REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adres e-mail przedsiębiorcy w KRS - nowelizacja ustawy

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 144, poz. 851), która wprowadza wiele istotnych zmian w zakresie pozyskiwania informacji z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „CI KRS”) oraz rejestracji przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”).


Nowelizacja zrównała moc wszystkich dokumentów wydawanych przez CI KRS. Nadała ona moc dokumentu urzędowego takim dokumentom jak: odpisy, wyciągi, zaświadczenia czy informacje, wydawane w formie elektronicznej. Dotychczas moc dokumentu urzędowego miały ww. dokumenty, ale wydawane tylko w formie papierowej. Dokumenty elektroniczne nie były zaś akceptowane jako dokumenty urzędowe, a jedynie jako dokumenty prywatne. Zmiana wprowadzona nowelizacją oznacza, że dokumenty uzyskane z CI KRS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej mają jednakową moc dokumentu urzędowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacją uregulowano również kwestie bezpłatnego udostępniania przez CI KRS, w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych (w tym w Internecie), aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru oraz o dokumentach zawartych w elektronicznym katalogu dokumentów spółek. Możliwość przeglądania informacji zawartych w rejestrze KRS dotyczy wszystkich jego części, tj. rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru dłużników niewypłacalnych.

Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła możliwość samodzielnego pobierania wydruków dokumentów z rejestru KRS, które mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez CI KRS pod warunkiem, że posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w KRS.

Wszelkie szczegółowe kwestie dotyczące ustroju i organizacji CI KRS, a także dokumentów w formie elektronicznej (w tym cech wydruków pozyskanych samodzielnie) zostały określone w rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości (Dz. U. z 2011 r. Nr 273, poz. 1616, Dz. U. z 2011 r. Nr 299, poz. 1773 oraz Dz. U. z 2011 r. Nr 297, poz. 1760).

REKLAMA

Jednocześnie, warto zaznaczyć, że jedna istotna dla przedsiębiorców zmiana została wprowadzona nowelizacją już w dniu jej ogłoszenia, tj. 13 lipca 2011 r. Dotyczy ona wpisywania numeru NIP do rejestru przedsiębiorców z urzędu. Po uzyskaniu informacji o nadaniu przedsiębiorcy numeru NIP sąd rejestrowy (tj. wydział gospodarczy KRS sądu rejonowego) dokonuje z urzędu wpisu numeru NIP do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpis ten nie podlega opłacie sądowej ani ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jest to bez wątpienia udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy dotychczas byli obowiązani przy składaniu wniosków do KRS po uzyskaniu numeru NIP do złożenia w sądzie rejestrowym formularza KRS ZY, dotyczącego m.in. wpisania  numeru NIP. Nowelizacją wprowadzono również możliwość zamieszczenia w dziale 1 rejestru przedsiębiorców adresu strony internetowej oraz adresu poczty elektronicznej przedsiębiorcy.

Zmiana ta wychodzi naprzeciw rozwiązaniom XXI wieku oraz współcześnie używanym sposobom komunikowania się, które zastępują dotychczas stosowane tradycyjne sposoby. Warto przy tym dodać, że dane wpisane do KRS korzystają z domniemania ich prawdziwości. Oznacza to, że korzystają one z domniemania prawnego (wzruszalnego), polegającego na przyjęciu fikcji zgodności wpisanych do rejestru danych ze stanem rzeczywistym. Może być to korzystne dla kontrahentów przedsiębiorcy porozumiewających się za pomocą adresu e-mail wskazanego w KRS, gdyż taki adres będzie również korzystał z domniemania jego prawdziwości i przedsiębiorca nie będzie mógł, co do zasady, zasłaniać się, że jest on nieprawdziwy, czy też nieaktualny.

Podsumowując, wprowadzone nowelizacją zmiany, jak np. wpisywanie z urzędu numeru NIP, zamieszczanie adresu e-mail i adresu strony www w rejestrze, czy też zrównanie mocy urzędowej dokumentów wydawanych w formie elektronicznej z dokumentami wydawanymi w formie papierowej należy ocenić pozytywnie. Idą one na pewno w dobrym kierunku i mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co zasługuje na pochwałę. Upowszechnienie bezpłatnego dostępu do danych zawartych w KRS za pomocą Internetu oraz możliwość samodzielnego pozyskiwania wydruków stanowi zaś odpowiedź na zmiany zachodzące w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej i komunikowania się w XXI wieku.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA