REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki formalne związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Poniższa publikacja jest drugą częścią cyklu, skierowanego do osób planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą. Procedurę podejmowania działalności należy rozpocząć od wyboru rodzaju działalności, którą będziemy w przyszłości prowadzić, a także następnie wyboru formy prawnej tej działalności. Jest to istotne z tego względu, że przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej należy zgłosić jej wpis do właściwego rejestru, a niektóre rodzaje działalności można prowadzić jedynie w określonej formie. Natomiast, przy wyborze rodzaju działalności należy również przeanalizować ewentualną konieczność uzyskania zezwolenia, czy też koncesji.

Na początku, gdy wybieramy rodzaj działalności, warto przeanalizować odpowiednie przepisy, aby upewnić się czy prowadzenie tej działalności nie wymaga np. koncesji czy też zezwolenia. W Polsce istnieje obowiązek uzyskania koncesji m.in. na działalność związaną z prowadzeniem kasyn gry (przy której istnieje również wiele dodatkowych obostrzeń wynikających z ustawy o grach hazardowych). Dodatkowo, również wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją, ochrona osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. Natomiast, zezwolenie będzie nam niezbędne, jeżeli planujemy wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej będzie konieczne jeżeli planujemy rozpocząć działalność w zakresie np. prowadzenia stacji kontroli pojazdów, prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, czy też wytwarzania wyrobów tytoniowych. W przypadku koncesji i zezwoleń należy wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W przypadku działalności regulowanej wystarczy złożenie oświadczenia o spełnianiu koniecznych warunków. Działalność można rozpocząć dopiero po uzyskaniu koncesji bądź zezwolenia Natomiast w odniesieniu do działalności regulowanej,  można ją rozpocząć także po upływie 14 dni od złożenia wspomnianego oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nie podjął w tym czasie żadnego działania. Wówczas, wystarczy powiadomić organ o rozpoczęciu działalności.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Gdy już jesteśmy zdecydowani, w jakim zakresie chcemy prowadzić działalność, możemy zacząć się zastanawiać nad wyborem formy prawnej i załatwianiem związanych z tym formalności. Należy podkreślić, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (dalej „wpis do ewidencji”) albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”) zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz. U. 2007, Nr 155, poz. 1095).

Co ważne i dość wygodne dla początkujących przedsiębiorców, od 31 marca 2009 r. obowiązuje tzw. zasada „jednego okienka” w zakresie rejestracji działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców w Polsce. Zasada ta dotyczy rejestracji działalności podmiotów, które podlegają wpisowi do ewidencji lub wpisowi do KRS.

Wpisowi do ewidencji podlegają tylko przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Ewidencję zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. 1999, Nr. 101, poz. 1178) prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Należy, przy tym zaznaczyć, że wniosek o wpis do ewidencji, podobnie jak i wniosek o zmianę wpisu, nie podlega opłacie. Wpis dokonywany jest niezwłocznie po otrzymaniu podpisanego wniosku i z urzędu doręcza się przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wniosek o wpis jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W założeniu wniosek będzie również jednocześnie zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, jednakże na razie zgłoszenie płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych musimy złożyć samodzielnie, niezależnie od złożenia wniosku o wpis do ewidencji. Podobnie, jak i zgłoszenie płatnika podatku od towarów i usług, które również należy zgłosić samodzielnie i takie zgłoszenie podlega opłacie w wysokości 160 zł.

W przypadku wyboru działalności w formie spółki osobowej (tj. spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej) lub kapitałowej (tj. akcyjnej, czy też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) rejestracji dokonujemy w KRS. Rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Wymagane formularze dostępne są w sądach.

Kiedy warto pomyśleć o spółce jako właściwej formie prawnej planowanej działalności i którą formę najlepiej wybrać, żeby była jak najmniej skomplikowana? Przy odpowiedzi na to pytanie, warto podkreślić, że niektóre rodzaje spółek tak jak spółka partnerska zarezerwowane są wyłącznie dla osób wykonujących wolne zawody, tj. np. radców prawnych, architektów, lekarzy. Gdy planujemy rozpocząć własną działalność wspólnie z inną osobą lub innymi osobami, albo gdy mamy określoną ilość kapitału i chcemy do niego ograniczyć naszą odpowiedzialność za zobowiązania naszego przedsiębiorstwa warto zastanowić się nad przeanalizowaniem przepisów dotyczących spółek lub nad konsultacją z prawnikiem, aby wybrać dla danego rodzaju działalności najlepszą formę prawną i przy tym np. ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową za zobowiązania spółki. Gdyż należy podkreślić, że spółka po rejestracji jest odrębnym bytem prawnym od tworzących ją wspólników.

Warto przy tym zaznaczyć, że spółka cywilna, która w powszechnej opinii może być uważana również za spółkę, jest nią tylko z nazwy. W gruncie rzeczy regulują ją zupełnie odrębne przepisy i nie jest to spółka, a jedynie umowa cywilnoprawna zawarta między wspólnikami.

Gdy wiemy już jaka działalność nas interesuje i jaką wybierzemy formę prawną, możemy zacząć załatwiać wszelkie formalności we właściwych urzędach. Ale to dopiero początek! Co do formalności, które obciążają przedsiębiorców, co miesiąc, będą mogli Państwo przeczytać już w kolejnej części naszej publikacji.

Barbara Jureczek, Aneta Wrona

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA