REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od końca kwietnia bieżącego roku w Polsce obowiązuje „Konstytucja Biznesu”. Stanowi ona pakiet nowych ustaw, w związku z którymi, uchylona została między innymi ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Jednym z nowych rozwiązań jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji. Jakie jeszcze możliwości dla przedsiębiorców wynikają z nowych regulacji?

 

REKLAMA

Autopromocja

Własna działalność gospodarcza niesie za sobą wiele korzyści, takich jak brak pracodawcy nad sobą, samodzielne gospodarowanie swoim czasem, ustalanie własnych celów, samorealizacja. Często praca na własny rachunek niesie za sobą także korzyści finansowe - wyższe zarobki. Jednak własny biznes, to także ryzyko niepowodzenia, przez które wiele osób rezygnuje ze swoich marzeń. Aby jednak zachęcić potencjalnych przedsiębiorców do samodzielnych działań na własną rękę, rząd wprowadził Konstytucję Biznesu, która ma na celu ułatwienie założenia własnej działalności.

 

Co to jest działalność gospodarcza?

„Działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem PIT.”

Działalność gospodarczą należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbywa się to, poprzez złożenie wniosku CEiDG w Urzędzie Gminy lub Miasta. Obowiązkiem przedsiębiorcy posiadającego działalność gospodarczą jest między innymi prowadzenie odpowiedniej rachunkowości oraz regularne płacenie składek ZUS.

 

Działalność bez rejestracji i składek ZUS

Nowe regulacje prawne umożliwiają prowadzenie firmy, bez obowiązku jej rejestracji, a co za tym idzie, brak obowiązku prowadzenia rachunkowości. Ponadto, nie ma obowiązku płacenia składek ZUS. Jednakże nie każdy może skorzystać z takiej opcji, najpierw należy spełniać pewne warunki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

„Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.”

 

Art. 5 ust. 1 ustawy Prawa Przedsiębiorców mówi o tym, że aby móc prowadzić działalność bez jej uprzedniego rejestrowania, należy spełnić następujące warunki:

- Brak działalności zarejestrowanej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat).

- Miesięczny przychód z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej, nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia. Zatem w 2018 roku, przychód miesięczny nie może być wyższy niż 1050 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że mowa tu o przychodach, a nie dochodach. Zatem koszty uzyskania przychodu, nie są brane pod uwagę.

Jednak ustawodawca wprowadził także przepisy przejściowe, dostosowujące, które mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców chcących skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej.

 

Art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku:

„Przepis art. 5 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, stosuje się również do działalności wykonywanej przez osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub których wpis został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą.”

 

W artykule 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku jest także mowa o możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej przez przedsiębiorców, którzy przez ostatnie 12 miesięcy (licząc od dnia wprowadzenia ustawy) nie posiadały działalności zarejestrowanej. Zatem licząc od 30 kwietnia 2018 roku, przez ostatni rok dana osoba nie mogła posiadać działalności gospodarczej.

Kto nie może skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej?

Takiego rodzaju działalności nie można prowadzić w formie spółki cywilnej. Ponadto, firmy wymagające uzyskania koncesji, pozwoleń i licencji również są wykluczone z szansy wykorzystania ułatwień wprowadzonych przez rząd. Dodatkowo usługi agroturystyczne rolników, czy handel wyrobami rolniczymi także są wyłączone ze wspomnianej działalności nierejestrowej.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Rejestracja firmy

Jeżeli w danym miesiącu przedsiębiorca przekroczy próg przychodów w kwocie 1050 zł, jest zobowiązany do rejestracji działalności w CEiDG w ciągu 7 dni - od momentu uzyskania wyższego przychodu. Dodatkowo ma obowiązek dopełnienia wszelkich formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej.

 

 

Składki ZUS

Bardzo dużym udogodnieniem dla osób, które mogą skorzystać z możliwości założenia działalności nierejestrowej jest brak obowiązku płacenia składek do ZUS. Właściciele przedsiębiorstw nierejestrowanych, są zwolnieni z obowiązku płacenia składek - w tym również na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, a także na Fundusz Pracy. Jest to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek, rozpoczynają swój własny biznes. Ponieważ dla początkującego przedsiębiorcy taki start będzie zdecydowanie tańszy (mniejsze koszty, mniej biurokracji), a ewentualne wycofanie się będzie dużo łatwiejsze. Jest to dobre rozwiązanie dla firm jednoosobowych, nisko przychodowych, zajmujących się, np. udzielaniem korepetycji, świadczących niewielkie usługi krawieckie, fryzjerskie.

 

WAŻNE!

Należy pamiętać o tym, że brak działalności gospodarczej, nie zwalnia z opłat związanych z podatkiem dochodowym. Przychód z innych źródeł ,również podlega opodatkowaniu. Zatem na koniec roku, przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-36 i zapłacenia podatku (18%).

Pozostałe obowiązki i możliwości

Ustawodawca nie nakłada obowiązku prowadzenia księgowości. Jednakże nakazuje prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży za dany dzień, w celu pilnowania miesięcznego limitu przychodów, a także możliwości udowodnienia uzyskanych przychodów w razie kontroli Urzędu Skarbowego. Prowadzący działalność nierejestrowaną, bez względu na to, czy są czynnymi podatnikami VAT, czy są zwolnieni z VAT, mają prawo do wystawiania faktur VAT.

Cel wprowadzonych zmian

Działalność nierejestrowana to krok naprzód. Wprowadzona zmiana może pomóc początkującym przedsiębiorcom w rozwinięciu firmy na jej początkowym etapie. Daje także możliwość legalnego zarobku dodatkowego, bez uiszczania z tego tytułu opłat. Świadczenie niewielkich usług, drobny handel może wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

 

Autor: Magda Okroj, Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA