REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadania i uprawnienia głównego księgowego w administracji

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby zatrudnić daną osobę w charakterze głównego księgowego w sektorze finansów publicznych, musi ona spełniać określone kryteria. Jakie?

 

 

Z wyjątkiem kwestii głównego księgowego w sektorze finansów publicznych, polskie prawo nie reguluje zawodu księgowego. Nie ma więc ustanowionych prawnie kryteriów, które musiałaby spełniać osoba pracująca w tym charakterze na podstawie stosunku pracy. Oznacza to, że wymagania wobec takiego pracownika są uzależnione od indywidualnie przyjętych przez jednostkę zasad.

Dla porównania, w sytuacji gdy firma zleca czynności prowadzenia ksiąg rachunkowych podmiotowi zewnętrznemu, musi on posiadać uprawnienia do usługowego prowadząca księgi rachunkowych. Przepisy dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych obecnie znajdując się w rozporządzeniu ministra finansów z 18 lipca 2002 r. w tej sprawie.

Kryteria dla głównego księgowego

Jak zostało to wspomniane, inaczej jest w przypadku głównych księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Aby zatrudnić daną osobę w tym charakterze, musi ona spełniać kryteria, m.in. dotyczące wykształcenia i doświadczenia. Jedną z możliwości objęcia tego stanowiska jest właśnie posiadanie certyfikatu księgowego lub świadectwa kwalifikacyjnego uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (różnica w tych tytułach dotyczy sposobu ich zdobycia - poprzez egzamin lub odpowiednie wykształcenie). Ustawa o finansach publicznych w art. 45 ust. 1 definiuje głównego księgowego jako osobę, której powierzone są określone obowiązki i odpowiedzialność (patrz ramka). Wobec pozostałych osób zatrudnionych w działach księgowości, które nie spełniają tych kryteriów, wymagania wobec kandydata określa pracodawca.

W przypadku głównego księgowego w pierwszej kolejności muszą być spełnione podstawowe warunki zawarte w art. 45 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Według tego przepisu może nim być tylko osoba, która:

- posiada obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że przepisy odrębne uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego;

- ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;

- nie była prawomocnie skazana za przestępstwa: przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe.

Wykształcenie i praktyka

Ponadto główny księgowy musi spełniać jedeno z dodatkowych kryteriów. Po pierwsze, przy założeniu, że kandydat ma co najmniej trzyletnią praktykę w księgowości musi dowieść, że ukończył ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe.

Z kolei, jeżeli nie ma wyższego wykształcenia, ale ukończył średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną, musi posiadać co najmniej sześcioletnią praktykę.

Głównym księgowym w sektorze finansów publicznych może być również biegły rewident (wpisany do rejestru na podstawie odrębnych przepisów) lub posiadacz świadectwa kwalifikacyjnego uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub certyfikatu księgowego, wydane na podstawie odrębnych przepisów (czyli obecnie rozporządzenia).

Jak można zdobyć uprawnienia

Zdobycie uprawnień biegłego rewidenta jest długotrwałe. W tym przypadku, oprócz innych wymagań, należy zdać 11 egzaminów (10 pisemnych i egzamin dyplomowy w formie ustnej), odbyć praktykę i aplikację.

Łatwiej jest w przypadku uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat można uzyskać na dwa sposoby. Po pierwsze, bez zdawania egzaminu. Uprawnienia w ten sposób mogą otrzymać osoby, które udokumentują trzyletnią praktykę w księgowości oraz uzyskały odpowiednie wykształcenie. Zapewnia je tytuł magistra zdobyty na kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość (lub o specjalności innej niż rachunkowość, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym dla specjalności rachunkowość w danej uczelni). Druga możliwość to ukończenie studiów podyplomowych z zakresu rachunkowości.

Bezwzględnym warunkiem jest jednak uzyskanie tego wykształcenia na uczelniach mających prawo do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych (można to sprawdzić na stronie: www.pan.pl/ck/).

Drugą możliwością zdobycia certyfikatu jest przystąpienie do egzaminu. W tym przypadku będzie konieczne udokumentowanie dwuletniej praktyki i co najmniej średniego wykształcenia.

Należy jednak pamiętać, że za praktykę w księgowości, wymaganą przy uzyskaniu certyfikatu zgodnie z obecnym stanem prawnym, uważa się wykonywanie - na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej - czynności:

- o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2, 4 lub 5 ustawy o rachunkowości na zasadach w niej określonych, tj. prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym; wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego; sporządzanie sprawozdań finansowych;

- lub w ramach badania sprawozdania finansowego, pod nadzorem biegłego rewidenta.

Oznacza to, że praktykę w księgowości można nabyć, jeżeli w ramach obowiązków zawodowych wykonywana jest choćby jedna z wymienionych czynności. Doświadczenia nie daje natomiast prowadzenie książki przychodów i rozchodów.

Osoby, które myślą o zdobyciu certyfikatu, powinny zwrócić uwagę na fakt, że już niedługo przepisy w tym zakresie ulegną zmianie. Przede wszystkim zostaną przeniesione do ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy od lipca 2010 r. wykluczą możliwość ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu.

KTO JEST GŁÓWNYM KSIĘGOWYM W SEKTORZE FINANSÓW PUBLICZNYCH

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:

- prowadzenia rachunkowości jednostki;

- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;

- dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;

- dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Rozporządzenie ministra finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2000 r. nr 120, poz. 1022 ze zm.).

- Art. 45 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA