REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowe strony firmowe (www) a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Węsierski

REKLAMA

Obecnie funkcjonowanie przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym jest uzależnione od obecności nie tylko na „rzeczywistym” rynku, np. poprzez lokal, w którym oferowane są usługi, ale również od obecności w sieci Internet, w której coraz większa liczba osób poszukuje nowych dostawców towarów i usług. Dlatego wydatki poniesione na stworzenie i utrzymywanie firmowych stron podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych przedsiębiorcy. Kosztem takim są również wydatki na zakup domeny internetowej i zakup miejsca na serwerze, a także wydatki na tzw. pozycjonowanie strony. Warto jednak pamiętać, że w przypadku nabycia autorskich praw majątkowych do projektu strony internetowej o wartości przekraczającej kwotę 3500 zł netto, przedsiębiorca nie zaliczy wydatków bezpośrednio w koszty, ale będzie musiał dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

 

 

1. Zaliczenie wydatków za wykonanie strony do kosztów

Czy wydatki na wykonanie internetowej strony firmowej można zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Wydatki na stworzenie strony

Wydatki poniesione na stworzenie firmowej strony www podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych firmy. Wynika to z faktu, że posiadanie przez firmę stron internetowych stanowi obecnie standard konieczny do prawidłowego występowania w obrocie gospodarczym. Ponadto warto wskazać, że strona pełni m.in. funkcję promocyjną (o zróżnicowanym poziomie - w zależności od jej atrakcyjności), informacyjną (służy prezentacji oferty firmy) i komunikacyjną (stanowiąc platformę kontaktu między firmą a klientami i kontrahentami).

Wydatki na stworzenie i utrzymanie firmowej strony internetowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na fakt, że można przypisać im związek osiąganymi przez firmę przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Jednakże dla kwalifikacji tych wydatków do kosztów podatkowych bez znaczenia pozostaje fakt rzeczywistego osiągnięcia przychodu związanego z funkcjonowaniem strony.

Jest to uzasadnione faktem, że ustawodawca, posługując się zwrotem „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu”, nie posługuje się sformułowaniem „skutek”. Takie sformułowanie ma istotne znaczenie przy rozpatrywaniu pojęcia kosztów, gdyż czym innym jest „cel” działania, a czym innym „skutek”. Z tych powodów brak skutku, tj. przychodu, nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodu (tak stwierdził NSA w wyroku z dnia 1 czerwca 2000 r., sygn. akt SA/Rz 1596/97).

Potwierdzenie powyższych uwag można znaleźć m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z 19 grudnia 2005 r. (nr PB415-17/05), który stwierdził, że: „informacje zawarte na zakupionej przez podatnika stronie internetowej będą służyły prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Będą umożliwiały dotarcie do klientów z informacją handlową, a także będą umożliwiały nawiązanie kontaktu z firmą. Tym samym można uznać, że wydatki poniesione na opracowanie strony internetowej mają związek z przychodami firmy i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów”.

2. Sposób rozliczenia wydatków za wykonanie strony

W jaki sposób rozliczyć wydatki na stworzenie strony internetowej przez firmę zewnętrzną?

W przypadku zlecenia wykonania strony internetowej przez firmę zewnętrzną - poniesione na ten cel wydatki mogą w zależności od okoliczności zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów podatkowych, albo odniesione do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jeżeli przyjmiemy, że zlecenie objęło jedynie wynagrodzenie za wykonanie prac związanych z realizacją projektu strony internetowej i nie towarzyszyło temu przeniesienie autorskich praw majątkowych do tego projektu, bądź też nie została udzielona licencja na korzystanie z tych praw, należy uznać, że poniesione wydatki mogą zostać w sposób bezpośredni zaliczone do kosztów podatkowych.

Tak stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chodzieży we wskazanym wyżej postanowieniu z 19 grudnia 2005 r., wskazując, że strona internetowa nie może być zakwalifikowana jako podlegająca amortyzacji wartość niematerialna i prawna. Jego zdaniem, przepisy ustawy o PIT (i odpowiednio ustawy o CIT) zawierają zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych i nie wymienia się w nich strony internetowej. Prawo do strony internetowej nie jest zatem wartością niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów, a zatem nie podlega amortyzacji. Konkludując powyższy wywód naczelnik stwierdził, że „wydatki na opracowanie strony internetowej podatnik powinien zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Dopuszczalna jest także inna interpretacja przepisów ustaw o PIT i CIT, której mogą dokonać organy podatkowe. Jeżeli bowiem wynagrodzenie firmy zewnętrznej obejmuje zarówno część dotyczącą wykonania projektu strony internetowej, jak i część stanowiącą opłatę za przeniesienie praw autorskich, to przynajmniej w części będzie trzeba kwalifikować wydatek jako poniesiony na nabycie autorskich praw majątkowych. Prawa te - pod warunkiem że wynagrodzenie z tego tytułu przekroczy 3500 zł netto - będą stanowić wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Tak więc w tej części wydatek trzeba będzie rozliczyć w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne, przy czym okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tego rodzaju wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 24 miesiące. W praktyce więc amortyzacja musi minimum trwać dwa lata.

Należy także zwrócić uwagę na możliwość dokonania złożonego rozliczenia, obejmującego częściowo wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej, a częściowo zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu tej strony.

PRZYKŁAD

Firma internetowa na podstawie wcześniej zawartej umowy wystawiła spółce X fakturę VAT w łącznej kwocie 12 000 zł netto + 22% VAT. Z powyższej sumy kwota 10 000 zł jest wynagrodzeniem za usługę wykonania strony internetowej, a kwota 2000 zł stanowi zapłatę za przeniesienie autorskich praw majątkowych. W tym przypadku całe wynagrodzenie zapłacone firmie internetowej będzie kosztem podatkowym firmy, który nie będzie musiał być rozliczony poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast w przypadku gdyby powyższa proporcja prezentowała się następująco: 7500 zł jako wynagrodzenie za usługę wykonania strony internetowej oraz 4500 zł jako zapłata za przeniesienie autorskich praw majątkowych, w części dotyczącej drugiej z wymienionych kwot wynagrodzenie powinno zostać rozliczone poprzez odpisy amortyzacyjne jako wartość niematerialna i prawna.

3. Pozostałe wydatki zaliczane do kosztów

Jakie pozostałe wydatki związane z wykonaniem i utrzymaniem firmowej strony internetowej przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zakup domeny i miejsca na serwerze

Do pozostałych wydatków związanych z wykonaniem i utrzymaniem stron www można zaliczyć m.in. zakup domeny internetowej i miejsca na serwerze oraz koszty pozycjonowania strony. Każdy z tych wydatków stanowi koszt podatkowy firmy.

Nazwa.pl lub nazwa.com.pl

Domena internetowa jest zasadniczym elementem funkcjonowania strony w sieci Internet. Z reguły domena odpowiada nazwie firmy (bądź skrótowi tej nazwy), np. www.nazwa.pl lub www.nazwa.com.pl. Przy czym przedsiębiorca musi wykupić prawo do używania takiej domeny, a także dokonać jej rejestracji.

Jak zatem łatwo wskazać, zakup domeny ma istotne znaczenie dla skuteczności „działania” firmy w sieci Internet i to zarówno w odniesieniu do obecnych klientów i kontrahentów przedsiębiorcy, którzy poszukują w sieci np. dodatkowych informacji o firmie (a nie chcą kontaktować się osobiście), jak i nowych (potencjalnych) klientów i kontrahentów poszukujących nowych dostawców towarów lub usług.

Wydatki na pozycjonowanie strony

W kontekście potencjalnych klientów i kontrahentów firmy zasadnicze znaczenie odgrywa inny wydatek poniesiony na funkcjonowanie strony w sieci Internet, tj. wydatek na usługi pozycjonowania strony. Dzięki zakupieniu takiej usługi przedsiębiorca zapewnia możliwie najlepszą pozycję, jaką jego strona www będzie zajmować w przypadku poszukiwania przez internautów nazw czy profili firm za pomocą przeglądarek internetowych.

WAŻNE

Z reguły poszukujący w sieci konkretnych produktów lub usług ograniczają się do sprawdzenia tylko trzech pierwszych pozycji, które wskaże wynik wyszukiwania przeglądarki. Przedsiębiorca może dodatkowo wykupić tzw. linki sponsorowane, które pojawią się w konkretnym miejscu wyniku wyszukiwania przeglądarki - niezależnie od wyniku „głównego” wyszukiwania.

Odpowiednia ilość miejsca na serwerze

Dodatkowym koniecznym wydatkiem przedsiębiorcy z tytułu wprowadzenia do sieci Internet swojej strony jest wydatek na wykupienie odpowiedniej wielkości miejsca na serwerze. Za korzystanie z miejsca na serwerze przedsiębiorca będzie musiał również płacić w trakcie dalszego funkcjonowania strony.

Każdy z powyższych wydatków, tj. koszt zakupu domeny i koszt zakupu usługi pozycjonowania strony, a także opłata za miejsce na serwerze wykazują co najmniej pośredni związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością. Oznacza to, że poniesione na powyższe cele wydatki bezsprzecznie powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych przedsiębiorcy.


Jacek Węsierski


PODSTAWY PRAWNE

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA