poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast w przypadku gdyby powyższa proporcja prezentowała się następująco: 7500 zł jako wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej oraz 4500 zł jako zapłata za przeniesienie autorskich praw majątkowych, w części dotyczącej drugiej z wymienionych kwot wynagrodzenie powinno zostać rozliczone poprzez odpisy amortyzacyjne jako wartość niematerialna i prawna.

3. Pozostałe wydatki zaliczane do kosztów

Jakie pozostałe wydatki związane z wykonaniem i utrzymaniem firmowej strony internetowej przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zakup domeny i miejsca na serwerze

Do pozostałych wydatków związanych z wykonaniem i utrzymaniem stron www można zaliczyć m.in. zakup domeny internetowej i miejsca na serwerze oraz koszty pozycjonowania strony. Każdy z tych wydatków stanowi koszt podatkowy firmy.

Nazwa.pl lub nazwa.com.pl

Domena internetowa jest zasadniczym elementem funkcjonowania strony w sieci Internet. Z reguły domena odpowiada nazwie firmy (bądź skrótowi tej nazwy), np. www.nazwa.pl lub www.nazwa.com.pl. Przy czym przedsiębiorca musi wykupić prawo do używania takiej domeny, a także dokonać jej rejestracji.

Jak zatem łatwo wskazać, zakup domeny ma istotne znaczenie dla skuteczności „działania” firmy w sieci Internet i to zarówno w odniesieniu do obecnych klientów i kontrahentów przedsiębiorcy, którzy poszukują w sieci np. dodatkowych informacji o firmie (a nie chcą kontaktować się osobiście), jak i nowych (potencjalnych) klientów i kontrahentów poszukujących nowych dostawców towarów lub usług.

Wydatki na pozycjonowanie strony

W kontekście potencjalnych klientów i kontrahentów firmy zasadnicze znaczenie odgrywa inny wydatek poniesiony na funkcjonowanie strony w sieci Internet, tj. wydatek na usługi pozycjonowania strony. Dzięki zakupieniu takiej usługi przedsiębiorca zapewnia możliwie najlepszą pozycję, jaką jego strona www będzie zajmować w przypadku poszukiwania przez internautów nazw czy profili firm za pomocą przeglądarek internetowych.

WAŻNE

Z reguły poszukujący w sieci konkretnych produktów lub usług ograniczają się do sprawdzenia tylko trzech pierwszych pozycji, które wskaże wynik wyszukiwania przeglądarki. Przedsiębiorca może dodatkowo wykupić tzw. linki sponsorowane, które pojawią się w konkretnym miejscu wyniku wyszukiwania przeglądarki - niezależnie od wyniku „głównego” wyszukiwania.

Odpowiednia ilość miejsca na serwerze

Dodatkowym koniecznym wydatkiem przedsiębiorcy z tytułu wprowadzenia do sieci Internet swojej strony jest wydatek na wykupienie odpowiedniej wielkości miejsca na serwerze. Za korzystanie z miejsca na serwerze przedsiębiorca będzie musiał również płacić w trakcie dalszego funkcjonowania strony.

Każdy z powyższych wydatków, tj. koszt zakupu domeny i koszt zakupu usługi pozycjonowania strony, a także opłata za miejsce na serwerze wykazują co najmniej pośredni związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością. Oznacza to, że poniesione na powyższe cele wydatki bezsprzecznie powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych przedsiębiorcy.


Jacek Węsierski


PODSTAWY PRAWNE

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA