REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.

Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.
Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Polski rząd przygotował kolejną podwyżkę ZUS dla przedsiębiorców. Stawki ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r. będą wyższe o 7,3-proc. od obecnie obowiązujących. Jest to kolejne obciążenie, które najbardziej odczują małe firmy i kolejny impuls do już i tak masowej migracji biznesu za granicę.

Nowe składki ZUS w 2019 r.

Wg prognoz składki ZUS dla przedsiębiorców wzrosną o 65,89 złotych miesięcznie. W skali roku każdy przedsiębiorca będzie musiał zapłacić o 790,68 złotych więcej, nie uwzględniając stawki zdrowotnej (jej wysokość nie jest jeszcze znana, zostanie ogłoszona w styczniu 2019 r.). Tylko w 2018 roku podwyżka wyniosła 715 złotych, co oznacza, że polscy przedsiębiorcy zapłacą do ZUS w skali roku o ponad 1500 złotych więcej niż dwa lata temu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa składka w wysokości 974,65 złotych zawiera:

REKLAMA

  • składka emerytalna - 558,08 złotych (+37,72 złotych w stosunku do 2018 r.),
  • składka rentowa - 228,72 złotych (+15,46 złotych),
  • składka chorobowa - 70,05 złotych (+4,74 złotych),
  • składka wypadkowa - 47,75 złotych (+3,23 złotych),
  • składka na Fundusz Pracy - 70,05 złotych (+4,74 złotych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uwzględnieniu składki zdrowotnej miesięczna wysokość składek na ZUS wyniesie około 1320 złotych, czyli ponad 100 złotych więcej niż w 2018 r.

„Polski rząd mimo hucznych zapowiedzi po raz kolejny podnosi ZUS, co w połączeniu z wysoką biurokracją wypycha kolejnych właścicieli firm z kraju. Coroczne podwyżki oraz konieczność opłacania składek których wysokość nie jest zależna od wyniku finansowego firmy nie stwarzają przyjaznych warunków dla biznesu w Polsce. Dla porównania, stawki ubezpieczeń społecznych są w Wielkiej Brytanii wielokrotnie niższe od składek ZUS w Polsce, a firmy zarabiające poniżej 41 500 złotych rocznie, nie muszą ich wcale płacić” – komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax.

Firma w Anglii - sposób na uniknięcie wysokich składek ZUS

Samozadowolenie ZUS, o którym może świadczyć opublikowana niedawno informacja na stronie instytucji o 73-proc. poparciu ankietowanych dla ZUS nie znajduje odzwierciedlenia w nastrojach biznesu. W badaniu tym nie brali jednak udziału przedsiębiorcy, którzy od lat prezentują negatywny stosunek do tej instytucji, na rzecz której co miesiąc muszą przelewać coraz to wyższe kwoty - niezależnie od sytuacji finansowej firmy. Nie dziwi zatem fakt, że wg statystyk podawanych przez minister przedsiębiorczości i technologii ponad 60 tys. polskich przedsiębiorców prowadzi biznes w Wielkiej Brytanii. Brytyjski system cechuje się mniejszą opresyjnością, niską biurokracją i sprawiedliwym systemem ubezpieczeń społecznych. Wysokość stawek ubezpieczenia społecznego jest zależna od sytuacji finansowej firmy, więc przedsiębiorcy, którzy mają nieregularne przychody nie muszą się obawiać, że nie zarobią na wysoką składkę ZUS. Wielka Brytania jest niezwykle popularnym kierunkiem dla programistów, grafików, blogerów oraz firm z branży nowych mediów.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Przedsiębiorcy wybierają Wielką Brytanię nie tylko ze względu na niższe składki na ubezpieczenie społeczne, ale także przez wysoką kwotę wolną od podatku (11 850 funtów, czyli blisko 58 tysięcy złotych) oraz proste i przejrzyste prawo. Przedsiębiorca, który w Wielkiej Brytanii prowadzi spółkę limited (odpowiednik polskiej spółki z o.o.), ale nie pobiera ze spółki wynagrodzenia, w ogóle nie musi opłacać składek na ubezpieczenie. W przeciwieństwie do polskiego systemu - najbiedniejsi przedsiębiorcy w Wielkiej Brytanii nie są dodatkowo obciążani składkami przez państwo. Nic dziwnego, że Wielka Brytania co roku zajmuje czołowe miejsca w prestiżowym rankingu “Doing Business”, oceniającym łatwość prowadzenia biznesu w danym kraju.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA