REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać
Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Transport zboża z Ukrainy, wracającego do Polski z innego kraju UE, możemy jedynie cofać. Rozważamy, czy nie powinno tutaj dojść do zmiany przepisów - powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk.

Zboże monitorowane systemem SENT

Monitoringiem z użyciem systemu SENT zostało objęte zboże - każdy transport, w którym przewozi się powyżej pół tony zboża, jaja – każdy transport ponad 900 sztuk, mięso drobiowe – transporty powyżej 250 kg, a także miód pszczeli, jeśli waga przewożonego towaru przekracza 10 kg. Przy czym monitoringowi podlega zarówno przewóz tych towarów między państwami UE, który przebiega przez terytorium Polski – np. z Litwy do Niemiec – a także wwóz tych towarów z innych krajów UE do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów” – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk.

Zaznaczył, że obecnie trudno jest powiedzieć, jak dużo transportów będzie monitorowanych w ramach tych nowych obowiązków.

„To pokaże dopiero praktyka. Natomiast my już w przeszłości radziliśmy sobie z dużą liczbą transportów. Kiedy wdrażaliśmy system SENT, objęto nim transporty paliw, których była bardzo duża liczba; potem do systemu włączono odpady czy leki zagrożone brakiem dostępności. W przeszłości rozszerzenie SENT o nowe grupy towarowe nie powodowało problemów. Nie obawiamy się, że teraz dojdzie do takiego obciążenia systemu, że będzie on działał wolniej, czy żeby były jakieś problemy techniczne” – przekazał szef KAS.

REKLAMA

Kontrole. Problem transportu powrotnego

Zbaraszczuk przyznał, że przynajmniej w początkowym okresie można się spodziewać częstszych niż wcześniej kontroli dotyczących wypełniania nowych obowiązków przez przewoźników.

„Chodzi o sytuację, kiedy zboże ukraińskie wyjedzie np. na Litwę, tam zostanie dopuszczone do obrotu, a następnie będzie chciało do nas wrócić. Taki wjazd, czyli taki transport powrotny, także musi być zgłoszony w SENT. Przy czym trzeba pamiętać, że taki wwóz jest zakazany, bo z rozporządzenia ministra rozwoju i technologii wynika, że zakaz przywozu dotyczy towarów z terytorium Ukrainy oraz towarów pochodzących z Ukrainy” – zaznaczył wiceminister finansów.

Zapowiedział, że Krajowa Administracja Skarbowa zrobi wszystko, żeby uniemożliwić ponowny wjazd zboża i innych towarów z Ukrainy do Polski.

„Będziemy prowadzić szeroką działalność analityczną, będziemy prowadzić szeroką działalność kontrolną na drogach i jeśli będzie trzeba również kontrole u importerów zboża” – zapowiedział szef KAS.

Zastrzegł, że obecnie nie jest planowane zwiększenie liczby funkcjonariuszy zajmujących się kontrolą wypełniania przez przewoźników obowiązków nałożonych w ramach systemu SENT, ale nie wyklucza tego w przyszłości.

„Nie będziemy tej liczby zwiększać, dopóki nie zauważymy, że dzieje się coś niepokojącego i że powinniśmy zwiększyć liczbę kontroli. A więc dopóki nie okaże się na przykład, że liczba transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego zboża rośnie w istotny sposób. Albo dopóki nie pojawią się informacje, że ukraińskie zboże po wywiezieniu za granicę wraca do nas w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych. To byłby dla nas sygnał do tego, żeby zintensyfikować kontrole” – wyjaśnił Bartosz Zbaraszczuk.

Szef KAS: transport zboża z Ukrainy wracającego do Polski z innego kraju UE możemy jedynie cofać

Szef KAS przyznał, że administracja skarbowa nie ma na chwilę obecną możliwości nałożenia kar w stosunku do przewoźników transportów produktów żywnościowych z Ukrainy, które wracałyby do nas w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

„Jeśli wwóz zakazanych produktów nastąpiłby przez granicę zewnętrzną Unii Europejskiej, to możemy karać odpowiedzialnego za to przewoźnika. Ale jeśli do wwozu dochodzi w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, wówczas możemy jedynie cofać taki transport na granicę. Choć rozważamy, czy nie powinno tutaj dojść do zmiany przepisów” – powiedział PAP wiceminister.

Dodał, że przewoźnicy zostali poinformowani o tym, że system SENT objął nowe rodzaje towarów. Przypomniał, że za niedotrzymanie obowiązków związanych z systemem grożą sankcje finansowe.

„Chcę podkreślić, że KAS stoi na straży obowiązującego prawa. Wykonujemy kontrole zgodnie z przepisami, w tym przypadku wykonujemy rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, a nasze działania służą ochronie rynku wewnętrznego” – podsumował Bartosz Zbaraszczuk. (PAP)

autor: Marek Siudaj
ms/ skr/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe stawki za badania techniczne pojazdów od 19 września – sprawiedliwe, zbalansowane i jedne z najniższych w Europie. Co muszą wiedzieć kierowcy?

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA