REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin /fot. Fotolia
Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mimo to, że rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, nadal wielu przedsiębiorców nie ma regulaminu albo całkowicie zapomina o konieczności przystosowania go do nieustannie zmieniających się regulacji prawnych i specyfiki konkretnej działalności internetowej. Tymczasem prawidłowo sformułowany regulamin jest podstawą funkcjonowania każdego serwisu lub sklepu internetowego. Pomaga też uniknąć szeregu nieprzyjemnych konsekwencji w relacjach tak z klientem, jak i z organami państwa.

Autopromocja

Czy posiadanie regulaminu jest obligatoryjne?

Wymóg sporządzenia regulaminu nie odnosi się do całej działalności e-commerce (art. 8 ust. 1 u.s.u.d.e. – ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Jak wynika z ustawy, jedynie podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną są zobligowane do sporządzenia oraz udostępnienia regulaminu świadczenia usługi przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione we wskazany sposób. Przykładem usługi elektronicznej jest np. sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne – jest ona w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej.

Pozostali przedsiębiorcy e-commerce, czyli przede wszystkim sprzedawcy, jeżeli nie świadczą równocześnie usług, są teoretycznie zwolnieni z obowiązku posiadania regulaminu. „Teoretycznie”, ponieważ każdy przedsiębiorca e-commerce prowadzący działalność w sieci musi spełnić szereg innych obowiązków.

Obowiązek informacyjny

Przede wszystkim regulamin sklepu internetowego to najlepszy sposób na spełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku wynikającego z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zobowiązującego do poinformowania konsumenta o określonych w tej ustawie okolicznościach. Dodatkowo wprowadzenie regulaminu gwarantuje, że klient sklepu będzie miał możliwość zapoznać się z jego postanowieniami, ponieważ niemożliwe jest sfinalizowanie transakcji w sklepie internetowym bez akceptacji postanowień regulaminu.

Odpowiednio sformułowany i kompletny regulamin pozwoli również przedsiębiorcy uniknąć niepotrzebnych kosztów – związanych chociażby z niepoinformowaniem konsumenta o prawie odstąpienia od umowy (w takiej sytuacji może on odstąpić od umowy nawet w ciągu roku od chwili otrzymania zakupionych produktów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treść regulaminu powinna zatem kompleksowo regulować funkcjonowanie netbiznesu – poczynając od zdefiniowania używanej terminologii, poprzez procedurę składania zamówienia i przebieg jego realizacji, aż po możliwości odstąpienia od umowy czy odpowiedzialność za wady sprzedawanych produktów. W regulaminie można również zamieścić informacje na temat polityki prywatności dotyczącej danych osobowych oraz na temat wykorzystywania plików cookies.

Klauzule abuzywne

Największej uwagi wymagają regulaminy serwisów internetowych, które kierują swoje produkty lub usługi do konsumentów. Takie regulaminy nie mogą bowiem zawierać niedozwolonych klauzul umownych (tzw. klauzul abuzywnych). Są to takie postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Stosowanie klauzul niedozwolonych może mieć szereg negatywnych skutków. Po pierwsze, klauzula abuzywna jest z mocy samego prawa nieważna, co oznacza, że nie rodzi ona żadnych skutków prawnych. Sprzedawca może również narazić się na kontrolę stosowanych przez siebie wzorców umowy ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W konsekwencji na przedsiębiorcę może zostać nałożona dotkliwa kara finansowa w wysokości do 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Bez wątpienia taka sytuacja wiąże się również z obniżeniem renomy danego przedsiębiorcy i antyreklamą w przypadku opublikowania danych w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK. Ponadto przedsiębiorca e-commerce stosujący niedozwolone zapisy w swoim regulaminie może również zostać pozwany w ramach tzw. kontroli abstrakcyjnej przed Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz także: Moja firma


Dla przykładu, jednym z najczęstszych problemów, przed którymi chcą zabezpieczyć się e-przedsiębiorcy, jest sytuacja, gdy na stronie sklepu pojawia się błędna cena produktu lub informacja o jego dostępności. Nie mogą oni jednak wprowadzić do regulaminu postanowienia, iż sprzedawca może anulować zamówienie, gdy jego realizacja okaże się niemożliwa, ponieważ będzie to klauzula niedozwolona. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem może być natomiast odpowiednie zdefiniowanie chwili zawarcia umowy, np. poprzez wskazanie, że złożenie zamówienia nie prowadzi do zawarcia umowy, ale jest ofertą zawarcia umowy składaną przez klienta. Takie rozstrzygnięcie umożliwi sprzedawcy reakcję na błąd, który pojawił się w sklepie, lub niemożność realizacji zamówienia poprzez poinformowanie klienta o nieprzyjęciu oferty zawarcia umowy. Opisana sytuacja pokazuje, jak ważne jest precyzyjne i skrupulatne sformułowanie regulaminu.

Zaufanie klientów podstawą budowania e-biznesu

Odpowiednio skonstruowany regulamin buduje pozytywny wizerunek firmy i rodzi zaufanie, a precyzyjne sformułowanie go to najlepszy sposób na uniknięcie konfliktów lub nieporozumień z klientami. Jakość i sposób przygotowania regulaminu świadczą o profesjonalnym podejściu do klienta oraz dają mu poczucie solidności i wysokiej jakości świadczonych usług, co bez wątpienia przekłada się na wyniki sprzedaży. Powierzenie przygotowania regulaminu wykwalifikowanym prawnikom, specjalizującym się w pomaganiu e-przedsiębiorcom, pozwoli na stworzenie regulaminu spełniającego potrzeby konkretnego podmiotu oraz zapewni jego zgodność z obowiązującymi przepisami, a w efekcie zminimalizuje ryzyko związane z działalnością w Internecie.

Jeżeli posiadamy już regulamin, warto pomyśleć o przeprowadzeniu audytu, w trakcie którego możliwe będzie zweryfikowanie treści istniejącego dokumentu pod kątem występowania klauzul niedozwolonych i zgodności z obowiązującym prawem oraz zredagowanie postanowień wymagających skorygowania.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co się dzieje z „Rodzinnym PIT”? - "Nie znajduje się na liście. Obecnie priorytetem są inne zobowiązania, które znalazły się w umowie koalicyjnej"

Okazuje się, że „Rodzinny PIT” nie znajduje się na liście w umowie koalicyjnej, ale nie jest do końca przesądzone, że w ogóle nie wejdzie w życie. "Pytanie o datę wdrożenia tzw. "Rodzinnego PIT" należy uznać za przedwczesne" - pisze Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA