REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwoty wolne od potrąceń w 2008 r.

Bożena Styczyńska

REKLAMA

Ponieważ od 1 stycznia 2008 r. znacznie wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę, wzrosła też kwota, jaką pracodawca musi pozostawić pracownikowi, dokonując potrąceń z jego wynagrodzenia za pracę.

 

 

Wynagrodzenie za pracę jest pod szczególną ochroną. Dlatego też przy dokonywaniu potrąceń pracodawca musi przestrzegać zasad ochronnych, wynikających z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p.

Kolejność i limity

Dwie podstawowe zasady przy potrąceniach to: kolejność ich dokonywania i dopuszczalne wysokości potrącanych kwot. Pracodawca ma obowiązek potrącać z wynagrodzenia (po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy) w następującej kolejności:

1) sumy egzekwowane na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych - do wysokości 3/5 wynagrodzenia (ten limit obowiązuje również w razie zbiegu potrąceń),

2) inne należności niż świadczenia alimentacyjne, egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych - do wysokości połowy wynagrodzenia,

3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi - do wysokości połowy wynagrodzenia,

4) kary pieniężne, nakładane przez pracodawcę w związku z odpowiedzialnością porządkową pracownika, przewidziane w art. 108 k.p. - za jedno przekroczenie lub jeden dzień nieobecności nieusprawiedliwionej kara nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary nie mogą być wyższe niż dziesiąta część wynagrodzenia, po dokonaniu potrąceń sum wymienionych w poprzednich punktach.

Są to potrącenia obowiązkowe, które powinny być dokonywane przed potrąceniami dobrowolnymi, na które pracownik musi wyrazić pisemną zgodę (np. składek związkowych czy spłaty pożyczki z kasy zapomogowo-pożyczkowej).

Kwoty wolne od potrąceń

Kolejna reguła przy potrąceniach to obowiązek pozostawienia pracownikowi kwoty wolnej. Obowiązuje ona jednak tylko przy zaspokajaniu świadczeń niealimentacyjnych, przy alimentacyjnych - jedyne ograniczenie to wymieniony wcześniej limit.

Pracodawca ma obowiązek zostawić pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy:

- minimalne wynagrodzenie za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,

- 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi,

- 90% minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu kar pieniężnych przewidzianych w art. 108 k.p.

Tak stanowi art. 871 § 1 k.p., nie przewidując przy tym uwzględniania składki zdrowotnej przy liczeniu kwot wolnych od potrąceń na poziomie ogólnym (nie w przypadku konkretnego pracownika). Jednak zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Głównego Inspektoratu Pracy, składka ta powinna być również tutaj brana pod uwagę (źródło: dodatek do Rzeczpospolitej, Dobra Firma z 19 października 2007 r. - „Cała składka zdrowotna obniża podstawę do potrąceń”).

Wyliczenia przedstawimy zatem według tego stanowiska, ale w tabeli pokażemy również kwoty wolne bez składki zdrowotnej, które są korzystniejsze dla pracownika.

Przy potrąceniach dobrowolnych kwota wolna stanowi:

- minimalne wynagrodzenie za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu należności na rzecz pracodawcy,

- 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu innych należności niż na rzecz pracodawcy.

Dane do obliczania

W 2008 r. minimalne wynagrodzenie z pracę wynosi 1126 zł brutto. Jednak nie tylko ono wpływa na wysokość kwoty wolnej od potrąceń. Oblicza się ją bowiem, uwzględniając następujące dane:

1) koszty uzyskania przychodu w 2008 r.: podstawowe - 111,25 zł miesięcznie (gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej) oraz podwyższone - 139,06 zł miesięcznie (gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę),

2) kwota zmniejszająca zaliczkę na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeśli pracownik złoży PIT-2 - 48,90 zł (1/12 × 586,85 zł),

3) składka zdrowotna - 9%, czyli bez zmian w stosunku do roku poprzedniego,

4) składka na ubezpieczenie rentowe - 1,5% (w części finansowanej przez pracownika, obniżona o 2 punkty procentowe, gdyż do końca 2007 r. obowiązywało 3,5%).

Sposób obliczenia kwoty wolnej ze składką zdrowotną

Instrukcję obliczania kwoty wynagrodzenia wolnej od potrąceń pokażemy na przykładzie pracownika mającego podstawowe koszty uzyskania przychodu, z uwzględnieniem składki zdrowotnej, w dwóch wariantach. W wariancie I przyjmiemy założenie, że złożył on oświadczenie PIT-2, natomiast w wariancie II - że nie złożył takiego oświadczenia.

Krok 1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne, tj. emerytalną (9,76%), rentową (1,5%), i chorobową (2,45%), finansowane przez pracownika. Przy obliczaniu kwoty wolnej dopuszczalne jest stosowanie zsumowanych składek, dlatego użyjemy ich sumy, czyli 13,71% minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto. Wynik będzie jednakowy dla obu wariantów obliczeń:

1126 zł × 13,71% = 154,37 zł.

Krok 2. Wyliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne, i to zarówno pełną, jak i odliczaną od podatku dochodowego (wynik ciągle jest jednakowy dla obu wariantów obliczeń):

- podstawa wymiaru: 1126 zł - 154,37 zł = 971,63 zł,

- pełna: 971,63 zł × 9% = 87,45 zł,

- do odliczenia od podatku: 971,63 zł × 7,75% = 75,30 zł.

Krok 3. Musimy obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy. Podstawę opodatkowania stanowi minimalne wynagrodzenie, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz podstawowe koszty uzyskania przychodów. Uzyskany wynik zaokrąglamy do pełnych złotych. Od tej kwoty obliczamy 19%. W sytuacji gdy pracownik składa PIT-2, odejmujemy od uzyskanego wyniku kwotę zmniejszającą, a jeśli nie składa - nie wykonujemy tego działania - pojawiają się więc dwa warianty wyliczeń. Kwoty będące efektem tych działań są zaliczkami na podatek dochodowy. Nie zaokrąglamy ich, ponieważ zaokrąglenie stosuje się tylko w przypadku obliczania faktycznie odprowadzanej zaliczki na podatek dochodowy, co tu nie ma miejsca.

1. Podstawa opodatkowania

1126 zł - (154,37 zł + 111,25 zł) = 860,38 zł, po zaokrągleniu 860 zł

2. Zaliczka na podatek

Wariant I

(860 zł × 19%) - 48,90 zł = 114,50 zł - 75,30 zł = 39,20 zł

Wariant II

860 zł × 19% = 163,40 zł - 75,30 zł = 88,10 zł

Krok 4.Ustalamy kwotę wynagrodzenia wolną od potrąceń. Odejmujemy od minimalnego wynagrodzenia brutto składki na ubezpieczenia społeczne, zaliczkę na podatek dochodowy oraz pełną składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Wariant I

1126 zł - (154,37 zł + 87,45 zł + 39,20 zł) = 844,98 zł

Wariant II

1126 zł - (154,37 zł + 87,45 zł + 88,10 zł) = 796,08 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podstawy prawne

- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1239)

- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588)

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1367)

- Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

- Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

- Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2007 r. (Dz.U. Nr 171, poz. 1209)


 

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA