REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Często występującym w praktyce problemem jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o własnym lub cudzym przedsiębiorstwie (lub przedsiębiorcy), celem osiągnięcia określonych korzyści lub wyrządzenia szkody konkurentowi.


W praktyce, przedsiębiorcy padają niekiedy ofiarą działań swoich rynkowych konkurentów, którzy uciekają się do rozgłaszania nieprawdziwych informacji na temat jakości ich produktów, usług czy sposobu funkcjonowania. Zdarza się także, że przedsiębiorcy wprowadzają w błąd otoczenie rynkowe, przedstawiając nierzetelne wiadomości o sobie samym (np. fałszywe informacje odnośnie posiadanych kwalifikacji).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm., dalej „ustawa”), rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Wiadomości takie mogą dotyczyć w szczególności osób kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarów lub świadczonych usług, stosowanych cen bądź sytuacji gospodarczej lub prawnej. Rozpowszechnianiem nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości jest również posługiwanie się nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników, nieprawdziwymi atestami, nierzetelnymi wynikami badań, nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.

W praktyce, największe emocje budzą spory dotyczące rozpowszechniania przez konkurenta nieprawdziwych informacji na temat innego przedsiębiorcy działającego na danym rynku.

Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji na jego temat, może wystąpić z roszczeniami względem osoby, która dopuściła się takich naruszeń. Adekwatnym w takim przypadku roszczeniem może być zwłaszcza przewidziane przez art. 18 ust. 1 pkt 3) ustawy żądanie złożenia przez osobę, która dopuściła się naruszenia, jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Najczęściej stosowanym w takich przypadkach rozwiązaniem, jest zamieszczenie w pozwie żądania, aby sąd nakazał pozwanemu opublikowanie określonego oświadczenia. Należy przy tym pamiętać, że zarówno treść, jak i sposób złożenia oświadczenia, muszą być adekwatne do sposobu naruszenia. Przykładowo, treść oświadczenia może zmierzać do sprostowania rozpowszechnionych wcześniej nieprawdziwych informacji, nie może jednak mieć charakteru sankcji lub zemsty i być uwłaczająca dla osoby zobowiązanej do złożenia oświadczenia. Jeśli chodzi natomiast o wymóg, aby również sposób złożenia oświadczenia był adekwatny do naruszenia, to przykładowo nie można żądać publikacji w prasie ogólnokrajowej, jeśli rozpowszechnienie nieprawdziwych informacji miało zasięg lokalny (polegało np. na rozdaniu ulotek ograniczonemu kręgowi odbiorców). Formułując w pozwie żądanie nakazania publikacji oświadczenia, należy pamiętać nie tylko o precyzyjnym wskazaniu treści oczekiwanego oświadczenia, ale także o precyzyjnym wskazaniu sposobu jego publikacji (przez określenie np. konkretnego czasopisma, rozmiaru ogłoszenia zawierającego oświadczenie, strony na której ma się ono znaleźć itp.). Brak wskazania takich szczegółów, może skutkować późniejszym wykonaniem wyroku w sposób, który nie będzie satysfakcjonujący i nie wywrze pożądanego efektu (pozwany może np. zamieścić ogłoszenie małą czcionką, w mało eksponowanym miejscu dziennika, jeśli wyrok nie będzie precyzował tych kwestii). Zamieszczając w pozwie żądanie nakazania publikacji oświadczenia, można wnieść także o upoważnienie przez sąd do jego zamieszczenia na koszt pozwanego, jeśli pozwany sam nie zamieści oświadczenia w terminie. Takie sformułowanie żądania ułatwia późniejszą egzekucję.

REKLAMA

Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy może powodować także odpowiedzialność karną (za wykroczenie). Przedsiębiorcy, którzy padną ofiarą czynu nieuczciwej konkurencji w postaci rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, powinni jednak pamiętać, że ściganie tych czynów jako wykroczeń odbywa się na żądanie pokrzywdzonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Poszkodowany przedsiębiorca, który padł ofiarą tego rodzaju działań, może wystąpić ze stosownym roszczeniem na drodze cywilnej (np. żądać nakazania złożenia stosownego oświadczenia) lub złożyć do organów ścigania żądanie pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności za wykroczenie.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA