REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowy skutek orzeczeń w sprawach wspólnotowych znaków towarowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dnia 12 kwietnia 2011 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok dotyczący skutków orzeczeń wydawanych przez sądy krajowe w sprawach wspólnotowych znaków towarowych (sprawa C-235/09). ETS we wskazanym wyroku stwierdził, że zakaz kontynuowania działań naruszających prawa do znaku towarowego orzeczony przez sąd krajowy w odniesieniu do wspólnotowego znaku towarowego rozciąga się, co do zasady, na cały obszar Unii Europejskiej, a nie tylko na obszar państwa, na terenie którego znajduje się sąd krajowy wydający wyrok.

REKLAMA

Powyższy wyrok był odpowiedzią na pytanie prejudycjalne francuskiego sądu kasacyjnego (Cour de cassation) odnośnie wspólnotowego znaku towarowego, powstałe w kontekście sporu między DHL Express France SAS (dawniej DHL International SA) a Chronopost SA. Spór dotyczył używania wspólnotowego znaku towarowego „WEBSHIPPING”, którego właścicielem jest spółka Chronopost. Firma DHL Express France używała tego samego określenia do oznaczenia identycznych usług związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw przesyłek ekspresowych, z tą różnicą, że działania te dostępne były głównie online. Powyższy spór powstał w konsekwencji nieuwzględnienia przez francuskie sądy I i II instancji żądania Chronopost dotyczącego rozciągnięcia skutków zakazu dalszego używania przez DHL oznaczeń „WEBSHIPPING” i „WEB SHIPPING” na całość obszaru UE. Kolejne sądy ograniczały skutki tego zakazu jedynie do terytorium Francji, nie odnosząc się do regulacji wspólnotowej.

REKLAMA

ETS orzekł, że prawo UE dotyczące wspólnotowego znaku towarowego należy interpretować w ten sposób, że zakaz orzeczony przez sąd krajowy działający jako sąd w sprawach wspólnotowych znaków towarowych rozciąga się co do zasady na cały obszar UE. ETS podkreślił przy tym, że terytorialny zakres zakazu orzeczonego przez sąd w sprawach wspólnotowych znaków towarowych jest wyznaczony przez:

1) właściwość terytorialną sądu,

2) terytorialny zakres przysługującego właścicielowi wspólnotowego znaku towarowego prawa wyłącznego.

REKLAMA

Celem wyjaśnienia, ETS wskazał, że sąd w sprawach wspólnotowych znaków towarowych jest właściwy do orzekania w przedmiocie czynów stanowiących naruszenie praw do znaku na terytorium każdego z państw członkowskich. W rezultacie jego właściwość rozciąga się, co do zasady, na całość obszaru UE. Zaś, jeżeli chodzi o zakres terytorialny przysługującego właścicielowi wspólnotowego znaku towarowego prawa wyłącznego, to prawo to rozciąga się, co do zasady, na całość obszaru UE, na którym wspólnotowe znaki towarowe cieszą się jednolitą ochroną i wywołują jednakowe skutki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ETS dodał przy tym, że w pewnych sytuacjach sąd w sprawach wspólnotowych znaków towarowych może ograniczyć terytorialny zakres orzeczonego przez siebie zakazu. Może się tak zdarzyć przykładowo, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania sąd uzna, że działania stanowiące naruszenie lub stwarzające groźbę naruszenia prawa do wspólnotowego znaku towarowego ograniczają się tylko do jednego państwa członkowskiego lub do określonej części terytorium UE.

Podsumowując, zgodnie z wyrokiem ETS zakaz kontynuowania działań naruszających prawa do wspólnotowego znaku towarowego, który został orzeczony przez sąd krajowy, rozciąga się co do zasady na terytorium całej Unii Europejskiej. Tak ukształtowana interpretacja przepisów prawa UE jest korzystna dla właścicieli wspólnotowych znaków towarowych, którzy powołując się na zakaz naruszania prawa do wspólnotowego znaku towarowego orzeczony przez właściwy sąd krajowy, będą mogli dochodzić ochrony swoich praw na terenie całej UE.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA