REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin /fot. Fotolia
Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mimo to, że rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, nadal wielu przedsiębiorców nie ma regulaminu albo całkowicie zapomina o konieczności przystosowania go do nieustannie zmieniających się regulacji prawnych i specyfiki konkretnej działalności internetowej. Tymczasem prawidłowo sformułowany regulamin jest podstawą funkcjonowania każdego serwisu lub sklepu internetowego. Pomaga też uniknąć szeregu nieprzyjemnych konsekwencji w relacjach tak z klientem, jak i z organami państwa.

REKLAMA

Czy posiadanie regulaminu jest obligatoryjne?

Wymóg sporządzenia regulaminu nie odnosi się do całej działalności e-commerce (art. 8 ust. 1 u.s.u.d.e. – ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Jak wynika z ustawy, jedynie podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną są zobligowane do sporządzenia oraz udostępnienia regulaminu świadczenia usługi przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione we wskazany sposób. Przykładem usługi elektronicznej jest np. sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne – jest ona w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej.

Pozostali przedsiębiorcy e-commerce, czyli przede wszystkim sprzedawcy, jeżeli nie świadczą równocześnie usług, są teoretycznie zwolnieni z obowiązku posiadania regulaminu. „Teoretycznie”, ponieważ każdy przedsiębiorca e-commerce prowadzący działalność w sieci musi spełnić szereg innych obowiązków.

Obowiązek informacyjny

Przede wszystkim regulamin sklepu internetowego to najlepszy sposób na spełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku wynikającego z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zobowiązującego do poinformowania konsumenta o określonych w tej ustawie okolicznościach. Dodatkowo wprowadzenie regulaminu gwarantuje, że klient sklepu będzie miał możliwość zapoznać się z jego postanowieniami, ponieważ niemożliwe jest sfinalizowanie transakcji w sklepie internetowym bez akceptacji postanowień regulaminu.

Odpowiednio sformułowany i kompletny regulamin pozwoli również przedsiębiorcy uniknąć niepotrzebnych kosztów – związanych chociażby z niepoinformowaniem konsumenta o prawie odstąpienia od umowy (w takiej sytuacji może on odstąpić od umowy nawet w ciągu roku od chwili otrzymania zakupionych produktów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treść regulaminu powinna zatem kompleksowo regulować funkcjonowanie netbiznesu – poczynając od zdefiniowania używanej terminologii, poprzez procedurę składania zamówienia i przebieg jego realizacji, aż po możliwości odstąpienia od umowy czy odpowiedzialność za wady sprzedawanych produktów. W regulaminie można również zamieścić informacje na temat polityki prywatności dotyczącej danych osobowych oraz na temat wykorzystywania plików cookies.

Klauzule abuzywne

Największej uwagi wymagają regulaminy serwisów internetowych, które kierują swoje produkty lub usługi do konsumentów. Takie regulaminy nie mogą bowiem zawierać niedozwolonych klauzul umownych (tzw. klauzul abuzywnych). Są to takie postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Stosowanie klauzul niedozwolonych może mieć szereg negatywnych skutków. Po pierwsze, klauzula abuzywna jest z mocy samego prawa nieważna, co oznacza, że nie rodzi ona żadnych skutków prawnych. Sprzedawca może również narazić się na kontrolę stosowanych przez siebie wzorców umowy ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W konsekwencji na przedsiębiorcę może zostać nałożona dotkliwa kara finansowa w wysokości do 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Bez wątpienia taka sytuacja wiąże się również z obniżeniem renomy danego przedsiębiorcy i antyreklamą w przypadku opublikowania danych w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK. Ponadto przedsiębiorca e-commerce stosujący niedozwolone zapisy w swoim regulaminie może również zostać pozwany w ramach tzw. kontroli abstrakcyjnej przed Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz także: Moja firma


Dla przykładu, jednym z najczęstszych problemów, przed którymi chcą zabezpieczyć się e-przedsiębiorcy, jest sytuacja, gdy na stronie sklepu pojawia się błędna cena produktu lub informacja o jego dostępności. Nie mogą oni jednak wprowadzić do regulaminu postanowienia, iż sprzedawca może anulować zamówienie, gdy jego realizacja okaże się niemożliwa, ponieważ będzie to klauzula niedozwolona. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem może być natomiast odpowiednie zdefiniowanie chwili zawarcia umowy, np. poprzez wskazanie, że złożenie zamówienia nie prowadzi do zawarcia umowy, ale jest ofertą zawarcia umowy składaną przez klienta. Takie rozstrzygnięcie umożliwi sprzedawcy reakcję na błąd, który pojawił się w sklepie, lub niemożność realizacji zamówienia poprzez poinformowanie klienta o nieprzyjęciu oferty zawarcia umowy. Opisana sytuacja pokazuje, jak ważne jest precyzyjne i skrupulatne sformułowanie regulaminu.

Zaufanie klientów podstawą budowania e-biznesu

Odpowiednio skonstruowany regulamin buduje pozytywny wizerunek firmy i rodzi zaufanie, a precyzyjne sformułowanie go to najlepszy sposób na uniknięcie konfliktów lub nieporozumień z klientami. Jakość i sposób przygotowania regulaminu świadczą o profesjonalnym podejściu do klienta oraz dają mu poczucie solidności i wysokiej jakości świadczonych usług, co bez wątpienia przekłada się na wyniki sprzedaży. Powierzenie przygotowania regulaminu wykwalifikowanym prawnikom, specjalizującym się w pomaganiu e-przedsiębiorcom, pozwoli na stworzenie regulaminu spełniającego potrzeby konkretnego podmiotu oraz zapewni jego zgodność z obowiązującymi przepisami, a w efekcie zminimalizuje ryzyko związane z działalnością w Internecie.

Jeżeli posiadamy już regulamin, warto pomyśleć o przeprowadzeniu audytu, w trakcie którego możliwe będzie zweryfikowanie treści istniejącego dokumentu pod kątem występowania klauzul niedozwolonych i zgodności z obowiązującym prawem oraz zredagowanie postanowień wymagających skorygowania.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA