REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola Skarbowa w firmie - jak się do niej przygotować i co grozi firmie? 10 praw przedsiębiorcy.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza może stać się obiektem zainteresowania ze strony organów kontroli skarbowej. Fiskus ma zawsze prawo skontrolować, czy prawidłowo płacimy podatki. Warto jednak przy tym zaznaczyć, że ustawa z dnia 28 września 1991roku (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 8, poz. 65 z późn. zm.) o kontroli skarbowej nakłada na podatnika nie tylko obowiązki, ale przyznaje mu także określone prawa. Warto więc znać swoje prawa, żeby odpowiednio się do niej przygotować.

Kontrola skarbowa co do zasady prowadzona jest zgodnie z planami kontroli tworzonymi przed dyrektorów urzędów kontroli skarbowych i Głównego Inspektora Kontroli Skarbowej. Znalezienie się przedsiębiorcy na liście planowanych kontroli skarbowych nie oznacza jeszcze w żadnym razie, że podejmowane przez niego czynności wzbudziły podejrzenia organów skarbowych; wybieranie podatników objętych planem kontroli na dany rok ma bowiem charakter losowy, niemniej uwzględniający zadania i zagadnienia będące aktualnie w kręgu szczególnego zainteresowania kontroli skarbowej, które corocznie są publikowane przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niemniej, warto też zaznaczyć, że organy kontrolne mogą - w przypadku uzyskania odpowiednich informacji lub materiałów - wszcząć kontrole skarbowe także u podatników spoza listy podmiotów przewidzianych do kontroli w danym roku. W szczególnych przypadkach (uzasadnionych faktycznymi okolicznościami wskazującymi na konieczność natychmiastowego podjęcia działań) kontrola taka może być wszczęta nawet bez wcześniejszego powiadomienia przedsiębiorcy.

Zakres kontroli skarbowej jest bardzo szeroki, niemniej u przedsiębiorców w zdecydowanej większości przypadków kontrola będzie polegała na sprawdzeniu rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości w sposobie obliczania oraz  wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa (a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych).


REKLAMA

Prawa podatnika przy kontroli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) Kontrolujący musi się zapowiedzieć (poza sytuacją, gdy ze względu na obiektywne okoliczności kontrola podejmowana jest na tzw. Legitymację) - organ podatkowy ma obowiązek zawiadomić się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej; kontrola może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia przedsiębiorcy odpowiedniego zawiadomienia

2) Kontrolujący musi zawsze okazać legitymację służbową.

3) Kontroli nie powinna podlegać sprawa, która była już kontrolowana oraz która została już rozstrzygnięta decyzją ostateczną.

4) Kontrolujący nie mogą  wykraczać poza przedmiot kontroli. Kontrolujący nie mają prawa kontrolować innego podatku lub okresu rozliczeniowego.

 

5) Kontrola nie może trwać w nieskończoność, kontrolujący mają obowiązek jej zakończenia bez zbędnej zwłoki, przy tym ustawa o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że w jednym roku kalendarzowym czas trwania kontroli nie może przekraczać 12 dni roboczych w przypadku mikroprzedsiębiorców oraz 18 dni roboczych w przypadku małych przedsiębiorców.

6) Dokumenty zebrane po zakończeniu czasu kontroli nie stanowią dowodu; jeżeli pracownicy urzędu prowadzą u kontrolę, pomimo iż upłynął czas wskazany w upoważnieniu, zebrany materiał dowodowy nie będzie stanowił dowodu w postępowaniu podatkowym.

7) Przedsiębiorca ma prawo brać udział w przeprowadzanych dowodach; kontrolujący  musza zawiadomić przedsiębiorcę o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, opinii biegłych przynajmniej na 3 dni przed terminem ich przeprowadzenia, a dowodu z oględzin nie później niż bezpośrednio przed podjęciem tej czynności.

8) Przedsiębiorca ma prawo wyznaczyć osobę, która będzie go reprezentować w przypadku kontroli (może skorzystać z tego prawa w dowolnym czasie)

9) Przedsiębiorca ma prawo złożyć zastrzeżenia oraz wyjaśnienia jeżeli uważa , że pracownicy urzędu pominęli istotne okoliczności i dowody je potwierdzające. Trzeba to zrobić w formie pisemnej w terminie 14 dni od otrzymania protokołu z kontroli.

10)  Jeżeli przedsiębiorca na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa poniósł straty, przysługuje mu odszkodowanie. Swoje roszczenie musi być dochodzone przed sądem powszechnym w trybie przepisów prawa cywilnego.

Marzena Zalewska

Specjalista ds. Księgowych

www.vattax.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

REKLAMA