REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowe strony firmowe (www) a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Węsierski

REKLAMA

Obecnie funkcjonowanie przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym jest uzależnione od obecności nie tylko na „rzeczywistym” rynku, np. poprzez lokal, w którym oferowane są usługi, ale również od obecności w sieci Internet, w której coraz większa liczba osób poszukuje nowych dostawców towarów i usług. Dlatego wydatki poniesione na stworzenie i utrzymywanie firmowych stron podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych przedsiębiorcy. Kosztem takim są również wydatki na zakup domeny internetowej i zakup miejsca na serwerze, a także wydatki na tzw. pozycjonowanie strony. Warto jednak pamiętać, że w przypadku nabycia autorskich praw majątkowych do projektu strony internetowej o wartości przekraczającej kwotę 3500 zł netto, przedsiębiorca nie zaliczy wydatków bezpośrednio w koszty, ale będzie musiał dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

 

 

1. Zaliczenie wydatków za wykonanie strony do kosztów

Czy wydatki na wykonanie internetowej strony firmowej można zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Wydatki na stworzenie strony

Wydatki poniesione na stworzenie firmowej strony www podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych firmy. Wynika to z faktu, że posiadanie przez firmę stron internetowych stanowi obecnie standard konieczny do prawidłowego występowania w obrocie gospodarczym. Ponadto warto wskazać, że strona pełni m.in. funkcję promocyjną (o zróżnicowanym poziomie - w zależności od jej atrakcyjności), informacyjną (służy prezentacji oferty firmy) i komunikacyjną (stanowiąc platformę kontaktu między firmą a klientami i kontrahentami).

Wydatki na stworzenie i utrzymanie firmowej strony internetowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na fakt, że można przypisać im związek osiąganymi przez firmę przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Jednakże dla kwalifikacji tych wydatków do kosztów podatkowych bez znaczenia pozostaje fakt rzeczywistego osiągnięcia przychodu związanego z funkcjonowaniem strony.

Jest to uzasadnione faktem, że ustawodawca, posługując się zwrotem „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu”, nie posługuje się sformułowaniem „skutek”. Takie sformułowanie ma istotne znaczenie przy rozpatrywaniu pojęcia kosztów, gdyż czym innym jest „cel” działania, a czym innym „skutek”. Z tych powodów brak skutku, tj. przychodu, nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu (tak stwierdził NSA w wyroku z dnia 1 czerwca 2000 r., sygn. akt SA/Rz 1596/97).

Potwierdzenie powyższych uwag można znaleźć m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z 19 grudnia 2005 r. (nr PB415-17/05), który stwierdził, że: „informacje zawarte na zakupionej przez podatnika stronie internetowej będą służyły prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Będą umożliwiały dotarcie do klientów z informacją handlową, a także będą umożliwiały nawiązanie kontaktu z firmą. Tym samym można uznać, że wydatki poniesione na opracowanie strony internetowej mają związek z przychodami firmy i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów”.

2. Sposób rozliczenia wydatków za wykonanie strony

W jaki sposób rozliczyć wydatki na stworzenie strony internetowej przez firmę zewnętrzną?

W przypadku zlecenia wykonania strony internetowej przez firmę zewnętrzną - poniesione na ten cel wydatki mogą w zależności od okoliczności zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów podatkowych, albo odniesione do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jeżeli przyjmiemy, że zlecenie objęło jedynie wynagrodzenie za wykonanie prac związanych z realizacją projektu strony internetowej i nie towarzyszyło temu przeniesienie autorskich praw majątkowych do tego projektu, bądź też nie została udzielona licencja na korzystanie z tych praw, należy uznać, że poniesione wydatki mogą zostać w sposób bezpośredni zaliczone do kosztów podatkowych.

Tak stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chodzieży we wskazanym wyżej postanowieniu z 19 grudnia 2005 r., wskazując, że strona internetowa nie może być zakwalifikowana jako podlegająca amortyzacji wartość niematerialna i prawna. Jego zdaniem, przepisy ustawy o PIT (i odpowiednio ustawy o CIT) zawierają zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych i nie wymienia się w nich strony internetowej. Prawo do strony internetowej nie jest zatem wartością niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów, a zatem nie podlega amortyzacji. Konkludując powyższy wywód naczelnik stwierdził, że „wydatki na opracowanie strony internetowej podatnik powinien zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Dopuszczalna jest także inna interpretacja przepisów ustaw o PIT i CIT, której mogą dokonać organy podatkowe. Jeżeli bowiem wynagrodzenie firmy zewnętrznej obejmuje zarówno część dotyczącą wykonania projektu strony internetowej, jak i część stanowiącą opłatę za przeniesienie praw autorskich, to przynajmniej w części będzie trzeba kwalifikować wydatek jako poniesiony na nabycie autorskich praw majątkowych. Prawa te - pod warunkiem że wynagrodzenie z tego tytułu przekroczy 3500 zł netto - będą stanowić wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Tak więc w tej części wydatek trzeba będzie rozliczyć w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne, przy czym okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tego rodzaju wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 24 miesiące. W praktyce więc amortyzacja musi minimum trwać dwa lata.

Należy także zwrócić uwagę na możliwość dokonania złożonego rozliczenia, obejmującego częściowo wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej, a częściowo zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu tej strony.

PRZYKŁAD

Firma internetowa na podstawie wcześniej zawartej umowy wystawiła spółce X fakturę VAT w łącznej kwocie 12 000 zł netto + 22% VAT. Z powyższej sumy kwota 10 000 zł jest wynagrodzeniem za usługę wykonania strony internetowej, a kwota 2000 zł stanowi zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych. W tym przypadku całe wynagrodzenie zapłacone firmie internetowej będzie kosztem podatkowym firmy, który nie będzie musiał być rozliczony poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast w przypadku gdyby powyższa proporcja prezentowała się następująco: 7500 zł jako wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej oraz 4500 zł jako zapłata za przeniesienie autorskich praw majątkowych, w części dotyczącej drugiej z wymienionych kwot wynagrodzenie powinno zostać rozliczone poprzez odpisy amortyzacyjne jako wartość niematerialna i prawna.

3. Pozostałe wydatki zaliczane do kosztów

Jakie pozostałe wydatki związane z wykonaniem i utrzymaniem firmowej strony internetowej przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zakup domeny i miejsca na serwerze

Do pozostałych wydatków związanych z wykonaniem i utrzymaniem stron www można zaliczyć m.in. zakup domeny internetowej i miejsca na serwerze oraz koszty pozycjonowania strony. Każdy z tych wydatków stanowi koszt podatkowy firmy.

Nazwa.pl lub nazwa.com.pl

Domena internetowa jest zasadniczym elementem funkcjonowania strony w sieci Internet. Z reguły domena odpowiada nazwie firmy (bądź skrótowi tej nazwy), np. www.nazwa.pl lub www.nazwa.com.pl. Przy czym przedsiębiorca musi wykupić prawo do używania takiej domeny, a także dokonać jej rejestracji.

Jak zatem łatwo wskazać, zakup domeny ma istotne znaczenie dla skuteczności „działania” firmy w sieci Internet i to zarówno w odniesieniu do obecnych klientów i kontrahentów przedsiębiorcy, którzy poszukują w sieci np. dodatkowych informacji o firmie (a nie chcą kontaktować się osobiście), jak i nowych (potencjalnych) klientów i kontrahentów poszukujących nowych dostawców towarów lub usług.

Wydatki na pozycjonowanie strony

W kontekście potencjalnych klientów i kontrahentów firmy zasadnicze znaczenie odgrywa inny wydatek poniesiony na funkcjonowanie strony w sieci Internet, tj. wydatek na usługi pozycjonowania strony. Dzięki zakupieniu takiej usługi przedsiębiorca zapewnia możliwie najlepszą pozycję, jaką jego strona www będzie zajmować w przypadku poszukiwania przez internautów nazw czy profili firm za pomocą przeglądarek internetowych.

WAŻNE

Z reguły poszukujący w sieci konkretnych produktów lub usług ograniczają się do sprawdzenia tylko trzech pierwszych pozycji, które wskaże wynik wyszukiwania przeglądarki. Przedsiębiorca może dodatkowo wykupić tzw. linki sponsorowane, które pojawią się w konkretnym miejscu wyniku wyszukiwania przeglądarki - niezależnie od wyniku „głównego” wyszukiwania.

Odpowiednia ilość miejsca na serwerze

Dodatkowym koniecznym wydatkiem przedsiębiorcy z tytułu wprowadzenia do sieci Internet swojej strony jest wydatek na wykupienie odpowiedniej wielkości miejsca na serwerze. Za korzystanie z miejsca na serwerze przedsiębiorca będzie musiał również płacić w trakcie dalszego funkcjonowania strony.

Każdy z powyższych wydatków, tj. koszt zakupu domeny i koszt zakupu usługi pozycjonowania strony, a także opłata za miejsce na serwerze wykazują co najmniej pośredni związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością. Oznacza to, że poniesione na powyższe cele wydatki bezsprzecznie powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych przedsiębiorcy.


Jacek Węsierski


PODSTAWY PRAWNE

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA