REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT przy usługach pośrednictwa

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Jeżeli dostawa towaru następuje z innego kraju unijnego do Polski, to miejscem jego dostawy jest to inne państwo UE. Zatem pośrednictwo w tego rodzaju dostawie towarów nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

 

 

Wielu przedsiębiorców zajmuje się pośrednictwem w dostawie towarów. Coraz częściej polskie firmy pośredniczą w dostawie urządzeń od producentów z innych krajów Unii Europejskiej. Często jednak powstają problemy, jak rozliczać tego rodzaju działalność.

Odpłatna dostawa

Otóż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wynika to z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Z kolei ogólna zasada określająca miejsce opodatkowania przy świadczeniu usług została wyrażona w art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tą regulacją, w przypadku świadczenia usług, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania (z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28).

Z kolei do usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, odnosi się art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) wspomnianej ustawy. Unormowanie to stanowi, że miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym znajdują się w momencie rozpoczę- cia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jeżeli zatem dostawa towaru następuje z innego kraju Unii Europejskiej do Polski, to miejscem dostawy towarów jest to inne państwo UE.

Wynika z tego, że zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczona przez podatnika usługa pośrednictwa w tego rodzaju dostawie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Obrót samochodami

Wykonywane są też specyficzne usługi pośrednictwa. Otóż zdarza się, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca świadczy usługi w zakresie pośrednictwa w kupnie lub sprzedaży, na zlecenie osób trzecich, samochodów osobowych na terenie kraju.

Minister finansów zwolnił od podatku od towarów i usług między innymi czynności wynikające z umowy pośrednictwa lub innej umowy, w przypadku których podstawę opodatkowania dla zleceniobiorcy stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Przepisy regulujące te kwestie zawarte są w par. 9 ust. 1 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Jednocześnie w par. 9 ust. 4 wspomnia- nego rozporządzenia znajduje się zastrzeżenie, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do podatników wykonujących między innymi czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wyroby akcyzowe

W świetle art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b) ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 lub 9, nie stosuje się między innymi do pośredników dokonujących czynności związanych z towarami opodatkowanymi podatkiem akcyzowym. Samochody osobowe, już z mocy samego prawa, są wyrobami akcyzowymi, co wynika jednoznacznie z przepisów ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Zatem pośrednicząc w kupnie- -sprzedaży samochodów osobowych, będących bezsprzecznie wyrobami akcyzowymi, nie jest podatnik uprawniony od momentu dokonania pierwszej dostawy tego rodzaju towaru do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9, jak też w rozumieniu art. 113 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w par. 9 ust. 4 pkt 3 wspomnianego rozporządzenia ministra finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

DOSTAWA URZĄDZEŃ OD FIRMY Z WIELKIEJ BRYTANII

Wnioskodawca pośredniczy w dostawie urządzenia sita farmaceutycznego od producenta - firmy z Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy wystawiając fakturę prowizyjną za pośrednictwo w tej transakcji może nie naliczać podatku od towarów i usług i wskazać miejsce opodatkowania usługi w Wielkiej Brytanii.

W przedstawionym stanie faktycznym dostawa towaru następuje z Wielkiej Brytanii do Polski, zatem miejscem dostawy towarów jest Wielka Brytania.

Oznacza to, że zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczona przez podatnika usługa pośrednictwa w dostawie przedmiotowego sita farmaceutycznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów, nr 1438/VAT2/443-71/07/214-79/JB z 20 sierpnia 2007 r.).

NIE MOŻNA KORZYSTAĆ ZE ZWOLNIENIA

W świetle art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa w ust. 1 lub 9, nie stosuje się między innymi do pośredników dokonujących czynności związanych z towarami opodatkowanymi podatkiem akcyzowym. Samochody osobowe, już z mocy samego prawa, są wyrobami akcyzowymi, co wynika jednoznacznie z przepisów ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.) - konkretnie z załącznika nr 1, poz. 59 do tejże ustawy. Wyrobem akcyzowym jest towar wymieniony w załączniku nr 1 poz. 59 do ustawy o podatku akcyzowym, niezależnie od tego, czy podatek został wcześniej zapłacony przez producenta bądź importera czy też nie.

W tej sytuacji występuje okoliczność wymieniona w par. 9 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, tj. wykonywane są czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zatem pośrednicząc w kupnie-sprzedaży samochodów osobowych, będących bezsprzecznie wyrobami akcyzowymi, nie jest Pan uprawniony od momentu dokonania pierwszej dostawy tego rodzaju towaru do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9, jak też w rozumieniu art. 113 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w par. 9 ust. 4 pkt 3 cyt. wyżej rozporządzenia ministra finansów.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika I Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, nr PP1.1-0443-2/07 z 16 lipca 2007 r.).


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 5, 22, 28, 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Par. 9 ust. 1 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

- Załącznik do ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA