REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać

Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać
Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Transport zboża z Ukrainy, wracającego do Polski z innego kraju UE, możemy jedynie cofać. Rozważamy, czy nie powinno tutaj dojść do zmiany przepisów - powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk.

Zboże monitorowane systemem SENT

Monitoringiem z użyciem systemu SENT zostało objęte zboże - każdy transport, w którym przewozi się powyżej pół tony zboża, jaja – każdy transport ponad 900 sztuk, mięso drobiowe – transporty powyżej 250 kg, a także miód pszczeli, jeśli waga przewożonego towaru przekracza 10 kg. Przy czym monitoringowi podlega zarówno przewóz tych towarów między państwami UE, który przebiega przez terytorium Polski – np. z Litwy do Niemiec – a także wwóz tych towarów z innych krajów UE do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów” – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk.

Zaznaczył, że obecnie trudno jest powiedzieć, jak dużo transportów będzie monitorowanych w ramach tych nowych obowiązków.

„To pokaże dopiero praktyka. Natomiast my już w przeszłości radziliśmy sobie z dużą liczbą transportów. Kiedy wdrażaliśmy system SENT, objęto nim transporty paliw, których była bardzo duża liczba; potem do systemu włączono odpady czy leki zagrożone brakiem dostępności. W przeszłości rozszerzenie SENT o nowe grupy towarowe nie powodowało problemów. Nie obawiamy się, że teraz dojdzie do takiego obciążenia systemu, że będzie on działał wolniej, czy żeby były jakieś problemy techniczne” – przekazał szef KAS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrole. Problem transportu powrotnego

Zbaraszczuk przyznał, że przynajmniej w początkowym okresie można się spodziewać częstszych niż wcześniej kontroli dotyczących wypełniania nowych obowiązków przez przewoźników.

„Chodzi o sytuację, kiedy zboże ukraińskie wyjedzie np. na Litwę, tam zostanie dopuszczone do obrotu, a następnie będzie chciało do nas wrócić. Taki wjazd, czyli taki transport powrotny, także musi być zgłoszony w SENT. Przy czym trzeba pamiętać, że taki wwóz jest zakazany, bo z rozporządzenia ministra rozwoju i technologii wynika, że zakaz przywozu dotyczy towarów z terytorium Ukrainy oraz towarów pochodzących z Ukrainy” – zaznaczył wiceminister finansów.

Zapowiedział, że Krajowa Administracja Skarbowa zrobi wszystko, żeby uniemożliwić ponowny wjazd zboża i innych towarów z Ukrainy do Polski.

„Będziemy prowadzić szeroką działalność analityczną, będziemy prowadzić szeroką działalność kontrolną na drogach i jeśli będzie trzeba również kontrole u importerów zboża” – zapowiedział szef KAS.

Zastrzegł, że obecnie nie jest planowane zwiększenie liczby funkcjonariuszy zajmujących się kontrolą wypełniania przez przewoźników obowiązków nałożonych w ramach systemu SENT, ale nie wyklucza tego w przyszłości.

„Nie będziemy tej liczby zwiększać, dopóki nie zauważymy, że dzieje się coś niepokojącego i że powinniśmy zwiększyć liczbę kontroli. A więc dopóki nie okaże się na przykład, że liczba transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego zboża rośnie w istotny sposób. Albo dopóki nie pojawią się informacje, że ukraińskie zboże po wywiezieniu za granicę wraca do nas w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych. To byłby dla nas sygnał do tego, żeby zintensyfikować kontrole” – wyjaśnił Bartosz Zbaraszczuk.

Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać

Szef KAS przyznał, że administracja skarbowa nie ma na chwilę obecną możliwości nałożenia kar w stosunku do przewoźników transportów produktów żywnościowych z Ukrainy, które wracałyby do nas w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

„Jeśli wwóz zakazanych produktów nastąpiłby przez granicę zewnętrzną Unii Europejskiej, to możemy karać odpowiedzialnego za to przewoźnika. Ale jeśli do wwozu dochodzi w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, wówczas możemy jedynie cofać taki transport na granicę. Choć rozważamy, czy nie powinno tutaj dojść do zmiany przepisów” – powiedział PAP wiceminister.

Dodał, że przewoźnicy zostali poinformowani o tym, że system SENT objął nowe rodzaje towarów. Przypomniał, że za niedotrzymanie obowiązków związanych z systemem grożą sankcje finansowe.

„Chcę podkreślić, że KAS stoi na straży obowiązującego prawa. Wykonujemy kontrole zgodnie z przepisami, w tym przypadku wykonujemy rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, a nasze działania służą ochronie rynku wewnętrznego” – podsumował Bartosz Zbaraszczuk. (PAP)

autor: Marek Siudaj
ms/ skr/

 

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA