REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje KSeF dobiegły końca. Co udało się ustalić? MF planuje wydać „Podręcznik KSeF”

Konsultacje KSeF z przedstawicielami różnych branż. Co udało się ustalić?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Konsultacje Ministerstwa Finansów z przedsiębiorcami dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dobiegły końca. Podczas spotkań przedyskutowano kluczowe aspekty związane z wprowadzeniem systemu i jego funkcjami.

O wnioskach ze spotkań konsultacyjnych i obietnicach resortu finansów w zakresie FSeF opowiadają przedstawiciele Exorigo-Upos, którzy uczestniczyli w konsultacjach.

REKLAMA

Autopromocja

Konsultacje KSeF z przedstawicielami różnych branż

Chociaż sektor publiczny w UE powszechnie korzysta z e-faktur, wprowadzenie elektronicznego fakturowania w transakcjach B2B odbywa się w różnym tempie w poszczególnych krajach. W Polsce od 1 stycznia 2022 roku trwa okres przejściowy, a przedsiębiorcy mogą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

KSeF pierwotnie miał być obowiązkowy od lipca 2024 roku. Zostanie jednak wdrożony w późniejszym terminie. Planowane jest zakończenie prac legislacyjnych do końca czerwca br., a start obligatoryjnego KSeF najwcześniej 1 stycznia 2025 r. Decyzja o przesunięciu terminu została podjęta po uwzględnieniu opinii przedsiębiorców oraz diagnozie błędów w systemie.

Aby możliwie najlepiej odpowiedzieć na potrzeby przyszłych użytkowników programu, Ministerstwo Finansów zorganizowało konsultacje na temat KSeF z przedstawicielami różnych branż. W trakcie spotkań omówiono szereg istotnych kwestii związanych z Krajowym Systemem e-Faktur. Wnioski będą kluczowe dla dalszych prac legislacyjnych i technicznych nad systemem, który ma zrewolucjonizować proces fakturowania i podatkowych kontroli w Polsce.

Obowiązek stosowania identyfikatora płatności

REKLAMA

Jednym z tematów dyskusji był obowiązek stosowania identyfikatora płatności. Pomimo zgłaszanych postulatów o zmianie, stanowisko Ministerstwa Finansów w tej kwestii pozostało niezmienne i wspomniane identyfikatory zostaną w KSeF w dotychczasowej formie. Istotną rolę odegrało również omówienie kwestii ewentualnych kar za niewdrożenie przepisów oraz propozycje przesunięcia terminu obowiązkowego stosowania identyfikatora płatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Małych podatników martwią dodatkowe zadania, takie jak przepisywanie numeru KSeF do tytułu przelewu w aplikacji bankowej. W praktyce, korzystanie z tych przepisów nie powinno zwiększyć obciążenia pracą, ponieważ numer KSeF będzie widoczny na wizualizacji dokumentu, ułatwiając jego umieszczenie w tytule przelewu. Istnieje jednak obawa, że wprowadzenie identyfikatora płatności może prowadzić do większej liczby błędów związanych z jego długością, szczególnie gdy kod będzie miał 35 znaków. Przedsiębiorcy zgłaszali również obawy, czy poniesione nakłady przyniosą faktyczne korzyści. Obowiązkowy numer KSeF w tytule przelewu nie pokryje wszystkich płatności, np. US w ten sposób nie dowie się o opłaceniu wszystkich faktur, jak również podatnicy i tak będą musieli przekazywać biznesową informację, której numer KSeF nie realizuje, w tym np. płatności częściowe, kompensaty, płatności za odsetki itd. - mówi Michał Sosnowski, ekspert ds. KSeF Exorigo-Upos.

Uwagi dotyczące dostępu do danych w KSeF i fałszowania faktur

Przedstawiciele branży faktoringowej zgłaszali uwagi dotyczące dostępu do danych w KSeF oraz zauważali problemy związane z fałszywymi fakturami i oszustwami. Branża postulowała ponadto o dostęp do faktur w KSeF, nawet gdy faktor nie jest wskazany. Ministerstwo Finansów nie przewiduje jednak udostępniania tych danych stronom trzecim, twierdząc, że decyzje w tej sprawie należą do wystawcy faktury. W planach jest wprowadzenie zmian w dostępie anonimowym poprzez stosowanie QR kodów lub skrótów kryptograficznych plików XML.

Konsultacje dotyczyły również branży paliwowej, gdzie kluczowym wyzwaniem jest obsługa klienta na stacji benzynowej, w tym zagadnienia związane z czasem procesowania faktur oraz dostępnością systemu KSeF. Obecnie popularną praktyką na stacjach jest stosowanie faktur fiskalnych, które zgodnie z planem powinny zostać wycofane wraz z początkiem 2025 roku, ale termin prawdopodobnie zostanie przesunięty w związku z odwołaniem obowiązkowego KSeF od lipca 2024. Postulowano więc możliwość drukowania faktur VAT na drukarce fiskalnej jako wydruków niefiskalnych.

Faktury B2B i B2C oraz data wystawienia faktury

Dodatkowo, pojawiały się głosy dotyczące potrzeby rozróżnienia faktur B2B i B2C oraz zapewnienia swobody w określaniu daty wystawienia faktury zgodnie z umową między kontrahentami. Zaproponowano też, aby nie rezygnować z not korygujących i umożliwić poprawienie drobnych błędów niezwiązanymi z podatkami w formie noty, zamiast wymagać wprowadzenia zmian poprzez faktury korygujące.

- Wspólna potrzeba to jasne wytyczne dotyczące rozróżnienia faktur B2B od B2C dla podatników lub systemu podatkowego. Również często poruszany jest temat terminów płatności, które muszą być zgodne z umową między kontrahentami, ale zależą od daty dostarczenia faktury, a ta jest warunkowana wystawieniem w KSeF, na co sprzedawca nie ma wpływu. W związku z tym proponuje się większą swobodę w określaniu daty wystawienia faktury i warunków płatności. Pojawiły się także kwestie umieszczania dodatkowych danych poza schematem e-faktury, np. załączników, co jest potrzebne ze względu na różne regulacje branżowe - dodaje Michał Sosnowski.

MF planuje wydać „Podręcznik KSeF”

Ministerstwo Finansów kontynuuje dialog z przedstawicielami różnych sektorów gospodarki, aby zapewnić skuteczne i wyważone wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, uwzględniając specyfikę każdej branży. Przedstawiciele resortu zapowiedzieli także szeroką akcję szkoleniową. Od kwietnia do maja br. w każdym z 400 urzędów skarbowych w Polsce przedsiębiorcy będą mogli uczestniczyć w praktycznych warsztatach z wykorzystania darmowego oprogramowania, takiego jak Aplikacja Podatnika i e-mikrofirma. Ponadto, firmy będą miały możliwość skorzystania z infolinii wsparcia. Resort planuje także wydać „Podręcznik KSeF”, który będzie szczegółowo omawiał wszystkie kwestie związane z fakturami ustrukturyzowanymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA