REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2009 roku zmienią się zasady dotyczące otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli po 1 stycznia 2009 r. spółka kapitałowa będzie się przekształcać w inną spółkę kapitałową, nie będzie musiała zamykać i otwierać nowych ksiąg rachunkowych.

Obowiązek zamykania ksiąg rachunkowych pociąga za sobą konieczność sporządzenia sprawozdania finansowego. Jest to proces długotrwały i musi być poprzedzony przeprowadzeniem pracochłonnej inwentaryzacji. W związku z tym warto zwrócić uwagę na nowelizację ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r., która od początku 2009 roku wprowadzi możliwość rezygnacji z obowiązku otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych w jeszcze innych przypadkach niż jest to obecnie.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie niekonieczne

Z tego przywileju będą mogły skorzystać spółki kapitałowe przekształcające się w inne spółki kapitałowe, czyli przykładowo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Dotychczas możliwość rezygnacji z tego obowiązku istniała tylko w przypadku przekształcenia spółek osobowych oraz cywilnych w inne spółki osobowe. Dzięki możliwości odstąpienia od czynności zamykania i otwierania ksiąg przekształcane spółki nie muszą sporządzać sprawozdania finansowego (na dzień zaistnienia tego zdarzenia), jak również składać zeznania podatkowego za okres do dnia przekształcenia. Składają tylko jedno zeznanie na koniec roku podatkowego.

Możliwość rezygnacji z zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych zostanie wprowadzona również od 2009 roku w przypadku jednostek, w stosunku do których została ogłoszona upadłość z możliwością zawarcia układu (art. 12 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości).

Przypomnijmy, że do 1 stycznia 2009 r. niezależnie od tego, czy sąd ogłasza upadłość z możliwością zawarcia układu, czy upadłość likwidacyjną jednostki muszą zamknąć księgi. Należy to uczynić na dzień poprzedzający postawienie jednostki w stan upadłości - nie później niż w ciągu trzech miesięcy od tego dnia. Na podstawie zamkniętych ksiąg rachunkowych obowiązkowe jest sporządzenie sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestie inwentaryzacji

Warto przypomnieć, że zgodnie z nowym brzmieniem przepisów inwentaryzację składników majątku przeprowadzać się będzie co do zasady m.in. na dzień zakończenia działalności przez jednostkę oraz na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji lub upadłości.

Natomiast zgodnie z dodanym do ustawy o rachunkowości art. 26 ust. 5 można będzie odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji: w przypadku ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu, jeżeli zgodnie z wcześniej wspomnianym przepisem (art. 12 ust. 3 pkt 3) jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych. W przypadku połączenia lub podziału jednostek, z wyjątkiem spółek kapitałowych, będzie to możliwe, jeżeli strony w drodze umowy pisemnej odstąpią od przeprowadzenia inwentaryzacji.

 

Od przyszłego roku modyfikacji ulegną również inne przepisy dotyczące inwentaryzacji.

Po pierwsze, wszystkie nieruchomości zarówno zaliczone do inwestycji, jak i środków trwałych będą mogły być inwentaryzowane raz na cztery lata. Nowe zasady weryfikacji majątku firmy obejmą również papiery wartościowe w formie zdematerializowanej. Według nowych przepisów, na dzień bilansowy inwentaryzacja tych składników majątku będzie się odbywała w drodze uzyskania odpowiednich potwierdzeń.

WAŻNE

Nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza przepis, zgodnie z którym prawa zaliczane do nieruchomości, np. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, można inwentaryzować drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otwieranie i zamykanie ksiąg od 2009 roku

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 1 ust. 7 ustawy z 18 marca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 63, poz. 393).

• Art. 12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA