REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż dokonana w trakcie zawieszenia działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w trakcie zawieszenia działalności można dokonać sprzedaży środka trwałego i wyposażenia (np. komputera)? Czy trzeba w takim przypadku rozliczyć VAT?

Każdy przedsiębiorca, w sytuacjach określonych przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, może zawiesić prowadzoną działalność gospodarczą na okres od jednego do 24 miesięcy. W tym czasie zasadniczo nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przysługuje mu natomiast prawo m.in. do:

REKLAMA

REKLAMA

1) wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

2) przyjmowania należności lub regulowania zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia działalności gospodarczej,

3) zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia.

REKLAMA

Musi ponadto wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czynny podatnik VAT, który zawiesił działalność gospodarczą na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, nie ma zasadniczo obowiązku składania deklaracji VAT za te okresy rozliczeniowe, których zawieszenie dotyczy. Zezwala mu na to przepis art. 99 ust. 7a ustawy o VAT. Żaden z przepisów ustawy nie zakazuje natomiast składania deklaracji VAT w okresie zawieszenia działalności z wykazywanymi w nich kwotami podatku naliczonego od ponoszonych w tym okresie kosztów, np. związanych z utrzymaniem siedziby, zapłatą raty leasingowej za samochód.

Powyższe zwolnienie ze składania deklaracji nie dotyczy natomiast:

1) podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy o VAT,

2) podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem,

4) okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

5) okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Z analizy powyższych regulacji wynika zatem, że firma ma prawo do sprzedaży komputera w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, który stanowi jej środek trwały lub wyposażenie, niezależnie od tego, czy korzysta z prawa do nieskładania deklaracji VAT w okresie zawieszenia, czy nie. W takiej sytuacji firma będzie miała obowiązek opodatkowania i udokumentowania tej transakcji na zasadach ogólnych. Zobowiązana będzie również do złożenia deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym powstanie obowiązek podatkowy od sprzedaży komputera.

PRZYKŁAD

Firma prowadzona przez osobę fizyczną zawiesiła działalność gospodarczą z dniem 1 lipca 2010 r. Od tego momentu nie składa deklaracji VAT. W listopadzie sprzedała komputer stanowiący wyposażenie firmy za kwotę 1830 zł, w tym VAT 330 zł. W związku z tym złożyła deklarację za listopad, wykazując w niej odpowiednio: obrót w kwocie 1500 zł (poz. 29) i należny VAT - 330 zł (poz. 30).

Omawiana sytuacji nie będzie wskazywała jednak na to, że firma wznowiła działalność. Okres zawieszenia działalności będzie trwał nadal. Natomiast złożenie deklaracji za okres dokonania sprzedaży komputera należy potraktować jako zdarzenie sporadyczne i stanowiące wypełnienie ustawowego obowiązku wynikającego z art. 99 ust. 7b pkt 5 ustawy.

Podsumowując, w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo do sprzedaży środków trwałych oraz wyposażenia. Należy wówczas opodatkować i udokumentować ich sprzedaż na zasadach ogólnych oraz złożyć deklarację VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od dokonanej transakcji.

Anna Potocka

Podstawa prawna:

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 1 i 4, art. 99 ust. 7a i 7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA