REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie - czy warto inwestować w dodatkowe polisy?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód w przedsiębiorstwie stanowi narzędzie pracy i ułatwia w wykonywanie codziennych obowiązków pracowników. Dlatego oprócz obowiązkowego OC, przedsiębiorcy mogą także zdecydować się na wykup AC. Jednak czy warto inwestować w dodatkowe polisy?


OC, czyli o czym powinien wiedzieć każdy kierowca


O tym, że każdy samochód powinien mieć wykupione ważne ubezpieczenie OC wiedzą chyba wszyscy. OC samochodu to nic innego jak ubezpieczenie majątkowe na podstawie którego zakład ubezpieczeń przejmuje  na siebie ekonomiczne skutki wyrządzonych osobom trzecim szkód. Zawierając umowę ubezpieczenia  OC,  odpowiedzialność taką przejmuje ubezpieczyciel. Najważniejszą kwestią, o której najczęściej zapominają kierowcy jest fakt, że OC nie pokrywa szkód, które ponosi jej właściciel. W tym przypadku konieczne jest posiadanie ubezpieczenie AC (auto-casco).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Istotne jest również to, że OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Każdy kto posiada pojazd podlegający rejestracji musi taką polisę wykupić. Ubezpieczenie działa przez 12 miesięcy 24 h/dobę, bez względu na to kto prowadzi samochód lub gdzie znajduje się auto np. na parkingu czy w garażu. Umowę zawierana jest na okres 12 miesięcy z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym, chyba że pojazd zarejestrowany jest na czas krótszy niż rok (możliwe jest wówczas zawarcie umowy krótkoterminowej). Brak wypowiedzenia umowy skutkuje automatycznym przedłużeniem jej na następny rok. Decydując się na opłacenie ubezpieczenia OC w ratach należy pamiętać, że przed upływem jednego roku od jego zawarcia nie można skutecznie wypowiedzieć umowy.


AC - przed czym cię uchroni?


Choć wykupienie dla samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej ubezpieczenia AC nie jest obowiązkowe, coraz więcej właścicieli aut firmowych decyduje się na taka opcję. Na wstępie warto zaznaczyć, iż nabycie AC daje możliwość innego rozliczenia wydatków na samochód. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wykupić ubezpieczenie AC dla samochodu używanego w ramach działalności gospodarczej, może zaliczyć do kosztów wydatki na jego remonty powypadkowe. Bez znaczenia pozostaje przyczyna wypadku oraz kto był jego sprawcą. Do kosztów zaliczyć można również bieżące naprawy i pozostałe koszty powypadkowe.

Zwrot akcyzy od samochodu osobowego

REKLAMA

Odliczenie VAT od zakupu paliwa do samochodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Warto zaznaczyć, że ubezpieczenie AC swoim zakresem chroni majątek ubezpieczonego od skutków takich zdarzeń jak uszkodzenie, zniszczenie czy kradzież pojazdu. Co ważne, zdarzenie to musi zajść w takich okolicznościach, w których musiałby on (gdyby nie posiadał polisy AC) na własny koszt naprawiać pojazd. W zależności od wariantu ubezpieczenie AC może obejmować:

- zderzenie się pojazdów,

- zderzenie się pojazdów z osobami, zwierzętami lub przedmiotami,

 

- uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie,

- zdarzenia losowe (np. pożar, wybuch, zatopienie),

- kradzież pojazdu lub jego uposażenia,

- zniszczeń powstałych na skutek wandalizmu.


Wypadek autem firmowy co dalej?


Uszkodzenie firmowego auta to jeden z najczęstszych przypadków zniszczenia mienia pracodawcy. Czy w przypadku spowodowania wypadku lub też kolizji przez pracownika właściciel floty może pokryć wszystkie koszty z AC? Wiele firm posiada ubezpieczenie AC, które pokrywa koszty związane z naprawieniem szkód spowodowanych w wypadkach samochodowych czy np. związanych z kradzieżą samochodu służbowego z winy pracownika. Jednak w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak  w  przypadku,  gdy  kierowca  spowodował  wypadek  będąc  pod  wpływem  alkoholu  lub  na  skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Kiedy sprzedaż samochodu z leasingu zwolniona jest z VAT

Menedżer płaci PIT od udostępnionego mu samochodu i telefonu

- W takiej sytuacji można dodatkowo zabezpieczyć się, korzystając z monitoringu pojazdów, który umożliwia śledzenie auta w czasie rzeczywistym oraz przeglądanie historii tras na mapie za pomocą zwykłej przeglądarki internetowej. Oprócz samej historii zyskujemy również informację o prędkości z jaką poruszał samochód - mówi Małgorzata Słodownik manager działu handlowego Flotis.pl. Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji warto wcześniej ustalić i omówić zasady używania auta. Dobrym rozwiązaniem jest także ustalenie zasad postępowania w razie  wypadku i przekazanie pracownikowi informacji o konsekwencjach. W autach służbowych natomiast warto umieścić instrukcje co robić i do kogo w firmie zadzwonić w pierwszej kolejności, gdy zdarzy się wypadek. Dzięki temu pracownicy będą wiedzieli jak się zachować mimo silnego stresu.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA