REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców

Systim
Księgowość przez Internet – online
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od końca kwietnia bieżącego roku w Polsce obowiązuje „Konstytucja Biznesu”. Stanowi ona pakiet nowych ustaw, w związku z którymi, uchylona została między innymi ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Jednym z nowych rozwiązań jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji. Jakie jeszcze możliwości dla przedsiębiorców wynikają z nowych regulacji?

 

REKLAMA

REKLAMA

Własna działalność gospodarcza niesie za sobą wiele korzyści, takich jak brak pracodawcy nad sobą, samodzielne gospodarowanie swoim czasem, ustalanie własnych celów, samorealizacja. Często praca na własny rachunek niesie za sobą także korzyści finansowe - wyższe zarobki. Jednak własny biznes, to także ryzyko niepowodzenia, przez które wiele osób rezygnuje ze swoich marzeń. Aby jednak zachęcić potencjalnych przedsiębiorców do samodzielnych działań na własną rękę, rząd wprowadził Konstytucję Biznesu, która ma na celu ułatwienie założenia własnej działalności.

 

Co to jest działalność gospodarcza?

„Działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem PIT.”

Działalność gospodarczą należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbywa się to, poprzez złożenie wniosku CEiDG w Urzędzie Gminy lub Miasta. Obowiązkiem przedsiębiorcy posiadającego działalność gospodarczą jest między innymi prowadzenie odpowiedniej rachunkowości oraz regularne płacenie składek ZUS.

 

REKLAMA

Działalność bez rejestracji i składek ZUS

Nowe regulacje prawne umożliwiają prowadzenie firmy, bez obowiązku jej rejestracji, a co za tym idzie, brak obowiązku prowadzenia rachunkowości. Ponadto, nie ma obowiązku płacenia składek ZUS. Jednakże nie każdy może skorzystać z takiej opcji, najpierw należy spełniać pewne warunki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

„Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.”

 

Art. 5 ust. 1 ustawy Prawa Przedsiębiorców mówi o tym, że aby móc prowadzić działalność bez jej uprzedniego rejestrowania, należy spełnić następujące warunki:

- Brak działalności zarejestrowanej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat).

- Miesięczny przychód z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej, nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia. Zatem w 2018 roku, przychód miesięczny nie może być wyższy niż 1050 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że mowa tu o przychodach, a nie dochodach. Zatem koszty uzyskania przychodu, nie są brane pod uwagę.

Jednak ustawodawca wprowadził także przepisy przejściowe, dostosowujące, które mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców chcących skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej.

 

Art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku:

„Przepis art. 5 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, stosuje się również do działalności wykonywanej przez osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub których wpis został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą.”

 

W artykule 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku jest także mowa o możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej przez przedsiębiorców, którzy przez ostatnie 12 miesięcy (licząc od dnia wprowadzenia ustawy) nie posiadały działalności zarejestrowanej. Zatem licząc od 30 kwietnia 2018 roku, przez ostatni rok dana osoba nie mogła posiadać działalności gospodarczej.

Kto nie może skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej?

Takiego rodzaju działalności nie można prowadzić w formie spółki cywilnej. Ponadto, firmy wymagające uzyskania koncesji, pozwoleń i licencji również są wykluczone z szansy wykorzystania ułatwień wprowadzonych przez rząd. Dodatkowo usługi agroturystyczne rolników, czy handel wyrobami rolniczymi także są wyłączone ze wspomnianej działalności nierejestrowej.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Rejestracja firmy

Jeżeli w danym miesiącu przedsiębiorca przekroczy próg przychodów w kwocie 1050 zł, jest zobowiązany do rejestracji działalności w CEiDG w ciągu 7 dni - od momentu uzyskania wyższego przychodu. Dodatkowo ma obowiązek dopełnienia wszelkich formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej.

 

 

Składki ZUS

Bardzo dużym udogodnieniem dla osób, które mogą skorzystać z możliwości założenia działalności nierejestrowej jest brak obowiązku płacenia składek do ZUS. Właściciele przedsiębiorstw nierejestrowanych, są zwolnieni z obowiązku płacenia składek - w tym również na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, a także na Fundusz Pracy. Jest to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek, rozpoczynają swój własny biznes. Ponieważ dla początkującego przedsiębiorcy taki start będzie zdecydowanie tańszy (mniejsze koszty, mniej biurokracji), a ewentualne wycofanie się będzie dużo łatwiejsze. Jest to dobre rozwiązanie dla firm jednoosobowych, nisko przychodowych, zajmujących się, np. udzielaniem korepetycji, świadczących niewielkie usługi krawieckie, fryzjerskie.

 

WAŻNE!

Należy pamiętać o tym, że brak działalności gospodarczej, nie zwalnia z opłat związanych z podatkiem dochodowym. Przychód z innych źródeł ,również podlega opodatkowaniu. Zatem na koniec roku, przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-36 i zapłacenia podatku (18%).

Pozostałe obowiązki i możliwości

Ustawodawca nie nakłada obowiązku prowadzenia księgowości. Jednakże nakazuje prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży za dany dzień, w celu pilnowania miesięcznego limitu przychodów, a także możliwości udowodnienia uzyskanych przychodów w razie kontroli Urzędu Skarbowego. Prowadzący działalność nierejestrowaną, bez względu na to, czy są czynnymi podatnikami VAT, czy są zwolnieni z VAT, mają prawo do wystawiania faktur VAT.

Cel wprowadzonych zmian

Działalność nierejestrowana to krok naprzód. Wprowadzona zmiana może pomóc początkującym przedsiębiorcom w rozwinięciu firmy na jej początkowym etapie. Daje także możliwość legalnego zarobku dodatkowego, bez uiszczania z tego tytułu opłat. Świadczenie niewielkich usług, drobny handel może wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

 

Autor: Magda Okroj, Systim.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA