REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport kolejowy z Chin

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ShipHub
Patforma dla frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego
Transport kolejowy z Chin
Transport kolejowy z Chin

REKLAMA

REKLAMA

Jedwabny Szlak stanowi sieć dróg łączących Chiny z Azją Centralną i Europą. Tym razem szlaki skupiają się nie tylko na drodze morskiej, ale przede wszystkim na drodze lądowej-kolejowej.

W związku z tym powstaje całkowicie nowa infrastruktura, która umożliwi szybszy transport kolejowy z Chin, co znacznie ułatwi sprowadzanie towarów z Państwa Środka. Daje on więc duże szanse państwom, które wezmą udział w tym projekcie, ponieważ stworzy ważny łańcuch wymiany handlowej oraz kulturowej. Obecna sytuacja epidemiologiczna panująca na świecie i związane z nią zaburzenia w dostawach oraz długie zamknięcie fabryk tylko potwierdziły jak znaczący wpływ ma ten szlak na płynne funkcjonowanie międzynarodowego handlu. Połączeń kolejowych jest coraz więcej, w roku 2018 liczba składów pociągów Jedwabnego Szlaku wynosiła już 6400.

REKLAMA

Autopromocja

Pociąg z Chin do Polski

Ze względu na położenie geograficzne Polska stała się ważnym punktem na drodze pociągu z Chin, stanowiąc swoistą bramę do Europy, ponieważ towary, które docierają tym pociągiem przechodzą jedynie przed dwie odprawy celne. Dla Polski ma to takie znaczenie, że szybkość dostaw może zmniejszyć się nawet z 7 tygodni (drogą morską) do 11 dni.

Trzy najważniejsze połączenia

Jeśli chodzi o trasy i miejsca, które mają szczególną wagę dla Polski, to należy wyróżnić trzy połączenia.

Pierwsze połączenie między Chengdu w środkowych Chinach a Łodzią. Od 2013 r. oferuje cotygodniowy, ekspresowy przewóz towarów, którego operatorem jest łódzka firma Hatrans. Dzięki niemu powstał w Polsce zupełnie nowy, multimodalny terminal w Olechowie.

REKLAMA

Ta sama firma uruchomiła także drugie, bardzo ważne połączenie z Łodzi do portu Xiamen na chińskim wybrzeżu Cieśniny Tajwańskiej. Dał on polskim eksporterom szanse na odkrycie innych miejsc, ponieważ za pośrednictwem Xiamenu można dotrzeć na Tajwan i rynki Azji Południowo-Wschodniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim jest połączenie pomiędzy niemieckim Hamburgiem i Zhengzhou w Chinach, który na swojej trasie przejeżdża przez terminal Warszawa-Małaszewicze. Terminal ten jest odpowiedzialny za 94% polskich przeładunków z Jedwabnego Szlaku. W związku z tym wkrótce ma go odciążyć terminal Czeremcha.

Pociąg z Chin do Europy

Nie tylko Polska, ale także inne kraje Europy mają możliwość korzystania z tego projektu. Już teraz można mówić o kilku znanych połączeniach, które zostały uruchomione od 2014 r.

Jednym z nich jest trasa pociągu z Yiwu we wschodnich Chinach do Madrytu, będąca najdłuższą na świecie trasą kolejową. Prowadzi ona przez 8 państw (w tym Polskę czy Niemcy), a mimo tego podróż trwa jedynie 21 dni.

Drugim połączeniem z chińskiego miasta Yiwu jest pociąg do Londynu, potocznie zwany “Wschodnim wiatrem”, co ma stanowić nawiązanie do zdania pierwszego przywódcy Chin komunistycznych Mao Zedonga: „Wschodni wiatr góruje nad wiatrem zachodnim”. Jest to regularne, cotygodniowe połączenie, które wiedzie przez 7 innych państw. Należy dodać, że dzięki temu połączeniu czas dostawy skrócił się o około 30 dni.

Obok Londynu i Madrytu można też wspomnieć o połączeniach między innymi z włoskim Mediolanem, a także niemieckimi miastami - Hamburgiem i Chongqing.

Podsumowanie
Nowy Jedwabny Szlak ciągle się rozbudowuje, a co za tym idzie liczba połączeń również nieustannie wzrasta. Polska i inne kraje chcą odgrywać w nim znaczącą rolę, po to, aby rozwijać się zarówno gospodarczo jak i kulturowo. W roku 2020 do Polski pociąg z Chin przyjechał do Sławkowa, a według szacunków w tym roku na trasie między Chinami a Europą ma kursować nawet 5 tysięcy pociągów, co ma przyczynić się do wybudowania ponad 40 nowych terminali przeładunkowych i linii kolejowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA