REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposoby zawarcia umowy (część II)

REKLAMA

W pierwszej części publikacji poświęconych sposobom zawierania umów przedstawiliśmy ofertowy tryb zawierania umów. W naszej poniższej publikacji omówimy pozostałe sposoby zawierania umów wskazane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks Cywilny”), jakimi są negocjacje, przetarg i aukcja.


Strony zamierzające zawrzeć umowę mogą przeprowadzić negocjacje, które mają na celu uzgodnienie wszystkich istotnych elementów przyszłej umowy i osiągnięcia porozumienia. Do zawarcia umowy w wyniku negocjacji dochodzi, gdy obie strony porozumieją się co do wszystkich postanowień umowy, które podlegały tym negocjacjom. Należy przy tym zaznaczyć, że sam fakt prowadzenia negocjacji nie jest jeszcze obietnicą późniejszego zawarcia umowy. Jeśli jednak negocjacje prowadzone są przez jedną ze stron wbrew dobrym obyczajom, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego jest ona zobowiązana do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła w związku z niezawarciem umowy, na które liczyła podczas negocjacji.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnymi możliwymi sposobami zawarcia umowy są przetarg i aukcja. W obu przypadkach mamy do czynienia z procesem o charakterze eliminacyjnym, którego uczestnikami może być wiele podmiotów. Celem stosowania tych form zawierania umowy jest skorzystanie z najbardziej konkurencyjnej, a przez to najkorzystniejszej spośród zgłaszanych ofert.

Ogłoszenie organizatora aukcji lub przetargu powinno zawierać zaproszenie do składania ofert, określenie czy chodzi o przetarg, czy też aukcję, informacje dotyczące przedmiotu i warunków aukcji lub przetargu (bądź sposobu, w który warunki te zostaną udostępnione) oraz wskazanie czasu i miejsca postępowania przetargowego lub aukcyjnego. Organizator jest zobowiązany postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia o warunkach przetargu lub aukcji, od chwili gdy udostępnił te informacje do publicznej wiadomości. Na oferencie zaś obowiązek ten ciąży od momentu złożenia przez niego oferty zgodnej z ogłoszeniem organizatora.

Aukcja przeprowadzana jest ustnie. Licytanci biorą udział w aukcji poprzez składanie konkurencyjnych ofert. Oferta złożona w toku aukcji przestaje wiązać składającego ofertę, gdy inny uczestnik aukcji (licytant) złożył ofertę korzystniejszą, chyba że w warunkach aukcji zastrzeżono inaczej. Jeśli zaś pomimo trzykrotnego wezwania, żaden z licytantów nie zgłasza korzystniejszej oferty niż zgłoszona jako ostatnia, licytator udziela wówczas najkorzystniejszej ofercie przybicia, które zamyka aukcję. Przybicie jest równocześnie zawarciem umowy pomiędzy licytantem, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę, a organizatorem aukcji.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przetarg tym różni się od aukcji, że oferty składane są organizatorowi pisemnie w określonym przez niego miejscu i wyznaczonym czasie. Następnie organizator rozpatruje przedstawione mu oferty, ale już bez udziału oferentów. Po rozpatrzeniu ofert, organizator może wybrać najkorzystniejszą ofertę lub nie wybrać żadnej i zamknąć przetarg bez zawarcia umowy. Ustawodawca nałożył jednak na organizatora obowiązek niezwłocznego poinformowania oferentów na piśmie o rezultacie przetargu, w którym brali udział. Zawarcie umowy pomiędzy organizatorem przetargu, a oferentem następuje co do zasady z chwilą, gdy organizator poinformuje oferenta na piśmie o wyborze złożonej przez niego oferty.

Kodeks cywilny przewiduje szczególne warunki unieważnienia umowy zawartej w drodze aukcji lub przetargu. Organizator oraz uczestnik aukcji albo przetargu może żądać unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona tej umowy, inny uczestnik lub osoba działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik aukcji albo przetargu w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami. Zainteresowany unieważnieniem umowy ma miesiąc na wniesienie żądania unieważnienia od dnia, w którym dowiedział się o zaistnieniu przesłanki unieważnienia, nie później jednak niż rok od dnia zawarcia tejże umowy.

Podsumowując, umowa może zostać zawarta na różne sposoby. Oprócz trybu ofertowego, można ją zawrzeć w drodze negocjacji, bądź poprzez przeprowadzenie aukcji lub przetargu. Dobór odpowiedniego sposobu zależy w głównej mierze od charakteru i stopnia skomplikowania planowanej umowy, a także od celu, który strona chce poprzez daną umowę osiągnąć. Jeśli postanowienia danej umowy są skomplikowane, a stronom zależy na ich dokładnym uzgodnieniu, zastosowane mogą zostać negocjacje. Natomiast aukcja lub przetarg mogą zostać przeprowadzone, jeśli oferentowi zależy na wyborze najkorzystniejszej dla niego oferty.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA