REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.

Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.
Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Polski rząd przygotował kolejną podwyżkę ZUS dla przedsiębiorców. Stawki ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r. będą wyższe o 7,3-proc. od obecnie obowiązujących. Jest to kolejne obciążenie, które najbardziej odczują małe firmy i kolejny impuls do już i tak masowej migracji biznesu za granicę.

Nowe składki ZUS w 2019 r.

Wg prognoz składki ZUS dla przedsiębiorców wzrosną o 65,89 złotych miesięcznie. W skali roku każdy przedsiębiorca będzie musiał zapłacić o 790,68 złotych więcej, nie uwzględniając stawki zdrowotnej (jej wysokość nie jest jeszcze znana, zostanie ogłoszona w styczniu 2019 r.). Tylko w 2018 roku podwyżka wyniosła 715 złotych, co oznacza, że polscy przedsiębiorcy zapłacą do ZUS w skali roku o ponad 1500 złotych więcej niż dwa lata temu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa składka w wysokości 974,65 złotych zawiera:

REKLAMA

  • składka emerytalna - 558,08 złotych (+37,72 złotych w stosunku do 2018 r.),
  • składka rentowa - 228,72 złotych (+15,46 złotych),
  • składka chorobowa - 70,05 złotych (+4,74 złotych),
  • składka wypadkowa - 47,75 złotych (+3,23 złotych),
  • składka na Fundusz Pracy - 70,05 złotych (+4,74 złotych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uwzględnieniu składki zdrowotnej miesięczna wysokość składek na ZUS wyniesie około 1320 złotych, czyli ponad 100 złotych więcej niż w 2018 r.

„Polski rząd mimo hucznych zapowiedzi po raz kolejny podnosi ZUS, co w połączeniu z wysoką biurokracją wypycha kolejnych właścicieli firm z kraju. Coroczne podwyżki oraz konieczność opłacania składek których wysokość nie jest zależna od wyniku finansowego firmy nie stwarzają przyjaznych warunków dla biznesu w Polsce. Dla porównania, stawki ubezpieczeń społecznych są w Wielkiej Brytanii wielokrotnie niższe od składek ZUS w Polsce, a firmy zarabiające poniżej 41 500 złotych rocznie, nie muszą ich wcale płacić” – komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax.

Firma w Anglii - sposób na uniknięcie wysokich składek ZUS

Samozadowolenie ZUS, o którym może świadczyć opublikowana niedawno informacja na stronie instytucji o 73-proc. poparciu ankietowanych dla ZUS nie znajduje odzwierciedlenia w nastrojach biznesu. W badaniu tym nie brali jednak udziału przedsiębiorcy, którzy od lat prezentują negatywny stosunek do tej instytucji, na rzecz której co miesiąc muszą przelewać coraz to wyższe kwoty - niezależnie od sytuacji finansowej firmy. Nie dziwi zatem fakt, że wg statystyk podawanych przez minister przedsiębiorczości i technologii ponad 60 tys. polskich przedsiębiorców prowadzi biznes w Wielkiej Brytanii. Brytyjski system cechuje się mniejszą opresyjnością, niską biurokracją i sprawiedliwym systemem ubezpieczeń społecznych. Wysokość stawek ubezpieczenia społecznego jest zależna od sytuacji finansowej firmy, więc przedsiębiorcy, którzy mają nieregularne przychody nie muszą się obawiać, że nie zarobią na wysoką składkę ZUS. Wielka Brytania jest niezwykle popularnym kierunkiem dla programistów, grafików, blogerów oraz firm z branży nowych mediów.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Przedsiębiorcy wybierają Wielką Brytanię nie tylko ze względu na niższe składki na ubezpieczenie społeczne, ale także przez wysoką kwotę wolną od podatku (11 850 funtów, czyli blisko 58 tysięcy złotych) oraz proste i przejrzyste prawo. Przedsiębiorca, który w Wielkiej Brytanii prowadzi spółkę limited (odpowiednik polskiej spółki z o.o.), ale nie pobiera ze spółki wynagrodzenia, w ogóle nie musi opłacać składek na ubezpieczenie. W przeciwieństwie do polskiego systemu - najbiedniejsi przedsiębiorcy w Wielkiej Brytanii nie są dodatkowo obciążani składkami przez państwo. Nic dziwnego, że Wielka Brytania co roku zajmuje czołowe miejsca w prestiżowym rankingu “Doing Business”, oceniającym łatwość prowadzenia biznesu w danym kraju.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA