REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty we właściwych okresach sprawozdawczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Kontrahent może wykonać usługę w 2007 roku, za którą faktura zostanie przesłana w kolejnym okresie sprawozdawczym. W takim przypadku, zgodnie z zasadą memoriałową, należy ująć koszt w okresie, w którym usługa została wykonana, czyli w 2007 roku.

 

Podczas tworzenia sprawozdań finansowych na koniec roku istotne jest zwrócenie szczególnej uwagi na odpowiednie ujęcie wszystkich kosztów. Warto więc pamiętać, że zasady określone w ustawie o rachunkowości znacznie różnią się od tych, które określają ustawy o podatku dochodowym. Różnice te dotyczą m.in. rezerw na przyszłe zobowiązania. Stanowią one koszt w ujęciu bilansowym, natomiast dla rozliczeń podatkowych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Należy zwrócić uwagę, iż dla celów ewidencji księgowej istotne znaczenie ma przyporządkowanie kosztów do okresu sprawozdawczego, którego dotyczą.

Przyporządkowanie kosztów

Zasady przyporządkowania kosz- tów wynikają z regulacji wyrażonych w art. 6 ustęp 1 i 2 ustawy o rachunkowości. Przepis ten nakazuje firmom ujmować w księgach rachunkowych wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz, przychody i obciążające je koszty związane z tymi przychodami dotyczącymi danego roku obrotowego, bez względu na termin ich zapłaty. Z kolei dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane są koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

W praktyce zatem często może zdarzyć się, że firmy skupiają się jedynie na tych kosztach, które są poparte dokumentami księgowymi, fizycznie otrzymanymi przez jednostkę przed zamknięciem ksiąg. W związku z tym usługi, które zostały wykonane w danym roku obrotowym, ale firma nie otrzymała jeszcze faktury za ich wykonanie, nie są ujmowane w sprawozdaniu za okres, którego koszty te dotyczą.

Dobrym przykładem będą tu faktury abonamentowe za rozmowy telefoniczne dotyczące grudnia 2007 r., otrzymane przez firmę w styczniu 2008 r. Podobna sytuacja może mieć miejsce przy usługach transportowych, które rozliczane są w dłuższym okresie, czy wynagrodzeń pracowników za grudzień wypłacanych w styczniu.

Ujmowanie w ewidencji księgowej

W sytuacji gdy firma otrzyma fakturę w styczniu (2008 r.), ale koszt dotyczy grudnia poprzedniego okresu sprawozdawczego, należy go ująć w roku, którego dotyczy, czyli w 2007. W takim przypadku, na podstawie dokumentu polecenia księgowania, należy dokonać zapisu: strona Wn konta 420 „Usługi obce”, strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”. Saldo konta 300 wykazuje się w pasywach bilansu za 2007 rok w pozycji B.III.2 lit. d) „Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu dostaw i usług”.

Rozliczenie kosztów znajdzie swoje odzwierciedlenie natomiast w księgach rachunkowych okresu, w którym firma otrzymała fakturę: strona Wn konta 300 „Rozliczenie zakupu” - wartość netto, strona Wn konta 225 „Rozliczenie VAT naliczonego”, strona Ma konta 202 „Rozrachunki z dostawcami” - łączna kwota zobowiązania. Jeżeli faktura obejmowała częściowo koszty dotyczące roku 2008, należy je zaewidencjonować zapisem: strona Wn konta 420 „Usługi obce”, strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”.

Rezerwy na koszty badania

Kolejnym przykładem tego typu rozliczeń jest ujmowanie rezerw na badanie sprawozdania finansowego. Jest to konieczne nawet wtedy, gdy wydatki na ten cel są ponoszone w podobnej wysokości w kolejnych latach obrotowych. Obowiązek tworzenia rezerw wynika z konieczności przyporządkowania kosztów do okresu, którego dotyczą.

Prawo podatkowe nie uznaje natomiast rezerw tego typu za koszt uzyskania przychodów. Wynika to z art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy o CIT. Wydatki związane z badaniem sprawozdania finansowego zostaną zatem uznane za koszt uzyskania przychodów dopiero w momencie faktycznego ich poniesienia.

Rozliczenia międzyokresowe

Odmienna sytuacja nastąpi w przypadku, gdy firma uiszcza płatność z góry na przykład z tytułu z czynszu, prenumeraty czasopism i publikacji na potrzeby działalności jednostki lub składki na ubezpieczenia majątkowe.

Ewidencja tych kosztów w księgach rachunkowych odbywa się za pośrednictwem konta, 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów operacyjnych” (strona Wn konta 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów operacyjnych”, strona Ma konta 490 „Rozliczenie kosztów”). Dzięki temu koszty zostaną aktywowane w kolejnych okresach sprawozdawczych. Nie będą miały jednak odzwierciedlenia w rachunku zysków i strat (w okresie, w którym zostały poniesione). W bilansie zostaną one ujęte w aktywach w pozycji B.IV jako „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe” lub A.V.2 jako „Długoterminowe czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Należy pamiętać, że rozliczanie takich kosztów w czasie ma sens tylko wtedy, gdy stanowią one kwoty istotne dla jednostki. Każda firma powinna zatem ustalić ich poziom indywidualnie, w zależności od wielkości jednostki i określić je w polityce (zasadach) rachunkowości. W przypadku gdy kwota zapłacona z góry zostanie uznana za nieistotną, wydatek ten powinien zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak zaksięgować usługę telekomunikacyjną


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA