REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwoty wolne od potrąceń w 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Styczyńska

REKLAMA

Ponieważ od 1 stycznia 2008 r. znacznie wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę, wzrosła też kwota, jaką pracodawca musi pozostawić pracownikowi, dokonując potrąceń z jego wynagrodzenia za pracę.

 

 

Wynagrodzenie za pracę jest pod szczególną ochroną. Dlatego też przy dokonywaniu potrąceń pracodawca musi przestrzegać zasad ochronnych, wynikających z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p.

Kolejność i limity

Dwie podstawowe zasady przy potrąceniach to: kolejność ich dokonywania i dopuszczalne wysokości potrącanych kwot. Pracodawca ma obowiązek potrącać z wynagrodzenia (po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy) w następującej kolejności:

1) sumy egzekwowane na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych - do wysokości 3/5 wynagrodzenia (ten limit obowiązuje również w razie zbiegu potrąceń),

2) inne należności niż świadczenia alimentacyjne, egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych - do wysokości połowy wynagrodzenia,

3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi - do wysokości połowy wynagrodzenia,

4) kary pieniężne, nakładane przez pracodawcę w związku z odpowiedzialnością porządkową pracownika, przewidziane w art. 108 k.p. - za jedno przekroczenie lub jeden dzień nieobecności nieusprawiedliwionej kara nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary nie mogą być wyższe niż dziesiąta część wynagrodzenia, po dokonaniu potrąceń sum wymienionych w poprzednich punktach.

Są to potrącenia obowiązkowe, które powinny być dokonywane przed potrąceniami dobrowolnymi, na które pracownik musi wyrazić pisemną zgodę (np. składek związkowych czy spłaty pożyczki z kasy zapomogowo-pożyczkowej).

Kwoty wolne od potrąceń

Kolejna reguła przy potrąceniach to obowiązek pozostawienia pracownikowi kwoty wolnej. Obowiązuje ona jednak tylko przy zaspokajaniu świadczeń niealimentacyjnych, przy alimentacyjnych - jedyne ograniczenie to wymieniony wcześniej limit.

Pracodawca ma obowiązek zostawić pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy:

- minimalne wynagrodzenie za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,

- 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi,

- 90% minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu kar pieniężnych przewidzianych w art. 108 k.p.

Tak stanowi art. 871 § 1 k.p., nie przewidując przy tym uwzględniania składki zdrowotnej przy liczeniu kwot wolnych od potrąceń na poziomie ogólnym (nie w przypadku konkretnego pracownika). Jednak zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Głównego Inspektoratu Pracy, składka ta powinna być również tutaj brana pod uwagę (źródło: dodatek do Rzeczpospolitej, Dobra Firma z 19 października 2007 r. - „Cała składka zdrowotna obniża podstawę do potrąceń”).

Wyliczenia przedstawimy zatem według tego stanowiska, ale w tabeli pokażemy również kwoty wolne bez składki zdrowotnej, które są korzystniejsze dla pracownika.

Przy potrąceniach dobrowolnych kwota wolna stanowi:

- minimalne wynagrodzenie za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu należności na rzecz pracodawcy,

- 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu innych należności niż na rzecz pracodawcy.

Dane do obliczania

W 2008 r. minimalne wynagrodzenie z pracę wynosi 1126 zł brutto. Jednak nie tylko ono wpływa na wysokość kwoty wolnej od potrąceń. Oblicza się ją bowiem, uwzględniając następujące dane:

1) koszty uzyskania przychodu w 2008 r.: podstawowe - 111,25 zł miesięcznie (gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej) oraz podwyższone - 139,06 zł miesięcznie (gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę),

2) kwota zmniejszająca zaliczkę na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeśli pracownik złoży PIT-2 - 48,90 zł (1/12 × 586,85 zł),

3) składka zdrowotna - 9%, czyli bez zmian w stosunku do roku poprzedniego,

4) składka na ubezpieczenie rentowe - 1,5% (w części finansowanej przez pracownika, obniżona o 2 punkty procentowe, gdyż do końca 2007 r. obowiązywało 3,5%).

Sposób obliczenia kwoty wolnej ze składką zdrowotną

Instrukcję obliczania kwoty wynagrodzenia wolnej od potrąceń pokażemy na przykładzie pracownika mającego podstawowe koszty uzyskania przychodu, z uwzględnieniem składki zdrowotnej, w dwóch wariantach. W wariancie I przyjmiemy założenie, że złożył on oświadczenie PIT-2, natomiast w wariancie II - że nie złożył takiego oświadczenia.

Krok 1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne, tj. emerytalną (9,76%), rentową (1,5%), i chorobową (2,45%), finansowane przez pracownika. Przy obliczaniu kwoty wolnej dopuszczalne jest stosowanie zsumowanych składek, dlatego użyjemy ich sumy, czyli 13,71% minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto. Wynik będzie jednakowy dla obu wariantów obliczeń:

1126 zł × 13,71% = 154,37 zł.

Krok 2. Wyliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne, i to zarówno pełną, jak i odliczaną od podatku dochodowego (wynik ciągle jest jednakowy dla obu wariantów obliczeń):

- podstawa wymiaru: 1126 zł - 154,37 zł = 971,63 zł,

- pełna: 971,63 zł × 9% = 87,45 zł,

- do odliczenia od podatku: 971,63 zł × 7,75% = 75,30 zł.

Krok 3. Musimy obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy. Podstawę opodatkowania stanowi minimalne wynagrodzenie, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz podstawowe koszty uzyskania przychodów. Uzyskany wynik zaokrąglamy do pełnych złotych. Od tej kwoty obliczamy 19%. W sytuacji gdy pracownik składa PIT-2, odejmujemy od uzyskanego wyniku kwotę zmniejszającą, a jeśli nie składa - nie wykonujemy tego działania - pojawiają się więc dwa warianty wyliczeń. Kwoty będące efektem tych działań są zaliczkami na podatek dochodowy. Nie zaokrąglamy ich, ponieważ zaokrąglenie stosuje się tylko w przypadku obliczania faktycznie odprowadzanej zaliczki na podatek dochodowy, co tu nie ma miejsca.

1. Podstawa opodatkowania

1126 zł - (154,37 zł + 111,25 zł) = 860,38 zł, po zaokrągleniu 860 zł

2. Zaliczka na podatek

Wariant I

(860 zł × 19%) - 48,90 zł = 114,50 zł - 75,30 zł = 39,20 zł

Wariant II

860 zł × 19% = 163,40 zł - 75,30 zł = 88,10 zł

Krok 4.Ustalamy kwotę wynagrodzenia wolną od potrąceń. Odejmujemy od minimalnego wynagrodzenia brutto składki na ubezpieczenia społeczne, zaliczkę na podatek dochodowy oraz pełną składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Wariant I

1126 zł - (154,37 zł + 87,45 zł + 39,20 zł) = 844,98 zł

Wariant II

1126 zł - (154,37 zł + 87,45 zł + 88,10 zł) = 796,08 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podstawy prawne

- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1239)

- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588)

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1367)

- Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

- Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

- Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2007 r. (Dz.U. Nr 171, poz. 1209)


 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA