REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2009 roku zmienią się zasady dotyczące otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli po 1 stycznia 2009 r. spółka kapitałowa będzie się przekształcać w inną spółkę kapitałową, nie będzie musiała zamykać i otwierać nowych ksiąg rachunkowych.

Obowiązek zamykania ksiąg rachunkowych pociąga za sobą konieczność sporządzenia sprawozdania finansowego. Jest to proces długotrwały i musi być poprzedzony przeprowadzeniem pracochłonnej inwentaryzacji. W związku z tym warto zwrócić uwagę na nowelizację ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r., która od początku 2009 roku wprowadzi możliwość rezygnacji z obowiązku otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych w jeszcze innych przypadkach niż jest to obecnie.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie niekonieczne

Z tego przywileju będą mogły skorzystać spółki kapitałowe przekształcające się w inne spółki kapitałowe, czyli przykładowo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Dotychczas możliwość rezygnacji z tego obowiązku istniała tylko w przypadku przekształcenia spółek osobowych oraz cywilnych w inne spółki osobowe. Dzięki możliwości odstąpienia od czynności zamykania i otwierania ksiąg przekształcane spółki nie muszą sporządzać sprawozdania finansowego (na dzień zaistnienia tego zdarzenia), jak również składać zeznania podatkowego za okres do dnia przekształcenia. Składają tylko jedno zeznanie na koniec roku podatkowego.

Możliwość rezygnacji z zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych zostanie wprowadzona również od 2009 roku w przypadku jednostek, w stosunku do których została ogłoszona upadłość z możliwością zawarcia układu (art. 12 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości).

Przypomnijmy, że do 1 stycznia 2009 r. niezależnie od tego, czy sąd ogłasza upadłość z możliwością zawarcia układu, czy upadłość likwidacyjną jednostki muszą zamknąć księgi. Należy to uczynić na dzień poprzedzający postawienie jednostki w stan upadłości - nie później niż w ciągu trzech miesięcy od tego dnia. Na podstawie zamkniętych ksiąg rachunkowych obowiązkowe jest sporządzenie sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestie inwentaryzacji

Warto przypomnieć, że zgodnie z nowym brzmieniem przepisów inwentaryzację składników majątku przeprowadzać się będzie co do zasady m.in. na dzień zakończenia działalności przez jednostkę oraz na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji lub upadłości.

Natomiast zgodnie z dodanym do ustawy o rachunkowości art. 26 ust. 5 można będzie odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji: w przypadku ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu, jeżeli zgodnie z wcześniej wspomnianym przepisem (art. 12 ust. 3 pkt 3) jednostka nie zamyka ksiąg rachunkowych. W przypadku połączenia lub podziału jednostek, z wyjątkiem spółek kapitałowych, będzie to możliwe, jeżeli strony w drodze umowy pisemnej odstąpią od przeprowadzenia inwentaryzacji.

 

Od przyszłego roku modyfikacji ulegną również inne przepisy dotyczące inwentaryzacji.

Po pierwsze, wszystkie nieruchomości zarówno zaliczone do inwestycji, jak i środków trwałych będą mogły być inwentaryzowane raz na cztery lata. Nowe zasady weryfikacji majątku firmy obejmą również papiery wartościowe w formie zdematerializowanej. Według nowych przepisów, na dzień bilansowy inwentaryzacja tych składników majątku będzie się odbywała w drodze uzyskania odpowiednich potwierdzeń.

WAŻNE

Nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza przepis, zgodnie z którym prawa zaliczane do nieruchomości, np. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, można inwentaryzować drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otwieranie i zamykanie ksiąg od 2009 roku

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 1 ust. 7 ustawy z 18 marca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 63, poz. 393).

• Art. 12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA