REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adres e-mail przedsiębiorcy w KRS - nowelizacja ustawy

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 144, poz. 851), która wprowadza wiele istotnych zmian w zakresie pozyskiwania informacji z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „CI KRS”) oraz rejestracji przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”).


Nowelizacja zrównała moc wszystkich dokumentów wydawanych przez CI KRS. Nadała ona moc dokumentu urzędowego takim dokumentom jak: odpisy, wyciągi, zaświadczenia czy informacje, wydawane w formie elektronicznej. Dotychczas moc dokumentu urzędowego miały ww. dokumenty, ale wydawane tylko w formie papierowej. Dokumenty elektroniczne nie były zaś akceptowane jako dokumenty urzędowe, a jedynie jako dokumenty prywatne. Zmiana wprowadzona nowelizacją oznacza, że dokumenty uzyskane z CI KRS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej mają jednakową moc dokumentu urzędowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacją uregulowano również kwestie bezpłatnego udostępniania przez CI KRS, w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych (w tym w Internecie), aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru oraz o dokumentach zawartych w elektronicznym katalogu dokumentów spółek. Możliwość przeglądania informacji zawartych w rejestrze KRS dotyczy wszystkich jego części, tj. rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru dłużników niewypłacalnych.

Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła możliwość samodzielnego pobierania wydruków dokumentów z rejestru KRS, które mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez CI KRS pod warunkiem, że posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w KRS.

Wszelkie szczegółowe kwestie dotyczące ustroju i organizacji CI KRS, a także dokumentów w formie elektronicznej (w tym cech wydruków pozyskanych samodzielnie) zostały określone w rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości (Dz. U. z 2011 r. Nr 273, poz. 1616, Dz. U. z 2011 r. Nr 299, poz. 1773 oraz Dz. U. z 2011 r. Nr 297, poz. 1760).

REKLAMA

Jednocześnie, warto zaznaczyć, że jedna istotna dla przedsiębiorców zmiana została wprowadzona nowelizacją już w dniu jej ogłoszenia, tj. 13 lipca 2011 r. Dotyczy ona wpisywania numeru NIP do rejestru przedsiębiorców z urzędu. Po uzyskaniu informacji o nadaniu przedsiębiorcy numeru NIP sąd rejestrowy (tj. wydział gospodarczy KRS sądu rejonowego) dokonuje z urzędu wpisu numeru NIP do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpis ten nie podlega opłacie sądowej ani ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jest to bez wątpienia udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy dotychczas byli obowiązani przy składaniu wniosków do KRS po uzyskaniu numeru NIP do złożenia w sądzie rejestrowym formularza KRS ZY, dotyczącego m.in. wpisania  numeru NIP. Nowelizacją wprowadzono również możliwość zamieszczenia w dziale 1 rejestru przedsiębiorców adresu strony internetowej oraz adresu poczty elektronicznej przedsiębiorcy.

Zmiana ta wychodzi naprzeciw rozwiązaniom XXI wieku oraz współcześnie używanym sposobom komunikowania się, które zastępują dotychczas stosowane tradycyjne sposoby. Warto przy tym dodać, że dane wpisane do KRS korzystają z domniemania ich prawdziwości. Oznacza to, że korzystają one z domniemania prawnego (wzruszalnego), polegającego na przyjęciu fikcji zgodności wpisanych do rejestru danych ze stanem rzeczywistym. Może być to korzystne dla kontrahentów przedsiębiorcy porozumiewających się za pomocą adresu e-mail wskazanego w KRS, gdyż taki adres będzie również korzystał z domniemania jego prawdziwości i przedsiębiorca nie będzie mógł, co do zasady, zasłaniać się, że jest on nieprawdziwy, czy też nieaktualny.

Podsumowując, wprowadzone nowelizacją zmiany, jak np. wpisywanie z urzędu numeru NIP, zamieszczanie adresu e-mail i adresu strony www w rejestrze, czy też zrównanie mocy urzędowej dokumentów wydawanych w formie elektronicznej z dokumentami wydawanymi w formie papierowej należy ocenić pozytywnie. Idą one na pewno w dobrym kierunku i mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co zasługuje na pochwałę. Upowszechnienie bezpłatnego dostępu do danych zawartych w KRS za pomocą Internetu oraz możliwość samodzielnego pozyskiwania wydruków stanowi zaś odpowiedź na zmiany zachodzące w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej i komunikowania się w XXI wieku.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA