REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki formalne związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Poniższa publikacja jest drugą częścią cyklu, skierowanego do osób planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą. Procedurę podejmowania działalności należy rozpocząć od wyboru rodzaju działalności, którą będziemy w przyszłości prowadzić, a także następnie wyboru formy prawnej tej działalności. Jest to istotne z tego względu, że przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej należy zgłosić jej wpis do właściwego rejestru, a niektóre rodzaje działalności można prowadzić jedynie w określonej formie. Natomiast, przy wyborze rodzaju działalności należy również przeanalizować ewentualną konieczność uzyskania zezwolenia, czy też koncesji.

Na początku, gdy wybieramy rodzaj działalności, warto przeanalizować odpowiednie przepisy, aby upewnić się czy prowadzenie tej działalności nie wymaga np. koncesji czy też zezwolenia. W Polsce istnieje obowiązek uzyskania koncesji m.in. na działalność związaną z prowadzeniem kasyn gry (przy której istnieje również wiele dodatkowych obostrzeń wynikających z ustawy o grach hazardowych). Dodatkowo, również wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją, ochrona osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. Natomiast, zezwolenie będzie nam niezbędne, jeżeli planujemy wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej będzie konieczne jeżeli planujemy rozpocząć działalność w zakresie np. prowadzenia stacji kontroli pojazdów, prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, czy też wytwarzania wyrobów tytoniowych. W przypadku koncesji i zezwoleń należy wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W przypadku działalności regulowanej wystarczy złożenie oświadczenia o spełnianiu koniecznych warunków. Działalność można rozpocząć dopiero po uzyskaniu koncesji bądź zezwolenia Natomiast w odniesieniu do działalności regulowanej,  można ją rozpocząć także po upływie 14 dni od złożenia wspomnianego oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nie podjął w tym czasie żadnego działania. Wówczas, wystarczy powiadomić organ o rozpoczęciu działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy już jesteśmy zdecydowani, w jakim zakresie chcemy prowadzić działalność, możemy zacząć się zastanawiać nad wyborem formy prawnej i załatwianiem związanych z tym formalności. Należy podkreślić, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (dalej „wpis do ewidencji”) albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”) zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz. U. 2007, Nr 155, poz. 1095).

Co ważne i dość wygodne dla początkujących przedsiębiorców, od 31 marca 2009 r. obowiązuje tzw. zasada „jednego okienka” w zakresie rejestracji działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców w Polsce. Zasada ta dotyczy rejestracji działalności podmiotów, które podlegają wpisowi do ewidencji lub wpisowi do KRS.

Wpisowi do ewidencji podlegają tylko przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Ewidencję zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. 1999, Nr. 101, poz. 1178) prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Należy, przy tym zaznaczyć, że wniosek o wpis do ewidencji, podobnie jak i wniosek o zmianę wpisu, nie podlega opłacie. Wpis dokonywany jest niezwłocznie po otrzymaniu podpisanego wniosku i z urzędu doręcza się przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o wpis jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W założeniu wniosek będzie również jednocześnie zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, jednakże na razie zgłoszenie płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych musimy złożyć samodzielnie, niezależnie od złożenia wniosku o wpis do ewidencji. Podobnie, jak i zgłoszenie płatnika podatku od towarów i usług, które również należy zgłosić samodzielnie i takie zgłoszenie podlega opłacie w wysokości 160 zł.

W przypadku wyboru działalności w formie spółki osobowej (tj. spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej) lub kapitałowej (tj. akcyjnej, czy też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) rejestracji dokonujemy w KRS. Rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Wymagane formularze dostępne są w sądach.

Kiedy warto pomyśleć o spółce jako właściwej formie prawnej planowanej działalności i którą formę najlepiej wybrać, żeby była jak najmniej skomplikowana? Przy odpowiedzi na to pytanie, warto podkreślić, że niektóre rodzaje spółek tak jak spółka partnerska zarezerwowane są wyłącznie dla osób wykonujących wolne zawody, tj. np. radców prawnych, architektów, lekarzy. Gdy planujemy rozpocząć własną działalność wspólnie z inną osobą lub innymi osobami, albo gdy mamy określoną ilość kapitału i chcemy do niego ograniczyć naszą odpowiedzialność za zobowiązania naszego przedsiębiorstwa warto zastanowić się nad przeanalizowaniem przepisów dotyczących spółek lub nad konsultacją z prawnikiem, aby wybrać dla danego rodzaju działalności najlepszą formę prawną i przy tym np. ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową za zobowiązania spółki. Gdyż należy podkreślić, że spółka po rejestracji jest odrębnym bytem prawnym od tworzących ją wspólników.

Warto przy tym zaznaczyć, że spółka cywilna, która w powszechnej opinii może być uważana również za spółkę, jest nią tylko z nazwy. W gruncie rzeczy regulują ją zupełnie odrębne przepisy i nie jest to spółka, a jedynie umowa cywilnoprawna zawarta między wspólnikami.

Gdy wiemy już jaka działalność nas interesuje i jaką wybierzemy formę prawną, możemy zacząć załatwiać wszelkie formalności we właściwych urzędach. Ale to dopiero początek! Co do formalności, które obciążają przedsiębiorców, co miesiąc, będą mogli Państwo przeczytać już w kolejnej części naszej publikacji.

Barbara Jureczek, Aneta Wrona

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA