REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia dla przedsiębiorców w okresie zawieszenia działalności

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zawiesza działalność gospodarczą, będzie zwolniony z obowiązku: prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania, badania, składania w sądzie rejestrowym oraz składania do publikacji sprawozdania finansowego oraz sporządzania i składania sprawozdania z działalności. Warunkiem zwolnienia jest zawieszenie działalności przez okres pełnego roku obrotowego. Dlatego w praktyce będzie można korzystać z tej możliwości dopiero w 2012 r., chyba że rok obrotowy jednostki jest inny niż rok kalendarzowy.

Jak zawiesić działalność przedsiębiorców

Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej wynika z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: usdg). Działalność gospodarczą mogą zawiesić przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy. Do wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca załącza oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zawiesić działalność spółek handlowych

Spółki handlowe podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: KRS) mają obowiązek poinformowania o zawieszeniu i wznowieniu działalności na podstawie przepisów o KRS. Wniosek KRS-Z62 należy złożyć nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Jak zawiesić działalność pozostałych podmiotów

Zawieszenie działalności przedsiębiorstw osób fizycznych oraz spółek cywilnych następuje na podstawie wniosku składanego do Ewidencji Działalności Gospodarczej (EDG-1). W przypadku spółek cywilnych wymagane jest zawieszenie działalności przez wszystkich wspólników.

Kto może być zwolniony z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych

Przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidywały do tej pory możliwości niesporządzania sprawozdania finansowego za okres zawieszenia działalności gospodarczej. Po wejściu w życie ustawy zmieniającej jednostki prowadzące księgi rachunkowe będą mogły ich nie zamykać za rok obrotowy, w którym działalność była zawieszona, jeśli okres zawieszenia obejmował cały ten rok. Jednostka, która nie zamyka ksiąg z powodu zawieszenia działalności, będzie mogła również odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji.

REKLAMA

Nie mogą zawiesić działalności gospodarczej emitenci papierów wartościowych zamierzający ubiegać się o dopuszczenie lub ubiegający się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jaki okres można zawiesić działalność gospodarczą

Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku. Okres zawieszenia może trwać od 1 do 24 miesięcy (art. 14a pkt 6 usdg).

Jakie czynności mogą być wykonywane w trakcie zawieszenia działalności

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może osiągać bieżących przychodów z działalności gospodarczej. W tym okresie może jednak:

- wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- przyjmować należności, ma też obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

- zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

- uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych, administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed jej zawieszeniem,

- osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności.

Ponadto może również zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Warunkiem zawieszenia prowadzenia ksiąg rachunkowych jest zawieszenie dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych. Nie mogą też występować inne zdarzenia wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym.

Skutki zawieszenia działalności w podatkach dochodowych

W okresie zawieszenia działalności podatnicy podatku dochodowego są zwolnieni z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy (miesięcznych, kwartalnych, jak również w sposób uproszczony). Należy jednak pamiętać, że zwolnienie nie dotyczy obowiązku składania zeznania rocznego, gdyż takiej ulgi nie przewidziano w przepisach dotyczących rocznych deklaracji podatkowych.

W okresie zawieszenia działalności firma ponosi przede wszystkim koszty związane z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów. Będą one mogły stanowić koszty uzyskania przychodu, jeżeli zobowiązanie do ich poniesienia powstało przed zawieszeniem działalności gospodarczej (interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 września 2010 r., sygn. IPPB1/415-594/10-3/JB). W okresie zawieszenia wykonywania działalności nie amortyzuje się składników majątku, które w tym czasie nie są używane. Amortyzacji należy zaprzestać od miesiąca następującego po miesiącu, w którym działalność została zawieszona. Należy pamiętać, że jeśli jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych albo występują inne zdarzenia wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym, to jednostka będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg, a tym samym i ich zamykania.

 

Podstawa prawna

- Art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 239, poz. 1593.

- Art. 20a, art. 20c-20d, art. 22 ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym - t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 168, poz. 1186; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 96, poz. 620.

- Art. 99 ust. 7a i 7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - t.j. Dz.U. nr 54, poz. 535; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 257, poz. 1726.

- Art. 16c ust. 5, art. 25 ust. 5a-5d, art. 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 28, poz. 143

Gyongyver Takats

specjalista w zakresie rachunkowości

źródło: Informator Prawno-Podatkowy

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA