REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport kolejowy z Chin

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ShipHub
Patforma dla frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego
Transport kolejowy z Chin
Transport kolejowy z Chin

REKLAMA

REKLAMA

Jedwabny Szlak stanowi sieć dróg łączących Chiny z Azją Centralną i Europą. Tym razem szlaki skupiają się nie tylko na drodze morskiej, ale przede wszystkim na drodze lądowej-kolejowej.

W związku z tym powstaje całkowicie nowa infrastruktura, która umożliwi szybszy transport kolejowy z Chin, co znacznie ułatwi sprowadzanie towarów z Państwa Środka. Daje on więc duże szanse państwom, które wezmą udział w tym projekcie, ponieważ stworzy ważny łańcuch wymiany handlowej oraz kulturowej. Obecna sytuacja epidemiologiczna panująca na świecie i związane z nią zaburzenia w dostawach oraz długie zamknięcie fabryk tylko potwierdziły jak znaczący wpływ ma ten szlak na płynne funkcjonowanie międzynarodowego handlu. Połączeń kolejowych jest coraz więcej, w roku 2018 liczba składów pociągów Jedwabnego Szlaku wynosiła już 6400.

REKLAMA

Autopromocja

Pociąg z Chin do Polski

Ze względu na położenie geograficzne Polska stała się ważnym punktem na drodze pociągu z Chin, stanowiąc swoistą bramę do Europy, ponieważ towary, które docierają tym pociągiem przechodzą jedynie przed dwie odprawy celne. Dla Polski ma to takie znaczenie, że szybkość dostaw może zmniejszyć się nawet z 7 tygodni (drogą morską) do 11 dni.

Trzy najważniejsze połączenia

Jeśli chodzi o trasy i miejsca, które mają szczególną wagę dla Polski, to należy wyróżnić trzy połączenia.

Pierwsze połączenie między Chengdu w środkowych Chinach a Łodzią. Od 2013 r. oferuje cotygodniowy, ekspresowy przewóz towarów, którego operatorem jest łódzka firma Hatrans. Dzięki niemu powstał w Polsce zupełnie nowy, multimodalny terminal w Olechowie.

REKLAMA

Ta sama firma uruchomiła także drugie, bardzo ważne połączenie z Łodzi do portu Xiamen na chińskim wybrzeżu Cieśniny Tajwańskiej. Dał on polskim eksporterom szanse na odkrycie innych miejsc, ponieważ za pośrednictwem Xiamenu można dotrzeć na Tajwan i rynki Azji Południowo-Wschodniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim jest połączenie pomiędzy niemieckim Hamburgiem i Zhengzhou w Chinach, który na swojej trasie przejeżdża przez terminal Warszawa-Małaszewicze. Terminal ten jest odpowiedzialny za 94% polskich przeładunków z Jedwabnego Szlaku. W związku z tym wkrótce ma go odciążyć terminal Czeremcha.

Pociąg z Chin do Europy

Nie tylko Polska, ale także inne kraje Europy mają możliwość korzystania z tego projektu. Już teraz można mówić o kilku znanych połączeniach, które zostały uruchomione od 2014 r.

Jednym z nich jest trasa pociągu z Yiwu we wschodnich Chinach do Madrytu, będąca najdłuższą na świecie trasą kolejową. Prowadzi ona przez 8 państw (w tym Polskę czy Niemcy), a mimo tego podróż trwa jedynie 21 dni.

Drugim połączeniem z chińskiego miasta Yiwu jest pociąg do Londynu, potocznie zwany “Wschodnim wiatrem”, co ma stanowić nawiązanie do zdania pierwszego przywódcy Chin komunistycznych Mao Zedonga: „Wschodni wiatr góruje nad wiatrem zachodnim”. Jest to regularne, cotygodniowe połączenie, które wiedzie przez 7 innych państw. Należy dodać, że dzięki temu połączeniu czas dostawy skrócił się o około 30 dni.

Obok Londynu i Madrytu można też wspomnieć o połączeniach między innymi z włoskim Mediolanem, a także niemieckimi miastami - Hamburgiem i Chongqing.

Podsumowanie
Nowy Jedwabny Szlak ciągle się rozbudowuje, a co za tym idzie liczba połączeń również nieustannie wzrasta. Polska i inne kraje chcą odgrywać w nim znaczącą rolę, po to, aby rozwijać się zarówno gospodarczo jak i kulturowo. W roku 2020 do Polski pociąg z Chin przyjechał do Sławkowa, a według szacunków w tym roku na trasie między Chinami a Europą ma kursować nawet 5 tysięcy pociągów, co ma przyczynić się do wybudowania ponad 40 nowych terminali przeładunkowych i linii kolejowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA